🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vispe
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

Meta description: Tehokkaimmat harjoitteet, tekniikat ja rutiinit, joilla pohkeet kasvavat ja räjähtävät eloon.

Mielenkiintoista että miten totaalisen ääripään kommentteja tulee nyt Gymlogin kautta Nyyssölältä ja tässä Fuhrerilta.

Vastusta vastaan venyttely on tosiaan tehokasta. Parhaiten pohkeetkin saa venyteltyä jalka kerrallaan seisten kun on koko ruhon kuorma apuna. Mutta silti jotenkin tuntuu oudolta että juuri pohkeiden kohdalla pitäisi jotenkin erityisemmin venytyksestä liike tehdä. Ei siinä, voihan tuotakin kokeilla, vaikka ei tuon oman pohjetreenin liikerata mikään lyhyt ole koskaan ollutkaan...

Vastusta vastaan venyttely on tosiaan tehokasta. Parhaiten pohkeetkin saa venyteltyä jalka kerrallaan seisten kun on koko ruhon kuorma apuna. Mutta silti jotenkin tuntuu oudolta että juuri pohkeiden kohdalla pitäisi jotenkin erityisemmin venytyksestä liike tehdä. Ei siinä, voihan tuotakin kokeilla, vaikka ei tuon oman pohjetreenin liikerata mikään lyhyt ole koskaan ollutkaan...

Päteehän tuo muihinkin liikkeisiin?

Syväkyykky on yksi parhaimmista pakaraliikkeistä koska siinä saadaan maksimaalinen venytys pakaroille. Tämän saman syyn takia kyykky on myös hyvä muille jalkojen lihaksille, siinä käydään läpi nimenomaan koko liikerata kovasta venytyksestä supistukseen. Vaikka penkissä on paljon muitakin lihaksia suuressa osassa rinnan lisäksi niin rinnalle saadaan hyvä rasitus nimenomaan kovan venytyksen takia. SJMV on taas hyvä takareisille nimenomaan todella pitkän liikeradan takia.

Timo Kettunen, mitä mieltä äärimmäisen pitkistä sarjoista pohkeille (mm. päkiöillä juoksemisesta sekä hyppynarun hyppelystä päkiöillä) pohkeiden kasvatuksen kannalta? Teoriassa ja käytännössä.

Teoriassa naruhypperly ja päkiäkävely aktivoivat gastrocnemiusta enemmän, koska polvi on suorassa. Jos hyppely/kävely suoritettaisiin kyykyssä, niin saataisiin enemmän aktivoitua soleusta. Näissä liikkeissä jää venytys alhaalla kokonaan pois, mutta hyppelyn plyometrinen vaihe aktivoi toisaalta gastron nopeata solukkoa enemmän. Naruhyppelyllä ja päkiäkävelyllä saadaan ainakin kestävyyttä lisättyä, mutta uskon että kasvua lisäävät vaikutukset tulevat nopeasti vastaan, sillä kuormaa ei saada kasvatettua (ilman painoliivejä). Ja raskas kuorma plyometrisessä liikkeessä saattaa sanoa nivelille poks.

Käytännössä naruhyppely on hyvä lisäliike, mutta ei tee yksinään autuaaksi. Varsinkin gastrocnemiukselle pitää imho antaa raskasta ja lyhyttä ärsykettä. Toisaalta, koska plyometrinen vaihe aktivoi tehokkaasti nopeita soluja, saadaan treeniä monipuolisemmaksi - ainakin jos pohkeita aktivoidaan muuten vain kyykyllä ja perinteisillä pohjeliikkeillä. Naruhyppelyn ja päkiäkävelyn vaikutus riippuu aika pitkälle geeneistä - kuinka paljon ja minkälaista solukkoa sieltä löytyy. Jos tykkää tehdä, niin ei ole haittaa. Mutta en lähtisi tekemään pelkästään hyppynarua/kävelyä pohkeita kasvattavana treeninä. Kestävyystreeninä johonkin lajiharjoitteluun sitten ihan toinen juttu...

Päteehän tuo muihinkin liikkeisiin?

Syväkyykky on yksi parhaimmista pakaraliikkeistä koska siinä saadaan maksimaalinen venytys pakaroille. Tämän saman syyn takia kyykky on myös hyvä muille jalkojen lihaksille, siinä käydään läpi nimenomaan koko liikerata kovasta venytyksestä supistukseen. Vaikka penkissä on paljon muitakin lihaksia suuressa osassa rinnan lisäksi niin rinnalle saadaan hyvä rasitus nimenomaan kovan venytyksen takia. SJMV on taas hyvä takareisille nimenomaan todella pitkän liikeradan takia.

No eipä sitä näin ole tullut tätä(kään) asiaa ajateltua.

En minäkään usko että sillä venytyksellä on mitään merkistystä. Venytellä voi sarjojen välissä. Miksi pohkeet ois tässä poikkeus? Vai treenaako joku muitaki lihoja niin että pyrkii venyttämään suorituksen aikana?

Mä treenaan lähes kaikki liikkeet hakien mahdollisimman hyvää venytystä. Erityisen tärkeänä pidän sitä huonosti treeniin vastaavien lihasten tapauksessa, jolloin venytyksellä "maalataan" oikea kohdelihas, jota ensisijaisesti pyritään ylikuormittamaan. Venyttely sarjojen välissä ei auta tähän. Ja pohkeet ovat yleisesti ottaen ehkäpä huonoiten treniin vastaava ja eniten geenien armoilla oleva lihasryhmä. Mä olen nähnyt täysin treenaamattomilla äijillä pohkeita, jotka kestäisivät vertailun mr.olympiassa.

Omat pohkeet ovat kasvaneet tasaisen hitaasti koko treeniuran ajan täysin riippumatta siitä, millaista treeniä olen niille tehnyt, tai olenko tehnyt ollenkaan. Viimeksi olen tehnyt suoraa pohjetreeniä yli vuosi sitten ja silti nuo näyttävät taas petraantuneen hitusen.

Mä treenaan lähes kaikki liikkeet hakien mahdollisimman hyvää venytystä. Erityisen tärkeänä pidän sitä huonosti treeniin vastaavien lihasten tapauksessa, jolloin venytyksellä "maalataan" oikea kohdelihas, jota ensisijaisesti pyritään ylikuormittamaan. Venyttely sarjojen välissä ei auta tähän. Ja pohkeet ovat yleisesti ottaen ehkäpä huonoiten treniin vastaava ja eniten geenien armoilla oleva lihasryhmä. Mä olen nähnyt täysin treenaamattomilla äijillä pohkeita, jotka kestäisivät vertailun mr.olympiassa.

Miten esim rinta? Siihen nyt ei tankopenkillä hääppöstä venytystä saa vaikka tekis miten. Eli jää vaihtoehdoksi kp penkki?

Onko tuo venytys sitten se juttu vai se että sen suuntasella treenillä liikeradat on pidemmät?

En mä mistään mitään tiedä, kunhan mutuilen. Mutta vahingossa saatan taas oppia jotain uutta.

Miten esim rinta? Siihen nyt ei tankopenkillä hääppöstä venytystä saa vaikka tekis miten. Eli jää vaihtoehdoksi kp penkki?

Onko tuo venytys sitten se juttu vai se että sen suuntasella treenillä liikeradat on pidemmät?

Mahdollisimman hyvä venytys liike ja liikerata huomioon ottaen. Eli haen tankopenkissä tankopenkiksi parhaan venytyksen (mä saan siinä helposti kunnon venytyksen aikaan). Sitten jossain flyesissä saa vielä astetta paremman venytyksen.

Ja juttu on nimenomaan se venytys. Eniten venyvä lihas ylikuormittuu eniten. Eli periaatteessa venyttämällä kerron kropalle, että mä haluan tehdä tämän toiston juuri tällä pec. majorilla, enkä niinkään etuolkapäillä ja ojentajilla.

Esimerkiksi penkissä en laske tankoa/painoja täyttä matkaa alas, koska tuolloin alkavat etuolkapäät venyä ja ottaa enemmän kuormitusta suhteessa rintaan. Jätän olkavarren about vaakatasoon tai karvan alle, jolloin saan rinnalle suhteessa parhaan venytyksen.

Täytyy tulla hehkuttamaan omalta osaltani tuota prässiä pohkeiden treenaukseen. Sama aloittelija-efekti tullut vastaan kun aloittaessani tekemään ranskalaisia punnerruksia: sarjapainot kasvaa nopeasti.
Vasemmasta nilkasta reväytin nivelsiteen 2 vuotta sitten, liikkuvuus kärsi kun en tajunnut kuntouttamaan ja venyttelemään tarpeeksi ajoissa nilkkaa. :face: Kyykyssä huomannut että lantio/ perse ei ole suorassa kun menee pohjiin, koska vasemman nilkan liikkuvuus eteenpäin ottaa vastaan, tänään kuitenkin huomasin ihmetykseksi että samassa tasossa olivat. :wtf: Lienee tuo prässissä annettu painojen avustuksella tullut venytys on pakottanut venymään samalle tasolle oikean kanssa, :confused: loistova juttu mulle kuitenkin. :hyvä:

Juu nyt vaivaa molemmat pohkeet oikein kunnolla...
Tämä kipuilu alkoi jo noin 4kk sitten, enkä oikein tiedä mistä se edes johtui. Aina kun alkoi juoksemaan tai salilla reenaamaan jalkoja niin oikeaan pohkeeseen alkoi särkeä pirusti. Kipu tuntui siltä kuin se ei tulisi itse pohjelihaksesta vaan enemmänkin sieltä jalan sisältä eli pohjelihaksen ja luun välistä ja sieltä sitten säteili koko pohkeen alueelle. Niin ja pohje oli myös kosketusherkkä. No sitten jätin jalkojen rasittamisen niin vähäksi kuin pystyin ja tuntuikin vähän päälle 1kk sitten tuntui , että jalat on taas kunnossa kun ei juostessa tuntunut mitään kipua eikä salireeneissä ja sitten aloin pikku hiljaa lisäilemään rasitusta jaloille. Nyt kun aloin n. 3vk sitten käymään futista pelailemassa lähes joka päivä ja juoksemista on tullut paljon niin ei sitä mukavuutta kestänyt kuin 1vk ja sitten oli taas oikea pohje kipeenä... no ajattelin , että kyllä tämä nyt ohi menee mutta eipä mennyt ja nyt sitten molemmat pohkeet kipeänä. Eli heti kun lähden edes hölkkäämään niin pohkeisiin alkaa särkeä ja juoksemaan en edes pysty. Mutta kipu tulee siis esille vain hölkätessä ja jos vähän pidemmän matkan hölkkään niin kipu kestää n 5min sen jälkeen kun olen pysähtynyt.

Eli missäköhän on vika? Ja olisi kyllä aika jees juttu jos nyt saisi nuo perkeleen pohkeet vihdoinkin kuntoon.

Moro. Kerron hieman taustatietoja ennen varsinaisiin kysymyksiin siirtymistä. Eli olen 15 vuotias poika mitoiltaan 164/50. Pari vuotta sitten mitat olivat vielä 162/64, josta aloin laihduttamaan hieman kyseenalaisin keinoin ja paino tippui n. 4kk tuonne 46kg paikkeille. Tähän liittyy myös syömishäiriö taustaa niin kuin moni varmaan arvelikin, mutta ei siitä sen enempää. Murrosikäni alkoi n. 10 vuoden ikäisenä (jep todella aikaisin). Samalla alkoi pituuskasvua kiihtyä, jolloin olin noin 145-149cm pitkä. Siitä 9kk aikana kasvoin reilut 8-10cm. Seuraava mittaus oli 9kk päästä jolloin olin kasvanut n. 4-5 cm eli kasvu oli tässä vaiheessa hidastumaan päin. Olin tuolloin 162cm pitkä ja samoina aikoina aloin laihduttamaan ja paino ropisi 4kk aikana melkein 20kg alaspäin. Asia korjaantui tuon jälkeen nopeasti ja sain painoa nostettua ja ruokaa menee huolella nykyään alas. Nyt huolestuttaa pituuskasvu, sillä en ole tuon jälkeen kasvanut 1.5 vuoteen kuin about. 1-2 cm. Monet lääkärit ja ortopedit sun muut ovat todenneet minulle, että tuo laihdutus ei ole voinut vaikuttaa lopulliseen pituuteen, kuin korkeintaa parilla sentillä. Olen siis käynyt kuvauttamassa ranteesta kasvulevyt ja ne olivat vielä hieman auki, joten lääkäri sanoi, että kasvua voi tulla vielä muutama sentti. Nyt itse kysymyksiin.

- Mitä luulette kuinka radikaalisti tuo laihdutus on voinut vaikuttaa lopulliseen pituuteeni?
- Voiko olla mahdollista, että kasvua tapahdtuisi vielä esmes 5cm, jos vaikka selästä ja jaloista kasvulevyt olisivat vielä hyvin auki.
- Onko järkevää alkaa nyt käymään kuntosalilla ja aloittaa G6? Tiedän, ei ole näyttöä, että se vaikuttaisi pituuskasvuun, mutta en haluaisi riskeerata niitä viimmeisiä senttejä, jotka mahdollisesti kasvaisin.
- Onko stressillä merkittävä vaikutus pituuskasvuun?

Ainiin vanhempani ovat 158/167 eli lyhyitä myös. Lääkäri on sanonut, että lyhyt pituus johtuu aikaisesta murrosiästä ja vanhempieni pituudesta, eikä tuosta laihdutuksesta. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa aloittaisitteko kuntosalilla käymisen? Olen viimmeisen pari vuotta lukenut mm. pakkotoistoa/nettiä ahkerasti ja ottanut asioista selvää. Treeni ja ruokavalio asiat ovat hyvin hallussa ja tekisi kauheasti mieli aloittaa jo, mutta vähän vielä pistää miettimään.

Eikai 162cm ole mitenkään poikkeuksellisen lyhyt 15-vuotias? Minä olin about saman pituinen silloin. En ole lääkäri, mutta voi olla että kasvat tasaisesti vielä pitkäänkin. Mä esimerkiksi kasvoin sentin pituutta vielä 19-vuotiaana.

Paljos sulla olikaan se ennuste?

Joo, ei tosiaankin syömishäriöhän siinä oli kyseessä. Voidi, on totta, että monet kasvavat vielä sinne 19 vuotiaaksi. Ota huomioon, että murrosikä ja kasvu alkoi jo 10 vuoden ikäisenä, joten se myös loppuu aijemmin. Ennuste oli hieman isää pidempi eli n. 170cm. Perkele, että harmittaa olenko nyt voinut pilata lopullisesti tuon kasvun. Monet lääkärit ovat kyllä todenneet, että tuo ei siihen juurikaan ole vaikuttanut. Alkaahan tässä jo toivo loppu, kun ei ole yli vuoteen tullut kuin 1-2 cm lisää. Niin ja olen siis nykyään 164.2 cm eli pituutta on hieman tullut lisää.

Salille vaan, eikä mitään dieettiä pariin vuoteen.

Tuskin sitä dieettiä kannattaa koskaan edes ottaa. Ellei nyt ala kilpailemaan. Jos noin alhaisesta painosta alkaa hyvällä ruokavaliolla treenaamaan niin se normaali lihaksikasvartalo johon pyritään rakentuu kyllä treenillä ja hyvin syömisellä.

No jos sulla on tullut vajaa 2cm vuodessa ja olet 164,2cm voi se ensi vuonna olla 166,2cm. Vielä kun kasvat 1 vuoden niin olet alle 2cm päässä ennusteesta, joka saattaa helposti heittää vähintään tuon verran.

En näkisi vielä mitään syytä huoleen, kun kasvua kuitenkin tapahtuu.

No jos sulla on tullut vajaa 2cm vuodessa ja olet 164,2cm voi se ensi vuonna olla 166,2cm. Vielä kun kasvat 1 vuoden niin olet alle 2cm päässä ennusteesta, joka saattaa helposti heittää vähintään tuon verran.

En näkisi vielä mitään syytä huoleen, kun kasvua kuitenkin tapahtuu.

Ai perhana taas kävi kämmi. Eli siis kun mut mitattiin 2010 joulukuussa jolloin olin 162cm pitkä ja painoin tuon 64kg. Siitä sitten 4kk päästä mitattiin 163cm ja tuolloin painoa oli enää 51kg. Sen jälkeen alkoi "ns" ylämäki ja kasvua on sen jälkeen tapahtunut tasan 1-2cm eli vähän päälle vuodessa. Tuntuu vain, että kasvu tyssäsi tuohon laihdutukseen kokonaan. Tuo sentti pari nyt on kumminkin aika vähän.

Back
Ylös Bottom