Kananmunan valkuaiset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HugoB
  • Aloitettu Aloitettu
Aiheesta tehty Google-haku kertoi, että lemmikkieläimille (lähinnä kissoille ja koirille...) ei tulisi syöttää kananmunan valkuaisia raakana, koska ne estävät B-vitamiinin ja joidenkin muiden ravintoaineiden imeytymisen...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Jonksu
Perkules. Ja mä kun luulin, että valkuainen on jotain 70 prosenttista proteiinia ja olin ihan tyytyväinen kun olen nyt jonkin aikaa syönyt pari-kolme päivässä.

Valkuaisesta saatava proteiini imeytyy 70%:sti. Jostain muistan lukeneeni, että toi "hyötysuhde" olis huipputasoa, yli lihojen ja maitotuotteiden imeytymismäärän.

Tähän loppu meikäpojan kananmunien syöminen.
Ei mitään järkee jos siinä on vaan 2.8 grammaa proteiinia per valkuainen. Tästä lähtien se on 400 grammaa jauhelihaa tai kanaa päivässä. Tuleehan sentään tosta määrästä jauhelihaa 80 g proteiinia, joka on suunnilleen saman verran ku 29 valkuaisesta!!!

Keltuaisessa on melkosesti proteiinia myös, ton Finelin mukaan 15,5% ja rasvaa 25%.
Noo anyway, mä en heitä keltuaisia menemään, normaalisti just ennen nukkumaanmenoa heitän joku viisi kananmunaa raakana huiviin. Siinä sitten on energiaa yöksi.

Kannattaa pitää kananmunan keltuaisten saanti mahdollisimman vähäisenä. Keltuaisen sisältämällä kolesterolilla ei ole merkittävää vaikutusta veren lipidiarvoihin. Sen sijaan keltuaisen sisältämällä cis-5,8,11,14-eikosatetraeenihapolla (arakidonihappo) on melko paljon haitallisia vaikutuksia, se mm. toimii esiasteena 4-sarjan leukotrieeneille, jotka aiheuttavat tulehdusreaktioita.

Originally posted by naiskovis
Onko kukaan lukenut Scarpettan dekkareita, joissa fbi-lesbo-agentti vääntää rautaa ja valkuaismunakkaita?

Luettu on, ja tykkään kovasti! Mutta jotenkin mulle on jäänyt paremmin mieleen ne kohtaukset, joissa Scarpetta maistelee Chiantia ja kokkaa pastaa ja valkosipulileipää... :hmmm: :kippis1:

Lienee paikallaan myös kertoa, että arakidonihappo on myös erittäin tärkeä aivojen ja hermoston toiminnalle. Sitä on runsaasti esim äidinmaidossa.

Originally posted by Gillyanne
Luettu on, ja tykkään kovasti! Mutta jotenkin mulle on jäänyt paremmin mieleen ne kohtaukset, joissa Scarpetta maistelee Chiantia ja kokkaa pastaa ja valkosipulileipää... :hmmm: :kippis1:

Ja mulle taas ne, joissa Marino kiskoo kaljaa ja pihvejä.

Jotenkin mulla on tämmöinen käsitys, että keskimäärin kananmunassa olisi n. 15g proteiinia, 10g keltuaisessa ja 5g valkuaisessa per pallero...jostain netissä olleesta ravintoainetaulukosta luin...

Originally posted by Kilppa
Jotenkin mulla on tämmöinen käsitys, että keskimäärin kananmunassa olisi n. 15g proteiinia, 10g keltuaisessa ja 5g valkuaisessa per pallero...jostain netissä olleesta ravintoainetaulukosta luin...

Löytyisikin kaupan hyllyltä tuollaisia kananmunia...

http://www.ktl.fi/fineli/c850.html

Eli kyllä tuollaisessa normaalissa n. 60 g painavassa kananmunassa on n. 7 g proteiinia.

Originally posted by Necro
Joo eipä se yks valkuinen paljoa protskua sisällä.
Itse vedän valkuiset raakana salmonellan uhallakin.
Helvetti ei sitä kaikkee ruokaa jaksa/kerkee kypsentää.

Ei kai raasta kananmunasta sentään salmonellaa voi saada? Ite vedän neljä päivässä.

Suomessa ehkä ei, mutta esim. Keski-Euroopassa kukaan ei syö raakoja munia, koska niistä saa melko todennäköisesti salmonellan siinä missä raa´asta kanastakin.

Originally posted by Anttu
Ei kai raasta kananmunasta sentään salmonellaa voi saada? Ite vedän neljä päivässä.

Suomessa tilanne on melko hyvä sillä suurin osa munista on kotimaisia. Tosin ei sekään takaa 100% turvallisuutta.

Kaveri sairastu salmonellaan pari vuotta sitten, eikä todellakaan käynyt kateeksi. Äijä sairasti veristä turbo-ripulia pitkän aikaa ja parani vasta rajun antibioottikuurin jälkeen...

Kuulin sellasta että sen jälkeen kun protsku hyytyy 42:ssa asteessa, imeytyminen vaikeutuu. Tietääkö kukaan miten kananmunan tai lihan kypsentäminen vaikuttaa todelliseen saatavaan proteiini määrään?

Helposti. Pakko vaan toivoa ettei Suomessa ole niin yleinen. Tiesittekö muuten että kolmasosassa tuontilihasta on salmonellaa? Pelottavaa.

Tämmönen löyty.. eli kuinka moni palstalainen aiemmin maininneiden lisäksi vetää kananmunia raakana huiviin? Onko tullut sivareita? :)

kyllä voi saada. Ja se on raa'asta :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom