Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Se kannattaa muistaa että vaikka vapaaottelua nyt käsiteltiinkin, niin BJJ:ssä ei saa käyttää kovia alasuojia ja ADCC:ssäkään ei nykyään enää saa käyttää metallisia suojia.

Se kannattaa muistaa että vaikka vapaaottelua nyt käsiteltiinkin, niin BJJ:ssä ei saa käyttää kovia alasuojia ja ADCC:ssäkään ei nykyään enää saa käyttää metallisia suojia.

Siis jos on suomen lukkopainiliiton(adcc finland) alaiset kisat niin onko metalliset munarit kielletty myös amatöörisäännöillä. Pikaisella vilkaisulla en löytänyt ainakaan säännöistä kyseista viitettä.

Mistä sä sen luit?

Otteluasu ja varusteet
Ottelija voi käyttää, shortseja, t-paitaa, painitrikoita, kimonoa ja painitossuja. Hammas- ja alasuojien käyttö on vapaaehtoista.

Siis jos on suomen lukkopainiliiton(adcc finland) alaiset kisat niin onko metalliset munarit kielletty myös amatöörisäännöillä. Pikaisella vilkaisulla en löytänyt ainakaan säännöistä kyseista viitettä.

Jep, noin se menee. Ei noita alasuojia aleta edelleenkään tarkistelemaan, mutta metalliset alasuojat ovat periaatteessa kielletyt. Jos siis ottelija hävittyään jujilla päättää välittömästi protestoida ja sanoa, että hävisi siksi, että kaverilla oli metallinen kuppi, niin jujittaja diskataan.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että noi munasuojista itkijät ovat suurimpia ja onnettomampia nyhveröitä mitä maa päällään kantaa. Enkä nyt liioittele yhtään.

"Yhyy, se otti mun selän ja backmountista sen alasuojat painoivat mua ikävästi selkärankaan..." Helppo ratkaisu tuohon olis olla päästämättä sitä kaveria sinne selkään. Enemmän sen, että tulee kuristetuksi pitäis harmittaa kuin sen, että vastustajan munarit vähän tuntuivat kurjalta. Maratoonareille tulee rakkoja ja ne tuntuvat kurjilta, tuskin kukaan niiden takia ihan heti juoksemista lopettaa.
Lajissa, jossa voidaan kuristaa tajuttomaksi ja vääntää polvet sököiksi, porukka valittaa alasuojien kovuutta. Ihan käsittämätöntä. Varmaan parin vuoden päästä kisapuku ja shortsit pitää uittaa huuhteluaineessa ja harjata pehmeäksi etteivät ne raapisi vastustajan ihoa. Going mainstream, saatana.

"Mutku ilman munareita tekniikka pitää tehdä oikein. Ja kovat jätkät uskaltaa painia ilman. Eikä brassitkaan. Nii-i."

Mä sanoin ton jo itse, niin kenenkään muun ei tarvitse.

Muutan ensi syksynä tikkakoskelle ja päätin alkaa jatkaa siellä (jyväskylässä) kouvolassa aloittamaani karatea. Jyväskylässä ei kuitenkaan ole wado-ryuta ollenkaan. Eli jos jatkan karatea jossain eri tyylisuunnassa, menetänkö nykyisen vyöarvoni? (oranssi, keväällä tod. näkösesti vihreä)

Kiitos Hatsa vastauksestasi. Toivottavasti näitä mätiä omenoita ei ala pulpahtelemaan esiin. Kovin moni shortshipainija tuskin kisaa ilman metallisia ellei rättipainejakin reenaa ohessa ja tätä kautta "totu" riskeeraamaan kulkusensa.

Kiitos Hatsa vastauksestasi. Toivottavasti näitä mätiä omenoita ei ala pulpahtelemaan esiin. Kovin moni shortshipainija tuskin kisaa ilman metallisia ellei rättipainejakin reenaa ohessa ja tätä kautta "totu" riskeeraamaan kulkusensa.

Ongelmasta pääsee sillä, että hommaa kisakäyttöön ne muoviset alasuojat. Ne kun ovat kerran sallitut.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
No kyllähän tuo "vääränlaisista" munasuojista prostestointi on samaa luokkaa kuin rumista kengistä, väärän värisestä paidasta tai liian kiiltävistä hammassuojista prostestointi. Eli keksitään nyt jokin muu syy sille häviölle kuin se, että ollaan sillä kertaa oltu huonompia. Sitähän se vain on, harvemmin kun se voittanutkaan niistä vääristä suojista protestoi.

Kyllä mä ainakin mielummin pistän metallisen kupin kassieni suojaksi suojamaan kopsahteleviltä polvilta ym. painiskellessa, entä jätän käyttämättä sen takia että se saattaa ikävästi kaveria hieman painaa joskus. No, onneksi painikaverit joiden kanssa vääntelee eivät ole niin herkkähipiäisiä, että tuo metallinen kuppi niitä häiritsisi, kaikki muutkin kun niitä käyttävät.

Minusta tuo on ihan samanlainen temppu kuin pistää käsisiteisiin kovamuovinen levy rystysten kohdalle tai käyttää säärisuojina kovia futissäärisuojia. Nämäkin ovat diskauksen arvoisia temppuja. Ettekö voi käyttää sääntöjen mukaisia varusteita, kun niitä on saatavilla jokaisesta urheiluliikkeestä?
Täytyy sanoa että vertaukseksi oli sitten huonoimmasta mahdollisesta päästä .. Hyvin eri asia kuin pistää käsisiteisiin kovia levyjä jne kun niillä munilla ei kuitenkaan tarkoituksen mukaisesti yritetä osua / satuttaa kaveria.
Huhu pääsi oikein kunnon hirnahdus kiitos ton sun kommenttis... ei tsiisus :david:

Kyllä mä ainakin mielummin pistän metallisen kupin kassieni suojaksi suojamaan kopsahteleviltä polvilta ym. painiskellessa, entä jätän käyttämättä sen takia että se saattaa ikävästi kaveria hieman painaa joskus. No, onneksi painikaverit joiden kanssa vääntelee eivät ole niin herkkähipiäisiä, että tuo metallinen kuppi niitä häiritsisi, kaikki muutkin kun niitä käyttävät.

Eipä ole kukaan koskaan tullut valittamaan että painaapas nuo sun metalliset kupit ikäväst mua selkään. Jos selän annettuaan on aikaa keskittyä kuppeihin jotka painavat selkää vastan on ehkä syytä harkita lajin vaihtoa vaikka kyykkään tai kudontaan eikö? :hyper:

risumies sanoi:

Eipä ole kukaan koskaan tullut valittamaan että painaapas nuo sun metalliset kupit ikäväst mua selkään. Jos selän annettuaan on aikaa keskittyä kuppeihin jotka painavat selkää vastan on ehkä syytä harkita lajin vaihtoa vaikka kyykkään tai kudontaan eikö? :hyper:

Kyllä te nyt vieläkin saatte niitä metallisuojia treeneissä käyttää, kunhan kisoissa on käytössä muoviset. Missään vaiheessa ei tartte olla ilman (paitsi brassi-kisoissa).

Tuo teräskupeilla esim. selkään runttaaminen nyt ei ole ongelma, ellei toinen tahalteen niillä sitä selkää runttaa. Vahingossa moista ei niin helposti tapahdu, eli treeneissä ei yleensä moista ongelmaa ole. Kisoissa saattaa olla, jos toinen tykkää harrastaa likaisia temppuja.

Kyllä silloin on kyseessä lähinnä ompelua muistuttava urheilumuoto jos teräskuppien selkään painaminen aiheuttaa jonkinnäköisiä tunteita. Onhan se tietty kiva että estetään kisoissa se ettei toinen voi hieroo teräskupilla selkää kun vastustajahan vois siitä vallan suuttua ja kostaa väätämällä heelhookilla meniskit nurkkaan(mikä lienee taasen vallan sallittua) ;)

No mutta eikö sääntöjä pitäisi kunnioittaa on ne miten typeriä tahansa?
(Tuollaisesta protestoiminen olisi mielestäni kyllä säälittävää)

Niin, eikö olisi paljon helpompaa käyttää sääntöjen mukaisia varusteita, niin ei tarvitsisi kitistä säännöistä ja protesteista? Muovisia alasuojia saa jokaisesta urheiluliikkeestä, eikä lukkopainissa varmaan tule niin kovia tällejä nivusille, että suoja voisi haljeta.

Itse en ainakaan ottaisi kisoihin mennessä sellaista riskiä, että häviäisin omaa tyhmyyttäni käyttämällä kiellettyä varustetta, josta ei saa paljon etuakaan.

Kysyn uusiks, ku tää näytti menevän kaikilta ohi:

Muutan ensi syksynä tikkakoskelle ja päätin alkaa jatkaa siellä (jyväskylässä) kouvolassa aloittamaani karatea. Jyväskylässä ei kuitenkaan ole wado-ryuta ollenkaan. Eli jos jatkan karatea jossain eri tyylisuunnassa, menetänkö nykyisen vyöarvoni? (oranssi, keväällä tod. näkösesti vihreä)

Back
Ylös Bottom