Ainoa mahdollinen paikka telkkarille taitaa olla tuossa takan kohdalla vasemmalla. :jahas:
Tietty jos makkarin ovea siirtäisi niin saisi enemmän seinätilaa, makkarin kaapit sitten tuonne kuvassa ylös, ulkoseinän viereen. Sitten saisi telkuttimen kivasti mutta takka ei mahtuisi koska ovi olisi tuolloin edessä. Pihalle täytyisi jossain välissä rakentaa varasto/autokatos mutta nehän eivät aivan mahdottomia onneksi maksa.
Nurmijärveltä tontti 46.000e, pohjatyöt siihen n. 10.000e, talo 115.000e. Talo pystyssä Huhtikuuhun 2009 mennessä ja itse ei tarvitse tehdä kuin laittaa nimi paperiin ja hakea avaimet. Kokonaishinta n. 170.000-180.000e (jokos tuolla saa peräti yksiön Stadista? 60m2 2000-luvun kaksiot ovat ainakin n. 70.000e enemmän vaikkapa Herttoniemenrannasta)
Vaihtoehtona sitten tietty lande, siis oikeasti lande. Tuolla tontin kustannus on nimellinen, sanotaan nyt vaikka että jopa ilmainen, pohjat noin 3000e, pienet kunnat tuovat kunnallistekniikankin ilmaiseksi. Talon hintakin halpenee 109.000 euroon. Eli alle 120.000e saa saman talon landelle.
Huppe huppe. Lues mun eka viesti sivulta 1. Se laskelma oli lähestulkoon optimistinen. Oikeasti real life kunnon pohjat(ontelolaatat, ryömintätila, salaojat, Säiliöt, reunatäytöt piirrustukset, lattiavalut, styroksit, mahdolliset viemäreiden kaivuut/pumppaamot) ym. Maksaa perustukset 55te(mersuperustus). Jos joutuu paaluttaa, louhimaan tekemään isoja massanvaihtoja, niin 10-20te voi pistää tohon vielä lisää. Tietty maanvaraisen laatan saa 10te halvemmalla, mut huollettavuuden ja jälleenmyynnin takia ontelolaattaperustus on parempi.
Ihan rehellisesti mennään metsään niin kovaa ku bemari kulkee, jos budjetti on 120te talolle. Tietty jos ite veistää laudat puista ja valaa naulat jäteraudasta ja tekee ovet itse ym.
200te on erittäin lähellä totuutta vaikka rakentais kuinka syrjään.
ps. Ite oon ny reilun vuoden asunut ite rakennetussa kastellitalossa vantaalla, et ehkä jotain pientä vihiä saattaa olla asioista muutenkin ku netistä lukenut
.
Heitetään nyt vielä jotain hintoja pääkaupungissa: reilu 4te vastaava mestari, 1,5te, perustussuunnitelma ja valvonta, reilu 1te rakennuslupa, 4te liittymämaksu vesi, 1,5te liittymämaksu sähkö, vesi ja sähkökuvat reilu 1te. Sekalaista menoa tohon vielä vähän päälle(mittauskuluja ym.) ja jokainen ymmärtää, et 15te selällään ennenkun on edes puita kaadettu tontilla.
Jos itse ei tee mitään rakennustöitä, niin käytännössä talon hinta on sama kun katsotte oikotieltä myytäviä taloja. reilu 300te helähtää rikki aika nopsaan, jolla saa 2-5 vuotiaita käytettyjä taloja. Ilmasta rahaa ei ole olemassa. Omalla työlle saa reilun verovapaan korvauksen talonrakennuksessa. Muu on harhakuvitelmaa.