Kananmunat raakana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AGR
  • Aloitettu Aloitettu
JFG sanoi:
Minkäslainen tämän munamehun resepti on? Juuri ja juuri voin lähteä < 2 minuutin herkutteluun.

3-5 munaa, pari desiä vaikka omena- tai appelsiinimehua, teelusikallinen sokeria.
Lyhyet sekoittelut sheikkerissä. Mitään limanuljaskoita sinne ei tosiaan jää, vaan siitä tulee semmosta mukavasti vaahtoavaa herkkua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
AGR sanoi:
Offtopick: Eikös porukka syö munat raakana nopeuden ja helppouden vuoksi? Miksi syödä raakoja munia ollenkaan jos niiden esivalmisteluun menee 10min kun erotetaan keltuaiset, lisätään maitoa, sokeria, mehua ja laitetaan sheikkeriin/tehosekoittimeen pariksi minuutiksi tms... ?

Ei mulla mene ainakaan drinksun tekoon ku pari minuuttia.... Valkuaisenki saa näppärästi eroteltua pienen opettelun jälkeen.. :thumbs:

Doggoned sanoi:
Paljonkos tollanen Bosch maksaisi ja olisiko vielä halvempaa mallia olemassa?

Taisi olla 30e mustasta pörssistä. Varmasti löytyy muitakin. Itse tyydyin tohon kun en jaksanut sen enempää ottaa selvää eri vaihtoehdoista. Jos joku löytää täysin automaattisen kananmunankeittokeskuksen niin saa ilmoittaa :)

astro sanoi:
Taisi olla 30e mustasta pörssistä. Varmasti löytyy muitakin. Itse tyydyin tohon kun en jaksanut sen enempää ottaa selvää eri vaihtoehdoista. Jos joku löytää täysin automaattisen kananmunankeittokeskuksen niin saa ilmoittaa :)

30 e? No kyllä tuntuu paljolta tällaiselle rutiköyhälle opiskelijalle, kun voihan ne munat kattilassakin keitellä, mutta olisihan se kätsky tollainen oikein kunnon munankeitin. Pitänee lähteä kauppoja kierteleen ja erityisesti käydä tuolla mustassa pörssissä.

astro sanoi:
MIten toi toimii? Onko yhtä hyvä lopputulos kun keitettynä? Pitääkö liuottaa munat kylmässä vedessä että kuoret irtoo? Onko helppo pitää puhtaana?

Grosskopf sanoi:
3-5 munaa, pari desiä vaikka omena- tai appelsiinimehua, teelusikallinen sokeria.
Lyhyet sekoittelut sheikkerissä. Mitään limanuljaskoita sinne ei tosiaan jää, vaan siitä tulee semmosta mukavasti vaahtoavaa herkkua.
Testasin tänään 5 kananmunaa+ pari desiä omenamehua ja teelusikallisen sokeria.

Tulos: Drinksun jälkeen oli vähän heikko olo, ihan kuin ois pikkasen oksettanut. Tätä heikotusta kesti vajaa pari tuntia. Luulen että tuli pienen pieni ruokamyrkytys.

Drinkissä oli hiukan "limanuljaskaa" jotenka ei voinut vetää ykkösellä naamariin, vaan kitalakeen jäi sellanen ärsyttävä limasköggö joka mulla aiheuttaa sitä yökötysreaktiota.

Maku oli kyllä ihan jees. Tossa taisi olla kyllä pari kananmunaa liikaa. Halusin nimittäin kokeilla suoraan montako niitä kaninmunia voi eikeastaan drinksussa vetäistä. Luulen että 3 kaninmunaa on sopiva määrä ja pari desiä tuoremehua päälle. Ja sen sokerilusikallisenkin voi jättää pois.

Kananmunan proteiinihan, oikeastaan valkuaisen proteiini on sitä limanuljaskaa. Esim keitettäessä proteiini koaguloituu, eikä prode ole enää limanuljaskaa. Kuinkahan tuon raa'an kananmunan voisi muokata sellaiseen ei limanuljaskamaiseen muotoon? Auttaisikohan esim suuret leikkausvoimat, jota iltapäiväisessä kokeessani ei ollut, vaanpelkkä lusikalla sotkeminen ja sheikkaus.

JFG sanoi:
MIten toi toimii? Onko yhtä hyvä lopputulos kun keitettynä? Pitääkö liuottaa munat kylmässä vedessä että kuoret irtoo? Onko helppo pitää puhtaana?

Laite kypsentää munat höyryttämällä alla olevan veden. Kun vesi on kokonaan höyrystynyt, soi summeri. Munien kypsyyttä säädetään vesimäärällä, joka pitää mitata mukana tulevalla mitalla. Keittoaika on ~10 min ja laite vetää max 7 munaa kerralla.
Lopputulos on parempi kuin keitettynä, täydellisiä munia joka kerta (parin valmistuskerran jälkeen tietää oikean vesimäärän). Kyllä mä munat laitan kylmään veteen. Kuori irtoaa kuitenkin mielestäni paremmin kuin kattilassa keitettynä.
Vaikka käytän suodatettua vettä, niin astian pohjalle kertyy aina se, mikä ei vedessä olevista muista aineista haihdu. Noin 1-2 kertaa kuukaudessa kun liottaa höyrystymisastiaa etikassa niin lähtee kiltisti lika pois. Käytän vehjettäni päivittäin.

JFG sanoi:
Ihanko vaan rikot munat lasiin ja siittä vaan vetäset? Tosta olen kyllä kade. Elämästäni nimittäi puuttuu tuollainen alle 1 minuutissa nautittava luontainen hyvä proteiinin lähde.

Olen itse erittäin suuri kananmunan ystävä, ja laittelen niitä raakana vähän kaikkien ruokien jatkeeksi ja syön paistettuna ja keitetettynä. Mutta raakana en saa alas, tulee öklönä heti ulos. Vai onko tohon raa'an kananmunan syöntiin olemassa jokin tekniikka??
Rikon munat lasiin ja naamariin, kyllä vain.

Enpä osaa erityistä tekniikka neuvoa, jos pitää keltuaisen mausta, niin se ainakin helpottaa tottumista raakana syömiseen.

Tietysti voisit koittaa totutella niihin syömällä yhden munan oikein "ajatuksen" kanssa vaikkapa aamuin ja illoin...vähän niinkuin pelkokerroin meiningillä...rikkoen keltuaisen suussasi "maistellen" ja suussa pidätellen jonkin aikaa ennen nielaisemista.
Voip' olla että totut kananmunan rakenteeseen ajankanssa, ja rupeaa monen munan annokset menemään kerralla.

Jos aamuin illoin eegun vetelee raakana on hyvä muistaa huolehtia biotiinin saannista vaikkapa puolenpäivän kieppeillä.

Pii sanoi:
Rikon munat lasiin ja naamariin, kyllä vain.
Nyt uskalsin minäkin testata. Neljä valkuaista ja kaksi keltuaista lasiin, ja yhdellä huikalla lärviin. Meni yllättävän kivuttomasti. Vähän joutui vettä hörppäämään päälle, mutta mistään yökkäilyistä ei ollut tietoakaan.

Threadissa aikaisemmin mainittu muna-maito-vanilliinisokeri -härdelli tuli myös testattua. Oli aika neutraali. Ei hyvää eikä pahaa.

Niille, jotka tuota raakana vetämistä harjoittelee niin suosittelen että yksi kerrallaan. Minä vedän kanssa vaan munat lasiin ja lärviin meinigillä. Pistän yhden munan kerrallaan suuhun purskutan sitä ehkä kerran ja nielaisin sen yhdellä tai kahdella nielasulla. 10 juodun kanamunan jälkeen alkaa se makukin olemaan ihan ok ellei jo ensimäisellä. On se niin kivaa ku ne pystyy alle minuuttiin hörppäseen.

Meikäläinen sekoittaa aamulla purkin Ehrmannin rahkaa, pari raakaa kananmunaa keltuaisineen, rasvatonta jugurttia, kaurahiutaleita ja fun lightia. Siinä ei paljoa edes maun puolesta huomaa mukana olevia kananmunia. Aika lailla namiskuukkelia ja protskuja ainakin riittää.

Vuos sitten join mananmunia raakoina, mut nii hirvee pieretys oli sen jälkeen et oli pakko lopettaa. Nykyään syön kananmunat kokonaisina paistettuna voissa tai runsaas öljys :kuola:

Kananmunat myös imeytyy raakana nopeammin kuin keitettynä, seika joka ei ole tullut vielä esille (ulkomuistista n. 1-2 tuntia vs. >3 tuntia ?).

Mitä makuun tulee on se mielestäni kokolailla neutraali. En mäkään niitä ala suussani nuljutteleen ja maiskutteleen. Rikkoo annetun määrän lasiin ja hulauttaa kurkusta alas. Toudella vaivatonta.

Joku tais ihmetellä kaniksien säilyvyyttä. Kelluntatesti paljastaa mädät yksilöt. Tuoreet kanikset uppoaa astian pohjalle. Ylikypsät kelluu, ilmeisesti joku kaasuuntumisjuttu.

eedit: niin onhan niissä rasioissa sitten vielä ne "parasta ennen" merkinnät. varovasti veikkaan että ainakin osa näistä vatsavaivaistapauksista saattais mennä vanhojen munien piikkiin?

Etenkin jos munat säilyttää kotona jääkaapissa ne kestää kyllä pitkäänkin päiväyksen jälkeen, joskus söin 1-2 viikkoa "vanhoja" ongelmitta (vedessä testattuna).

Ennen keitin kananmunat, mutta nyt on tullut vedettyä lähinnä laiskuuttaan raakoina. Sisältö mukiin n.3-4 munaa kerralla vähän sokeria ja ääntä kohti. :kuola:

Cockton sanoi:
Etenkin jos munat säilyttää kotona jääkaapissa ne kestää kyllä pitkäänkin päiväyksen jälkeen, joskus söin 1-2 viikkoa "vanhoja" ongelmitta (vedessä testattuna).
Minä olenkin syönyt 5kk vanhoja kananmunia. Kaikkea pitää kokeilla.

Joku sano et joku lihaksille tärkee ravinto-osa häviää kun keittää/paistaa eli kun valkuainen kovettuu, mutta mikä tää sit olis? Tosiaan ite vedän 3 munaa, rahkaa ja pakastimesta esim vattuja sekasi tehosekottimella.. sokeria vähä ja tulee komee sorbetti:D

Ei kukaan ota huomioon valkuaisaineiden denaturoitumista kypsennettäessä? Siis proteiinien konformaatio muuttuu (peruuttamattomasti), kun lämpötila nousee yli tietyn rajan (olisiko 40 Celciusta), jolloin niiden toimintakyky katoaa.

Tästä syystä allekirjoittanut huitoo kananmunanvalkuaisensa aina raakana, keltuaiset eroteltuina.

Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärillä jäljillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom