Kastelli Economy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teri
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kyllähän sitä rahaa saa menemään taloon vaikka miten paljon. Suurin taito on osata laskea ne kohdat missä voi säästää, jos sitä nyt haluaa. Vielä suurempi taito on tunnistaa, onko lisäsijoituksella itselle todella sen hintaa vastaava arvo. Tuo, että laitetaan vähän parempaa kuin siinä neekerimallissa, on aivan loputon suo.

Tonni TV-antennista on melko paljon, tosin jos sitä ei itse asenna, niin kyllähän siihenkin saa rahaa menemään. Itsellä se maksoi tarvikkeineen 100€, tosin asensin sen itse ja meni aikaa pari tuntia kaapelinvetoineen. Tämä nyt vain esim.

Se on kyllä ihan totta, että rahaa kannattaa varata paljon enemmän kuin joku myyjä on laskenut. Varsinkin jos haluaa kirjaimellisesti avaimet käteen, ja teettää aivan kaiken työn.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
tv antenni maksaa sen 1te:). On se mulle ainakin ihan rahaa. Siihen tulee mukaan 5 metrin metallijalka, antenni, pistorasiat ja asennus ja säätö. Voin sanoa, et ton piiskan asentaminen katolle ei oo ihan 1 miehen homma:).

Itse karsin rankalla kädellä just rönsyjä, jottei se menis älyttömyyksiin, mut perusjutuista on vaikea tinkiä ja jos se vino sisäkatto maksaa 2 te lisää, niin pienehköön olohuoneeseen se tuo avaruutta ja jälleenmyyntihintaa lisää, joten vähän pakko ostos. Keittiöön ihan perusmasiinat, mut tuplakoneet jääkaappi/pakastin kanssa lähes elintärkeät. Taas meni yks tonni. Sit tingitään mahdollisesti lattiamateriaaleissa vähän. Sälekaihtimet maantasossa asuvalle ihan välttämättömyys.

Varustelua olis just kuitukaapeli(it miehellä ottaa vähän eteen ku tollasista puhuu), mahdollisesti keittiöön kivitasoa ja rosterikoneita, Lattiaan kunnon parkettia esim. pähkinää, sisäkaton panelointi valkolakatulla puulla eikä mitään gyproc skeidaa maalattuna. saunaan vähän parempaa laudetta ja sen näköinen kiuas, et kehtaa vieraitakin vähän saunottaa(plus kuituvalaistus).

Noikin oli vielä erittäin peruskamaa, joten aiemmat kirjotukset rupee kuullostaa jo erittäin toyota tasolta.
:hyper:Mä voin tulla kyllä oikein mielellään laittamaan tv antennin 1000 eurolla. (olettaen, että antenniverkko on tehty valmiiksi haaroittimelle asti.)
Antenni itsessään 30-60e siihen mahd. vahvistin+virtalähde toinen 30-60e ja vähän tellua 0,8e/m siihen teleskooppikiinnike+harjakiinnike 40e, antennimasto 60-70e ja pari kolme tuntia töitä n. 120e+matkat+alvit
Ja kyllä sen yksi mies laittaa ihan hyvin.

Kyllä mielestäni on vähän väärä paikka säästää jos ei rakennuksen yhteydessä ole antenni ja ylesikaapelointia laitettu. Kyllähän se jälkikäteen tuleekin maksamaan maltaita.
yleiskaapelointihan nykysin laitetaan yleensä aina myös omakotitaloihin ja ollaan pikkuhiljaa siirtymässä cat6 kaapelointiin. Niinkuin joku jo sanoikin niin tulevaisuudessa yleistyy myös se televisiolähetyksen vastaanotto yleiskaapeloinnin kautta.

Sähkö ja lvi suunnitelmien hintaesitys myös hirvitti, mutta kai ne pääkaupunkiseudulla niistä ottavatkin hyvät hinnat. Kuin myös tietysti tuohon antenniasennukseen viitaten työtunti on varmasti pääkaupunkiseudulla eri hintaluokissa.
Sähkösuunnitelmanhan voi tilata vaikka lapista asti jos joku halvalla tekee kun se ei välttämättä vaadi "pelipaikalla" käymistä.

Se on kyllä karu totuus, että jos ei itse aio yhtään panostaa rakennukseen niin ei tarvitse kummostakaan torppaa tehdä kun budjetiksi saa sen 200ke asettaa.

Itsellä oli budjetti ajatuksena 150ke kun mietittiin talon rakentamista.
Kovasti sitä laskeskeltiin, että sen sinne hintoihin olisi pystynyt painamaan kun sähköt saa laitettua itse ja tarvikkeet omakustannushintaan ja lähes jokaiseen työvaiheeseen olisi ollut joku tuttu jeesaamaan ja tietysti loput sitten tehnyt itse.
Semmosen puolivalmiin talopaketin kanssa hintoja laskin.
Lopulta päädyttiin ostamaan 2001 rakennettu talo.
Olisi siinä kuitenkin ollut niin hirvittävä työ kun "kotimaisuus" aste on niin suuri.

Mitähän lie tulisi tuollaiselle 100m2 Economytalolle hintaa jos sellaisen rakentaisi "puoliksi" itse? Verrataan siis VAIN tuohon 115.000e valmistalo-hintaan. Eli joku talopaketti, joku voisi tehdä perustukset ja valut, kaakeloinnit ja LVI-hommat. Itse voisi tehdä väliseiniä, parkettia, listoitusta, kasaisi keittiön, paneeloisi katon, maalaisi jne...

Entäs jos tommoisen rakentaisi paritalona? Mitkä voisivat olla kustannukset? Toisen kun möisi niin itse saisi lähes ilmaiseksi oman puolikkaan ;)

Teeppä paritalo. Siihen muutta pariskunta joka vittuilee sulle joka päivä kun joku lista repsottaa :D Ja rakentaja sulla on vastuu kaikesta. Laske myös siihen myyntihintaan sitten verot päälle, ellet pidä toista kämppää tyhjänä 2 vuotta...

Sama miten pyörität, ei ole olemassa halpaa porsaanreikää :D Pankkiin vaan ja euroa jonoon. Niin me muutkin tehtiin.

Tuo nyt on vähän niin ja näin. Jokainen kuirenkin pyytää erikseen tarjouksen haluamastaan tuvasta. Mutta antaa se tietty vähän suuntaa jos vertailee vaikka eri kokoisia paketteja, Jukka-talon esitteelle hinnoista plussaa.

Nyt on tullut muutamia hinnastoja postista. Ei kukaan muu valmistaja vielä ainakaan pääse tohon Kastellin Economyn hintaan.

Helvetin vaikeehan näitä toimitussisältöjä ja hintoja tällasen maallikon on vertailla.

Muurametalolla oli todella hyvä lista toimitussisällöstä ja tilaajan osuudesta.

Ruma tuo on kuin mikä ja niin perus simppeli kuin olla ja voi, mutta järkimiehen ratkaisu...
Kyllä tuo noitten halpistalojen ehdotonta kärkeä on, etenkin jos vertaa johonkin Älvsbytaloon...

Kävin tänään kattoo Desing-talon Kaustinen 150-mallia. Kyllähän toi on jo niin perustasoa kuin uusi talo voi olla. Kelpaisi sinällään, mutta mitähän tasoa toi Economy sit on, kun hintaa on kuitenkin vielä 30ke vähemmän..

Samalla reissulla kävin tarkastamassa Kastellin Hoviherra 146. Se oli sit ihan eri tasoa, niin hinnaltaan kuin tasoltaankin.. Sellanen vois olla mun valinta jos rahaa olis n.300ke laittaa taloon. En tosin tiedä riittäskö vielä tohon avaimet käteen-periaatteella....

Seuraavanlaisen budjetin rakentelin. Onko sinne päinkään? Tonttia en ottanut huomioon laskuissani.

Economy 100

Talopaketti (Avaimet käteen) 116000
Toimituskulut 3000
Takka 3000
Terassi 2000
Tontti 0
Rakennuslupa 1000
Liittymät LVIS 7000
Maatyöt 6000
Ruotasuojat/salaojat 3000
Vastaava mestari 4000
Varasto/katos 8000
Maalaus 1000
Antenni yms 600
Kaapeli 600
Takaovi 2000
Vaatekaapit 2000
Ilmalämpöpumppu 1500
Pihatyöt 5000
Vino sisäkatto 1000
Lisä-WC 1500

Yhteensä 168.200

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toimituskulut 3000. Mitävit?!

Vastaava mestari 4000. Hetivalmis talo, elä ihmeessä noin paljoa maksa vastaavalle, eri asia jos teet ite pitkästä, silloin siinä on vähän hommiakin.

Takaovi 2000. Tyyriiltä kuulostaa...

Tosiaan piha nielee paljon rahaa. Jos tontti on suht tasainen ja jo kokonaan raivattu eikä ole savikkoa, sekä tekee aivan kaiken työn itse, niin tuo 5Ke riittää sellaiseen yksinkertaiseen pihaan. Eli about nurmikon perustamiseen, tuijiin, pariin omenapuuhun ja soveltuvaan murskeeseen pihassa. Toki riippuu paljon siitä tontin koosta. Pihatöihin soveltuvan pienen maansiirtokoneen päivävuokrat taitaa olla jossain parinhuntin tietämissä. Lisäksi tarttee melko varmasti vielä tärylätkän. Sellaisilla kyllä ahkera ja osaava duunaa jo parissa päivässä pihan jonkinlaiseen kuosiin. Jos nyt käyttää vain kottikärryä ja lapiota, niin pääsee kyllä vähän vielä halvemmalla. En suosittele, olen yhden kasetillisen siirtänyt savea tuolla metodilla :D

Sälekaihtimet maantasossa asuvalle ihan välttämättömyys.

Mikäs välttämättömyys ne sälekaihtimet on? Meillä on sellaiset mitkä lie bambuverhot keittiössä, että itse ei näe ulos, mutta pimeällä ulkoota näkee sisälle.

Olenkin huomannut, että kun meikäläinen "adonisvartaloni" kanssa vetää keittiössä illalla makkaraa poskeen rikkinäiset kalsarit jalassa, niin vastapäätä asuva naapuri vetää omat rullaverhonsa kiinni.

Toimituskulut 3000. Mitävit?!

Vastaava mestari 4000. Hetivalmis talo, elä ihmeessä noin paljoa maksa vastaavalle, eri asia jos teet ite pitkästä, silloin siinä on vähän hommiakin.

Takaovi 2000. Tyyriiltä kuulostaa...

Noi oli vain heittoja, kun ei tietoa oikein ole.. Olikohan jonkun toisen talopaketin toimituskulut tota luokkaa, jostain sen kuitenkin repäsin..

No mestarin kustannus taitaa tosiaan olla yläkanttiin

Toi takaoven hinta tulee siitä, kun seinä pitää puhkaista jo talotehtaalla, joten uskon, että Kastellin ottaa juuri tollaisista muutoksista rahat pois.

Hinnaston noista mahdollisista muutoksista olen tilannut jo kaksi kertaa, sitä saamatta.

Kustannusarvio

Tuttu ilmiö, lisävarusteista ei meinaa saada hintaa...
Oisin laittanut meidän kustannusarvion kuvana tähän, mutta en osannut liittää :(
Tässä kysyttyjä hintoja (Etelä-Suomessa) toimituskulut 2400€, takka+piippu+kattosilta 5500€, takaovi 850€ (sis. pienen terassin), vino sisäkatto 2100€, sälekaihtimet 233€. Me saatiin kokonais arvioks 200 t€ (30 t€ tontin ja 10 t€ talli/varaston kanssa). Kastellin talot precutteja (siis ei elementtejä vaan tehtaalla valmiiks sahattua tavaraa), joten ovi tehdään siihen mihin halutaan.

Mulle edustaja sanoi, että vinoa sisäkattoa ei ole mahdollista saada. Muiden hinta oli: toinen wc-pönttö ja allas 800 €, lämmityksen vaihto vesikiertoiseen siten, että siihen voi liittää myöhemmin esim. maalämmon tai kaukolämmön 3000 €.

Oletko edenny projektin kanssa? Tai siis saanu kustannukset laskettua tarkemmin?

Taloustilanne näyttää siltä, että on parempi odottaa. Uskon, että myös talopakettien hinnat tulevat tippumaan. Noin kk sitten Kastellin edustaja piti tiukasti kiinni hinnoista. Eiköhän niitä alennuksia ala löytyä keväällä viimeistään.

Back
Ylös Bottom