kananmuna

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Tuli vastaan Vince Girondan 36 kananmunaa päivässä dieetti. Käytetty ilmeisesti myös aikoinaan palovammojen hoidossa kyseistä määrää eguja. Moni old school bodari myös kyseisellä ruokametodilla mennyt. Löytyykö pakkikselta tuota kokeilleita?

muna.JPG

MPMD Derek jutteli joskus että hänellä vaikutti erittäin voimakkaasti negatiivisesti kolesteroliin kananmunat. Sitä ei kai auta kuin itsekunkin testata vaikuttaako vai ei.

MPMD Derek jutteli joskus että hänellä vaikutti erittäin voimakkaasti negatiivisesti kolesteroliin kananmunat. Sitä ei kai auta kuin itsekunkin testata vaikuttaako vai ei.
Geneettistä on joo ja jokaisen kannattaa zekkaa verikokeilla jos LDL nousee.

Itse kaksi vuotta sitten testasin ottaa ruokavalioon 5 kokonaista isoa kananmunaa joka päivälle kun dieettasin. Yleensä vältellyt sen takia kun epävarmuus kolesteroli vaikutuksesta. 3kk ja kokonaiskolesteroli oli yli 6. LDL ollessa yli 5. Yleensä kokonais kole jotain 4 paikkeilla ja jos vaikka dopingia päällä niin korkeimmillaan ollut vähän reilu 5 vähemmillä kananmunilla.

Vedin tuosta 3kk testistä johtopäätkösen että itsellä taitaa vaikuttaa tuntuvasti keltuaiset. Kun syön max 2 keltuaista per päivä niin ei merkittävää vaikutusta Menee tällä hetkellä 5 valkuaista ja 2 keltuaista per päivä jos kananmunat päivittäisessä käytössä.

Voi olla monen mielestä hifistelyä, mutta ei oikeasti ole, niin kananmunan ravintosisältöön vaikuttaa oleellisesti se mitä niille on syötetty. Jos kana on syönyt jotain muuta kuin sille luonnollista ravintoa, eli matoja, hyönteisiä, ruohoa ja jyviä, niin munien rasvahappokoostumus on virheellinen. Nykyään tämä tarkoittaisi käytännössä pelkästään luomumunien syömistä. Rypsi/rapsi/soijarehulla, mahdollisti geenimuunneltua, sekä pimeässä eläneiden kanojen munien rasvahappokoostumus on vääristynyt. Sama toki pätee muihinkin eläimiin ja niiden lihoihin sekä sisäelimiin.

Aidossa kananmunassa on aika optimaalinen rasvahappokosstumus, 1/3 tyydyttynyttä, 1/3 Omega-3 ja 1/3 Omega-6. 100g oikeaa kananmunaa sisältää EPA+DHA noin 250mg, mikä ei ole vähän verrattuna melkeinpä mihin tahansa muuhun. Kolesteroli mitä ravinnosta saadaan ei korreloi luonnollisestikaan suoraan veren kolesteroliarvoihin, vaan se on se kuuluisa ja suuri kokonaisuus ihmisen elintavoissa. Jatkuva ylensyönti, korkeat hiilihydraattimäärät, heikkolaatuiset raaka-aineet, suoliston ja maksan heikentynyt kunto sekä jatkuvasti koholla oleva insuliini vaikuttaa negatiivisesti juuri veren rasva-arvoihin. Nämä epäkohdat eivät todellakaan ole kovin harvinaisia perusbodareilla ja voimailijoilla. Korostan, ei kaikilla, vaan aika monella. Treenamattomalla näin tietysti on myös, mutta he harvemmin syövät niin paljon kuin voimailiat, ja jos syövät, niin ovat läskejä joilla nyt on veriarvot muutenkin päin puuta.

Paljon vaikuttaa myös se mitä muuta ihminen syö kuin vain ne kananmunat. Runsaasti siemen/kasviöljyjä syövän (omega-6), etenkin ultraprosessoitujen, ruokavaliossa heikkolaatuisten munien syöminen lisää entisestään surkeaa rasvahappojakaumaa. Runsaina määrinä linoli- ja alfalinoleenihappo taas aiheuttaa matala-asteista tulehdusta, rasvamaksaa, insuliiniresistenssiä ja korkeaa verensokeria (hiilarimääristä huolimatta) joka on erittän tehokas keino saada veren lipidit surkeiksi. Näin ollen, jos henkilö syönyt aiemmin vaikka 100g rasvaa ja se päättää kokeilla kananmunatestiä eli alkaa syödä niitä vaikka 8 päivässä. Nämä kahdeksan munaa on markettien halvinta GMO-kuraa ja siitä saatava noin 40-50g rasvaa kasvattaa prosenteissa huonon rasvan osuutta oleellisesti. Eri asia olisi ehkä jos ihminen karsisi aiemmasta määrästä pois tuon 4050g ja lisäisi sitten kananmunat siihen päälle. Tai käytäisi luomukananmunia.

Omega-3 kananmunat eivät myöskään ole tie onneen, ne kun ovat syöneet pellavarouhetta josta saadaan kyllä alfa-linoleenihappoa joka on kasviperäinen Omega-3, mutta sillä ei ole ikävä kyllä mitään virkaa kun ajatellaan Omega-3:sta saatavia tärkeitä EPA ja DHA rasvoja. Luomumunissa on enemmän eläinperäistä Omega-3 (EPA+DHA) kuin näissä pellavarouhe Omega-3 munissa, ja vieläpä siinä muodossa josta ihminenkin saa hyödyn.

Summaus. Jokainen syö minun puolestani juuri niin kuin haluaa, sitä mihin on varaa/mahdollisuus, sitä minkä uskoo parhaiten palvelevan omaa asiaansa, mutta moni asia vaikuttaa moneen eikä munia ole syytä tuomita oikopäätä. Täällä tosin ollut erittäin asiallista keskustelua aiheesta, ei Iltapäivälehtien tasoista panikointia. Itsellä keltuaiset eivät vaikuta negatiivisesti veren rasvoihin, ei edes tavallisesten ei-luomujen käyttö, ja olen käyttänyt niitä päivittäin 6-10 kappaletta koko aikuisikäni. Jos jollain muulla vaikuttaa, niin sitten se on niin.

Omasta kananmuna testistä jäi toinenkin mahdollinen ruokavalio muuttuja mainitsematta. Tulloin dieettasin ja pudotin kaloreita aika-ajoin alemmas. Pääosin riisistä ja kaurahiutaleista. 3kk lopussa olin jättänyt kaurahiutaleet kokonaan pois. Kaurahiutaleiden beetaglukaanin luvataan laskevan LDL estämällä ruoan kolesterolin imeytymistä aika monenkin lähteen kautta.

Oliko omat ennätys korkeat LDL sitten kanamunien syömisen + kaurahiutaleiden lopettamisen yhdistelmä isoilta osin. Nykyisin tosiaan rajoittanut keltuaisia ja pitänyt ainakin jonkun määrän kaurahiutaleita mukana.

Jännä kun porukka välttelee esimerkiksi kananmunasta saatavaa rasvaa ja korvaa sen sitten jollain kuralla. Eikö kannattaisi käyttää rasvoja luonnollisessa muodossa? Otetaan esimerkkinä normi pekoni tai naudanliha jossa pehmeiden rasvojen osuus puolet tai yli, keltuaisessa taas hyvin tasapainoinen rasvahappojakauma.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Hyvinkin looginen maalaisjärjellekkin että se mitä kanojen input on vaikuttaa outputtiin. Ite vuosia ostanut vain Kuorttisen luomumunia.
Kuorttisen kanatkin syö soijaa. Aika monesti olen huomannut sen että keltuaiset on heikkoja ja haaleita Kuorttisen munissa. Itsekin söin niitä muutaman vuoden mutta nyt jättänyt vähemmälle. Hitto kun kaikissa kananmunapaketeissa lukisi että mitä kanat ovat syöneet, vaan ei lue.

Kaupan luomumunissa on muutenki tosi haalea keltuainen. Luin joskus siitä luomurehusta mitä niille syötetään, se kuulosti vielä huonommalta kuin normaalien kanojen rehu. Oli muistaakseni soijaa ja kalajauhoa. Mä oon viimeaikoina ostanu cittarista semmosia soija ja gmo vapaita munia, niissä on tummempi keltuainenkin.

Kaupan luomumunissa on muutenki tosi haalea keltuainen. Luin joskus siitä luomurehusta mitä niille syötetään, se kuulosti vielä huonommalta kuin normaalien kanojen rehu. Oli muistaakseni soijaa ja kalajauhoa. Mä oon viimeaikoina ostanu cittarista semmosia soija ja gmo vapaita munia, niissä on tummempi keltuainenkin.

Parasta tosiaan olisi jos kana saisi ulkoa syödä sen kaiken mitä tarvitsee, vapaana ja omien aikataulujen mukaisesti. Ainakin EU alueella luomumunien kriteerit ovat melkoisen kuraa, ikävä kyllä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom