Suomi saisi HALUTESSAAN Nato sopimuksen ratifioitua siten, että mitään hyökkäysvelvoitetta ei tule.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pointti oli enemmänkin siinä, ettei Natojäsenyys ole mikään asevelvoolisuuden korvike. Osa porukasta näyttää uskovan, että meille riittää halpa palkka-armeija, koska Nato pelastaisi meitin mahdollisen kriisin puhjetessa. Minä en tähän usko.
Natoon liittymällä Suomi ajautuisi mukaan Naton selkkauksiin. En osaa arvioida miten paljon tämä vaikuttaa sodan odotusarvoon Suomessa. Yksilötasolla koen, että on helppo matkailla maailmalla, koska olen puolueettomasta Suomesta. Olen pariin otteeseen joutunut aggression kohteeksi, kun on luultu, että olen Saksasta (WW2 perintö) tai USAsta (arabimätöt). Suomalaisuuden esiintuominen on rauhoittanut tilanteen. Käsittääkseni puolueettomuus helpottaa myös Suomen kv. kauppaa. Näinollen koen Nato jäsenyyden kaksiteräisenä miekkana.
Tosiasiassahan asevelvollisuusarmeijan motivaatio on surkea. Nyt palveluksesta on vapautettu mm. NHL-miljonäärit, Jehovan todistajat ja muut ryhmät. Miksi joidenkin pitäisi mennä sotimaan nollapalkalla muiden puolesta?
Artikla 5:n nojalla kukin jäsenmaa sitoutuu auttamaan hyökkäyksen kohteeksi joutunutta liittolaista ”tarpeellisiksi katsomillaan keinoilla”. Illan pimeinä tunteina voi jokainen hiljentyä sitten miettimään, mitä nuo tarpeelliseksi katsotut keinot ovat tositilanteessa.
Sen huomaa.Ei, vaan yleensä kansantaloudelliset argumentit eivät ole poliittisesti läheskään niin tehokkaita kuin sellaiset jotka voidaan budjetoida.
ja miksi ei?Kansantaloudellisesti ei oletettavasti kannata myydä alkoholia eikä diesel-autoja jne...
No miksi tämä ei sitten päde kaikkiin muihinkin kuin kumilätkän jahtaajiin? Kumilätkän jahtaaminen jäällä ei pitäisi olla syy vapautukseen. Kuten ei myöskään uskonto.sitten näille jotka itki että lätkän pelaajat saa vapautuksen niin kannattaa lukea tuo valmiustila laki vai millä nimellä se kulkee eli selkeämmin ilmaistuna sotatila laki, siinä vaiheessa kun ukkoa kaatuu ja reservi hupenee niin se on ihan vitun se ja sama oletko saanut joskus jonkun vapautuksen palveluksesta, sinut tullaan tilanteen niin vaatiessa hakemaan palvelukseen, se on pikakoulutus ja ase kädessä tulta päin, valitettavasti näin se menee :D
tuossahan tuo sanotaan ihan helvetin selvästi että se on kuppi teetä ja sympatiaa mitä sieltä tulee :D ja sitten näille jotka itki että lätkän pelaajat saa vapautuksen niin kannattaa lukea tuo valmiustila laki vai millä nimellä se kulkee eli selkeämmin ilmaistuna sotatila laki, siinä vaiheessa kun ukkoa kaatuu ja reservi hupenee niin se on ihan vitun se ja sama oletko saanut joskus jonkun vapautuksen palveluksesta, sinut tullaan tilanteen niin vaatiessa hakemaan palvelukseen, se on pikakoulutus ja ase kädessä tulta päin, valitettavasti näin se menee :D
jos tuota lakia joskus joudutaan ottamaan käyttöön niin se hienosti poistaa erinäisiä vapauksia ihmisiltä ja luo heille erilaisia velvoitteita ja melko selkeää tekstiä tuossa perustuslaissa on
127 §
Maanpuolustusvelvollisuus
Jokainen Suomen kansalainen on velvollinen osallistumaan isänmaan puolustukseen tai avustamaan sitä sen mukaan kuin laissa säädetään.
Oikeudesta saada vakaumuksen perusteella vapautus osallistumisesta sotilaalliseen maanpuolustukseen säädetään lailla.
että ei huolta siitä että joku pääsisi vähemmällä, tämä nyt meni vähän jo asiasta sivuun mutta koin tarpeelliseksi oikoa väärinkäsityksiä
Koska eivät ressukat ilman sinua pärjää. (Ja toisaalta hoetaan, ettei sota yhtä miestä kaipaa)Ja en kyllä ymmärrä miksi minulla olisi velvollisuus puolustaa muiden omaisuutta omalla hengelläni. Minulla ei ole mitään maa -tai kiinteistöomaisuutta, joten miksi minun täytyisi puolustaa muiden maita?
Pysähdytkö auttamaan ihmisiä jotka ovat pulassa? Jos teet, niin sinähän teet jo pelastustoimen velvollisuutesi.Onneksi ei olla P-Koreassa (jossa muuten on asevelvollisuus).
Voihan tuollaista logiikkaa harrastaa muidenkin asioiden suhteen: Jos et ole vpk-toiminnassa mukana, et saa keskustella pelastustoimen toiminnasta. Jos olet puolustusvoimissa töissä, et saa keskustella verorahojen käytöstä (sillä hehän eivät verorahoja tuota, vaan kuluttavat). Jne.
Sellaisillä ihmisillä, kellä ei ole kiinnostusta omaa maata ja sen kansaa tarpeen niin vaatiessa puolustaa, ei ole minun mielestäni oikeutta osallistua tällaiseen keskusteluun lainkaan. Ei tässä enää pian tarvitsekaan ulkopuoliselta viholliselta puolustautua, sisältä päin tämä maa mätänee...
Eikä myöskään oikeutta ilmaiseen terveydenhoitoon, poliisin palveluksiin tai mihinkään muuhunkaan mitä Valtio tarjoaa.
En jos henkeni vaarantuisi siinä.Pysähdytkö auttamaan ihmisiä jotka ovat pulassa? Jos teet, niin sinähän teet jo pelastustoimen velvollisuutesi.
So? Puolustusvoimien toiminnan rahoittaa tuottavat veronmaksajat. Totta kai he saavat äänestää. Nehän "puolustusvoimien rahat" on otettu tuottavilta veronmaksajilta.Äänestäkö, siinähän sinä vaikutat Puolustusvoimien rahoihin... tai jos jätät äämestämättä.
Toki jos eivät maksa veroja.Mutta nämä jotka ovat... mähän en tee mitään, ei niiden tarvitsekkaan saada sit mitään.
Mutta jos tuo on ainoa motivaatiosi, niin silloinhan voisit yhtä hyvin lähteä perheesi kanssa pakoon koko sotaa, ja hyvinkin voisitte kaikki selvitä ilman sen suurempia kärsimyksiä pakolaisena jossain toisessa maassa.Koska olen osa tätä asevelvollisuusarmeijaa, niin vastaan omasta puolestani. Minun motivaationi maanpuolustukseen ei ole surkea vaan korkea. En ole menossa sotimaan muiden puolesta vaan naiseni ja perheeni puolesta. Rahalla ei ole tämän asian kannalta mitään merkitystä. Jos maatamme kohtaa miehitysuhka, näen omassa tulevaisuudessani joko kaatumisen rajalla tai kaatumisen miehityksen aikana humalaisten sotilaiden ja naiseni välissä. Näen ensimmäisen vaihtoehdon kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähemmän huonona, koska silloin kaadun toivossa, ettei seuraava skenaario toteudu.
Mikään yltionationalisti en ole minäkään. Lipun tai kansallislaulun puolesta ei kukaan varmasti nykypäivänä taistelekaan.Jossain 1800 -luvulla nämä omat kansat. Ja juurihan sanoin, että minulla ei ole omaa maata. Katsos kun sinun, tai lappilaisen porofarmarin tai Jyrki Käteisen maa ei ole minun maatani. .
Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin verotus?
tuossahan tuo sanotaan ihan helvetin selvästi että se on kuppi teetä ja sympatiaa mitä sieltä tulee :D