Kannattaako ylläpitokaloreilla yrittää progressiota?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itellä vähän samantapaista ongelmaa. Mulla valmentaja ei saanu haluttuja tuloksia aikaan painon pysyessä samana, joten päätin alkaa syömään ja antaa kuitenkin lihaskasvulle mahdollisuuden. Se kuitenkin mahdollistaa voiman kehittymisen paljon paremmin. Sitä en nyt sitten tiedä, minkä tässä voi laittaa pelkän massan kasvun piikkiin ja mikä on ohjelmoinnista kiinni, mutta joka tapauksessa pikkuhiljaa alkaa näyttää paremmalta. Tosin ainakin penkki nyt kehittyy melkein pelkästään syömällä, perseilee salilla mitä vaan. Olihan tuossa matkalla polvileikkausta ja rinnan loukkaantuminen, mutta ei tää silti ihan normaalia ole, edes omassa treenihistoriassa. Vieläkin on matkaa moneen ennätykseen, jotka on tehty nykyistä kevyempänä, joten kauheesti en vielä tuuleta. Nostelen tässä vielä 3-4kg vuoden loppuun mennessä ja sit katotaan, kuinka se voima pysyy/kehittyy, kun aletaan tiputtelemaan.

Olen kyllä miettinyt, onko olemassa joku henkilökohtainen set-point-paino, jonka alapuolella ei kerta kaikkiaan voimaa tule.

edit. Siskollakin oli yhessä vaiheessa vaikee päästä edes alle 84-kilosiin, vaikka on 161-senttinen tapikka. Aina ollut paksummanpuoleinen. Sitten päätti että annetaanpa olla se painon kyttäys ja tulokset lähti melko jyrkkään nousuun.

Viimeksi muokattu:
Ja kiitoksia varmasti hyvistä treeniohjelma ehdotuksista, mutta 3 kertaa viikossa salilla on mulle tarpeeksi :notworthy:

Nyt kyllä teksti pikkasen kuulostaa siltä ettet oikeasti halua muuttaa mitään etkä saada tilanteeseesi apua. Monia hyviä vinkkejä tullut jo.

Teetkö jotain rankkaa fyysistä työtä ja oot aina ihan rätti?

Omana vinkkinä olisi että vaihtaisit järkevämpään ohjelmaan ja tekisit kevyemmillä sarjapainoilla. Myös testotasot kannattaa käydä mittauttaa.

Wendlerin 5/3/1 + Jokerisarjat + BBB on toiminut itsellä ihan helvetin hyvin. Mulla 4 reenikertaa viikossa ja deloadi 6 viikon välein. Tossa kun ei juuri ikinä mene failureen asti ni lihakset ei mee tukkoon ja kehitystä tapahtuu.

Ite vaihtasin reeniohjelmaa. Selkeesti pitkiä sarjoja, keskipitkiä ja raskaita. Raskaat siis nelosina tjs. Jos se penkki oli nyt se missä haluttiin kehitystä, niin seiftaaja ois hyvä, että saa vedettyä feilureen ja jopa sen yli. :) Progressiota vaan ...lätkii lisää painoja maltillisesti ja ei ressaa vaikka sitä tavoitetoistomäärää ei tuliskaan.

En tiedä pitäiskö huvittaa vai ärsyttää nämä viestit missä vähätellään treenaajan panostusta. Mulla on hyvin samanlaiset kokemukset, olen treenannut miinuskaloreilla reilun vuoden ja maksimit penkissä on olleet luokkaa 3x5 72,5kg, tuo taisi olla viime syksyn aikaa. Kun aloitin treenaamaan penkkipunnerrus lähti n. 35 kilosta, ykkösen saattoi ottaa 40-45 kilolla. Se oli hidasta grindaamista 2.5kg kerrallaan ja toistoja väkisin kaivaen, milloinkaan ei tuntunut että homma kulkisi hyvin. Muistan että jo 50kg paikkeilla sai tosissaan kaivaa niitä toistoja kun ei vaan tule enempää. Sitten vaihdoin liikaa treenityyliä 1 jakosesta 3x viikossa siihen että vaihtelin liikkeitä paljon ja tein esim kässärivariaatioita, hermotukset tankoliikkeisiin hävisi ja tulokset putosi 60kg sarjapainoihin. Voi kuulostaa uskomattomalle ja siltä se minustakin tuntuu. Tämän vuoden alussa lähdin nostamaan 2 jakoisella volyymiä ja voimaa vuorotellen tuloksia nostaen ja penkin sarjapainot lähti jostain 55 kilosta jolla tein 3x6-8 sarjoja, aina painoa lisää kun meni 8 toistoa täydet sarjat. Samanlaista hidasta grindaamista on ollut ja kehitys pysähtyi täysin 67.5kg paikkeille. Olen ollut siinä nyt n. kuukauden ja välissä on ollut deloadi. Ensimmäisellä kerralla 67.5 kilolla sai 1x6, 1x5, 1x4. Viimeisimmällä treenillä tällä viikolla sain 2x4, 1x3 ja kerran jäi turvaraudoille. Kevennyksiä olen pitänyt n. 5 viikon välein täältä saaduilla ohjeilla, ottanut ykköset sarjapainoilla kevyellä viikolla jos se jotenkin auttaa säilyttämään tuntua painoihin. Volyymitreenissä teen punnerrusta koneessa istuen ja "pudotussarjana" 3x10 ja etunojapunnerruksilla loput mehut irti. Tässä taitaa olla kuormaa n. 65kg. Jonkun mielestä turhaa hifistelyä, olen saanut tuolla vaihtelua treeniin. Olen tehnyt aiemmin myös kapeaa penkkiä, vinopenkkiä, kässäripenkkiä, lattiapenkkiä apuliikkeenä. Nyt rinnalle tulee treeniä se 2x viikossa.

Onhan tuo paska tulos tällä treenimäärällä mutta jos ei nouse enempää niin ei nouse. Painoa on kuitenkin tippunut, on vain vaikea kaivaa jotain uutta treeni-intoa kun tulokset jumittaa samalle tasolle eri tyyleilläkin tehtynä. Jotenkin sitä toivoo että uusi maailma avautuu kun alkaa pluskaloreille mutta jos ei niin voi jeesus :D

Nyt kyllä teksti pikkasen kuulostaa siltä ettet oikeasti halua muuttaa mitään etkä saada tilanteeseesi apua. Monia hyviä vinkkejä tullut jo.
Ai siksi kun en halua treenata enemmän kuin 3 kertaa viikossa.Kyllä kai tuon pitäisi olla täysin riittävä kun tieteen mukaan kaksikin kertaa viikossa kehittää ellen ole väärässä.Omistautuneeksi ei voi haukkua mutta 3 kertaa per viikko on vuodessa aika monta penkkisarjaa

Mun mielestä enemmän vänkäät vastaan kuin olisit oikeasti avoin vinkeille. Voin toki olla väärässä mut toi sun vastaus komppaa hyvin mun pointtia.

Otitko meinaan huomioon että esim. tossa 5/3/1 ei tuu kun 1 rintapäivä viikkoon, voi tietty lisäillä tarvittaessa. Sulla ongelma oli ettei rinta kehity ja junnaa paikallaan, sanoit kanssa et vedät sarjoja failureen asti. Luulisin et lihakses kaipais vaan vähän vaihtelua rasitukseen ja vähemmän repimistä. Mun pointti oli myös se et jos vaihdat ohjelmaa ton tyyliseen ni 4 päivää viikossa (salireenejä, ei penkkiä) saattais tuntuu jopa kevyemmältä kun nykynen reenis. Silleen meinaan itelle kävi.

Teetkö jotain rankkaa fyysistä työtä ja oot aina ihan rätti?
Kyllä teen ja kyllähän se mehut vie monesti ja , mutta tosiaan jos rankka päivä osuu treenipäivälle syön enemmän ja otan nokoset ennen treeniä. Varmasti työ ja stresi verottaa tehoa, mutta onhan täällä monia muitakin jotka ruumiillista työtä tekee voiko se muka kehityksen näin pysäyttää?. Ja eipä treeni kulje edes juuri paremmin vapaapäivänäkään.Enkä vänkää vastaan, mutta neljään kertaan viikossa ei riitä aika eikä edes mielenkiinto.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla valmentaja ei saanu haluttuja tuloksia aikaan painon pysyessä samana

Voin kertoa myös sen verran omakohtaista kokemusta että et edellinen dieettini päättyi viime joulukuun puolivälissä, tähän mennessä painoa dieetin alimmasta on kertynyt puolitoista kiloa puolessa vuodessa. Voimat nousee jatkuvasti kun toimii ja tekee ammattilaisen ohjeiden mukaan.
Yleensä jengi tuntuu laittavan hyvin paljon sen piikkiin tulostason kehittymisen/kehittymättömyyden että ei nosta omaa kehonpainoa, tahdon vain kertoa että sitä ei se ei aina vaadi. Lihasmassaahan tällä tyylillä ei juurikaan ole luvassa mutta voimaa tarttuu mikä on itselleni tällä hetkellä se ykkösprioriteetti.

Yksi suuri muuttuja mikä tuli omiin treeneihin valmentajan myötä oli se että ei hakata läheskään yhtä paljon tai yhtä kovaa lihoja verrattuna siihen mitä ennen tein. Joskus vähemmän voi olla enemmän.

Kannattais ihan oikeasti kuunnella ja miettiä mitä jengi täällä kirjottelee. Ihan hyviä pointteja tossa tullut. Vaikken itsekkään mikää luonnonlahjakkuus tässä hommassa ole niin kuulostaa kyllä kahjolta että aikuinen mies joka käynyt useemmin kun kerran tai kaksi ei penkkaa tuon enempää.

EDIT: Vielä tuohon ylempään viitaten, itse olen myös hyvin fyysisessä työssä missä kannetaan paljon, ollaan jatkuvasti pitkiä päiviä jalkojen päällä, kävellään paljon etc. Ei ole mikään este ollut kehitykselle. Tiedä sitten mikä olisi tämän hetkinen tulos jos olisi kevyemmässä duunissa...

Vaikken itsekkään mikää luonnonlahjakkuus tässä hommassa ole niin kuulostaa kyllä kahjolta että aikuinen mies joka käynyt useemmin kun kerran tai kaksi ei penkkaa tuon enempää.
Niin kuulostaa joo isäni joka ei ole koskaan nostellut painoja nosti eka yrittämällä 80 kiloa.On 56v , painaa 85 kiloa ja on ikänsä ollut myyjän ammatissa et silleen...

statsit on pysyneet 181 cm 80kg tasolla siitä asti. Nyt Starting strenghtiä vuosi takana ja kehitys pysähtyi. Lahjojeni tasoa kuvaa se, että esim penkki pysähtyi 65kg 3x5 tulokseen ja ei muuten deloadit auta.

No ei varmasti deloadit auta, pitää tehdä paljon enemmän ja useammin. Makustella liikettä ja tekniikkaa. Jotenkin kuultaa läpi viesteistä että tekemisen ilo puuttuu. Hae se innostus tekemiseen, niin tulokset nousee. Paskaako sitä penkkiä hakkaa jos ei huvita, ei siinä mitään ansaintalogiikkaa ole, ainoastaan omaksi huviksi näitä tehdään. :-)

Ja eipä treeni kulje edes juuri paremmin vapaapäivänäkään.

Eikös toi sitten kerro aika suoraan et oot aika lopussa fyysisesti ja ois aika muuttaa jotain ennen kun poltat ittes totaalisesti loppuun?

Ruuan laatu sit vaikuttaa kans melkoisesti, ei oo ihan sama mistä ne kalorit tulee. Jollei se oo kunnos ni ite ressaisin vähemmän painosta ja söisin laadukasta ruokaa niin paljon vaan ku tarvii. Vaikuttaa kovin paljon yleiseen oloon ja lihasten kuntoon. Toki kyllä sitä vaakaa+peilikuvaa välillä voi kattoo mut ei siitä neuroosia kannata tehdä.

Jotenkin kuultaa läpi viesteistä että tekemisen ilo puuttuu.
Se tekemisen ilon puute voi johtua siitä, että yli vuoden treenin jälkeen penkin ykkösmaksimi on alle oman painon. Ei sillä, että aikoisin lopettaa kyllähän voimailu pitää verenpainetta kurissa jne hidastuttaa luiden heikkimistä yms, vaikka ei isoja rautoja nostakkaan.

Eikös toi sitten kerro aika suoraan et oot aika lopussa fyysisesti ja ois aika muuttaa jotain ennen kun poltat ittes totaalisesti loppuun?
Kun ei oikein itekkään tiedä mistä se kertoo. Vaikka työ onkin niin fyysistä niin ei se liikuntapiirakkaa täyteen saa. Ennemminkin sitä että ollaan koko päivä jalkeilla kuumissa ahtaissa vittumaisissa paikoiss,a paljon töitä kädet pään yläpuolella niin ei se riitä aerobisen tai lihaksien kunnossapitoon. Metsuri en kuitenkaan ole.

Niin kuulostaa joo isäni joka ei ole koskaan nostellut painoja nosti eka yrittämällä 80 kiloa.On 56v , painaa 85 kiloa ja on ikänsä ollut myyjän ammatissa et silleen...

Eli geenejä ei voi syyttää. :) Jos et halua vaihtaa ohjelmaa, niin mitä jos kokeilisit muita liikkeitä rinnalle, vinopenkkiä, lattiapenkkiä tai dippejä. Mave- ja kyykkytulokset on suhteessa parempia, ehkä tarviit penkkiin vaan toisenlaista ärsykettä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom