Kannattaako ylläpitokaloreilla yrittää progressiota?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onhan muuten sun penkkitekniikka sit kunnos? Milleen makaat siinä penkillä?
Makaan kuin petaan :D . Ei vaiskaan , tietenkin latsit takana ja mahdollisimman tiukkana. Syvä henkäys ennen jokaista toistoa. Tangon lasken hieman nännien alapuolelle. Joskus olen kokeillut laskea tangon reilusti nännien yläpuolelle ja apinaotteella ,missä itseasiassa paino tuntuu vähän helpommalta mutta taitaa olla resepti katastrofiin.

Ja mitä tässä nyt on geeneistä puhuttu, niin totta kai niillä on aivan valtava merkitys..
Niin on en tiedä miksi on joillekkin vaikea myöntää että geenejä nosteluun löytyy. Olen kirjaimellisesti heikompi kuin monet alaikäiset ekaa kertaa salilla. Joku tietenkin kohta sanoo , ettei mulla ole huonot geenit vaan niillä hyvät :) Toisaalta olen helvetin komea joten kaikki geenit ei ole ihan paskoja se on vähän lottoa :)

no äläs ny siellä murheen suohon vajoa, vaikka komee pää pinnalle jäiski. paljon enempi vaihtelua se sun treeni vaatii vaan. kaikki ei missään nimessä kehity samoin ja netin "mä ainaki sain kuukaudessa helposti satasen penkistä ja 40cm hauikset" on ihan turhaa ajanhukkaa lueskella. jokasen kohdalla homma pitää mennä sen yksilön vahvuuksien ja heikkouksien ehdoilla.

Mä olen myös suunnilleen 180 senttiä ja silloin kun painoin 80 kiloa, olin aika riukukeppi. Pelkkää luuta ja nahkaa on huono hermottaa. Yksittäisen lihaksen tuottamalle voimalle on tietty katto, mikä riippuu siitä paljonko siellä on supistuvaa tavaraa: aktiinia ja myosiinia. Se, että esimerkiksi huipputason voimanostajat pystyy nostamaan tuloksiaan ilman, että lihasmassa kasvaa, ei enää johdu siitä, että itse lihasten voimantuotto juurikaan kasvaa, vaan siitä, että lihasten keskinäinen koordinaatio paranee. Liike tulee taloudellisemmaksi. Mä epäilen, että tällaisella voiman lisäyksellä siirtovaikutusta mihinkään paitsi siihen nimenomaiseen lajisuoritukseen. Riippuu vähän mikä on ihmisen treenifilosofia, mutta mulle ei ole tärkeätä niinkään se paljonko mulla tarkalleen nousee penkistä ja kuinka loppuun hiotulla tekniikalla, vaan se, että saan kasvatettua sillä mahdollisimman paljon lihasta ja käyttökelpoista voimaa. Jos katsoo vaikka telinevoimistelijoita tai pikajuoksijoita, niin kyllä ne on kuin kreikkalaisia patsaita. Kuka ei haluaisi sellaista vartaloa? Tietty määrä lihasta on välttämätöntä hankkia ja mitä pitempi ihminen, sitä enemmän sitä tarvii. 80 kiloa 180 senttiselle ihmiselle ei ole mikään ihannepaino, jos haluaa olla voimakas. Yleiset suositukset näkee kaikki vähänkään lihaksikkaat ihmiset ylipainoisina. Eikö ne suositukset myös sano jotain niin, että puoli tuntia kävelyä päivässä riittää ihmiselle?

Tällä kaavalla minulla menee esim pystypunnerrus 48.5 kg 3x5 tuntuu ihan helpolta, sitten lisään seuraavaan treeniin 2,5 kg ja päästään 50 kg: seen joka on vieläkin aika helppo.Vielä 52,5 menee. Sitten tulee 55 kg:en vuoro ja menee korkeintaan 5 5 ja 4. Koitan vielä seuraavassa treenissä samaa painoa ja taaskaan ei mene 3x5. Sitten pudotan painoja 2,5 kg ja taas saan 3x5 suoritettua. Olen hakenut vauhtia joskus jopa 5kg alempaa varmuuden vuoksi mutta 55kg jääpi vain nostamatta. Teen mielestäni ohjelmaa ihan oikein.

Yritä rakentaa rauhassa sitä 52,5kg suoritusta eteenpäin. Nosta treeneissä nostojen määrää vaikkapa 3x5 -> 2x4+2x5 , 1x4+3x5 -> 4x5 -> 3x5+1x6 jne... Pääseminen siihen 3x5 x 55kg vaatii paljon paremman pohjan 52,5 kilolla. Ehkäpä sun pitää saada 3x7 tai 3x8 sillä 52,5 kilolla ennen kuin saat 3x5 55kilolla.
Sama idea penkkiin. Ja vaihtelua. Työmäärää voi lisätä myös pidemillä tai lyhyemmillä raskaammila sarjoilla. Kokonaismäärää vaan ylös pikkhiljaa. Se voi olla vaikka ihan vaan yks toisto per treeni enemmän.
Ja pidä deload sit kun saat 3x5 55kg.
Tää systeemi mitä teet on joku nuubigains ohjelma, ei toimi enää sulle ainakaan penkissä ja pystärissä.
Ei tää ihan niin helppoa ole että joka viiko vaan lisätään 2,5kg, se olis kuitenkin 130kg vuodessa ja kukaan ei oo siihen ikinä päässy ainakaan yläkropan liikkeissä. :-)

ihan yksinkertaisesti: pidempiä sarjoja kunnon pohjaksi ihan oma pitkä jakso. suurin osa yli kaseja. unohdat samantien ton vitostelun hetkeksi. oteleveyksiä lisää. treeniä penkille ainakin 2x vkossa, mieluummin useemmin. mä en nyt enempää jaksa jankuttaa, ku ei meinaa mennä neuvot läpi. osote on tiedossa, jos apu kelpaa, mutta turha itteensä on heikoksi leimata.

No ihan selkeesti lihas saa koko ajan vain samaa rasitusta ja junnaa sen takia paikallaan.

Oma 3. viikon rintapäivä näyttää jokereilla tältä:

5/3/1 + jokeri + BBB
Taidan lähteä koittamaan tätä ihan mielenkiinnosta kun on 5kk tullut hakattua 2 jakoista. Ilman jokereita treeni vaikuttaa helpolle nykyiseen "aina maksimit" tyyliin verrattuna mutta ehkä sillä oppii jotain ja kehittyy. Ymmärsinkö oikein että noi 5x75%, 3x85% ja 1x95% on esim. laskettu 90% 1RM luvusta, ei 100% 1 toiston maksimista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä olen myös suunnilleen 180 senttiä ja silloin kun painoin 80 kiloa, olin aika riukukeppi.
Tuosta olen kyllä eri mieltä pituus -100 painoindeksin omaavilla olisi kyllä yleensä reilusti varaa pudottaa painoa. Riukukepiksi ei voi 180 cm 80kg miestä sanoa vaan vararengasta löytyy reilusti ainakin jos ei penkkaa edes omaa painoa.

Zone-sarja -42%
ihan yksinkertaisesti: pidempiä sarjoja kunnon pohjaksi ihan oma pitkä jakso. suurin osa yli kaseja. unohdat samantien ton vitostelun hetkeksi. oteleveyksiä lisää. treeniä penkille ainakin 2x vkossa, mieluummin useemmin. mä en nyt enempää jaksa jankuttaa, ku ei meinaa mennä neuvot läpi. osote on tiedossa, jos apu kelpaa, mutta turha itteensä on heikoksi leimata.
Oteleveydestä tuli mieleen miksi helvetissä olen vahvempi kapeassa penkissä kuin normaalissa. Aloitin penkkaamaan pikkurilit karhennuksten reunoilla ja sitten huomasin, että tulokset on parempia kapealla otteella.

on mulla pari kpl noitakin tallissa. harvinaisista mutta mahdollista. penkkitekniikassa useimmiten vika, mutta voi siellä alaosan kontrollissa olla jotaki vikaa myös. miksi toisaalta et tekis pääosin kapeemmalla sit...?

no kaikki riippuu siitä, mitä sä treeniltä kaipaat. ihan sama millä leveydellä nostat, kunhan kehitystä tulee. on mulla varsin vahvoja suht kapeella nostaviakin mukana. aina ne yleisideaalit oteleveyksistä jne ei päde. ei ollenkaan aina.

Niin on en tiedä miksi on joillekkin vaikea myöntää että geenejä nosteluun löytyy.

No ensinnäkin se on keino ohjata keskustelua pois niistä geeneistä, koska niissä ei ole mitään puhumista. Ei tässä touhussa voi vaan myöntää, että "en mä tästä enää kehity, koska geenit". Psykologiassa on myös varsin tuttu ilmiö, että ihminen selittää onnistumisiaan sisäisillä asioilla (oikeanlainen, fiksu treeni) ja epäonnistumisiaan ulkoisilla, joille ei katso voivansa mitään (geenit).

Tuosta olen kyllä eri mieltä pituus -100 painoindeksin omaavilla olisi kyllä yleensä reilusti varaa pudottaa painoa. Riukukepiksi ei voi 180 cm 80kg miestä sanoa vaan vararengasta löytyy reilusti ainakin jos ei penkkaa edes omaa painoa.

No riippuu siitä lihaksen määrästä. Mulla alkaa olla lähemmäs 92kg painoa ja vielä näkyy vinot vatsat, ainakin oikeanlaisessa sivuvalossa :whistle:. Se, että on varaa pudottaa painoa ei tarkoita sitä, ettei sitä tarvitse lisää jos haluaa voimaa.

Se, että on varaa pudottaa painoa ei tarkoita sitä, ettei sitä tarvitse lisää jos haluaa voimaa.
Juuri sitä yritänkin kysyä, että eikö voisi tässä terveessä painossa voimaa kasvattaa vai taasko pitää olla ylipainoinen että rauta liikkuisi yli teinipoikien tulostason.

nyt on kyllä niin moneen kertaan asiat sanottu, että alkaa meneen vittuilun puolelle sieltä päin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom