Kananmunat raakana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AGR
  • Aloitettu Aloitettu
Critter sanoi:
En ole Tanssiva rosvo, mutta vastaan silti nopeasti. Eli joidenkin arvioiden mukaan yhden munan avidiini määrän neutraloimiseen tarvitaan yli 5g biotiinia.
Ahhas.
Mutta onko tuolla biotiinin estolla sen pidempiaikaista vaikutusta kuin se aika mitä kananmuna "rullaa" suoliston lävitse?
Eli ajan kysymykselläni sellaista näkökulmaa, että illalla syöty kananmuna ei enää estäisi aamulla syötyä biotiinia imeytymästä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pii sanoi:
Ahhas.
Mutta onko tuolla biotiinin estolla sen pidempiaikaista vaikutusta kuin se aika mitä kananmuna "rullaa" suoliston lävitse?
Eli ajan kysymykselläni sellaista näkökulmaa, että illalla syöty kananmuna ei enää estäisi aamulla syötyä biotiinia imeytymästä.
Niin, siis tämän teorian mukaan raakojen kananmunan valkuaisten nauttiminen "söisi" elimistön biotiinivarastoja. Ja tämän takia raakoja valkuaisia ei suositeltaisi syötäväksi päivittäin. Eli valkuaisen syöminen raakana vaikuttaisi myös pidempiaikaisesti.

Nyt on kuitenkin sanottava, etten ole tähän asiaan niin tarkasti perehtynyt. Tuollainen yli 5 g:n biotiini "hävikki" valkuaista kohden tuntuisi käsittämättömän suurelta. Oikeastaan tuo 5g biotiinia on se määrä mikä vaadittaisiin yhden valkuaisen avidiini määrän täydelliseen neutraloimiseen. Biotiinin päivätarve on 30-100mikrogrammaa päivässä. Tosin sitä valmistuu myös ihmisen suolistossa. Itse kyllä uskon, että runsaasti raakaa valkuaista sisältävä ruokavalio johtaa useinmiten jonkinasteiseen biotiinin puutteeseen. En kuitenkaan olisi aivan niin kriittinen raakoja valkuaisia kohtaan, onhan niitä ihmiset syöneet iät ja ajat. Nykyisen tietämykseni valossa tekisin hifistelynä niin, että erottaisin valkuaiset ja keltuaiset toisistaan. Keltuaiset söisin raakana ja valkuaiset kypsentäisin. Tätä en kylläkään harrasta, vaan häränsilminä syön kananmunani :kuola:

Mä en pysty ainakaan raakana kanan munia vetään, vaikka lisäis maitoa viel sekaan. Alussa tuntuu siltä että kohtahan se on juotu, mut sitte sielä lasin pohjalla on aina se limanen yllätys, hyi helvetti.
Noh muuten syön munia keitettynä ja paistettuna+keltuaiset aina! Aika paljohan niistä keltuaisista kertyy rasvaa mut mitä sitten, by the way yhessä keskiverto munassa on n. 12-13 grammaa proteiinia, et jos pari-kolme ottaa aina kerralla ni pitäs riittää proteiinin tarpeeseen hyvin.

Täytyy taas suositella kananmunankeitintä. Itsellä Boschin malli ja todellä kätevä. Lisäksi tulee täydellisiä munia joka kerta :)

Kysyn nyt kolmannessa tredissä jo, että tietääkö joku kuinka kauan keitetty tai paistettu kananmuna säilyy jääkaapissa. Olisi ihan kätevä valmistaa muutama jääkaappiin ja ottaa sitten välipalalla.

Timba79 sanoi:
Jollakin tapaa kypsennettynä aina. Eipä ole paljon vaivattomampaa tapaa valmistaa sapuskaa kun kananmunien keittäminen, joten eipä tuokaan selitys mikään hyvä ole, että ei muka ehdi kypsentää niitä.

No jos joku niiden mausta raakana pitää, niin antaa mennä vaan, itseä ällöttää jo pelkkä ajatuskin. Tai onhan tuo varmaan jonkun todellisen HC-kaverin merkki, että kiskoo niitä kananmunia RAAKANA! ;)

Juu, ei se keittäminenkään ole iso homma, mutta onhan se raakana veto kuitenkin nopeampaa. Esim. aamulla käytän syömiseen mieluummin 2 min, kuin 10 min. Noooooo, tosta nyt ei kannata enempää vääntää.

Ja johonkin mehuun sekoitettuna ja PIENELLÄ sokerikasalla maustettuna ne menee raakana alas erittäin helposti, ja maistuu ihan oikeasti hyvälle. Mulle on enemmän HC:ta keitettyjen syöminen, niihin kyllästyykin todella nopeasti.

Grosskopf sanoi:
Juu, ei se keittäminenkään ole iso homma, mutta onhan se raakana veto kuitenkin nopeampaa. Esim. aamulla käytän syömiseen mieluummin 2 min, kuin 10 min. Noooooo, tosta nyt ei kannata enempää vääntää.

Ja johonkin mehuun sekoitettuna ja PIENELLÄ sokerikasalla maustettuna ne menee raakana alas erittäin helposti, ja maistuu ihan oikeasti hyvälle. Mulle on enemmän HC:ta keitettyjen syöminen, niihin kyllästyykin todella nopeasti.

Väännetään nyt edes vähän. ;)

Miksi ne munat pitää keittää joka aamu? Keittää kerralla vaikkapa 2-3 aamun munat, säilyy takuulla hyvin jääkaapissa ja ainkin itelle uppoaa ihan yhtä hyvin kylmänä kuin kuumanakin.

No enpä mä itse läheskään jokapäivä munia syö ja kun syön niin on todella usein munakkaan muodossa. Joten ehkä olenkin aika turha tästä vääntämään. ;)

Feel the pain sanoi:
by the way yhessä keskiverto munassa on n. 12-13 grammaa proteiinia, et jos pari-kolme ottaa aina kerralla ni pitäs riittää proteiinin tarpeeseen hyvin.

[NUS]
Saa olla aika ISO kananmuna jos se painaa 100g :hyper: :kuvia:

Keskiverto kanis painaa 55g, näin kertoo meille kalorilaskuri, jotenka keskiverto kaniksesta tulee proteiinia siis n.7 grammaa. :)
[/NUS]

Timba79 sanoi:
Väännetään nyt edes vähän. ;)

Miksi ne munat pitää keittää joka aamu? Keittää kerralla vaikkapa 2-3 aamun munat, säilyy takuulla hyvin jääkaapissa ja ainkin itelle uppoaa ihan yhtä hyvin kylmänä kuin kuumanakin.

No enpä mä itse läheskään jokapäivä munia syö ja kun syön niin on todella usein munakkaan muodossa. Joten ehkä olenkin aika turha tästä vääntämään. ;)

Uppoaa ne minuunkin ihan samalla tavalla, oli ne kylmiä tai kuumia. Mutta kolme päivää sitten keitetyt munat ei kyllä nappaisi pätkääkään. En silti väitä, etteikö niitä voisi syödä.

Munakas on itselläkin tällä hetkellä kovassa huudossa. Vähän vettä, muutama muna, ja nuudelipaketti vähäksi aikaa lillumaan, ja sitten pannuun. On maukasta ja maistuvaa, niissä on ihan mukavan makuiset mausteetkin niissä nuudeleissä mukana. Siis jos tavismunakas ei aina maistu.

Grosskopf sanoi:
Munakas on itselläkin tällä hetkellä kovassa huudossa. Vähän vettä, muutama muna, ja nuudelipaketti vähäksi aikaa lillumaan, ja sitten pannuun. On maukasta ja maistuvaa, niissä on ihan mukavan makuiset mausteetkin niissä nuudeleissä mukana. Siis jos tavismunakas ei aina maistu.

Kaveri ruskisti ensin jauhelihat, löi siihen joukkoon sopivan määrän munia ja mausteita ja sitten kurkun ja tomaatin kera ääntä kohti. Tuo on oikeasti hyvänmakuista ja siihen voi vaikka sipulin heittää vielä joukkoon. Sopii hiton hyvin myös dieetille etenkin jos jauhelihan ottaa vähärasvaisena tai valuttelee siitä ylimääräiset rasvat veks.

Tässä on nyt hieman tietoa tuosta avidiinista. Eli avidiini koostuu neljästä samanlaisesta alayksiköstä, jotka muodotavat neliosaisen glykoproteiinin, jota esiintyy luontaisesti, kuten sanottu, pieninä pitoisuuksina kanan munanvalkuaisessa. Eräs avidiinin merkittävimmistä ominaisuuksista on sen kyky sitoa vitamiini biotiinia. Avidiinin ja biotiinin välinen vuorovaikutus on voimakkain tunnettu luonnossa esiintyvä ei-kovalenttinen sidos proteiinin ja sen sidosaineen (ligandin) välillä. Tätä ominaisuutta on hyödynnetty jo pitkään lukuisissa bio- ja lääketieteellisissä sovelluksissa, jotka yhdessä muodostavat niin kutsutun (strept)avidiini-biotiini -teknologian.

Tottakai sitoutumista tapahtuu raa`an kanamunan tapauksessa mutta se menee pitkälle hifistelyksi jolla ei ole käytännön merkitystä.

Monet tuntuu vieroksuvan raa-an kananmunan makua... Suosittelen kokeileen tota mun postaamaa reseptiä eli: 6-10 munanvalkuaista(keltuaisesta tulee jännä maku) n. 3dl maitoa ja yks tai kaks teelusikkaa vaniliinisokeria ja jos haluu vähä lisää makua niin voi lisätä normi sokeriaki vähä>Sheikkeriin>ja nauttimaan

Ton mausta tulee ainaki mun mielestä vanilja Gainomax mieleen...

astro sanoi:
Täytyy taas suositella kananmunankeitintä. Itsellä Boschin malli ja todellä kätevä. Lisäksi tulee täydellisiä munia joka kerta :)

Vau! Onko tollasiakin olemassa? :hyper:
On varmaan joskus kuullukin tollasista, mutta eipä ole tullut viime aikoina kyllä mieleen! Paljonkos tollanen Bosch maksaisi ja olisiko vielä halvempaa mallia olemassa?

Joo herra drn, saatto tulla pieni moka tos, mut kiinnitin huomioni ensimmäisenä niihin ravintoaine palkkeihin, et 36% munasta proteiinia.
No oli miten oli niin kananmuna rules :rock:

Critter sanoi:
Niin, siis tämän teorian mukaan raakojen kananmunan valkuaisten nauttiminen "söisi" elimistön biotiinivarastoja. Ja tämän takia raakoja valkuaisia ei suositeltaisi syötäväksi päivittäin. Eli valkuaisen syöminen raakana vaikuttaisi myös pidempiaikaisesti.

Nyt on kuitenkin sanottava, etten ole tähän asiaan niin tarkasti perehtynyt. Tuollainen yli 5 g:n biotiini "hävikki" valkuaista kohden tuntuisi käsittämättömän suurelta. Oikeastaan tuo 5g biotiinia on se määrä mikä vaadittaisiin yhden valkuaisen avidiini määrän täydelliseen neutraloimiseen. Biotiinin päivätarve on 30-100mikrogrammaa päivässä. Tosin sitä valmistuu myös ihmisen suolistossa. Itse kyllä uskon, että runsaasti raakaa valkuaista sisältävä ruokavalio johtaa useinmiten jonkinasteiseen biotiinin puutteeseen. En kuitenkaan olisi aivan niin kriittinen raakoja valkuaisia kohtaan, onhan niitä ihmiset syöneet iät ja ajat. Nykyisen tietämykseni valossa tekisin hifistelynä niin, että erottaisin valkuaiset ja keltuaiset toisistaan. Keltuaiset söisin raakana ja valkuaiset kypsentäisin. Tätä en kylläkään harrasta, vaan häränsilminä syön kananmunani :kuola:
Hiukkasen epäilen teorian pitävyyttä...sillä noita raakoja kananmunia on tullut syödyksi jo niin pitkän aikaa, että jotain puutosoireita olisi jo pitänyt ilmaantua...biotiinin hävikki olisi joka päivä vähintään 20g...600g / kk...7300g / v

Pii sanoi:
Hiukkasen epäilen teorian pitävyyttä...sillä noita raakoja kananmunia on tullut syödyksi jo niin pitkän aikaa, että jotain puutosoireita olisi jo pitänyt ilmaantua...biotiinin hävikki olisi joka päivä vähintään 20g...600g / kk...7300g / v
http://www.mercola.com/2005/feb/9/raw_eggs.htm :

"However, recently a subscriber, Dr. Sharma, PhD, who is a biochemist with Bayer, contacted me about this issue. His investigation into the matter revealed that there is not enough biotin in an egg yolk to bind to all the avidin present in the raw whites. He found that 5.7 grams of biotin are required to neutralize all the avidin found in the raw whites of an average-sized egg. There are only about 25 micrograms -- or 25 millionths of a gram -- of biotin in an average egg yolk.

This is obviously not nearly enough to do the job. For this very reason, controlled diets of only raw egg whites lead to severe biotin deficiency."

Näin siis esimerkiksi tuolla, MUTTA kuten sanoin, en ole asiaan perehtynyt, enkä tuota teoriaa ainakaan suorilta usko.

Offtopick: Eikös porukka syö munat raakana nopeuden ja helppouden vuoksi? Miksi syödä raakoja munia ollenkaan jos niiden esivalmisteluun menee 10min kun erotetaan keltuaiset, lisätään maitoa, sokeria, mehua ja laitetaan sheikkeriin/tehosekoittimeen pariksi minuutiksi tms... ?

AGR sanoi:
Offtopick: Eikös porukka syö munat raakana nopeuden ja helppouden vuoksi? Miksi syödä raakoja munia ollenkaan jos niiden esivalmisteluun menee 10min kun erotetaan keltuaiset, lisätään maitoa, sokeria, mehua ja laitetaan sheikkeriin/tehosekoittimeen pariksi minuutiksi tms... ?

Niin, ehkä mun munamehu -paukun tekoon ja juomiseen menee aikaa yhteensä 2 min. Siinä ajassa tosiaan vesikin jo melkein kiehuisi.

Pii sanoi:
Raakana tulee vetäistyä....joka päivä n. 4 kananmunaa (lasin reunat rajana :rolleyes: )
Ihanko vaan rikot munat lasiin ja siittä vaan vetäset? Tosta olen kyllä kade. Elämästäni nimittäi puuttuu tuollainen alle 1 minuutissa nautittava luontainen hyvä proteiinin lähde.

Olen itse erittäin suuri kananmunan ystävä, ja laittelen niitä raakana vähän kaikkien ruokien jatkeeksi ja syön paistettuna ja keitetettynä. Mutta raakana en saa alas, tulee öklönä heti ulos. Vai onko tohon raa'an kananmunan syöntiin olemassa jokin tekniikka??

Grosskopf sanoi:
Niin, ehkä mun munamehu -paukun tekoon ja juomiseen menee aikaa yhteensä 2 min. Siinä ajassa tosiaan vesikin jo melkein kiehuisi.
Minkäslainen tämän munamehun resepti on? Juuri ja juuri voin lähteä < 2 minuutin herkutteluun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom