Karkista eroon (kokemuksia)

Sitähän se riippuvaisuus on, ilman tulee helposti päänsärkyä ja vitutusta. Luulisi niidenkin kuitenkin joskus loppuvan, kun jaksaa painaa sitkeesti ilman. Kai se on monella tupakankin kanssa sama, mutta mahdotonta ei ole lopettaa. Hyvin vaikeaa se voi olla...

"Puol vuotta oon ollu jo ilman karkkia ja muuta sokeria tai rasvaa tihkuvia herkkuja. Mulla ei kyllä ollu minkäänlaisia vaikeuksia lopettaa mässäys ja nyt, kun tulee syötyä muutama purkki rahkaa ja pari hedelmää päivässä niin ei oo mieli yhtää makean tai suolaisenkaan perään. "

Mulla on taalla ihan saatanalliset tunnelmat tan karkkitauon kans, toka viikko menossa. En tajuu, etta jollakin voi olla taa lopettaminen noin helppoa, et rahkaa vaan naamaan ja taas jaksaa! Mutta Hjalmarin sanoissa piilee viisaus, sitkeasti vaan ilman, vitutuksesta huolimatta. En oo ikina oikein perustanu roskaruoasta(pizza, hamppari, kebab, hodarit) tai muusta suolasesta(sipsi, pop cornit, suolapahkinat, suolakeksit, patongit, voileivat, karjalanpiirakat), niin koitan pitaa tan linjan, etten alkais korvaamaan karkkia nailla suolasilla ja opettasin sit itteni myos niihin makuihin. Sit joudun rajottaan itseni tuntien makeita herkkuja myos, et ne ei kans lahtis overiksi karkinkorvikkeiksi. Leivokset, keksit, kakut, jaatelo, rasvaiset vanukkaat, sokeriset kiisselit, hillo, makeat kastikkeet ja vaahdot on pannassa, vaharasvaiset 100kcal vanukkaat sallin itselleni rajoitetusti plus mehujaat, kevytjogurtin, hedelmat ja kaakaon. Makeutetut pastillit ja karkit veivat jo kerran suoleni ja rahani, joten ne osaan jo jattaa hyllylle. Sit rajoittamattomasti vedan marjoja, kevytlimsaa ja danone 0%:aa. Edistyksena edelliseen (onnistuneeseen) yritykseen koitan pitaa kaikki ruoka-annokset standardikokoisina, etten venyta vatsalaukkua kuten viime kerralla. Homma on toiminut nyt reilun viikon, mutta voi jopo ku taa elama on muuttunu tylsaksi tas ilman paivittaista lohtukarkkia/-herkkua/yleensakin ilman elamantapasyontia! :D Oon hoksannu, et eihan mulla H*LV*TTI oo kai sit elamaa, ku nousen penkista, mietin hetken ja istun alas x52 / 3h. Joo lahdenkin tasta hankkimaan itelleni elaman, loytyiskohan se sielta karkkihyllyn toiselta puolelta, ku en oo ikina sita kautta kassalle kavelly...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite lopetin lähes seinään nuo karkit ym. mässyt. Treeniä tais silloon olla takana vajaa vuos ja olin lukenu Pakkikselta ym. turhista kaloreista, valkoisesta viljasta ja sokerista. Silloon oli alkukesä ja siin parin ekan kuukauden aikana tuli vähä notkahdeltua ku muut tarjos, mutta ite en enää mitään karkkei ostanu. Mutta tuo päätöksen tekeminen oli kuitenkin helppo: miksi syödä karkkia ym. mössöä, joka on suurimmaksi osaksi pelkkää sokeria? Ne on kaikki ylimäärästä energia, joka menee suoraan läskiks. Tätä kun ajattelee niin ei kyl tee yhtään ees mieli, ja oon ollu jo 3 vuotta kuivilla :) Tossa ku vuodet kertyy niin tuntuu yhä typerämmältä rikkoa karkeista totaalikieltäytymistä.

Oon kerran tai kaks ostanu jostain alesta ku on ollu jotain sokerittomia karkkeja, mutta parin maistiaisen jälkeen oon joutunu antaan ne pois, ku tuli niin syntinen olo ku ihan ku ois oikeita karkkeja syöny :nolo:

Ja huomautan vielä, että ennen ku aloin treenaan ni ostin joka viikko lastillisen mässyjä kaappiin, joita sitten vetelin liukuhihnatyyliin leffoja katsellessa. En kuitenkaan ollu läski, vaan hoikka ecto. Syömiset ihan persiillään ni pysty "korvaan" osan ravinnosta karkeilla ja sipseillä aina ku oli nälkä. Nyt ku syö niinku pitää ja säännöllisin väliajoin, ni ei tuu ees mitään himoja ku on aina maha täynnä ja sit ku ei oo täynnä ni onki aika taas syödä seuraava ateria (ei karkkeja!) ;)

Oot oikeessa, turhaa energiaa. Myonnan fyysisen ja HENKISEN addiktioni makeaan. Ma tulin tahan paatokseen silla ajattelulla, et kysyin itelta haluanko elamaa ilman karkkia vai elamaa karkin kanssa. Se toka vaihtoehto ois kaytannossa addiktiivisen henkilon elamaa keskittymisen suuntautuessa seuraavaan herkkuhetkeen ja negatiivisen energian kasvaessa syyllisyyden ja itseinhon takia, puhumattakaan muista sivuvaikutuksista, jotka kaikki kylla tietaa. Oon ollu karkin suurkuluttaja suurimman osan elamastani, joten taa ei tuu oleen helppoa. En ymmarra, miks mun pitais syoda mitaan muuta ku karkkia, ku se on vaan niin hyvaa plaah. Toivotaan, et mun makuhermot vieraantuu makeasta nopeasti. Vaikka ongelma ei olekaan oikeestaan niinkaan fyysinen kuin henkinen. Eli vaikka tiedankin, ettei karkki enaa maistu, haluan silti ostaa sita, koska saan henkisen tyydytyksen. Ja ei, en aijo/halua vaihtaa addiktiosta toiseen, menisin ojasta allikkoon. Seksia olen jo kokeillut ratkaisuna, ei toiminut ainakaan minun kohdallani. :b

^ Huonoa seksiä? :D No, sillä ei paljo mitään korvailla. Itelläki on useampia naistovereita joitten oon kuullu mainitsevan addiktiostaan kaikkeen makeaan (tosin kun tätä ajattelee niin tää ilmiö taitaa olla kaikilla naisilla? o_O). Itellä ei mitään addiktiota ollu, vaan lähinnä tapa. Siksi onkin vaikeaa käsittää miten joku voi olla niin addiktoitunut johonkin. Ite en aikoinaan alottanu ees kahvin juontia, koska kuulin, että ihmiset addiktoituu siihen ja saa vierotusoireita, jossei sitä päivän kahviannosta saa.

Mutta uskon, että kaiken perusta on oikeanlainen ruokavalio ja ajoitettu syöminen, eli et syö esim. vaan 5 kertaa päiväs, eikä MITÄÄN muuta noitten ruokahetkien välissä (paitsi vettä)!. Tää ainaki oli mulla se, jonka ansiosta kaikki himoilu ja napostelu loppu about saman tien. Ei niistä sokerimälleistä silti oo pakko kokonaan luopua, jos siitä itku tulee, voi joko a) syödä esim. vaan yhen pienen suklaapatukan per päivä tai b) pitää perinteisen karkkipäivän kerran viikossa (mieluiten aina samana päivänä). Näistä suosittelisin mieluummin vaihtoehtoa b, koska a:n tapauksessa saattaa himo vaan yltyä kun syö vaan sen yhen patukan, mutta b:n tapauksessa se koko viikon kärvistely tuntuu paljon mukavammalta kun tietää että "lauantaina" on karkkipäivä! ;) Sit ku on sen jälkeen ähky, niin jaksaa taas seuraavan viikon :)

Nyt on pakko nostaa threadi ja avautua omasta itsekurista. Eli olen hieman ylipainoinen, käyn salilla kolmesti viikossa nostamassa rautaa ja pyöräilen päivittäin jonkun verran. Ongelma on juuri se perkeleen itsekuri.

Ostin toissapäivänä neljä berliininmunkkia kaupassa "heräteostoksena" ruokaostosten lomassa ja päätin puolitosissani, että seuraavasta päivästä alkaa sitten pieni herkkulakko. Mutta ei se niin mennyt, vaan eilen Lidlissä oli tarjouksessa Ballerina-keksit euron per paketti, joten niitäkin tuli salilta tullessa nälkäisenä ostettua ja ajateltua, että otetaan nyt kerta kiellon päälle. Tuli syötyä toinen paketti ruoan päälle yhdeltä istumalta (190g) ja tuli vielä pari tuntia sen jälkeen himo kekseihin. Yritin hillitä himoa syömällä kolme mandariinia, mutta himo lakkasi vain hetkeksi. Vetäisin siis tunnin päästä lopulta sen toisenkin paketin ja ajattelin, että vittu tämän jälkeen saa riittää ja toivottavasti tulee paha olo (ainakaan ei juuri nyt tee mieli enää makeaa). Saattaa kuulostaa pelkältä selittelyltä, mutta minulla on todella paha makeariippuvuus. Toisilla on tupakka, toisilla alkoholi, toisilla vitun kova makeanhimo. Vituttaa kun keho alkaa oireilla sen iskiessä.

Jos joku sanoo, että on helppoa päästä irti tästä, niin kerronpa että olen "parhaillaan" ollut irti tästä paskasta laskelmieni mukaan yhteen putkeen seitsemän viikkoa. Osa väittää, että kun on pari kolme viikkoa syömättä makeaa, niin himot katoaa. Minulla ei, vaan se himo jatkui melkeinpä koko sen ajan. Jos joku väittää, että syö tarpeeksi ruokaa niin himo lakkaa, niin ei sekään toimi läheskään aina.

Toisin sanoen tämä turvonnut olo tämän skeidan syömisen jälkeen luo maksimaalisen vitutuksen yhdessä sen ajatuksen kanssa, että laihtuminen ei ainakaan onnistu saati pysyminen 2000 kilokalorin päivätavoitteessa, mikäli vetää 900 kilokalorin keksipaketin (tai kaksi) siihen päälle. Mutta nyt tosissaan saa alkaa tämä peli loppumaan. Olen huomannut, että jos tuo kaupasta kotiin jotain, niin sitä ei voi säännöstellä kunnolla ainakaan kahta päivää enempää (jäätelöt ehkä noinkin pitkään) vaan se on syötävä heti pois. Siispä en kertakaikkiaan osta enää kaupasta makeaa kotiin vaan syön sitten ruisleivän joka hemmetin kerta jos ja kun himo yllättää.

Pepsi Maxia menee litra tai puolitoista päivässä, mutta siitä tavasta en kuitenkaan aio nyt luopua. Kunhan saisi ne ylimääräiset herkuista tulevat kalorit karsittua hiiteen. Aion syödä myös Lidlin jogurttia silloin tällöin sekä juoda kahvia sokerilla mikäli tarjotaan, mutta pääsääntö on että muu menee nyt pannaan. Tähän samaan pannalistaan menee myös pizzat ja kebabit, joita on tullut nautittua keskimäärin kerran viikossa.

Tämä juttu on nyt "sinetöity" tänne Pakkikselle ja se kestäköön jouluun asti, johon on aikaa reilut 11 viikkoa. Olkoon nimeni Armi Aavikko jos sanani syön.

Pepsi Maxia menee litra tai puolitoista päivässä, mutta siitä tavasta en kuitenkaan aio nyt luopua. Kunhan saisi ne ylimääräiset herkuista tulevat kalorit karsittua hiiteen. Aion syödä myös Lidlin jogurttia silloin tällöin sekä juoda kahvia sokerilla mikäli tarjotaan, mutta pääsääntö on että muu menee nyt pannaan.

Olivatko säännöt samat tuon 7 herkuttoman viikon ajan?

Heitä myös tuo keinomakeutettu Pepsi Max helvettiin. Turhaan ruokit sillä vaan makeanhimoasi. Pois kaikki turha makea, niin rupeaa ne ruoatkin maistumaan paremmalta. Hedelmät ja marjatkin rupeaa ajan kanssa maistumaan sairaan makeille ja hyville!

Itselläni ei ole karkin tai muun makean suhteen ollut koskaan ns. ongelmaa tai addiktiota. Sitä tulee vain aina ostettua lähinnä heräteostoksena kaupassa asioinnin yhteydessä. Harvemmin tulee lähdettyä pelkästään karkin perässä kauppaan, ainakaan nykyisin -vaikka niitäkin kertoja on kyllä muutamia. Minulla tuppaa menemään tuo karkin osto joskus aika eri sykleissä; toisinaan sitä tulee ostettua viikossa useitakin kertoja, ja joskus saattaa olla kuukausi taukoa lähes huomaamatta.

Eilenkin tuli otettua suklaalevy mukaan Tokmannilta, kun sattui vaan olemaan alennuksessa. Ei sitä varsinaisesti tehnyt edes mieli. Mutta kyllä kun ensimmäisen palan työnsi suuhun ni ei meinannu siitä touhusta loppua tulla ennen kuin koko levy oli kulutettu. Mulla on oikeastaan pahempi "addiktio" kanelikorppuihin! Niitä olen vetänyt lähestulkoon aina, ihan pienestä sällistä lähtien (reilusti yli 10 vuotta nyt) kun olen juonut kupin kahvia. Ja kahviahan kuluu päivässä yleensä 3-7 kuppia eli siitä voi jokainen laskea kuinka paljon sitä sokerivehnästä oikein kuluu. Ainahan tätä toki ei ole saatavilla, mutta kotona varsinkin harvemmin joutuu olemaan ilman. Kahvileipiä tulee muitakin syötyä korpun lisäksi ehkä vähän turhankin paljon.

Karkkilakkoa ollaan yritetty tyttökaverin kanssa useita kertoja. AINA ne kaatuu syystä tai toisesta, pisimmilläänkin emme ole kyenneet olemaan siinä kuin parisen viikkoa. Mutta voin (lähes) puhtain omatunnoin sanoa, että koskaan se ei ole tainnut olla minusta kiinni. Mutta kun tyttökaverilla (jolla kyllä ei ole kiloakaan ylipainoa) tekee mieli makeaa, tulee sitä hyvin usein itsellekin siinä sivussa hankittua.

Nyt pitäis vaan pystyä pitämään pää kylmänä näiden namien suhteen. Korpusta minä tuskin koskaan pääsen eroon, en voi vain kuvitella aamu(tai mitään muutakaan) kahvia ilman korppua. Ehkä tammikuussa alkava intti tekee tähän, ainakin toivottavasi, muutoksen. Jos saisin jätettyä kaiken turhan makean pois ja korvattua sen ravinteikkaammalla ruualla niin hyvä olisi. Täten minä nyt aloitan karkki/suklaa/sipsi ym. lakon. Tulen sitten ennemmin tai myöhemmin ulisemaan tähän threadiin kun ei lakko syystä tai toisesta kestänyt. Aamen.

Karkkilakkoa ollaan yritetty tyttökaverin kanssa useita kertoja. AINA ne kaatuu syystä tai toisesta, pisimmilläänkin emme ole kyenneet olemaan siinä kuin parisen viikkoa. Mutta voin (lähes) puhtain omatunnoin sanoa, että koskaan se ei ole tainnut olla minusta kiinni. Mutta kun tyttökaverilla (jolla kyllä ei ole kiloakaan ylipainoa) tekee mieli makeaa, tulee sitä hyvin usein itsellekin siinä sivussa hankittua.

Sinun karkinsyömisesi on aivan sinusta itsestäsi kiinni. Sillä ei pitäisi olla väliä, että tyttökaveri luovuttaa. Ehkä voisit paremmalla itsekurilla auttaa häntäkin pitäytymään päätöksessään?

Ehkä tammikuussa alkava intti tekee tähän, ainakin toivottavasi, muutoksen. Jos saisin jätettyä kaiken turhan makean pois ja korvattua sen ravinteikkaammalla ruualla niin hyvä olisi. Täten minä nyt aloitan karkki/suklaa/sipsi ym. lakon. Tulen sitten ennemmin tai myöhemmin ulisemaan tähän threadiin kun ei lakko syystä tai toisesta kestänyt. Aamen.

Älä sitten missään nimessä ota leireille rahaa äläkä mitään ylimääräistä syötävää mukaan. Muutenkin pelkkää intin tarjoamaa jos vain mahdollista. Sen verran kuluttavia viikkoja voi kyllä tulla eteen, ettet ajattele mitään muuta kuin viikonlopun mäsäytystä, mutta suosittelen malttia lomillakin.

Asenteestahan makeanhimo johtuu. Se koetaan kiellettynä, siitä ollaan lakossa ja joskus ahmitaan "hyvällä omallatunnolla" lakkoviikkojenkin edestä. Kohtuus ei kyllä toimi kaikilla, itsellänikin lähinnä vaan lisää himoja jos ottaa vaikka pari keksiä kahvin kanssa. Nyt pyrin unohtamaan moiset aivan kokonaan ja päättämään, että eivät vaan kuulu elämääni lähitulevaisuudessa, ainakaan pariin kuukauteen.

Olen vierottanut itseni karkeista ja muista herkuista parin viikon totaalikieltäytymisellä. Eli sokerit ja keinomakeutus kokonaan pois, ei hunajaa teehen, ei hilloa rahkaan jne. Ensimmäiset päivät oli muistaakseni aika kauheita, mutta nopeasti alkoi helpottamaan.

Sitten kun tottuu ns. tavalliseen ruokaan ja pirteään oloon, niin karkin syömisestä tulee tosi inhottava sokeripöhnä. Ei tee mieli karkkia ihan vaan sen huonon olon takia. Jännästi silloin on kun sokerikoukussa ei sitä huonoa olo välttämättä edes tajua, on ihan luonnollista olla nuutunut ja väsynyt koko ajan.. :D

Ihme kun aloitin keton 5 pv sitte, ja ei oo yhtään tehnyt makeaa mieli. Nälkäkään ei oo oikein ollut alle 2000kcal dieetillä. Alussa luulin, että jossain vaiheessa tulis kauhea himo, mutta ei mitään. Ajattelin olla ketolla 3vk, sitte takas normaaliin syömiseen. Toisaalta eihän se ole loppupeleissä kiinni muusta kuin mielenvahvuudesta, että jättää ne karkit sinne kauppaan.

Itse kohta ollu 2 viikkoa täysin ilman karkkeja yms mtn sokereita, kun yleensä söin n. 2-7 kertaa viikossa jotain mässyä. Olo ei ainakaan ole parantunut en ole mitään huomannut eroa, joten tuskin tästä on ollut mitään hyötyä.

Pidän karkkipäivän yleensä pe/la, ja ei oikeestaan himota edes nykyään. Välillä tuli vedettyä joka päivä jotain pientä mässyä tms. Vois yrittää vaikka olla syömättä kokonaan karkkia ja muuta mättöö vähän aikaa, jospa pääsis niistä Jumalallisen hyvistä karkeista eroon :kuola:

Ite kokeilin joskus vähentää karkinsyöntiä siten, että vaan kerran viikossa söin mutta ei kun sitä alkoi tehdä vaan enemmän mieli kun sen yhen päivän sai mässäillä. Ainoa keino omalla kohdalla oli lopettaa täysin karkinsyönti ja kyllä se himo niihin katosi pikkuhiljaa, nykyisin kun on kerran viikossa herkkupäivä niin syön oikeestaan vaan jäätelöä ja se riittää, karkkia ei tee mieli. Sama juttu oikeastaan kaikkien sokeripommien kohdalla, leivosten ym.

Eikä missään nimessä kannata ostaa mitään herkkuja kaappiin vierasvaraksi, sen tietää jo miten siinä käy.. :D

Mä ryhdyin viimeisimpään karkkilakkoon reilu vuosi sitten tammikuun alussa. Pidin ekan karkkipäivän syksyllä, samoin loppukesällä pidin yhden jäätelöpäivän.
Karkkipäiviä vuoteen mahtui kaikkiaan kolme, ja se yksi jäätelöpäivä.
Ennen tätä söin karkkia päivittäin. Kerrasta poikki ja totaalisesti. Minulle helpoin tapa.

Jatkoin kuitenkin alkuun yli puoli vuotta Pepsi Maxin kittaamista. Työterveyshoitaja varoitteli tuosta, koska aspartaami aiheuttaa riippuvuutta. Totta.
Vaan hän kertoi senkin, että keinotekoinen makeutusaine hämää aivoja, kun suuhun tulee jotain makeaa, aivot alkaa toimimaan ja tekemään insuliinia. Sitä ei kuitenkaan tarvita, ja se varastoituu sitten kroppaan. Ei jaksanut selittää monimutkaisia juttuja että miksi, mutta kuulemma vielä tämän päälle erityisesti varastoituisi vyötärön alapuolelle.
Itellä ei ollut tuon kanssa ongelmaa, ei liikaa läskiä, mutta jätin syksyllä Pepsi Maxinkin kertalaakista ja siirryin hiilihapollisiin vesiin. Sekin oli yllättävän helppoa vaikka muuta kuvittelin. Pepsi Maxia meni ennen helposti 1,5-3L / vrk, join sitä jopa öisin jos heräsin ja janotti.
Nyt voin joskus ostaa tuota juomaa pullon jonkun herkkusafkan kylkeen. Kerran tainnut ostaa sen jälkeen kun "lopetin".

Niin joo, mulla on kamalat karkkivarastot aina kotona. Syötän kavereille kun tulevat käymään. Ite ei ees tee mieli. Tai joskus tekee, mutta tiedän miten huono omatunto siitä tulisi, joten jäävät kaappiin mitä minuun tulee.

Ei ihan helpoin rasti ole olla ilman mässyjä.... Oikeastaan tuossa taitaa olla jotain yhtäläisyyttä tupakoinnin kanssa eli varsin tilanneriippuvainen tapa. Ainakin itse huomaan mässyjä tekevän mieli tietyissä tilanteissa.

Ei ihan helpoin rasti ole olla ilman mässyjä.... Oikeastaan tuossa taitaa olla jotain yhtäläisyyttä tupakoinnin kanssa eli varsin tilanneriippuvainen tapa. Ainakin itse huomaan mässyjä tekevän mieli tietyissä tilanteissa.
Tarpeeks hiilareita ruokavalioon oikeisiin kohtiin niin tuo karkittomuus on helppoa. Tupakoinnin lopettaminen taas on ihan saatanasta, alussa tuntu että ei osaa enää ajaa autoa kun ei ollu röökiä suussa.

Mulle oli ennen perussettiä hakea viikonloppuisin makuunista tai marketeista 1-2x viikossa +1kg irtokarkkia ja huitasta huiviin, myös vastapäisessä siwassa tuli vierailtua useempaan otteeseen karkkiostoksilla saman viikon aikana.

Viime kesänä pidin ensin pelkän karkkilakon 1kk, sallin jäätelöt, pullat yms. Hyvin meni. Syyskuussa aloitin karkkilakon aina joulukuun puoliväliin saakka, sallin taas samat herkut, mutta kuvioihin tuli mukaan kaupasta ostetut kakut yms. Karkeista ja kekseistä pysyin vitusti erossa.

Nyt "uuden vuoden lupauksena" lopetin kokonaan sokerin syönnin. Syön siis hiilareita enkä todellakaan karppaa, vaan en syö mitään missä on ylimääräistä sokeria. En myöskään juo mehuja tms. Hyvin on mennyt ja treenit ja kroppa kulkee kun kalorit on hommattava muualta kun paskasokerista. Myös lightlimsat lopetin kokonaan, niitäkin tuli ennen kitattua viikkotasolla ainakin 15 tölkkiä.

Pikkuhiljaa tuo itseltäni onnistui ja olenkin jo huomannut miten turhaa karkin syönti oli, lisäaineitakaan ei tule enää juuri mistään. Vaatii elämäntavan muutoksen, ei pelkästään karkkilakkoa.

Ite syön karkkia vain mättöpäivisin. Itsellä helpoin tapa päästä eroon oli, että hoki mielessään "sä tiedät miltä ne karkit maistuu, et tarvi niitä...." sillä pääsi eroon...(taidan olla skitsofreninen... )

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom