Kasvuun liittyvää asiaa/pohdintaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumatura
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moro. Kerron hieman taustatietoja ennen varsinaisiin kysymyksiin siirtymistä. Eli olen 15 vuotias poika mitoiltaan 164/50. Pari vuotta sitten mitat olivat vielä 162/64, josta aloin laihduttamaan hieman kyseenalaisin keinoin ja paino tippui n. 4kk tuonne 46kg paikkeille. Tähän liittyy myös syömishäiriö taustaa niin kuin moni varmaan arvelikin, mutta ei siitä sen enempää. Murrosikäni alkoi n. 10 vuoden ikäisenä (jep todella aikaisin). Samalla alkoi pituuskasvua kiihtyä, jolloin olin noin 145-149cm pitkä. Siitä 9kk aikana kasvoin reilut 8-10cm. Seuraava mittaus oli 9kk päästä jolloin olin kasvanut n. 4-5 cm eli kasvu oli tässä vaiheessa hidastumaan päin. Olin tuolloin 162cm pitkä ja samoina aikoina aloin laihduttamaan ja paino ropisi 4kk aikana melkein 20kg alaspäin. Asia korjaantui tuon jälkeen nopeasti ja sain painoa nostettua ja ruokaa menee huolella nykyään alas. Nyt huolestuttaa pituuskasvu, sillä en ole tuon jälkeen kasvanut 1.5 vuoteen kuin about. 1-2 cm. Monet lääkärit ja ortopedit sun muut ovat todenneet minulle, että tuo laihdutus ei ole voinut vaikuttaa lopulliseen pituuteen, kuin korkeintaa parilla sentillä. Olen siis käynyt kuvauttamassa ranteesta kasvulevyt ja ne olivat vielä hieman auki, joten lääkäri sanoi, että kasvua voi tulla vielä muutama sentti. Nyt itse kysymyksiin.

- Mitä luulette kuinka radikaalisti tuo laihdutus on voinut vaikuttaa lopulliseen pituuteeni?
- Voiko olla mahdollista, että kasvua tapahdtuisi vielä esmes 5cm, jos vaikka selästä ja jaloista kasvulevyt olisivat vielä hyvin auki.
- Onko järkevää alkaa nyt käymään kuntosalilla ja aloittaa G6? Tiedän, ei ole näyttöä, että se vaikuttaisi pituuskasvuun, mutta en haluaisi riskeerata niitä viimmeisiä senttejä, jotka mahdollisesti kasvaisin.
- Onko stressillä merkittävä vaikutus pituuskasvuun?

Ainiin vanhempani ovat 158/167 eli lyhyitä myös. Lääkäri on sanonut, että lyhyt pituus johtuu aikaisesta murrosiästä ja vanhempieni pituudesta, eikä tuosta laihdutuksesta. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa aloittaisitteko kuntosalilla käymisen? Olen viimmeisen pari vuotta lukenut mm. pakkotoistoa/nettiä ahkerasti ja ottanut asioista selvää. Treeni ja ruokavalio asiat ovat hyvin hallussa ja tekisi kauheasti mieli aloittaa jo, mutta vähän vielä pistää miettimään.

Eikai 162cm ole mitenkään poikkeuksellisen lyhyt 15-vuotias? Minä olin about saman pituinen silloin. En ole lääkäri, mutta voi olla että kasvat tasaisesti vielä pitkäänkin. Mä esimerkiksi kasvoin sentin pituutta vielä 19-vuotiaana.

Paljos sulla olikaan se ennuste?

Joo, ei tosiaankin syömishäriöhän siinä oli kyseessä. Voidi, on totta, että monet kasvavat vielä sinne 19 vuotiaaksi. Ota huomioon, että murrosikä ja kasvu alkoi jo 10 vuoden ikäisenä, joten se myös loppuu aijemmin. Ennuste oli hieman isää pidempi eli n. 170cm. Perkele, että harmittaa olenko nyt voinut pilata lopullisesti tuon kasvun. Monet lääkärit ovat kyllä todenneet, että tuo ei siihen juurikaan ole vaikuttanut. Alkaahan tässä jo toivo loppu, kun ei ole yli vuoteen tullut kuin 1-2 cm lisää. Niin ja olen siis nykyään 164.2 cm eli pituutta on hieman tullut lisää.

Salille vaan, eikä mitään dieettiä pariin vuoteen.

Tuskin sitä dieettiä kannattaa koskaan edes ottaa. Ellei nyt ala kilpailemaan. Jos noin alhaisesta painosta alkaa hyvällä ruokavaliolla treenaamaan niin se normaali lihaksikasvartalo johon pyritään rakentuu kyllä treenillä ja hyvin syömisellä.

No jos sulla on tullut vajaa 2cm vuodessa ja olet 164,2cm voi se ensi vuonna olla 166,2cm. Vielä kun kasvat 1 vuoden niin olet alle 2cm päässä ennusteesta, joka saattaa helposti heittää vähintään tuon verran.

En näkisi vielä mitään syytä huoleen, kun kasvua kuitenkin tapahtuu.

No jos sulla on tullut vajaa 2cm vuodessa ja olet 164,2cm voi se ensi vuonna olla 166,2cm. Vielä kun kasvat 1 vuoden niin olet alle 2cm päässä ennusteesta, joka saattaa helposti heittää vähintään tuon verran.

Ai perhana taas kävi kämmi. Eli siis kun mut mitattiin 2010 joulukuussa jolloin olin 162cm pitkä ja painoin tuon 64kg. Siitä sitten 4kk päästä mitattiin 163cm ja tuolloin painoa oli enää 51kg. Sen jälkeen alkoi "ns" ylämäki ja kasvua on sen jälkeen tapahtunut tasan 1-2cm eli vähän päälle vuodessa. Tuntuu vain, että kasvu tyssäsi tuohon laihdutukseen kokonaan. Tuo sentti pari nyt on kumminkin aika vähän.

No jätkä on edelleen vasta 15-vee eli ooppa ny rauhassa. Ite olin ysiluokan loppuessa 16-vuotiaana 169cm ja kasvua tapahtunu vielä intissä ja sen jälkeenkin ja tällä hetkellä sitä on sellanen 192cm. 15-vuotiaana olin siis varmaan just joku 165cm et ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon. Tämän lisäks tollanen syömishäiriöhän voi lykätä sitä pituuskasvua/fyysistä kehitystä eli jäitä jofaan ja ruokaa naamaan ja sit ootellaan kuin käy :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
- Mitä luulette kuinka radikaalisti tuo laihdutus on voinut vaikuttaa lopulliseen pituuteeni?
- Voiko olla mahdollista, että kasvua tapahdtuisi vielä esmes 5cm, jos vaikka selästä ja jaloista kasvulevyt olisivat vielä hyvin auki.
- Onko järkevää alkaa nyt käymään kuntosalilla ja aloittaa G6? Tiedän, ei ole näyttöä, että se vaikuttaisi pituuskasvuun, mutta en haluaisi riskeerata niitä viimmeisiä senttejä, jotka mahdollisesti kasvaisin.
- Onko stressillä merkittävä vaikutus pituuskasvuun?
-Lyhytaikainen laihdutus tuskin vaikuttaa lopulliseen pituuteen juurikaan. Lähinnä viivästyttää pituuskasvua. Turha siitä on enää muutenkaan murehtia, tehty mikä tehty ja virheistä opittu.
-Mahdollista se on ja niinhän se lääkärikin arvioi. "Kasvua voi tulla vielä muutama sentti" ja mä laskisin 5cm vielä muutamaksi.
-Normistressillä tuskin on vaikutusta. Etkö lääkäriltä kysynyt?

Mitä treenaamiseen tulee, niin uskaltaisin tossa tilanteessa kyllä alkaa treenaamaan. Jos kuitenkin ne viimeisetkin millimetrit ovat tärkeitä, niin mä kehottaisin keskittymään etenkin pohjaominaisuuksien ja taitojen kehittämiseen mahdollisimman hyviksi siihen asti, kunnes on varma ettei kasvua enää tapahdu. Vastusharjoittelua kohtuullisesti loivalla progressiolla, ei mitään hissuttelua mutta ei myöskään liian rasittavaa. Voit kuitenkin olla varma että hyvien liikkeiden tekniikan hiominen ja liikkuvuuden, sekä lihasten voimatasapainon kehittäminen on todella hyödyllistä tulevaa punttiuraa ajatellen.
Oot huolissasi siitä että ootko pilannut oman pituuskasvusi, mutta sanoisin että tuskin oot saanut juuri mitään pysyvää vahinkoa aikaiseksi. Sun pituuskasvu oli hidastumassa jo ennen laihdutusta ja vanhemmat ovat lyhyitä, joten odotettavissa ei ollut enää paljoa lisää pituutta. Mutta vaikea näitä on ennustaa ja toisaalta siihen ei itsekään oikein voi vaikuttaa.

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista! Heti tuli vähän parempi mieli, ehkä sitä vielä jaksaa odottaa. Lääkäri kuvauksen yhteydessä mainitsi, että yleensä tälläisissa tapauksissa kun ranteen kasvulevyt ovat vielä hieman auki tulee vielä 2-3 senttiä lisää. Toivotaan parasta. Usein vaan sanotaan, että kasvupyrähdyksen jälkeen pituutta tulee vielä n. 3 vuotta lisää, joka on mulla jo ohi.

Kysytäänkö nykyään tosiaan kakki asiat netistä? Oliskohan konsultaatio lekurin kanssa paikallaan tällaisissa kysymyksissä?
Niin ja ennen kun muut ehtii, nii ota mieluummin Starting Strenght...

Itellä loppu kasvupyrähdykset 7-luokalla 170-sentin mittasena, kasilla olin 172 ja siitä kasvoin vielä noin parin vuoden aikana hiljalleen 3-4cm. Eli kyllähän se kasvu voi jatkua pitkään, mutta tuskin se tahti tosta kiihtyy.

Ja minä vuorostaan olin 152cm pitkä yläasteella ja painoin 42kg. Kasvupyrähdys alkoi lukiossa ja vasta armeijan aikana (19-20v:nä) tuli kasvettua siihen lopulliseen 180cm:iin ja paino pysähtyi 60kg:aan, johon vuosien saatossa on hissuksiin kertynyt reilu 20kg lisää.

Kyllä silloin kuutosluokan aikana katseltiin läpi hormonitasapainot ja muut kun paino oli 38kg ja pituus 148cm. Mutta ei mihinkään kasvuhormonihoitoon lähdetty, ja olen ihan tyytyväinen nykyisiin mittoihin vaikka hitaasti tulivatkin. Teininä se oli ikävää. :)

No tämäki riippuu paljon yksilöstä, itellä alkoi (kuten ilmeisesti ketjun aloittajallakin) murrosikä huomattavasti ikätovereitani aiemmin, mulla esimerkiksi äänenmurros tuli jo siinä vitos-kutosluokan aikana ja muistan kun vielä tästä parin vuoden päästäkin suurin osa ikätovereistani oli ns. helareita. Tämä heijastui myös pituuskasvuun, kasiluokan alussa olin n. 169 senttiä ja nyt kun olen aloittelemassa lukion toista luokkaa on pituutta 170cm... Eli nyt ikävuosina 14-17 (joka normaalisti on kai se paras "kasvupyrähdysaika" pojalla) on tullut pituutta lisää tasan sentti

No tämäki riippuu paljon yksilöstä, itellä alkoi (kuten ilmeisesti ketjun aloittajallakin) murrosikä huomattavasti ikätovereitani aiemmin, mulla esimerkiksi äänenmurros tuli jo siinä vitos-kutosluokan aikana ja muistan kun vielä tästä parin vuoden päästäkin suurin osa ikätovereistani oli ns. helareita. Tämä heijastui myös pituuskasvuun, kasiluokan alussa olin n. 169 senttiä ja nyt kun olen aloittelemassa lukion toista luokkaa on pituutta 170cm... Eli nyt ikävuosina 14-17 (joka normaalisti on kai se paras "kasvupyrähdysaika" pojalla) on tullut pituutta lisää tasan sentti

Jep, tuota tarkoitinkin. Murrosikä oli niin aikaisin äänenmurros alkoi juurikin 5-6lk. Eipä tässä taideta enää 170cm yltää.

Vaikka murrosikä ja kasvuikä yleensä mielletään samaksi, niin monet voivat ja kasvavat vielä pituutta armeijassa, jolloin ikää on se 18-20, niin ei kannata yöunia sen takia menettää. Toiset taas voivat saavuttaa täyden pituuskasvun hyvin varhaisessa iässä ja toiset eivät vaikka pientä pituuskasvua tapahtuukin murrosiän aikana, niin se viimeinen pyrähdys saattaa juurikin ajoittua sinne lähelle 20-ikävuotta.

Itse olen tosiaan 174cm ja tätä olen ollut varmasti 9-luokasta asti, mutsi on mun pituinen ja faija on 190+cm... Voitte kuvitella miten paljon venailin tuolloin 15-kesäisenä, että kyllä mä tästä vielä kasvan seuraavan 3-5v aikana, mutta totesin jo tuossa noin 4 vuotta sitten, että vitut mä mihkään kasvanut ja jäin tälläiseksi tapiksi :D

Taitaa olla semisti sukuvika tää miesten lyhytkasvuisuus tässä ikäluokassa meidän suvussa, kun katsoo serkkupoikia, molemmat ovat mua lyhyempiä, mutta luonnostaan todella raamikkaita vaikka eivät salilla edes käy. Ja kaikki tytöt tuntuvat taas olevan suht pitkiä ja laihoja.

asiasta en oikein mitää tiiä mutta ainakii omalla järjellä päättelisin että ei sitä pituuttakaan kasva jos ei syö... mut monet kuulemma pyrähtää vast armeijas ni kannattaa nyt vaa alkaa syömää ni etköhää sie viel jonkun verran pituutta saa :)
ja tuo G6 on mainio ohjelma itelläni nousi sarjapainot joka viikko, muista vaa tehä puhtaal tekniikal kyykyt ni tuskin se pituuskasvuu radikaalist vaikuttaa :) ja muista syyä ei ne lihakset vedellä kasva :D
Tuon stressis sanotaan nykysin vaikuttavan kaikkeen :D mutta en kyllä itse usko että pituuskasvuun koska oma nuoruus on ollut ehkä hieman tavallista stressaavampi ...

ite olin muistaakseni jo 2 luokal aika pitkä (koska muistan päässeeni kaikkiin laitteisiin särkänniemellä!) ja ylä-asteelle mennes 170~ nykysin 17v ja 191/95~ oma pituuskasvu tyssäs samoihin aikoihin ku aloin salil käymää (1½vuotta sitte) en kyl usko että omaani salil käymiin mitenkää vaikutti 190 on ihan tarpeeks ja minulle on aina ruoka maistunut! :)

No, jospa tässä sitten saataisiin vielä jonkin lainen kasvupyröhdys aikaseksi. Ruoka maistuu sen verran, että paino nousee tasaisen varmaa vauhtia ylöspäin ja hyvä niin. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom