Täälläkin paljon pohdintaa kanamunien ja kolesterolin yhteyksistä. Eikä ihme, siihen liittyy edelleen käsittämättömiä ja lapsellisia myyttejä.
Itse olen sitä koulukuntaa että en ole kokenut tarpeelliseksi väitellä ruoasta saatavaan kolesterolia. Ja miksipä olisi. Se on meille edelleen pakollista. Jos emme saa sitä ravinnosta, solut tuottavat sitä itse. Eli mitä enemmän heitätte keltuaisia roskiin, sitä enemmän solut sitä tuottaa. Ja ei, kolesterolia ei voi korvata millään. Joka ainut solu sisältää sitä, sitä tarvitaan kaikkien solujen valmistukseen ja mm. luiden, hormonien ja D-vitaminin muodostamisen.
Eikä ole olemassa hyvää, pahaa tai siltä väliltä olevaa kolesterolia. On vain yhtä ja ainutta. LDL ja HDL eroaa toisistaan AINOASTAAN sillä, kulkevatko ne soluista maksaan, vai maksasta soluihin. Tismalleen samaa tuotetta. Jostain käsittämättömästä syystä, eli rahasta, on väitetty että maksasta soluihin kulkeutuva kolesteroli tukkii verisuonet. Joo o, kolesteroli kulkee verisuonia pitkin sinne missä sitä halutaan käytettävän, sillä maksa varastoi sitä myöhempää käyttöä varten. Mutta ei se suonen seinämiin jää tukkimaan niitä.
Suonia tukkii matala-asteinen tulehdus, eli mm. korkea verensokeri, liiallinen määrä tyydyttymättömiä asvahappoja sekä korkea verenpaine. Tässä vain muutama helppo maininta. Myös D-vitamiini ja magnesium vaikuttaa oleellisesti. Ja tietysti kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kolesteroli on ystävämme, ei missään vaiheessa viholinen.
Jos joku saivartelee että on vihollinen jos LDL on 100. No varmasti on, mutta silloin on pielessä jo paljon muutakin, eli en keskittyisi enää kolesteroliin. Kolesteroli arvot kertovat kulloisenkin hetken arvot. Siinä se. Jos on LDL tai HDL sinne tai tänne, niin se on vain lopputulos yhdistelmästä ravinto, liikunta, lepo. Ei se paljonko suonemme ovat tukkeutuneet kalkista, korkean verenpaineen aiheuttamista kovettumista ja tulehduksista.
Tämä on vielä helppo ymmärtää, kun miettii jälleen kerran mitä ihminen on aina luonnostaan, ja luonnosta, syönyt, ja mitä ei.