Minulla ei ole tähän hätään mitään laskelmia, mutta on tähän yksi ajatus.
Tätä "asevelvollisuutta" voisi jopa laajentaa, tai ainakin sitä pitäisi rajusti muuttaa.
Eli aliupseerit jne voisi olla palkollisia ja siellä 3 kk peruskoulutuksen jälkeen vuoden.
Samoin perus rivijantterin koulutus olisi huomattavasti tiiviimpi ja kestäisi vain 3-4 kk. Sen lisäksi voisi sitten pientä korvausta vastaan erikoistua johonkin tärkempään. Ei siis pidettäisi ihan rivijääkäriä, tykäriä jne sitä puolta vuotta siellä kun puolet tuosta ajasta on kasarmilla lorvimista. Tiiviimmäksi!
JOKAISELLE intti pakolliseksi, myös naisille. Naisille ja aseetonta palvelusta haluaville miehille voisi tarjota muuta, opettaa perushuoltoon liittyviä juttuja. Lisäksi voisivat toimia apuna päiväkodeissa, sairaaloissa jne joissa on koko ajan työvoimapulaa, joka vain pahenee. Vähän pikakurssia reaalielämään. Jos ei mikää näistä kiinnosta, voi lähettää vaikka Somaliaan vaihtoehtoisleirille. ;) Loppuu lorvimishalut.
Miehet ja jotkut naisistakin, voisi toimia osan aikaa vaikka pelastusviranomaisten apuna jne. Koko ajattelumalli pitäisi muuttaa, ehkä tunkea jopa osaksi jonkinlaista peruskoulutusta.
Mutta jos miettii ihan vaan armeijaa, niin en mä ainakaan halua Suomeen mitään pientä palkka-armeijaa ja Natojäsenyyttä. Me ollaan kuitenkin Venäjän rajanaapuri ja Venäjä on meille tärkeä kauppakumppani. Ihan silkkaa hölmöyttä niille on pyllistää.
En minä tiedä onko tässä mun ideassa mitään järkeä, mutta ainakin se on idea sen tyhjään huutelun sijasta.