Kanervalta lupa doupata?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seagram
  • Aloitettu Aloitettu
quiz sanoi:
Ben Johnsonin 9.79 +1.1 olisi itse asiassa jaetulla neljännellä sijalla kaikkien aikojen listalla. Kolme kovinta aikaa on Maurice Greenellä. Nopein aika on Obadele Thompsonin 9.69. Asafa Powellin nykyinen ME on tuulen ja korkeuserot huomioivalla listalla jaetulla viidennellä sijalla. Toki Johnson tuuletteli ennen maalia ja olisi varmasti juossut vielä kovempaa, jos ei olisi kärähtänyt. :) Lisää asiasta voi jauhaa tuossa ME-threadissa. :D

Pilkunnussintaa..

Minä sanoinkin että Ben Johnson on juossut maailman toiseksi kovimman ajan, en tietääkseni väittänyt että kukaan muu ei ole samaa aikaa juossut (Ja Ben juoksi sen ensimmäisenä). Ja tarkoitin myös sallituissa kilpailuoloissa (ei mitään tuulituloksia). Ja kiellettyjä aineita en ottanut lukuun.

Eli olin kuitenkin ikäänkuin oikeassa. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
IsoDino sanoi:
Pilkunnussintaa..

Minä sanoinkin että Ben Johnson on juossut maailman toiseksi kovimman ajan, en tietääkseni väittänyt että kukaan muu ei ole samaa aikaa juossut (Ja Ben juoksi sen ensimmäisenä). Ja tarkoitin myös sallituissa kilpailuoloissa (ei mitään tuulituloksia). Ja kiellettyjä aineita en ottanut lukuun.

Eli olin kuitenkin ikäänkuin oikeassa. :D
Et ottanut kiellettyjä aineita lukuun, vaikka Ben itse oli täynnä steroideja. :) Benillä oli enemmän tuulta kuin Greenellä ja Montgomeryhän ei edes kärähtänyt. Mutta pitäähän pilkkuakin välillä nussia. :D

IsoDino sanoi:
Sitten Ben kärysi, mutta en kääntänyt selkää, vaan pysyin hänen puolella. Kaverit ilkkui, että sun idolis kärähti, mutta mulla oli aina tosi fakta vastassa "Ben Johnson on juossut maailman kovimman ajan 100 metrillä" (tosin nyt tuo Powell veti paremmaksi, 20 vuotta myöhemmin). Eli edelleen Ben Johnson on juossut maailman toiseksi kovimman 100 metrin ajan ja sitä ei voi kiistää kukaan!!!!
Itse en siis käännä selkää kärähtäneelle urheilijalle, enemmänkin häntä pitäisi tukea.
.
itsekin olen benin suuri fani ollut ja olen yhä, se oli niin mahtavaa kun ukko rullaa viimeiset 20metriä ja nostaa kätensä pystyyn ennekuin edes ylittää maalii viivan ja tekee uskomattoman ajan 9.79.. itseäni ei kiinnosta paskan vertaa se että hän kärysi testeissä, saatanan kova ukko oli :worship:

samoin myllylän kohdalla vaikka mies kärysikin, niin kyllä hän teki aivan saatanallisen työn kehittymisensä eteen, rämpi suossa ym kivaa, eihän sellaisista reeneistä normaali ihminen voi edes ilman apuja palautua:)
quiz sanoi:
Et ottanut kiellettyjä aineita lukuun, vaikka Ben itse oli täynnä steroideja. :) Benillä oli enemmän tuulta kuin Greenellä ja Montgomeryhän ei edes kärähtänyt. Mutta pitäähän pilkkuakin välillä nussia. :D
:zzzz: ajatteletko kaikkien ennätysten kohdalla aina samoin. lasket tuulet ym vaikuttavat tekijät, saatanan sairasta touhua :jahas:

Mike sanoi:
Olen nyt tullut siihen päätökseen, että on ihmisiä jotka kaikesta huolimatta haluavat uskoa että urheilu on puhdasta. Siinä ei ole mielestäni mitään väärää, mutta ei se kovin realististakaan ole.

En tunnistanut tuosta ainakaan itseäni. En usko, että huippu-urheilu on täysin puhdasta, mutta en usko sitäkään, että joka ikinen käyttää kiellettyjä aineita. Molemmat ääripäät tuntuvat ihan maalaisjärjelläkin uskomattomilta.

Minä en niinikään osoita ketään sormella ja väitä, että tuossa ainakin on puhdas urheilija. En voi, koska en tiedä. Samalla tavalla en rupea julkisesti tai yksityisesti epäilemään ketään, koska en edelleenkään tiedä asiasta tarpeeksi.

Yleensä nämä "kaikki käyttää, tottakai" -tokaisijat eivät tiedä kovin paljoa urheilusta/tietystä lajista. Sitten kun heille latoo vaikka tuolla aiemmin esittämiäni kysymyksiä, he eivät osaa sanoa niihin oikein mitään. Melkein yhtä typeriä ovat kommentoijat, jotka ovat päättäneet mielessään, että "X ainakin käyttää / ei ikimaailmassa käytä" - ellei heillä sitten ole tiedossaan jotain, mitä me muut emme tiedä.

Jos huippuyleisurheilussa (menestyneet huom!) on joku joka ehkä voi mahdollisesti olla ns. puhdas niin mun listalla se on Maria "Predator" Mutola - onko hän nainen? Jaa-a, nykylääketiede kaiketi kokee mustavalkoisen sukupuolijaottelun mies/nainen-akselilla ongelmalliseksi ja jossain määrin hedelmättömäksi...

eldd sanoi:
edit: tekstiviesti-Kanerva totesi eilen A-Studiossa, että häneltä doping-lupaa kysyneet eivät ole nykyaktiiveja.
Olen ihan saletti, että Kanerva päästi jutun tahallaan julkisuuteen kääntääkseen huomion pois toilailuistaan. Joka tapauksessa osoitti täydellistä harkitsemattomuutta tuodessaan urheilujohtajana kisojen alla esiin asian, jolla ei ole nykyurheilijoiden kanssa edes mitään tekemistä. Seuraavaksi revittää varmaan otsikon "juoksija käytti dopingia" ja sitten korjaa viikon päästä, että viittasi 80-luvun tapahtumaan.

Voi V###u mikä juttu, tai sitten Ilta-Sanomat vaan halusi ilmoista asian mahdollisimman hämäävästi. Helvetin poliitikot ja keltainenlehdistö :curs:
Onneksi en ostanut kyseistä lehteä, vaan luin sen pummilla kassajonossa :D

s154405 kirjoittaa täyttä asiaa.

Kumpi on urheilussa ja huippu-urheilussa yleisempi: roinaaja vai natikka? Miksi natikka ei voi pärjätä? Esillä ollut kuulantyöntö esimerkkinä: jenkkityöntäjät voivat aloittaa lajin harrastamisen jo meidän ala-astetta vastaavassa koulussa jatkaen aina läpi high schoolin ja yliopiston. Mukana valmennus, joka vielä yliopistossa paranee kokoajan, ja tälle tasolle eivät stipendipohjalta pääse kuin ne parhaat eli suomeksi huippuyksilöt. Huippuyksilöt, jotka kehittyvät vielä lisää ja ovat kunnossa vielä 30-vuotiaina. Takana lajia jopa 20 vuotta. Huipulle ei tarvitse päästä muutaman vuoden treenillä niin kuin salitreenari kuvittelee. Eikä sinne pääse muutaman vuoden treenillä. 20 vuotta on jo niin pitkä aika, että siinä ajassa saa kehitystä aikaiseksi, jos lahjoja riittää. Ja puhutaan kokoajan niistä huipuista, jotka sitten pääsevät niihin kilpailuihin, joissa mainetta ja kunniaa tulee eli MM-kisat ja olympialaiset. Jäävuoren huippu, the best of the best. Ei siellä ole tarkoitus ollakaan kaiken maailman taviksia. Olisi todella outoa, jos jenkkien väestöpohjalla, panostuksella ja halulla ei tuotettaisi huippu-urheilijoita. Miksi se ei onnistuisi siis natikkapohjalta? Mukana on vielä maailman paras valmennus. Samoin venäjäläisten kanssa. Venäläisten painolastina on vain se, että heidän historiansa on hieman erilainen kuin esimerkiksi jenkkien.

Maailmassa on todella paljon erilaisia urheilulajeja, joissa menestyminen on kiinni muustakin kuin kemikaali-alin avusta. Jos kehonrakennus ei ole sellainen, niin onko pakko yrittää uskotella itselleen ja muille, että se ei olisi mahdollista muissa lajeissa? Kumpi on suurempi (itse)petos: uskotella itselleen, että natikka on huippu-urheilussa yhtä harvinainen kuin vesinokkaeläin vai uskoa, että natikka voi pärjätä huippu-urheilussa? Miksi esimerkiksi kuulantyöntö ehdottomasti vaatisi kemikaalien käyttöä? Perustelkaapa se, kun otetaan huomioon mm. mainitut elementit (sitoutuminen, treenimäärät ja koko elämäntyyli, 20 vuotta lajia, halu menestyä jne.)? Mitä se kemikaali tuo tuohon lisää? Nopeuttaa palautumista? Riittääkö se ja auttaako se, jos esimerkiksi tekniikka on huono? Poistavatko kemikaalit kaikkien muiden elementtien olemassaolon tai antaako se enemmän siimaa muiden osa-alueiden laiminlyöntiin? Eivät ne kemikaalit nyt mitään niin ihmeellisiä aineita ole, että tekisivät tyhmästä viisaan, saisivat halvaantuneen kävelemään tms. Vai onko? Jos on näin, niin silloinhan riittäisi se, että käyttäisi mahdollisimman paljon.

Kasvuhormonin näkymättömyys testeissä on ikuinen kuuma peruna. Sitten, kun se voidaan näytteistä löytää, niin luulisi huippujen sekä tulosten tippuvan huomattavasti alaspäin. Tuleeko niin käymään? Sen vain aika näyttää. Itse en siihen usko. Siihen on kaksi syytä: joko sitä ei käytetä tai sen käyttö osataan peittää. Kumpi on todennäköisempää? Ja mikä on kasvuhormonin arvo ja hyöty, jos täälläkin sanotaan sen olevan yksinään ”tehoton” lääke? Eikö se vaatisi mukaan muidenkin kemikaalien käyttöä, jotta saataisiin parempi teho, jolloin niiden näkyminen olisi jonkin sortin "ongelma"?

Mielenkiintoinen seikka tuo ADT:n suhtautuminen yhteistyöhön. Mikä olisi se oikea tapa valistaa eli oikea valistus? Kertoa aineiden haitoista ja sivuvaikutuksista, vaikka niistä ei voida juuri mitään sanoa, kun ajatellaan pitkää aikajännettä eli kymmeniä vuosia? Doping-rikkomuksen aiheuttavat toimet voi tarkastaa täältä löytyvästä dokumentista. Doping -rikkomuksen aiheuttavat myös seuraavat asiat:

- doping-aineiden hallussapito
- doping-aineiden ja –menetelmien levittäminen
- dopingin edistäminen

Tietysti yhteistyön tekemistä voisi vaikeuttaa se, että otsikko ”doping/antidoping” on ehkä enemmän kuin vähän harhaanjohtava. Mitä antidopingia on se, että kerrotaan, kuinka aineita tulisi käyttää saadakseen niistä parhaan hyödyn ja mitkä ovat varoajat? Varoaikaa ei tarvitse kukaan muu kuin se, joka on mukana kilpailutoiminnassa. Muille sillä ei ole mitään merkitystä. Jos mm. edellä mainitut asiat aiheuttavat doping-rikkomuksen, niin voidaanko katsoa, että mainittuun yhteistyöhön olisi edellytyksiä? Tuntuisi, että yhteistyössä olisi vaihtoehtoina valita, ampuuko itseään oikeaan vai vasempaan jalkaan. Yhtenä toiminnan arvona on kuitenkin eettisyys. Mikellä on hyvä ajatus siinä, että valistusta pitää antaa niille, jotka ovat riskiryhmä eli potentiaaliset roinarit, joina voidaan pitää erityisesti nuoria. ADT:n sivuilla sanotaan näin:ADT vaikuttaa urheilijoiden, heidän tukihenkilöidensä, urheilevien lasten ja nuorten sekä urheilujohdon tietoon dopingasioista sekä dopinginvastaisiin asenteisiin. Tavoitteena on, että urheilun parissa toimivilla on valmiudet tehdä eettisyyteen ja toisten kunnioittamiseen perustuvia omia valintoja. ADT tukee eettisesti kestävää urheilukulttuuria koulutuksen ja kasvatuksen avulla sekä vaikuttaa viestinnän keinoin yleiseen mielipiteeseen. Eettisesti kestävän urheilun ihanteisiin kuuluvat terveys, reilu peli, toisten ihmisten kunnioittaminen ja yhteisöllisyys. Vaikka satanistin voikin olla tuota vaikea ymmärtää, niin painopiste valistuksessa on nuorissa. Niin ainakin tuon voi ymmärtää. Millä tavalla tätä voisi valjastaa pakkotoistoon valistuskanavana? Miksi pakkotoisto ei voisi valistaa ilman ADT:ta? ADT:n toiminta on kuitenkin muutakin kuin pelkkää testausta, joita voisi pitää ADT:n toiminnassa jonkinlaisena jäävuoren huippuna eli todellinen työ tehdään muussa muodossa. Testaamisen alla ovat kuitenkin vain kilpailevat urheilijat.

Viime aikoina on siirtynyt aika paljon noin 50-vuotiaita (+-5 vuotta) voimailulajien harrastajia taivaallisille saleille. Kuinka moni on kiinnittänyt tähän huomiota? Voisiko tämä olla ”ensimmäinen aalto” 70- ja 80-luvun ”vanhoista hyvistä ajoista”?

Onko natikka huippu-urheilija urbaani legenda?

Kuten arvasinkin, on tämä foorumi väärä paikka puhua huippu-urheilusta tai mistään muustakaan mikä ei täysin komppaa palstan ja monien sen lukijoiden yleistä mielipidettä. Kuka puhuu sinisilmäisyydestä, kuka jonkun muun totuuden katsomisesta silmiin. Jos joku haluaa perustella oman valintansa sillä että kaikki muut ovat mätiä niin mikäs minä olen tuomitsemaan. Mutta aivan yhtä vähän uskon niiden ufojen olemassaoloon kuin siihen että kaikki huipulla käyttää.

Olen seurannut todella läheltä sekä hcsalikulttuuria että huippu-urheilua ja valitettavasti ensiksimainitun ryhmän sanoissa tai teoissa ei riitä millään uskottavuus (ei katu-), yhteiskunnallinen- tai muukaan painoarvo, moraali eikä tulokselliset näytöt siihen että uskoisin heitä enemmän tässä (tai missään muussakaan) asiassa.

s154405 sanoi:
Kuten arvasinkin, on tämä foorumi väärä paikka puhua huippu-urheilusta tai mistään muustakaan mikä ei täysin komppaa palstan ja monien sen lukijoiden yleistä mielipidettä. Kuka puhuu sinisilmäisyydestä, kuka jonkun muun totuuden katsomisesta silmiin. Jos joku haluaa perustella oman valintansa sillä että kaikki muut ovat mätiä niin mikäs minä olen tuomitsemaan. Mutta aivan yhtä vähän uskon niiden ufojen olemassaoloon kuin siihen että kaikki huipulla käyttää.
No kerroppa se oikea paikka? Elä säti millään tavalla Pakkotoistoa jos et saa haluamaasi kaikua puhtaan urheilun puolesta. Ihmisillä on mielipiteitä.

Viitanen sanoi:
Mielenkiintoinen seikka tuo ADT:n suhtautuminen yhteistyöhön. Mikä olisi se oikea tapa valistaa eli oikea valistus? Kertoa aineiden haitoista ja sivuvaikutuksista, vaikka niistä ei voida juuri mitään sanoa, kun ajatellaan pitkää aikajännettä eli kymmeniä vuosia? Doping-rikkomuksen aiheuttavat toimet voi tarkastaa

Heitän täysin fiktiopohjalta ajatelman, ei pidä ottaa vakavasti:

"Kysymys ei ole lääketieteellinen vaan moraalinen. Moraali tulee kasvatuksesta, minäkuvasta, oikean ja väärän erottamisesta. Jo lapsille opetetaan mikä on oikein ja mikä väärin. Oikean moraalin omaava henkilö tajuaa myös sen että huippu-urheilussa doping on sekä sääntöjen vastaista että moraalisesti arveluttavaa. Huippu-urheilijat tämän tietävätkin. Miksi saleilla lentävä lause on "Kasva isoksi, älä aikuiseksi"? Miksi kehonrakennus ja ammattilaisvoimanosto eivät koskaan saavuta yhteiskunnallista hyväksyntää huippu-urheiluksi? Kysymys ei näissäkään ole lääketieteellinen vaan moraalinen."

Viitanen sanoi:
Vaikka satanistin voikin olla tuota vaikea ymmärtää, niin painopiste valistuksessa on nuorissa. Niin ainakin tuon voi ymmärtää. Millä tavalla tätä voisi valjastaa pakkotoistoon valistuskanavana? Miksi pakkotoisto ei voisi valistaa ilman ADT:ta? ADT:n toiminta on kuitenkin muutakin kuin pelkkää testausta, joita voisi pitää ADT:n toiminnassa jonkinlaisena jäävuoren huippuna eli todellinen työ tehdään muussa muodossa. Testaamisen alla ovat kuitenkin vain kilpailevat urheilijat.
Viitanen, olen käynyt 2 kertaa(ekalla kerralla oli vain adt:n pääsihteeri ja Seppälä paikalla) palaverissa ADT:n päämajalla. Kutsuivat minut sinne kertomaan harrastelijoiden lääkkeidenkäytöstä. Paikalla oli muistaakseni noin 9 ihan hyvissä asemissa olevia henkilöitä. Olympiakomitean tiedotuspäällikkö, jääkiekkoliiton koulutuspäälikkö, Seppälä yms. Mä voin rehellisesti sanoa, että ADT:lla ei ole tuon taivaallista kuvaa tilanteesta. Kaikkiin ehdotuksiini vastattiin että rahoitus uupuu. Annoin heille tuon http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=24591
tredin osoitteen, missä yksi ihminen pystyy vaikuttamaan yhdellä viestillä asennoitumiseen nuorissa. Tredi on luettu 139 tuhatta kertaa. Palaverin jälkeen sanoin että annan kaiken täyden tuen ADT:lle dopingin vastaisessa työssä. Senjälkeen valitettavasti en ole kuullut mitään heistä.

Mitä tulee keskusteluun, niin Viitanen, sä kuulut juuri siihen vanhoilliseen höperöön koulukuntaan, missä keskustelun kieltäminen on mukamas se juttu. Valitettavasti kultainen keskitien on löydettävä ja siihen ei kuulu keskustelun kieltäminen ja valehtelu impotenssilla ja maksakasvaimilla.

Mike sanoi:
No kerroppa se oikea paikka? Elä säti millään tavalla Pakkotoistoa jos et saa haluamaasi kaikua puhtaan urheilun puolesta. Ihmisillä on mielipiteitä.

Eihän tässä Pakkotoiston sättimisetä olekaan kyse. Mainitsin vain sen tosiasian että tämä palsta määrittää hyvin pitkälle todella monen nuoren koko loppuelämän. Tästä syystä otin itsekin mielipideoikeuden käyttöön ja yleisen kaiun vastaisesti toin esille myös muita aspekteja.

Pidetään tämä keskustelu silti hyvänhenkisenä että mielipiteet saadaan oikein esille.

Mike sanoi:
Valitettavasti kultainen keskitien on löydettävä ja siihen ei kuulu keskustelun kieltäminen ja valehtelu impotenssilla ja maksakasvaimilla.
Tässä on asian ydin. Tänä päivänä lääketieteelliset riskit ovat ihan eri maalta kuin 70-80 luvuilla. Kyse ei ole pelottelusta, asian olemassaolon kieltämisestä tai lääketieteellisiin seikkoihin perustelusta. Omasta mielestäni kyse moraalista ja etiikasta. Kiellettyjen menetelmien ihannointi ja tuputtaminen ovat se ongelma, ei impotenssi jota voi ilmetä muutenkin :)

s154405 sanoi:
Mutta aivan yhtä vähän uskon niiden ufojen olemassaoloon kuin siihen että kaikki huipulla käyttää.

Tässä olen kanssasi samaa mieltä - en minäkään usko että kaikki käyttävät. Sitä vastoin uskon että menestymisen kanssa alkaa olemaan aika hiljaista kun antaa tarpeeksi tasoitusta ja saa tyytyä karsintaerien jälkeiseen itkuiseen selittelyyn.

Erityisen samaa mieltä olen Miken kanssa siitä, että huipulla alkaa lahjakkuuserot tasoittumaan kummasti - en usko että tällä kapealla huipulla tässäkin threadissä epätoivon vimmalla peräänkuulutettu "geenifriikki" pistää enää silmään samalla tavalla kuin Lidlin kassajonossa.

Että näin, molemmat leirit on uskossaan vahvoja eikä niska taivu :lol2:

PS. kaikki käyttää :hyper:

Tässä lista ketä oli kuuntelemassa meikäläisen paasaamista ADT:n palaverissa.

Mirja Virtala, opetusministeriö – kulttuurineuvos
Elina Heinola, Suomen Hiihtoliitto - viestintäpäällikkö
Katja Huotari, ADT - koulutuspäällikkö
Anita Malkamäki, Suomen Liikunta ja Urheilu - tiedottaja
Ari Piispanen, Suomen Jääkiekkoliitto – koulutuspäällikkö
Pete Saarnivaara, Viestintä Oy Preemio
Anna Sorainen, Olympiakomitea – viestintäpäällikkö
Susanna Sokka, ADT - sihteeri

S154405, kuinka monta väitettä olet nähnyt, että esim. kuulantyönnössä tai pikajuoksussa riittäisi vain ankara roinaaminen ja lisäksi puolittainen reeni, ruokavalio ja lepo huipulle? Moinen väite on kovin naiivi, eikä semmoiseen kai kukaan fiksu ihminen usko.

Ehkä em. meiningillä (roinat täysillä, muu puolinaisesti) pääsee vähemmän kilpailluissa voima- ja/tai nopeuslajeissa huipulle, mutta maailmanlaajuisissa, isoissa lajeissa ei. Niissä pitää jokaikisen asian olla viimeisen päälle, eli ruoka, reeni, lepo, valmennus JA lääkitys, kaikki pitää tehdä mahdollisimman oikein ottaen huomioon urheilijan iän ja kaiken muun mahdollisen asiaan vaikuttavan. Nykyään noita kaikkia em. asioita on yhä vaikeampaa saada todella kohdilleen (inhimilliseltä kannalta pitää sanoa onneksi, urheilun tulostason kannalta valitettavasti), koska totalitaariset valtiot a'la DDR ja CCCP eivät oikein enää ole voimissaan (Pohjois-Korea ja Kuuba ovat "hieman" eri kaliiberia).

Mike, on todella surullista, jos meininki ADT:n puolelta on todella ollut mainitsemallasi tavalla, ei voi muuta sanoa. :( Heillä olisi pakkiksen kautta todellinen mahdollisuus saada aikaiseksi jotain suurempaa, eli nimenomaan vaikuttaa nuoriin asiallisen tiedottamisen keinoin, mutta jos moinen ei kelpaa, niin ei sitten. Entä jos ottaisi yhteyttä vielä korkeampiin tahoihin, eli heihin, jotka päättävät koko ADT:n toiminnasta ja rahoituksesta, ei pelkästään ADT:n jannuihin? Mikähän tommonen taho on, kulttuuri- ja urheiluministeriökö? Jos ADT:tä vetävät pikkupomot eivät asiaa käsitä, ehkä joku vielä isompi pamppu ymmärtäisi. Tämähän on se wanha periaate, että jos homma ei hoidu luutnantin kautta, ota yhteyttä majuriin, jos taas majuri ei hommaa järkkää, ota yhteyttä kenraaliin. ;)

En maininnut missään kohtaa, että keskustelua ei saa olla. Sanoin:
Mitä antidopingia on se, että kerrotaan, kuinka aineita tulisi käyttää saadakseen niistä parhaan hyödyn ja mitkä ovat varoajat? Varoaikaa ei tarvitse kukaan muu kuin se, joka on mukana kilpailutoiminnassa. Muille sillä ei ole mitään merkitystä.
Lisäksi listasin niitä asioita, jotka katsotaan doping-rikkomukseksi. Kerro Mike mielipiteesi seuraaviin asioihin, PLIIS:

- onko varoajoilla ja niiden tietämisellä olennainen merkitys antidoping-työssä?
- millä tavalla kuurin oikea tekeminen edistää antidoping-työtä?
- millä tavalla kuurittamista harkitsevalle nuorelle pitäisi kertoa vaaroista?
- millä tavalla kuurittamista harkitsevalle nuorelle pitäisi kertoa hyödyistä?
- pitääkö nuoren tietää, millä tavalla kuurittaminen pitäisi aloittaa ja lopettaa?
- jos nuori kaikesta huolimatta tekee päätöksen kuurittamisesta, niin pitääkö häntä siinä auttaa?

Jos doping-asiassa ovat ääripäinä murhanhimoinen impotentti psykopaatti, jolla on maksasyöpä ja hyvän terveyden omaava 50-vuotias entinen itäsaksalainen kuulantyöntäjänainen, jolle kemikaalit eivät aiheuttaneet yhtään mitään, niin mikä on se kultainen keskitie? Minkälainen on Matti Meikäläinen? Valistus, jossa kaikille myrkyttäjille tulee maksasyöpä ja nakki ei pelaa, on varmasti yliampuvaa aivan kuten oli Peugeotin mainos. Toisaalta taas se täysin terveen entisen dropittajahuippu-urheilijan mallikaan ei voi olla se oikea. Mitä olisi se oikea valistus? Ehkä joku näistä:

- kerrotaan pahin mahdollinen skenaario
- kerrotaan, että sivuvaikutuksia voi tulla ja niitä voivat olla mm. tämä ja tämä asia ja ne voivat tulla käytön aikana/käytön jälkeen/vuosia käytön jälkeen/ei koskaan
- sivuvaikutuksia on liioiteltu.

Jokainen on yksilö ja yksilölliset erot ovat valtavia eli jollekin se syöpä voi tulla ja joku elää 100-vuotiaaksi.

Tuo ”Miken testamentti Suomen roinaavalle nuorisolle” on erittäin hyvä ja silmiä avaava! Juuri tuolla tavalla asioista pitää kertoa, vaikka välillä voi olla vaikeaa ymmärtää, mikä sen kultaisen lankana oleva ajatus on, varsinkin, kun keskustelu aiheesta jatkui ja jatkui ja jatkui.

iivili sanoi:
S154405, kuinka monta väitettä olet nähnyt, että esim. kuulantyönnössä tai pikajuoksussa riittäisi vain ankara roinaaminen ja lisäksi puolittainen reeni, ruokavalio ja lepo huipulle? Moinen väite on kovin naiivi, eikä semmoiseen kai kukaan fiksu ihminen usko.

Miksi pitää automaattisesti olettaa, että maailman luokan tuloksia tehdään lähtökohdasta reeni-ruokavalio-lepo-roina? Miksi lähtökohta ei voi olla, että maailman luokan tuloksia tehdään lähtökohdasta reeni-ruokavalio-lepo?

- onko varoajoilla ja niiden tietämisellä olennainen merkitys antidoping-työssä?
Ei ole, ne vain kuuluu olennaisena dopingin käyttöön ja on aika luontevaa että joku asiaa joskus kysyy.
Ehkäisee väärinkäyttöä jos kerran anyways on päätetty käyttää
Realistisesti, ei kauhuskenaarioilla.
Realistisesti, ei kieltämällä niitä.
- pitääkö nuoren tietää, millä tavalla kuurittaminen pitäisi aloittaa ja lopettaa?
Pitää jos kerran anyways käyttää.
- jos nuori kaikesta huolimatta tekee päätöksen kuurittamisesta, niin pitääkö häntä siinä auttaa?
Pitää.

Pitää ottaa huomioon, että keskustelu ei lisää käyttöä, mutta jos käyttöä on, on hyvä olla myös keskustelua.

Viitanen sanoi:
.

Sä voit ajatella tätä vaikka sen kautta, että minkälainen valistus on hyvää huumevalistusta. 70-80 luvuilla etenkin, huumevalistus meni täysin metsään, kun se ainoa malli oli pössyttelykokeilusta päivässä pirihuoraksi. Uskoon tulleet nistit kävi tuolla kouluissa puhumassa. Ei paljon nuoriso samaistunut ei. Roinaamisesta on hyötyä ja päihteistä tulee hyvä olo. Ei ihminen vedä sellaisia asioita, joista tulee paska olo. Pitkällä tähtäimellä tietty, mutta lyhyellä ei. Pitäisikö tämä myöntää valistuksessa? Onko se kannustamista huumeiden käyttöön, jos kerrotaan, että likaisesta neulasta saa hivin ja hepatiitin? Oli valistus mitä hyvänsä, niin Mike on täysin oikeassa. Sen pitää lähteä realismista.

Mike sanoi:
Ei ole, ne vain kuuluu olennaisena dopingin käyttöön ja on aika luontevaa että joku asiaa joskus kysyy.

Hieman paradoksaalista. Jos kyse on antidopingtyöstä, niin tuolla ohjeella edesautetaan dopingin käyttöä sekä testin läpäisemistä (Oletuksena tietysti siis se, että tietoa tarvitaan ko. asiaan). Jo pelkästään tuo edesauttaa rikkomaan Suomen antidopingsäännöstöä. Varoaikojen tietämisellä ja kertomisella ei ole mitään tekemistä asiallisen ja objektiivisen antidopingtyön kanssa. ADT:lle vaihtoehtoina ovat itseään jalkaan ampuminen. Valinnan varaa on vain siinä, ampuuko vasempaan vai oikeaan jalkaan.

Mike sanoi:
Ehkäisee väärinkäyttöä jos kerran anyways on päätetty käyttää

Eli väärinkäytön sijaan neuvotaan käyttämään oikeinväärin (<- ei kirjoitusvirhe). Neuvotaan käyttämään oikein, vaikka käyttö on väärin eli siis oikein on väärin ja väärin on väärin? Toisessa käyttö ja käyttötarkoitus on väärin, toisessa käyttö on oikein ja käyttötarkoitus on väärin.

Mike sanoi:
Realistisesti, ei kauhuskenaarioilla.

Eli kerrotaan, että sivuvaikutuksia voi tulla ja niitä voivat olla mm. tämä ja tämä asia ja ne voivat tulla käytön aikana/käytön jälkeen/vuosia käytön jälkeen/ei koskaan.

Mike sanoi:
Realistisesti, ei kieltämällä niitä.

Kielletäänkö antidopingmateriaalissa doping-aineiden hyödyt?

Mike sanoi:

Kuinka nuorena käytön voisi sitten aloittaa, jos niin päättää tehdä? Minkä ikäiselle voisi neuvoja antaa?

Mike sanoi:
Pitää ottaa huomioon, että keskustelu ei lisää käyttöä, mutta jos käyttöä on, on hyvä olla myös keskustelua.

Tarjonta lisää kysyntää, kysyntä lisää tarjontaa, tarjonta lisää tarjontaa, kysyntä lisää kysyntää. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos ei tiedä jotain asiaa olevan, niin osaako sitä etsiä? Kuulostaa erikoiselta, mutta mieleen tuli Matrix... Outoa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom