Kananmunan valkuaiset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HugoB
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itellä menee noin 10 kananmunaa päivässä joita 1 tai kaksi kokonaista ja lopuista keltuaiset huitsin nevadaan..:hmmm:

Originally posted by sekosammy
itellä menee noin 10 kananmunaa päivässä joita 1 tai kaksi kokonaista ja lopuista keltuaiset huitsin nevadaan..:hmmm:

Jostain oon kuullu että tuon keltuaisen sisältämän kolesterolin takia suositeltu annos on kaksi VIIKOSSA... En tiiä sitten paikkaansa pitävyyttä mutta ite tulee heitettyä aina noi keltuaiset menee...

Originally posted by Jortsu
Jostain oon kuullu että tuon keltuaisen sisältämän kolesterolin takia suositeltu annos on kaksi VIIKOSSA... En tiiä sitten paikkaansa pitävyyttä mutta ite tulee heitettyä aina noi keltuaiset menee...

Veikkaan, että yleiset ruokailutottumukset ja elämäntavat vaikuttavat kaikista eniten siihen onko korkea kolesterooli. Ei siinä muutama keltuainen viikossa vaikuta jos viettää muuten tervettä elämää. Ihmiskeholla on kumma taipumus pysyä tasapainossa ellei mene liiallisuuksiin.

Jos sen sijaan syö urakalla kovarasvaisia ruokia ja imee sätkää kuin viimeistä päivää ja verenpaine on pitkään koholla, taitaa riski korkeaan kolesteroliin olla ilmeinen ilman yhtään keltuaistakin.

Originally posted by aapo80
100g:ssa valkuaista on proteiinia 9,8g ja rasvaa 0,1g !

Jos yhdessä valkuaisessa on vain noin 10% proteiinia, niin silloin yhden kananmunan valkuainen sisältää vain vaivaiset 2,8 grammaa proteiinia. Tällä määrällä tyydytettäisiin vain 1,4 painokilon päivittäinen tarve. Se tarkoittaa myös sitä, että 90 kiloisen pitäisi syödä reilut 64 kananmunan valkuaista päivässä saadakseen päivän annos proteiinia (tiedän että kukaan ei syö pelkästään kananmunia ruuaksi, mutta laitoimpahan vain vertailun vuoksi). Perkules. Ja mä kun luulin, että valkuainen on jotain 70 prosenttista proteiinia ja olin ihan tyytyväinen kun olen nyt jonkin aikaa syönyt pari-kolme päivässä.

Joo eipä se yks valkuinen paljoa protskua sisällä.
Itse vedän valkuiset raakana salmonellan uhallakin.
Helvetti ei sitä kaikkee ruokaa jaksa/kerkee kypsentää.

Itseasiassa se kaikista paras ja ravitsevin osa kananmunaa on juuri keltuaisessa; samoin suurin osa kananmunan proteiinista. Minun mielestäni on siis melkoista tuhlausta heittää keltuaiset pois. Ja vastoin kuin yleisesti luullaan, keltuainen ei nosta kolestrolia yhtä paljoa kuin uskoisi. Kyllä niitä voi siis välillä syödä vähän enemmänkin. Toki rasvaa siinä on turhan paljon, mutta jos tuon keltuaisen rasvamäärä huolestuttaa, ei sitten syö kananmunia. Onhan sitä vähempirasvaisiakin proteiininlähteitä.

Originally posted by Necro
Joo eipä se yks valkuinen paljoa protskua sisällä.
Itse vedän valkuiset raakana salmonellan uhallakin.
Helvetti ei sitä kaikkee ruokaa jaksa/kerkee kypsentää.

Jonkun b-vitamiinin imeytyminen (en muista minkä niistä) imeytyminen häiriytyy, jos kananmunat imaistaan raakana huiviin. Eikä ole salilegenda.

Originally posted by Tomi77
Jonkun b-vitamiinin imeytyminen (en muista minkä niistä) imeytyminen häiriytyy, jos kananmunat imaistaan raakana huiviin. Eikä ole salilegenda.

Tällä samaisella foorumilla sanottiin, että jos haluaa kaiken mahdollisen hyödyn, eli kaikki vitamiinit jne., kananmunista ni kannattaa vetää raakana. Taas löytyy mielipiteitä joka lähtöön. Kai mä sitten uskon tota tomia ku se on kuitenki valvoja :)

Sanokaas kuinka moniprosenttista roteiinia jauheliha on. Luulis sen ainakin olevan vähintään 30 %.

Originally posted by Tomi77

Pro Fitness 2/98, FredrikPaulún
"Raaka kananmuna sitoo biotiinin, joka on yksi B-vitamiini, ja estää sen imeytymisen."

Originally posted by Jonksu
Tällä samaisella foorumilla sanottiin, että jos haluaa kaiken mahdollisen hyödyn, eli kaikki vitamiinit jne., kananmunista ni kannattaa vetää raakana. Taas löytyy mielipiteitä joka lähtöön. Kai mä sitten uskon tota tomia ku se on kuitenki valvoja :)

Joo, toi ei ole mielipide, vaan toi on ihan text-book -tavaraa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom