Moro. Kerron hieman taustatietoja ennen varsinaisiin kysymyksiin siirtymistä. Eli olen 15 vuotias poika mitoiltaan 164/50. Pari vuotta sitten mitat olivat vielä 162/64, josta aloin laihduttamaan hieman kyseenalaisin keinoin ja paino tippui n. 4kk tuonne 46kg paikkeille. Tähän liittyy myös syömishäiriö taustaa niin kuin moni varmaan arvelikin, mutta ei siitä sen enempää. Murrosikäni alkoi n. 10 vuoden ikäisenä (jep todella aikaisin). Samalla alkoi pituuskasvua kiihtyä, jolloin olin noin 145-149cm pitkä. Siitä 9kk aikana kasvoin reilut 8-10cm. Seuraava mittaus oli 9kk päästä jolloin olin kasvanut n. 4-5 cm eli kasvu oli tässä vaiheessa hidastumaan päin. Olin tuolloin 162cm pitkä ja samoina aikoina aloin laihduttamaan ja paino ropisi 4kk aikana melkein 20kg alaspäin. Asia korjaantui tuon jälkeen nopeasti ja sain painoa nostettua ja ruokaa menee huolella nykyään alas. Nyt huolestuttaa pituuskasvu, sillä en ole tuon jälkeen kasvanut 1.5 vuoteen kuin about. 1-2 cm. Monet lääkärit ja ortopedit sun muut ovat todenneet minulle, että tuo laihdutus ei ole voinut vaikuttaa lopulliseen pituuteen, kuin korkeintaa parilla sentillä. Olen siis käynyt kuvauttamassa ranteesta kasvulevyt ja ne olivat vielä hieman auki, joten lääkäri sanoi, että kasvua voi tulla vielä muutama sentti. Nyt itse kysymyksiin.
- Mitä luulette kuinka radikaalisti tuo laihdutus on voinut vaikuttaa lopulliseen pituuteeni?
- Voiko olla mahdollista, että kasvua tapahdtuisi vielä esmes 5cm, jos vaikka selästä ja jaloista kasvulevyt olisivat vielä hyvin auki.
- Onko järkevää alkaa nyt käymään kuntosalilla ja aloittaa G6? Tiedän, ei ole näyttöä, että se vaikuttaisi pituuskasvuun, mutta en haluaisi riskeerata niitä viimmeisiä senttejä, jotka mahdollisesti kasvaisin.
- Onko stressillä merkittävä vaikutus pituuskasvuun?
Ainiin vanhempani ovat 158/167 eli lyhyitä myös. Lääkäri on sanonut, että lyhyt pituus johtuu aikaisesta murrosiästä ja vanhempieni pituudesta, eikä tuosta laihdutuksesta. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa aloittaisitteko kuntosalilla käymisen? Olen viimmeisen pari vuotta lukenut mm. pakkotoistoa/nettiä ahkerasti ja ottanut asioista selvää. Treeni ja ruokavalio asiat ovat hyvin hallussa ja tekisi kauheasti mieli aloittaa jo, mutta vähän vielä pistää miettimään.
- Mitä luulette kuinka radikaalisti tuo laihdutus on voinut vaikuttaa lopulliseen pituuteeni?
- Voiko olla mahdollista, että kasvua tapahdtuisi vielä esmes 5cm, jos vaikka selästä ja jaloista kasvulevyt olisivat vielä hyvin auki.
- Onko järkevää alkaa nyt käymään kuntosalilla ja aloittaa G6? Tiedän, ei ole näyttöä, että se vaikuttaisi pituuskasvuun, mutta en haluaisi riskeerata niitä viimmeisiä senttejä, jotka mahdollisesti kasvaisin.
- Onko stressillä merkittävä vaikutus pituuskasvuun?
Ainiin vanhempani ovat 158/167 eli lyhyitä myös. Lääkäri on sanonut, että lyhyt pituus johtuu aikaisesta murrosiästä ja vanhempieni pituudesta, eikä tuosta laihdutuksesta. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa aloittaisitteko kuntosalilla käymisen? Olen viimmeisen pari vuotta lukenut mm. pakkotoistoa/nettiä ahkerasti ja ottanut asioista selvää. Treeni ja ruokavalio asiat ovat hyvin hallussa ja tekisi kauheasti mieli aloittaa jo, mutta vähän vielä pistää miettimään.