Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Katoin tos ton semmyn ja gilbertin matsin. Mikäs tos oli et semmyl ei ollu hanskoi ja löi kämmenellä ja yvelil taas hanskat?

No ihan niinku sä totesit. Semmy valitisi otella ilman hanskoja, jollon ei saa lyödä nyrkillä ja Gilbert taas valitsi vetää hanskat käteen jotta sai vedellä nyrkillä naamaan. Joillakin japsi organisaatioilla on tämmönen mahdollisuus säännöissään. Pancrasessa oteltiin ennen aina ilman hanskoja ja lyötiin kämmenellä naamaan. Miks joku sitten valitsis otella ilman hanskoja? No koska se helpottaa painimista kun käsi ei jää hanskasta jumiin.

Niin, eikö olisi paljon helpompaa käyttää sääntöjen mukaisia varusteita, niin ei tarvitsisi kitistä säännöistä ja protesteista? Muovisia alasuojia saa jokaisesta urheiluliikkeestä, eikä lukkopainissa varmaan tule niin kovia tällejä nivusille, että suoja voisi haljeta.

Itse en ainakaan ottaisi kisoihin mennessä sellaista riskiä, että häviäisin omaa tyhmyyttäni käyttämällä kiellettyä varustetta, josta ei saa paljon etuakaan.

Näinhän asia on ehdottomasti. Tuomarina mä seison täysin sääntöjen takana, vaikka en täysin samaa mieltä niiden tarpeellisuudesta joka kohdassa olisikaan.

Toi mun purkaukseni kohdistui lähinnä treenioloihin ja siellä tapahtuvaan kovista alasuojista kitisemiseen. Mutta toisaalta kyllä tuon alasuojasäännön taustalla ovat juuri tuollaiset mainitsemani kaltaiset turhista pikkuasioista valittajat. Vielä jokin aika sitten ei tällaisesta säännöstä oltu kuultukaan.

Millaset alasuojat olis hyvät BJJ:ssä? Tai miten moni noita ees käyttää siellä? Omat vanhat suojat painaa ja hankaa todella ikävän tuntusesti varsinkin, jos sparraa kaverin kanssa täydellä teholla. Thaikussa ja magassa ei ollu vastaavaa ongelmaa.

Millaset alasuojat olis hyvät BJJ:ssä? Tai miten moni noita ees käyttää siellä? Omat vanhat suojat painaa ja hankaa todella ikävän tuntusesti varsinkin, jos sparraa kaverin kanssa täydellä teholla. Thaikussa ja magassa ei ollu vastaavaa ongelmaa.
BJJssä kaikki kovat suojat on kielletty täysin.
Treeneissä tietenkin saa käyttää jos seurassa on ollut tapana, mutta suosittelen opettelemaan olemaan ilman. Kisoissa kun ei kuitenkaan saa käyttää...

Mikäs järki tuossa muuten on taustalla, ettei BJJ:ssa saa käyttää kovia suojia? Onko se just tuo, että saattaa painaa vähän ikävästi selkää tai vaikkapa suorissa käsilukoissa käsivartta? Mun makuun hullua, että isot miehet nuljuaa polvinensa toisen kinttujen ohi jos vaikka ja miten, eikä kassejaan saa kunnolla suojata. Ja jos on niin herkkä selkä/käsi, että tuo kuppi niin ylitsepääsemättömän paljon painaa, niin opettelee olemaan päästämättä sitä kaveria selkää tai antamatta kiskoa sitä käpälää suoraksi. Ei olis huono oppi lainkaan :)

Vai onko kisoissa esiintynyt joskus sellaista, että idiootit yrittää vaikkapa north-south asennossa nylkyttää sillä metallisella kupilla kaverin otsaa tai muuta vastaavaa urheiluhenkeä kohottavaa toimintaa? Vai onko se vain niin, että vapaasti heiluvat kulkuset kuuluvat hopailun henkeen niin tärkeänä osana, ettei ilman niitäkään pärjää? :)

En ole varma siitä mistä syystä kuppi on alunperin kielletty, mutta sen tiedän että sillä saa aikaan aika kivuliaita tilanteita vaikkei lukko oliskaan täysin kiinni.

Muutaman kerran on tullut taputettua suoraan polvilukkoon ihan vaan sen takia että kuppi sääriluuta tai polvilumpiota vasten on äärimmäisen vittumaisen tuntuinen. Sama pätee käsilukkoon kun sattuu kyynärpää osumaan kupin kohdalle. Toisaalta on sekin kivuliasta tehdä itse polvilukkoa kun kaverin polvilumpio painaa omille kalleuksille.

Mites muuten tuo ulottuvuus mitataan virallisesti UFC:ssä kun tuntuu että välillä on outoja tuloksia?

En ole varma siitä mistä syystä kuppi on alunperin kielletty, mutta sen tiedän että sillä saa aikaan aika kivuliaita tilanteita vaikkei lukko oliskaan täysin kiinni.

Perinteisesti ei alasuojia ole käytetty ja jos ennenkin on pärjätty, niin miksei nykyään. Mukavaahan se vain on, ettei sinne kaverin kimppuun hyökätä ihan miten tahansa. Rajoittaa kummasti "hyppäämällä mounttiin"-tekniikkaa, jos kaverin polvi on ensimmäisenä vastassa.

Ja elämän kevyemmältä puolelta gallup: Kuinka monella on alasuojat vapaa-ajalla? Kato jos nakkikiskalla tulee tilanne, niin ei se toinen odottele että ehdit pukea alasuojat ;)

jyrä: -Juu, eipä nuita muitakaan suojia ole perinteisesti käytetty, "uudenkarhea" keksintöhän ne ovat kamppailulajeissa. Eikö se ois perinteiden vuoksi sama jättää ne hanskat, hammasuojat ynnä muut vermeleet pois, kun ei niitä ennenkään ole tarvittu.

"Perinteisesti ei alasuojia ole käytetty ja jos ennenkin on pärjätty, niin miksei nykyään."

No, kaiketi tuolle on sitten syynä se, että jotkut kokevat sen nuiden painamisen aiheuttaman kivun pahemmaksi esteeksi kuin se niiden suojaava hyöty olisi.

Mites muuten tuo ulottuvuus mitataan virallisesti UFC:ssä kun tuntuu että välillä on outoja tuloksia?

Muistaakseni kädet nyrkissä auki sivulle ja tästä välistä mitta.

EDit: taidan olla väärässä. ei tuolla menetelmällä tunnu saavan järkeviä tuloksia vrt. ufc:n vastaaviin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tuo T-mu sinun mainitsemaasi tapaa käytetään ainakin ammatti nyrkkeilyssä. Ainakin kaikissa HBO boxing lähetyksissä juurikin sanovat että kainalosta nyrkin päähän ja siellä tuloksetkin ovat järkeviä.

UFC:n tavasta ei sitten tietoa olekkaan.

Munareista sen verran vielä, että onko kielletty vain bjj:n puolella vai myöskin lukkopainissa?

Lukkopainissa saa käyttää alasuojia, mutta joku tuolla aikaisemmin sanoi, että metalliset(eli ne thaikku-malliset) alasuojat olisi ADCC:ssä kielletty.. Tosin itse en ole tämmöisesta kuullut.

Tuo T-mu sinun mainitsemaasi tapaa käytetään ainakin ammatti nyrkkeilyssä. Ainakin kaikissa HBO boxing lähetyksissä juurikin sanovat että kainalosta nyrkin päähän ja siellä tuloksetkin ovat järkeviä.

UFC:n tavasta ei sitten tietoa olekkaan.

Saattaahan tuo sitten olla niin. Luulisi, että komissiot nuo mittaukset vahtii/hoitaa samoinkuin punnitukset täten olisi UFC:llä sama tapa.

Mikäs järki tuossa muuten on taustalla, ettei BJJ:ssa saa käyttää kovia suojia? Onko se just tuo, että saattaa painaa vähän ikävästi selkää tai vaikkapa suorissa käsilukoissa käsivartta?

Järki on juurikin siinä, että suoran käsilukon joutuu tekemään käsilukkona eikä "Painetaan kyynärpäähän munareilla"-tekniikkana. Ilman munareita ei todellakaan saa taputusta aikaan jos kaverin kyynärpään terävin kohta on kulkusten kohdalla. Munareiden kanssa tämä taas onnistuu.

Kai siinä on haettu takaa sitä, että lajin tekniikat pitäisi osata tehdä kunnolla ilman apuvälineitä.

Tosin on tuota north-southissa silmäkuoppaan munareilla painamistakin esiintynyt.

Minkä ihmeen takia lukkopainissa edes tarvitaan munasuojia? Sen mitä olen tuotan käynyt nyt treenaamassa niin mielestäni mitään niin kovaa suoraa iskua ei munille tule, että munarit olisivat aivan välttämättömät.

JudoHemmo85: -Eipä tuo polvien kasseile kolahtelu niin kauhean yleistä olekaan väännellessä, mutta eipä sen yleistä tarvikkaan olla. Kertakin on liikaa mun makuun. Eipä tuota ole kauheasti kolahdellut thaikussa/poksauksessakaan kasseille, mutta eipä tulisi mieleenkään lähteä ilman munasuojia testailemaankaan, osuuko se nyt vaiko ens kerta.

Mutta asiahan on tullut selville jo, BJJ:ssä ei suojia ja SW:ssä ei kovia suojia kisoissa, onneksi satunnaisissa reeneissä niitä kuiten saa pitää. Riittää mulle.

Mutta asiahan on tullut selville jo, BJJ:ssä ei suojia ja SW:ssä ei kovia suojia kisoissa, onneksi satunnaisissa reeneissä niitä kuiten saa pitää. Riittää mulle.

Siis hetkinen... Kyllähän subbarissa saa käyttää kovia alasuojia. Joku tuolla aikaisemmin sanoi, että metalliset alasuojat olisi kielletty, mutta itse en ainakaan tällaista tietoa löydä mistään, eli onko jollain jotain faktaa tästä?

ADCC:ssä saa käyttää kovia, vaan ei metallisia alasuojia. Aiemmin tässä ketjussa asian on vahvistanut mm. ADCC:n MM-kisoissa tuomarina työskentelevä henkilö. ADCC:n säännöt tuntuvat muuttuvan lähes vuosittain ja niistä kartalla pysyäkseen täytyy joko olla mukana tuomaroinnissa tai kisata aktiivisesti.

ADCC:ssä saa käyttää kovia, vaan ei metallisia alasuojia. Aiemmin tässä ketjussa asian on vahvistanut mm. ADCC:n MM-kisoissa tuomarina työskentelevä henkilö. ADCC:n säännöt tuntuvat muuttuvan lähes vuosittain ja niistä kartalla pysyäkseen täytyy joko olla mukana tuomaroinnissa tai kisata aktiivisesti.

Jees, kiitti varmistuksesta.

Back
Ylös Bottom