Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kehittääkö matsien kattominen livenä tai telkkarista/netistä teidän ottelusilmää, vai kehittyykö se vain sparratessa ja otellessa? Oli hirveä tappelu kaverin kanssa tästä eilen, ja oma ottelusilmäni on, ainakin omasta mielestäni, kehittynyt thaikkumatseja livenä seuratessani. Kaveri taas väittää kivenkovaan ettei sitä opi kuin otellessa.. Mites teillä?

Ei voi kyllä sanoa ottelusilmän parantuvan kuin sparraamalla ja ottelemalla omalla kohdalla. Sen sijaan joitakin tekniikoita on pystynyt omaksumaan videolta.

Tuokin voi riippua paljon ihmisestä, ja tietenkin siitä kuinka paljon on itse harrastanut jotakin lajia. Itse olen myös kuullut kuinka ollaan sanottu että sai hyviä vinkkejä ja silmää kun ollaan oltu tuomaroimassa jolloin siis on asiana oikein ollut kilpailun todella tarkkaavainen katseleminen.

Millon se M-1 Suomen tapahtuma tulee telkkarista?

Sehän taisi tulla jo aikoja sitten, en tiedä lähetetäänkö vielä uusintana.

Mistä johtuu minulla säkkiä lyödessä siteillä, että lyönti osuu ensimmäiseksi säkkiin sormien keskimmäisillä nivelillä ja näin ollen nahka on sillä kohdalla aika kovilla? Lyöntien tekniikka on oletettavasti pielessä, mutta mikä tähän kojaukseksi?

kannattaa kokeilla että pyrkii lyömään niin että rystyset osuu ensin eli kääntää vaan rannetta sen verran että iskut tulee rystysillä. siinä ei kannata alkuun täysii mättää ettei sitten ranne mene jos vaihtaa tuolleen lyöntitekniikkaa vaan antaa ranteen tottua :)

Totta tuo että säkkiä kannata heti alata mättämään niin että sisukset pöllyää.

Rannetta ei kannata kyllä alkaa vääntelemään jotta rystyset osuis. Ranne pidetään suorana ettei tuu pipi. Ranne on suorana kun kämmenluut jatkuvat samassa linjassa kyynärvarren kanssa ja päältä katsoen siten että ensimmäinen osumakohta on abt etu- ja keskisormen rystyset.

Se on sitten lyöntitekniikasta kiinni jos tällä setupilla osuu joku muu paikka kohteeseen kuin rystyset.

Rannetta ei kannata kyllä alkaa vääntelemään jotta rystyset osuis. Ranne pidetään suorana ettei tuu pipi. Ranne on suorana kun kämmenluut jatkuvat samassa linjassa kyynärvarren kanssa ja päältä katsoen siten että ensimmäinen osumakohta on abt etu- ja keskisormen rystyset.

Kyllä sitä rannetta nimenomaan kannattaa kääntää niin, että iskut osuu niillä rystysillä. Ja niin on pakko tehdäkin kun lyö esim. koukkuja lähietäisyydeltä. Ei jännitetty ranne nyt niin heikko ole, ettei se kääntämistä kestäisi. Sormet sen sijaan kestävät osumaa melko heikosti.

Sen lisäksi että ranne täytyy pitää suorassa, kannattaa opetella puristamaan käsi tiukempaan nyrkkiin osumahetkellä. Nämä rannevääntelytekniikat saattavat toimia joillain, mutta suurimmalla osalla ne johtavat rannevaurioihin varsinkin säkkiä hakatessa missä voimalyöntejä tulee viljeltyä enemmän.
Mä en vääntele rannetta, mutta osun rystysillä kohteeseen lähikoukuissakin, on kyse kropan liikkeen ajoituksesta ja koordinaatiosta.

Nimimerkillä useiden lupaavien säkkiboxareiden uran katkeamisen ranneongelmien takia nähnyt.

Kickboxing

Millainen otteluasento kickboxingissa on? Eli jos on oikeakätinen,niin onko esim. vasen jalka edessä ja oikea käsi "takana"? Olen netistä yrittänyt hakea kuvia,mutta heikolla menestyksellä..

Mitään vinkkejä miten minimoida vammat BJJ:n sparrauksessa? Täydellä voimalla kun sparrataan (mikä tuntuu olevan ihan normi), niin välillä tuntuu et on vaan ajan kysymys millon käsi tai jalka jää johonkin huonoon asentoon tms. Vetäjäkin sano, että jos et osaa tekniikkaa niin väännä sit apinan raivolla. Vai onko toi homma vaan jätettävä kohtalon armoille? Sen mitä oon pystylajeissa ollu (esim. muay thai), niin harjoittelu tuntuu jotenkin turvallisemmalta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Vetäjä neuvoo väärin. Varsinkin harjoitellessa tulisi aina lähteä siitä, että puuttuvaa tekniikkaa ei korvata voimalla ja sparratessa ei kamppailla kuin Mundialien finaaleissa. Tämä täysiä vääntäminen on varsinkin aloittelijoiden ongelma, ja poistuu yleensä ajan kanssa kun tekniikkaa ja järkeä tulee lisää. En oikein tiedä mitä tarkoitat tuolla käden tai jalan jäämisellä huonoon asentoon, mutta jos se vammoja aiheuttaa, niin kannattaa ehkä harkita taputtamista tai voiman vähentämistä.

Mitään vinkkejä miten minimoida vammat BJJ:n sparrauksessa? Täydellä voimalla kun sparrataan (mikä tuntuu olevan ihan normi), niin välillä tuntuu et on vaan ajan kysymys millon käsi tai jalka jää johonkin huonoon asentoon tms. Vetäjäkin sano, että jos et osaa tekniikkaa niin väännä sit apinan raivolla. Vai onko toi homma vaan jätettävä kohtalon armoille? Sen mitä oon pystylajeissa ollu (esim. muay thai), niin harjoittelu tuntuu jotenkin turvallisemmalta.
Huh, nyt rupes jo pelottamaan, älä helvetissä yritä vääntää liialla voimalla, hajotat vaan itsesi ja kaverinkin. Meille neuvotaan, varsinkin aloittelijoille, ettei missään tapauksessa väännetä treeneissä liialla voimalla ja väkisin, että vältyttäisiin loukkaantumisilta.

Omallakin peruskurssilla tuntuu että porukka vääntää juurikin tuolla pelkällä voimalla. Siinä sitten meikäläistä viedään kun jotenkin vaistomaisesti yritän vain vältellä loukkaantumisia. Toivottavasti tuo meininki tuosta hiukan rauhoittuisi ja pääsisi niitä tekniikoitakin kunnolla sparrissa testaamaan.

Apinan raivo tyylillä et kyllä koskaan sitä tekniikkaa opikkaan.. Vastoin vetäjäsi ohjeita sanoisin että unohda apinan raivo ja keskity tekniikkaan! Bjj ei ole voimalaji vaan tekniikkalaji. Voimalla voit paikata yksittäisissä tilanteissa tekniikan puutetta, mutta pelkällä voimaväännöllä ei valitettavasti pärjää.

Monelle on kova paikka harjoituksissa / kaverisparreissa taputtaa, mutta suosittelen edellismainittuihin kevyttä teknistä painia jossa kumpikin osapuoli saa onnistumisia.

Ja vielä tähän "apinan raivoon" palaten kun mainitsit pystyottelun niin vedättekö pystysparriakin 100%??, jotenkin mielestäni tuntuu huomattavasti turvattomammalta koittaa tyrmätä toista hullun lailla.

Noh tsemppiä reeneihin! :thumbs:

jj

Venyttely tulis ainakin heti mieleen ja tietenkin riittävän hyvät lämmittelyt..
Itse haluaisin aloittaa kanssa brassiharjoittelun jossain vaiheessa mutta en uskalla loukkaantumisriskin takia.

Ihan tunnelmaa nostaakseni; Mulla jäi 3kk treenattuani ensimmäisen kerran jalka kaverin alle sparrissa, jonka seurauksena tuli parin kk sairasloma. Jalka kuntoutui kuitenkin hyvin ja taas mennään kovemalla sykkeellä. Toisaalta samaan aikaan aloittaneilla kavereilla ei ole mitään suurempaa loukkaantumista takana, että ihan paska tuuri vain kävi. Turha tuota on jäädä miettimään ja pelkäämään, jos maalaisjärjellä varomisesta huolimatta jotain käy, niin se on huonoa tuuria. Jos joku raaja jää kiinni ja tuntee, että voi sattua pahemmin, sanoo sparrikaverille asiasta ja korjaat asentoa. Ei siinä mitään hävettävää ole.

Back
Ylös Bottom