Kananmunat raakana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AGR
  • Aloitettu Aloitettu
En jaksa aamuisin syödä paljoa enkä mitään kiinteää ruokaa, niin syön kulhollisen kaurapuuroa ja vedän 4 kananmunaa raakana. Juominen ei ole paha, mutta jälkimaku on ja sen poistamiseksi juon lasillisen tuoremehua.. Iltaisin syön vielä 4 keitettyä kananmunaa.. Onko 8 kananmunaa liikaa yhdelle päivälle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riippuu taas vähän siitä mitä muuten päivänsä aikana syö.

Kuten tässä threadissakin on jo aiemmin todettu, niin nykyisten tutkimusten mukaan vasta viidessätoista kananmunassa on ihmisen keskiverto päivittäinen kolesteroliannos. Että jos munien lisäksi ei saa järkyttäviä kolesterolimääriä muualta, niin ei 8 kananmunaakaan päivässä ole vielä mikään älytön määrä.

En ihan äkkiseltään uskoisi tuohon viidentoista munan teoriaan. Aika järkyttäviä ahmoja ne keskivertoihmiset... :)

Kolesterolin imeytyminenhän vaihtelee aika tavalla, joten onnekas paskiainen voi ihan vapaasti syödä mitä mieli tekee. Ja se ei-niin-onnekas voi syöttää suurimman osan keltuaisista vaikka kanarialinnulleen.

Jos proteiinit todellakin tuhoutuisivat 42 asteessa... no sen nyt saattaa kuvitella millaisia olisivat jo virallisetkin ravitsemussuositukset siinä tapauksessa :eek: että eiköhän tuo tuhoutumisjuttu enemmänkin osu biologian puolelle, niihin onnettomiin seurauksiin joita korkealla kuumeella on.

en ole kyllä koskaan raakana syönyt aina paistanut tai keittänyt. Tuohon mikä on liikaa että kolesterolit nousee liiaksi, vaikuttaa varmaan aika paljon kuitenkin että onko taipumusta korkeaan kolesteroliin ja miten muuten syö kuten aikaisemmin jo sanottu.

vatkuttakaa keltuaiset pois. kippaa sitä munaa ettiis takas niis munan kuoris ni sama se vaik vetäs vähä useemman. kuutta munaa kohde yks keltuainen. kyl sitä o tääl syöty vähä useempiki päiväs.. +15...

Joo kun vedätte, niin ottakaa ihmeessä suurimmasta osasta se keltuainen pois, sanoohan sen nyt järkikin. Se proteiini on nimenomaan siinä valkuaisessa. Keltuaisessas on toki myös hyviä rasvoja, mutta liika on liikaa.

Perustietoa mutta kaikille ei tainnu olla ihan selvää...

Niin tai sitten ei ole. Keltuainen kolmannes munan massasta protskua 15g/100g ja valkuianen 2/3 munan massasta ja proteiinia 10g/100g munaa eli 50/50. Ja toi proteiinien kuumennus- juttu on tässäkin treadissä jo koitettu selittää ei se kananmunan proteiini sellasenaan mene sinne soluun vaan pilkkoutuu joka tapauksessa.

Ruma-Jussi on aivan oikeassa, keltuaisen proteiinipitoisuus on itseasiassa valkuaista suurempi.

Lisäksi voisin huomauttaa, ettei raa'an kananmunan proteiinistä ole ihmiselle käyttökelpoista kuin ~50 %. Keitetyn kananmunan proteiinistä ihmisen ruuansulatus taas voi hyödyntää ~90 %. Siis vain puolet raa'an kananmuna proteiinistä imeytyy! Jos vetää kananmunat raakoina ja ilman keltuaisia, ei muutama muna riitä alkuunkaan isolle jantterille.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/128/10/1716

Olen erinäisistä syistä tutkinut kolestrolia ja sitä sivuten kananmunan vaikutusta siihen. Olen selaillut internettiä aika laajasti ja lukenut esimerkiksi kirjan Kolesterolimyytti (hyvä referenssi) olen joutunut muuttamaan käsitystäni kolestrolista ylipäätään. Joten seuraava kommenttini/argumenttini on vain ärsyke ajttelulle ja oman mielipiteen muodostamiselle.

On selvää, että kananmunassa on kolestrolia. Kuitenkin sekin on kirjallisuudessa (esim. juuri tuossa kirjassa Kolesterolimyytti) mainittu että, kehon valmistaa kolesterolia enemmän silloin, mitä vähemmän se saa sitä ruuasta. Lisäksi ruuasta saatu kolestroli, ihmisestä riippuen, imeytyy 20-80 prosenttisesti elimistöön.

Vielä yksi kommentti Kolesterolimyytti kirjasta. Sen kirjoittaja (ruotsalainen lääkäri) oli tehnyt kananmunasyöntitestin itselleen. Olisiko ollut puolen vuoden, kun hän soi ensin yhden kanamunan päivässä, korottaen määrää kahdeksaan loppua kohden. Koeajan jälkeen hänen kolestrolinsa oli pudonnut hieman eli johtopäätöksenä kananmunien syönti ei ollut vaikuttanut juuri millään tavalla (ainakaan odotetusti kohottaen) hänen kolesteroliarvoihinsa.

No eniwei summa summarum: ei kananmunien syönti välttämättä ole niin vaarallista kuin sen annetaan ymmärtää. Niin ja maailma on tietoa pullollaan; on väärää ja oikeaa tietoa. Kukaan ei ole oikeasti sanomassa mikä tieto kuuluu mihinkin kategoriaan. Jos johonkin uskoo, voi vedota aina IMO:oon :)

Tuleehan noita aina silloin tällöin vedettyä jos ei muuta prodee tarjolla. Joskus menee kananmunat ensin raakana ja sitten pelkkää riisiä perään.

Ei siinä mun mielestä mitää HC-äijäilyä ole jos vetää raakana niitä, eihän ne millekkään maistu. Eri asia jos ne ois kirpeitä tai suolasia, mutta mun mielestä ne maistuu ihan vedelle niinkuin kaikki muukin ruoka... eli ei millekkään.

Tai sit mä oon jo juonu makuaistini... siitä vois tehdä oman ketjun, kun kaikki voit, juustot ja tupakit maistuu samalta... :)

Niin ja sehän tuli vielä mieleen joka panee ajattelemaan. Ei niinkään se ruoka mitä syöt, vaan monet muut tekijät, kuten esim. liikunta tai yleinen elämäntapa (stressi vs. lungi), voivat vaikuttaa osaltansa paljon enemmän kolestrooliin joko suotuisasti tai epäsuotuisasti vrt. sohvaperuna vs. liikuntaa harrastava tai organisaatiojohtaja vs. rastareggae maan.

Olen joskus vetänyt kananmunia raakana. Mutta olisi kiva tietää pysyykö kananmunan koostumus saman, jos sen paistaa tai keittää siis onko siinä saman verran ravintoarvoja kuin kiinteänä vai raakana.

Kolesterolimyytti - no joo, tiedetäänhän tuo ruotsalainen. Purematta koko opusta niele...

Yksittäistapaukset ovat aina yksittäistapauksia, mutta mikäpä siinä, tässä istuu ja näpyttelee toinen luonnonoikku, jolle munien syönti on ok. Muuten, jos nyt vain oikein muistan, on munissa kolesterolin ohella myös vallan mainioita rasvoja, ja kun sitten sattuu olemaan tällainen onnekas pikku paskiainen johon ravinnon kolestroli ei näytä imeytyvän, saattaa innokas munien ahminta jopa laskea kolesterolia (hyvien rasvojen vaikutusta, arvelisin). Jotta harashoo!

Raakaa munaa sellaisenaan en kyllä vieläkään saa alas. Mutta sekaan kaurahiutaleita ja sokeria, jo vain.

Mitä ravintoarvoihin tulee, Fineli.

Kohta vetäny kananmunaa melkein 2v aina aamulla aamupirtelössä raakana 1kpl keltuaisineen..sit illalla sillointällöin 1-5 ja noista yleensä 2-3 keltuaisineen. Reilu 1/2v sitten kävin vittuillessaan verikokeissa kun silloin kiinnosti lähinnä kehon kreatiiniarvot kun sitäkin olin vetäny ilman taukoja melkein vuoden..sit kaikki vitamiini/hivenaine pliibaplaaba vitskupillereitä roppakaupalla..missään arvoissa ei ollu moitteen sanaa. Urheilen säännöllisesti.

Ylen sivuilla oli juttua ku raumalainen ukko oli vetänyt 37 kananmunaa raakana. En ite kyl pystyis tohon.
Ite syön kaks munaa raakana illalla ja silloin tällöin syön kuudenbmunan munakkaan. Munista on helppo tehdä ruokaa ja tulee prostkua!
Kala on myös hyvä proteiinin lähde mut jos reissulla ei tule kalankalaa niin MUNAT PATAAN!

Mutta olisi kiva tietää pysyykö kananmunan koostumus saman, jos sen paistaa tai keittää siis onko siinä saman verran ravintoarvoja kuin kiinteänä vai raakana.

Muistaakseni ainakin tarpeeksi kuumassa lämpötilassa keltuaisen "hyvien" rasvojen sidoksia tuhoutuu, jonka myötä olisi suositeltavampaa keittää ne munat paistamisen sijaan.

Muistaakseni ainakin tarpeeksi kuumassa lämpötilassa keltuaisen "hyvien" rasvojen sidoksia tuhoutuu, jonka myötä olisi suositeltavampaa keittää ne munat paistamisen sijaan.

Liekö keltuaisessa niin paljoa hyviä rasvoja että tuolla on väliä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom