Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Oon nyt pari kertaa kokeillu hakata säkkiä vapaaotteluhanskoilla, mutta homma tuntuu hiukan haastavalta. Aikaisemmin on tullut käytettyä vaan normihanskoja ja säkkihanskoja, mutta näiden vapaaotteluhanskojen kanssa lyöminen tuntuu tosi vaikealta. Saa tarkkaan kattoa mihin kohtaan säkkiä lyö, että rystyset ottaa osuman vastaan, eikä sormien nivelet. Ja itseasiassa nyt kun katon tiukasti yhteen puristettua nyrkkiä sivulta ranteen ollessa suora, niin rystyset on about samalla tasolla kuin sormien ylimmät nivelet. Ei varmaan tarvi erikseen mainita, että tuntuu vittumaiselta, jos osuu noilla paljailla nivelillä säkkiin. Myös lyönnit tuntuu voimattomammilta jostain syystä. Esim. säkkihanskoilla ei oo tällaisia ikinä ees tarvinnu miettiä, senku lätkii menemään. Taustaa on thainyrkkeilystä ehkä vuos ja kuntonyrkkeilystä saman verran, että luulis nyt peruslyöntitekniikan olevan kunnossa. Onko homma siis vaan niin, että vapaaotteluhanskoilla lyöminen on paljon tarkempaa hommaa, vai onko yleensäkään mitään järkeä ees yrittää hakata säkkiä niillä?

Olen niin neiti, että mulla olkapäät kipeyty kun hakkasin säkkiä aikoinaan ohuilla hanskoilla noin 30-60min päivässä noin kuukauden ajan. Sit kokeneempi treenikaveri suositteli kokeilemaan säkin hakkaamista paksummilla sparrihanskoilla ni kivut hävis viikossa. Eli nykyään mulla on kahdet sparrihanskat (toiset säkkiä, toiset sparria varten) joskin seuran treeneissä vedän kyllä normisäkkihanskoilla, mutta siellä lyödäänki enemmän padeja kuin säkkiä ni ei olkapäät kipeydy.
En voisi kuvitella käyttäväni vaparihanskoja säkkiin, ainakaan säännöllisesti, olkoonki, että mulla on se Fairtexin paksuin malli käytössä.

No joo, edellä oleva oli tarkoitettu lähinnä perusohjeeksi aloittelijalle. voin oikeastaan paljastaa, että lyön tällä hetkellä itsekin säkkiä vanhoilla 12 unssin nyrkkeilyhanskoilla. Syy on se, että minulla on peukalovamma ja nyrkkeilyhanska tukee peukaloa paremmin.

Eli jos on vammoja, rystyset eivät kestä säkkihanskoilla lyömistä tms. on mahdollista käyttää nyrkkeilyhanskoja. Tästä syystä välillä näkee jonkun tysonin lyövän säkkiä nyrkkeilyhanskoilla, kun se iskuvoima on vähän kovempi kuin useimmilla vapaaottelun peruskurssilaisilla. Sitten on vielä mahdollista tehdä voimatreeniä isoilla hanskoilla lyöden, jolloin hanska toimii tavallaan lisäpainona lyönnille.

Uusia nyrkkeilyhanskoja ei kuitenkaan kannata pilata säkkiin, vaan käyttää jotain vanhoja rieskoja. Säkkihanskoissakin on sitten isoja eroja. Kannattaa ostaa hyvää merkkiä (Fairtex, Twins...) ja mielellään sellaiset joissa on tarranauha ranteessa.

Mullapa on juurikin ne halvimmat Twinsin säkkihanskat ja ne on sen verta ohuet, ettei kroppa tykkää pitkään kovasta säkin nakuttelusta niillä. Näköjään nykyään Twinsiltä löytyy tarranauhallinen paksumpi malli, mutta tyydyn nyt käyttämään noita vanhoja sparrihanskoja siihen säkittelyyn niin kauan kun niissä eloa riittää.

Miten muuten sparrihanska pilaantuu säkkiin? Oma valmentaja sanoi, että hanskat kovettuu pidempään säkkiä hakatessa ja siksi hyvä käyttää erillisiä hanskoja säkkiin (kun kovat hanskat sparrissa ei ole hyvä juttu ainakaan vastaanottavalle), mutta mietin onko muutakin vahinkoa mitä hanskalle tulee säkkikäytössä?

Nyrkkeilyhanskathan koostuvat erilaisista vaahtokumin tyyppisistä materiaaleista. Näitä on yleensä 2-4 kerrosta ja materiaalin tyyppi vaihtelee. Idea on kuitenkin se, että hanskassa on sekä kova vaimentava kerros joka estää rystysen tulemisen läpi että pehmeä kerros joka tekee osumasta muuten mukavamman sekä naamalle että nyrkille.

Toistuva hakkaaminen aiheuttaa sen, että nämä materiaalit menettävät elastisuuttaan ja nyrkki alkaa tuntua hanskasta läpi, mikä ei ole mukavaa. Säkkiä hakatessa rasitus on paljon isompi kuin paritreenissä tai sparrissa kun osumia tulee paljon enemmän ja säkki ei juurikaan jousta.

Tietysti hanskan pinta kuluu myös, mutta se ei ole niin iso ongelma.

Mikä on oikeaoppinen tapa toimia kun joku on kuristettu tajuttomaksi? Mitä pitää huomioida? Kauan tajuttomuus voi kestää? Missä vaiheessa pitää huolestua?

Kaveri selälleen ja jalat kohti kattoa, näin ainakin olen itse kuullut. On kait kuitenkin fiksumpaa olla kuristamatta sitä kaveria tajuttomaksi. Käsittääkseni, mitä pidempään kaveri on tajuttomana, sitä suurempi riski aivojen vaurioitumiselle. Yleensä kannattaa huolestua nopeasti. Voin olla väärässäkin..

Linkkiä bjj-vyön oikeaoppisen sitomisen ohjeisiin? :D Alkaa peruskurssi olla lopussa, puvut otettu käyttöön, mutta tuon vyön oikeanlainen sitominen meinaa olla hakusessa :D Kerran harjoitusten alussa sidottiin tuo, mutta sen nyt on jo unohtanut ja seuraavan viikon harkat missaa töiden takia. Vois edes tuon sit opetella seuraavaa kertaa varten...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Just ostin tommoset adidas ylähmapaiden suojat, eivätkä taho pysyä oikee suussa, ni voiko näitä muotoilla jotenki kuumas vees ja sitte laittaa suuhu muotoutuu tai jotai muuta vastaavaa? Tämmöset läpinäkyvät muovia/silikonia nää vissii on.

Just ostin tommoset adidas ylähmapaiden suojat, eivätkä taho pysyä oikee suussa, ni voiko näitä muotoilla jotenki kuumas vees ja sitte laittaa suuhu muotoutuu tai jotai muuta vastaavaa? Tämmöset läpinäkyvät muovia/silikonia nää vissii on.
En ole nyt satavarma, mutta mulla ei ole ainakaan koskaan ollut hammassuojia mitä ei olis keitetty? Keittämällä ja löymällä suuhun ne tietenkin muotoutuu sopiviksi.

Älä keitä hammassuojia, vaan vedenkeittimellä tms kattilalla keität veden, sitten kaadat veden johonkin muuhun astiaan/mukiin ja heität hammassuojat sinne. Ohjeessa sanotaan ajasta jotain, mutta ihan käytännön järjellä voi katsella ja kokeilla milloin suojat ovat pehmeän elastiset. Sitten suojat suuhun ja puristat hampaat yhteen. Älä kuitenkaan purista liian kovaa, jolloin hampaat menevät läpi ja kuukauden päästä olet joko hammaslääkärillä (kuten mulla kävi ja nyt siitä saa kärsiä) tai ostamassa uudet hammassuojat. Olen itse heittänyt ne kylmään veteen sen jälkeen, mutta tiedä häntä onko siitä sen enempää apua...

Idioottimainen kysymys mulla taas vaihteeks...

Eli kun ottelijat yleensä lyödessä puhaltaa ilmaan, niin kannattaako se puhaltaa nenän vai suun kautta?

Idioottimainen kysymys mulla taas vaihteeks...

Eli kun ottelijat yleensä lyödessä puhaltaa ilmaan, niin kannattaako se puhaltaa nenän vai suun kautta?

Itse olen asian tulkinnut niin, että ei väliä kunhan hampaat pysyvät yhteenpurtuina kokoajan. Täten nenänkautta hengittäminen on helpompaa.

Itse olen asian tulkinnut niin, että ei väliä kunhan hampaat pysyvät yhteenpurtuina kokoajan. Täten nenänkautta hengittäminen on helpompaa.

Oon kans ymmärtäny noita matseja katsellessa että porukka yrittää pitää suun kiinni mahd pitkään, monesti jopa juontajat puhuvat asiasta "See how good his cardio is, its second round and still he breath mouth closed" Oletan et se perustuu siihen just et ne hampaat pysyis yhdessä jolloin otat vähemmin damagea lyöntiä vastaanottaessa? Eli lähtisin siitä että nenänkautta niin pitkään ku pystyy?

Latest posts

Back
Ylös Bottom