kananmuna

10 total ja 6.5 ldl. Aiempi löysähkö (ehkä keskimäärin alle 50 hiilaria) LCHF oli 6 ja 3.8. Nyt otan ylikalori munatulokset kun alko mietityttään alikalorien vaikutus lipideihin. Loppuu ainakin arvailu. Testo ihan varmasti alempi kuin normaalisti kun ei juuri ollenkaan hiilaria tule sisään. Mittasin just omamehiläiseen vyötärön 70 cm eikä ole kyllä muutamaan vuoteen ollu noin hoikka eli kyllä munakuurilla saa tiukkuutta helposti. Voimatkin pysyny ja jopa suhteellisesti noussu.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
10 total ja 6.5 ldl. Aiempi löysähkö (ehkä keskimäärin alle 50 hiilaria) LCHF oli 6 ja 3.8. Nyt otan ylikalori munatulokset kun alko mietityttään alikalorien vaikutus lipideihin. Loppuu ainakin arvailu. Testo ihan varmasti alempi kuin normaalisti kun ei juuri ollenkaan hiilaria tule sisään. Mittasin just omamehiläiseen vyötärön 70 cm eikä ole kyllä muutamaan vuoteen ollu noin hoikka eli kyllä munakuurilla saa tiukkuutta helposti. Voimatkin pysyny ja jopa suhteellisesti noussu.
Ok, ei nuo kolesterolit ihan pilvissä vielä ole mutta toki selvästi "normaalia" korkeampi. Varmasti jos nostat kaloreita ja hiilihydraatteja vaikka 150g paikkeille niin ldl laskee huomattavasti, kohtahan se taitaa selvitä kun näin meinasit ilmeisesti tehdä.

Mistä päättelit että testot on alempana?

Kun näin tämän ketjun otsikon, tuli mieleen tarina, jota äiti luki, kun olin ehkä 5-6-vuotias. Siinä oli vaikeasti ylipainoinen Ellis -niminen poika, joka söi massiivisesti kananmunia, olisiko ollut kymmenen päivässä + lisukkeet. Eräänä päivänä Ellis huomasi sitten itse muuttuneensa munaksi. Tämä taisi tapahtua uimarannalla. Ellis kuitenkin palautui tästä jollain tavalla, en muista miten, mutta sen jälkeen hän ei halunnut enää yhtään munaa.

Aika velho juttu, että tällainen tuli mieleen näin yli 35 vuoden jälkeen. Tarkoitus ei siis ollut pelotella ketään tai jeesustella kanamunien vaaroista.

Mistä päättelit että testot on alempana?

Ihan aamuista ja tuntemuksesta. Alikalorit tehnee osansa ja jotenki saanu mielikuvan et hiilarit nostais? Tähän tokaan testiinkään en ota hiilaria mukaan. Macadamia pussista tulee 5 hiilaria per päivä ja herasta 2-5 jonka otan parin raaan kananmunan kanssa reenin päälle ja tai preworkouttina tai jos sokrut meinaa laskee.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Ihan aamuista ja tuntemuksesta. Alikalorit tehnee osansa ja jotenki saanu mielikuvan et hiilarit nostais? Tähän tokaan testiinkään en ota hiilaria mukaan. Macadamia pussista tulee 5 hiilaria per päivä ja herasta 2-5 jonka otan parin raaan kananmunan kanssa reenin päälle ja tai preworkouttina tai jos sokrut meinaa laskee.
Olen itsekin kyllä lukenut muutaman artikkelin että vhh/keto voi testoa laskea. Harmi sinällään.

Sitten toki löytyy näitäkin tutkimuksia jossa vaikutukset täysin päinvastaiset
https://link.springer.com/article/10.1007/s12020-022-03195-5

Results​

Seven studies (including eight trials) were included in the analysis for a total of 230 patients, five using normocaloric KD and three very low calories KD (VLCKD). Only three studies enrolled overweight/obese men. A significant total testosterone increase was recorded after any kind of KD considering 111 patients (2.86 [0.95, 4.77], p = 0.003). This increase was more evident considering VLCKD compared to normocaloric KD (6.75 [3.31, 10.20], p < 0.001, versus 0.98 [0.08, 1.88], p = 0.030). Meta-regression analyses highlighted significant correlations between the post-KD testosterone raise with patients’ age (R-squared 36.4, p < 0.001) and weight loss (R-squared 73.6, p < 0.001).

Conclusions​

Comprehensively, KD improved testosterone levels depending on both patients’ age and KD-induced weight loss. However, the lack of information in included studies on hormones of the hypothalamic-pituitary-gonadal axis prevents an exhaustive comprehension about mechanisms connecting ketosis and testosterone homeostasis.

Viimeksi muokattu:
Ei toi teston lasku mulle ole mikään ongelma kun en lihasta tee vaan suhteellista voimaa ja sekin on vain tunne kun nyt vasta ekaa kertaa ikinä mitataan vl testo. muutama vuos takaperin oli s-testo vai mikälie ja oli 26.5 mikä lienee siellä keskiarvon tienoilla.

Kun näin tämän ketjun otsikon, tuli mieleen tarina, jota äiti luki, kun olin ehkä 5-6-vuotias. Siinä oli vaikeasti ylipainoinen Ellis -niminen poika, joka söi massiivisesti kananmunia, olisiko ollut kymmenen päivässä + lisukkeet. Eräänä päivänä Ellis huomasi sitten itse muuttuneensa munaksi. Tämä taisi tapahtua uimarannalla. Ellis kuitenkin palautui tästä jollain tavalla, en muista miten, mutta sen jälkeen hän ei halunnut enää yhtään munaa.

Aika velho juttu, että tällainen tuli mieleen näin yli 35 vuoden jälkeen. Tarkoitus ei siis ollut pelotella ketään tai jeesustella kanamunien vaaroista.
Tarkennusta tähän. Nyt muistin, että itse asiassa Ellis ei muuttunut kananmunaksi vaan se oli rannalla saatu auringospistos, joka aiheutti hallusinaation kananmunaksi muuttumisesta ja taisi jopa mennä niin pitkälle, että joku alkoi syödä häntä hallusinaation aikana. Auringospistoksesta selvittyään, Ellis ei enää halunnut syödä yhtään kanamunaa. Näin se meni.

Eipä tuossa tiivisteessä kuvattu testojen lähtötasoa ja kun maksullinen niin ei pääse lukemaan tarkemmin. Mulla jos oli siellä keskialueella lähtö ja kiristelyä melkeen nollahiilareilla ja BF 10-12% niin voi olla eri lähtökohdat monessa suhteessa ja tuskin noi tutkii very low carb yksilöitäkään.

Sama munakuuri ylikaloreilla ei hirveesti laskenut mun arvoja mutta triq/hdl parani entisestään ja on nyt 0.216. Ldl laski yhen yksikön kuitenkin. TT kuvaus ois poikaa et näkis tilanteen suonissa mut sitä en ite kyl kustanna.

Meitsil vois olla tämmönen geeni?
Dietary cholesterol intake was at first thought to be associated with increasing plasma cholesterolconcentrations [2], but it was later discovered that in most cases dietary cholesterol does not in fact raise plasma cholesterol, except in individuals with genetic polymorphisms in the ABCG5 and ABCG8 genes, which result in cholesterol hyperabsorption at the level of the intestinal tract

Tarkennusta tähän. Nyt muistin, että itse asiassa Ellis ei muuttunut kananmunaksi vaan se oli rannalla saatu auringospistos, joka aiheutti hallusinaation kananmunaksi muuttumisesta ja taisi jopa mennä niin pitkälle, että joku alkoi syödä häntä hallusinaation aikana. Auringospistoksesta selvittyään, Ellis ei enää halunnut syödä yhtään kanamunaa. Näin se meni.
Heh, sen verran mielikuvituksellinen tarina, että oli ihan googlettaa.

Varmasti rupes tökkimään 15 päivässä. Mulla tökki jo 10 päivässäkin. Mulle lekuri sanoi etten ole suuren riskin ryhmässä mitä vähän ihmettelin. Mutsilla kolminkertanen ohitusleikkaus ja ittellä kole 8.5 ja t1d mut kaipa niiden softa kattoo että kun muut markkerit on hyvät niin riski pieni.

Toi kole varmaan laskee kun vähentää munien syönnin kohtuu määriin eli vaikka 1-2 päivässä.

Täälläkin paljon pohdintaa kanamunien ja kolesterolin yhteyksistä. Eikä ihme, siihen liittyy edelleen käsittämättömiä ja lapsellisia myyttejä.

Itse olen sitä koulukuntaa että en ole kokenut tarpeelliseksi väitellä ruoasta saatavaan kolesterolia. Ja miksipä olisi. Se on meille edelleen pakollista. Jos emme saa sitä ravinnosta, solut tuottavat sitä itse. Eli mitä enemmän heitätte keltuaisia roskiin, sitä enemmän solut sitä tuottaa. Ja ei, kolesterolia ei voi korvata millään. Joka ainut solu sisältää sitä, sitä tarvitaan kaikkien solujen valmistukseen ja mm. luiden, hormonien ja D-vitaminin muodostamisen.

Eikä ole olemassa hyvää, pahaa tai siltä väliltä olevaa kolesterolia. On vain yhtä ja ainutta. LDL ja HDL eroaa toisistaan AINOASTAAN sillä, kulkevatko ne soluista maksaan, vai maksasta soluihin. Tismalleen samaa tuotetta. Jostain käsittämättömästä syystä, eli rahasta, on väitetty että maksasta soluihin kulkeutuva kolesteroli tukkii verisuonet. Joo o, kolesteroli kulkee verisuonia pitkin sinne missä sitä halutaan käytettävän, sillä maksa varastoi sitä myöhempää käyttöä varten. Mutta ei se suonen seinämiin jää tukkimaan niitä.

Suonia tukkii matala-asteinen tulehdus, eli mm. korkea verensokeri, liiallinen määrä tyydyttymättömiä asvahappoja sekä korkea verenpaine. Tässä vain muutama helppo maininta. Myös D-vitamiini ja magnesium vaikuttaa oleellisesti. Ja tietysti kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kolesteroli on ystävämme, ei missään vaiheessa viholinen.

Jos joku saivartelee että on vihollinen jos LDL on 100. No varmasti on, mutta silloin on pielessä jo paljon muutakin, eli en keskittyisi enää kolesteroliin. Kolesteroli arvot kertovat kulloisenkin hetken arvot. Siinä se. Jos on LDL tai HDL sinne tai tänne, niin se on vain lopputulos yhdistelmästä ravinto, liikunta, lepo. Ei se paljonko suonemme ovat tukkeutuneet kalkista, korkean verenpaineen aiheuttamista kovettumista ja tulehduksista.

Tämä on vielä helppo ymmärtää, kun miettii jälleen kerran mitä ihminen on aina luonnostaan, ja luonnosta, syönyt, ja mitä ei.

Täälläkin paljon pohdintaa kanamunien ja kolesterolin yhteyksistä. Eikä ihme, siihen liittyy edelleen käsittämättömiä ja lapsellisia myyttejä.

Itse olen sitä koulukuntaa että en ole kokenut tarpeelliseksi väitellä ruoasta saatavaan kolesterolia. Ja miksipä olisi. Se on meille edelleen pakollista. Jos emme saa sitä ravinnosta, solut tuottavat sitä itse. Eli mitä enemmän heitätte keltuaisia roskiin, sitä enemmän solut sitä tuottaa. Ja ei, kolesterolia ei voi korvata millään. Joka ainut solu sisältää sitä, sitä tarvitaan kaikkien solujen valmistukseen ja mm. luiden, hormonien ja D-vitaminin muodostamisen.

Eikä ole olemassa hyvää, pahaa tai siltä väliltä olevaa kolesterolia. On vain yhtä ja ainutta. LDL ja HDL eroaa toisistaan AINOASTAAN sillä, kulkevatko ne soluista maksaan, vai maksasta soluihin. Tismalleen samaa tuotetta. Jostain käsittämättömästä syystä, eli rahasta, on väitetty että maksasta soluihin kulkeutuva kolesteroli tukkii verisuonet. Joo o, kolesteroli kulkee verisuonia pitkin sinne missä sitä halutaan käytettävän, sillä maksa varastoi sitä myöhempää käyttöä varten. Mutta ei se suonen seinämiin jää tukkimaan niitä.

Suonia tukkii matala-asteinen tulehdus, eli mm. korkea verensokeri, liiallinen määrä tyydyttymättömiä asvahappoja sekä korkea verenpaine. Tässä vain muutama helppo maininta. Myös D-vitamiini ja magnesium vaikuttaa oleellisesti. Ja tietysti kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kolesteroli on ystävämme, ei missään vaiheessa viholinen.

Jos joku saivartelee että on vihollinen jos LDL on 100. No varmasti on, mutta silloin on pielessä jo paljon muutakin, eli en keskittyisi enää kolesteroliin. Kolesteroli arvot kertovat kulloisenkin hetken arvot. Siinä se. Jos on LDL tai HDL sinne tai tänne, niin se on vain lopputulos yhdistelmästä ravinto, liikunta, lepo. Ei se paljonko suonemme ovat tukkeutuneet kalkista, korkean verenpaineen aiheuttamista kovettumista ja tulehduksista.

Tämä on vielä helppo ymmärtää, kun miettii jälleen kerran mitä ihminen on aina luonnostaan, ja luonnosta, syönyt, ja mitä ei.
Aikalailla samaa mieltä. Ravitsemus”tiede” on kyllä yksi surkeimmin onnistuneita tieteenaloja. Kaikki nämä kananmuna-, punainenliha-, kovarasvafarssit. Ihmisen fysiologian ymmärrys: syö parin tunnin vällin hh, jotta verensokeri pysyy tasaisen. Ketoosi on ”epäfysiologinen tila”… ym aivopierut.

Nuo uskomukset on niin syvään juurtuneet ettei taida kovin nopeasti siitä muuttua. Onneks itsellä silmät aukes tämän suhteen 10v sitten. Nykyään paino on sama kuin 20v sitten ja terveys kunnossa. Sivusta seuraten tekee pahaa katsoa, kun 40+ ikätoverit rapistuu silmissä…

Aikalailla samaa mieltä. Ravitsemus”tiede” on kyllä yksi surkeimmin onnistuneita tieteenaloja. Kaikki nämä kananmuna-, punainenliha-, kovarasvafarssit. Ihmisen fysiologian ymmärrys: syö parin tunnin vällin hh, jotta verensokeri pysyy tasaisen. Ketoosi on ”epäfysiologinen tila”… ym aivopierut.

Nuo uskomukset on niin syvään juurtuneet ettei taida kovin nopeasti siitä muuttua. Onneks itsellä silmät aukes tämän suhteen 10v sitten. Nykyään paino on sama kuin 20v sitten ja terveys kunnossa. Sivusta seuraten tekee pahaa katsoa, kun 40+ ikätoverit rapistuu silmissä…
Kyllä. Mitä enemmän ihmistä on keinotekoisesti ja epäluontaisesti ohjattu tekemään asioita, kuten mitä ja milloin syömme, sitä huonompaan kuntoon olemme menneet. Ei pitäisi olla edes hirveän vaikea huomata tätä yhtälöä. On peräti outoa jotkut voivat nähdä asian toisin?

Kuten sanoit, pyydetään syömään syömään tiheällä aikavälillä hiilihydraattia tärkkelyksestä, kasviöljyjä ja kasviproteiinia, jotta olisimme mahdollisimman terveitä. Häh? Ihminen on syönyt ikänsä aivan päin vastoin. Harvoin, monesti useampi päivä saattanut olla väliä, tyydyttynyttä rasvaa juurikin eläimistä, eläinten lihaa, sisäelimiä, lintujen/matelijoiden munia, sekä ne marjat ja hedelmät mitä löytyy. On hankala uskoa että tämä toimintamalli on huonoin mahdollinen?

Ja se että ne eläimet mitä täällä on ollut ns. aina, tuhoavat ilmaston, koska me syömme niitä 🤔 Ei suinkaan se, että kaikki koneet ja teollisuus pyörii 24/7 arviolta 90 miljoonaa prosenttia enemmän kuin vaikkapa 300 vuotta sitten, tai koskaan sitä ennen maapallon historiassa. Sillä ei mitään merkitystä, vain sillä pahuksen röyhtäievällä lehmällä 😴

Toisaalta, ainut kuka täällä kärsii ihmisten tekosista lopulta, on ihminen itse. Luonto ei meitä jää kaipaamaan jos tyhmyydessämme hävitämme itsemme sukupuuttoon 🙂 Ihmisen historian alku ja loppu olisi luonnolle vain mikroskooppisen pieni vaihe, joka tuli ja meni.

Nyt meni jo aika paljon ohi kolesterolista, voitte kansellata lopun jos on liian paksua 🙂

Ootko Vesa funtsinu miksi joillakin (noin 30% ihmisistä) on kehittynyt geenimutaatio syödyn kolen imeytymiseen? Eli esim mulla 7-10 munaa päivässä tuplaa labrakolen ( 9.6 tais olla kokonaiskole ) ja kysymys kuuluu olenko kehityksen kärkeä vai luhistuvaa haaraa : )

Muuten en välittäis mut verensokerit on rasite t1d:nä.

Ootko Vesa funtsinu miksi joillakin (noin 30% ihmisistä) on kehittynyt geenimutaatio syödyn kolen imeytymiseen? Eli esim mulla 7-10 munaa päivässä tuplaa labrakolen ( 9.6 tais olla kokonaiskole ) ja kysymys kuuluu olenko kehityksen kärkeä vai luhistuvaa haaraa : )

Muuten en välittäis mut verensokerit on rasite t1d:nä.

Paljonko LDL tuolloin kun 9,6 kokonaiskole?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom