Pahalta näyttää :D (kyllä hän vielä muissa ketjuissa kirjoittelee)Taidan syödä illalla/yöllä elämäni ensimmäiset raa´at kananmunat. Raportoin jos olen vielä aamulla hengissä..
Toi on ilmeisesti tosi väärä ajattelutapa. Lähes kaikki kananmunan ravinteet on keltuaisessa. Ehkä olennaisin on koliini, jonka puute on mahdollisesti olennaisin syy rasvamaksaepidemioille länsimaissa ja tätä koliinia saa aika huonosti muista ruoista (maito on OK lähde, maksa on myös tosi hyvä lähde). Mukana tulee myös kolesterolia (jolloin maksa joutuu syntetisoimaan itse vähemmän kolesterolia... en tiedä onko tällä paljoa terveysvaikutusta mutta ei ainakaan haittaa), pitkäketjuisia monityydyttymättömiä rasvahappoja, A-vitamiinia (joka voi tosin D-vitamiinin puutteessa olla haitaksi) ja muita vitamiineja/kivennäisiä. Valkuaisessa on lähinnä proteiinia, joka taitaa imeytyä huonosti kun siinä taisi olla joitain trypsiini-inhibiittoreita raakamuodossa ja lisäksi se avidiini voi aiheuttaa biotiinin puhetta, kuten tässä viime sivuilla on kai todettu. Ainakin jotkut viittaa wikipediaan, jonka mukaan raa'an munan prodesta vain puolet imeytyy. Noista koliinijutuista on Chris Masterjohn kirjoitellut aika kivasti hyvin perustellen. Joidenkin mukaan tosin valkuainen voi myös jollain tapaa nostaa glutationitasoja mutta en vielä tiedä siitä tarkemmin.Keltuaisissa ei ole mitään "hyödyllistä" ja tekevät munakkaasta omasta mielestäni vähän huonomman niin heitän ne roskiin...
Mä tosiaan vasta tänään huomasin että jos nielaisee raa'an keltuaisen ehjällä keltuaispussilla niin siinä ei tuu suuhun mitään makua. Eli on helppoa syötävää kunhan keltuainen ei hajoa.