Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kiitos kaikille vastauksista:).. Hagakure: Mehän voitais pistää jotain kimppatilausta, kun muutenki pitäs hankkia aika paljo treenivaatetta ja -varusteita.

Sopiiko Defendo ja bjj hyvin yhteen? Tarkoitan, että kun bjj:sä opetetaan paljon mattotekniikoita, mutta seisoalteen ei ole kovinkaan paljon harjoituksia. Defendosta saisi pohjaa sitten myös seisoalteen kamppailemiseen?

Toki sopivat yhteen. Mitä haet tosin? IP-tilanteeseen sopivaa? Vaiko ns. all-around tyylistä? BJJ:tä pitää kattoa filtterin läpi tosin, koska moni tekniikka ei välttämättä toimi katukuvassa...

Mmm, totta puhut tosta BJJ:stä että ei ne kaikki toimi ihan katukuvassa..
Etsin enemmän itsepuolustus tilanteeseen sopivaa, mitä tarkoitat tuolla "all-around" tyylistä?
Kuulin jostain, että Defendossa opetetaan myös ns "pelon hallintaa" ja henkistä puolta, pitääkö paikkaansa?

Mmm, totta puhut tosta BJJ:stä että ei ne kaikki toimi ihan katukuvassa..
Etsin enemmän itsepuolustus tilanteeseen sopivaa, mitä tarkoitat tuolla "all-around" tyylistä?
Kuulin jostain, että Defendossa opetetaan myös ns "pelon hallintaa" ja henkistä puolta, pitääkö paikkaansa?

All-around laji, siis semmonen laji kun kattaa tekniikoita matosta pystyyn eikä keskity vaan yhteen osa-alueeseen.

Hehehee, ai pelon voittamista :D? Kuulostaa... nojoo... mutta uskon että sä voitat pelkosti menemällä vaparikehiin, tai kehään jossa vastustaja saa mällätä minkä jaksaa :) Ei siihen mitään poppaskonsteja tarvita.

Minä ainakin myönnän sen, että vähän pelottaa se, että sattuu, mutta uskon, että siihen kipuunki tottuu, kun saa tarpeeksi turpaansa:D..

Ei se kipu, vaan se häviäminen!

Ei niitä lyöntejä tunne sillä lailla, taikka potkuja. Matsin jälkeen sitten ihmettelee "Miks mun vasen jalka on niin pirun kipee?!"

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ei se kipu, vaan se häviäminen!

Ei niitä lyöntejä tunne sillä lailla, taikka potkuja. Matsin jälkeen sitten ihmettelee "Miks mun vasen jalka on niin pirun kipee?!"

Samaa mielta benun kanssa, ei niita matsissa/sparrissa huomaa, taino jaksa valittaa niista. ellei ny kirveaa pommia tule :D

Niinku IP mielessä veikkaan että jo lyhyempikin treenitausta vaparissa tuo varmuutta sitten oikeaan tilanteeseen. Homma on kumminkin niin paljon korvien välissä. Sit on tietenki näitä reikäpäitä jotka ei oikeen osaa mitään pelätä. ;) Itse en tosin vaparia (vielä) treenaa mutta kuulostaa ainaki mun kaalissa loogiselta; kun vähä karaistuu treenattaessa ni varmasti pysyy lanttu viileempänä ku esso-esa suu vaahdossa yrittää vetää sua poijuun snägärijonossa. :piis:

Toi on varmasti totta, ettei matsissa paljo aattele/tunne, et onko joku paikka paskana vai ei, kun siellä on niin eri fiiliksissä ja adrenaliini jyllää.:) Mulla on niin lyhyt treenihistoria, et sen takia se kipu varmaan on vielä se pelottavin juttu. Jos joskus hamassa tulevaisuudessa ottais matsia, niin sillon tilanne olis tod.näk.juurikin tuo. Ainoana ajatuksena mielessä takois vaan, et "tapa se, prkl!".:D

Kauan on jo askarruttanut seuraava: kamppailu-urheilussa kun vastustaja ottaa vastaa kunnon tällin, niin jotain valkoista lentää ilmaan vastustajan päästä (suusta?). Näyttää kiinteältä, joten niin olisiko kyseessä hammas? Jos on hammas, niin miten tämä on mahdollista kun käytetään hammassuojia?

Kauan on jo askarruttanut seuraava: kamppailu-urheilussa kun vastustaja ottaa vastaa kunnon tällin, niin jotain valkoista lentää ilmaan vastustajan päästä (suusta?). Näyttää kiinteältä, joten niin olisiko kyseessä hammas? Jos on hammas, niin miten tämä on mahdollista kun käytetään hammassuojia?

Kyseessä saattaa nimenomaan olla hammassuojat mitkä siellä lentää, tätä sattuu useimmin. Jos on avustaja laittanut huolimattomasti liian suuren mällin vaseliinia naamaan, niin se saattaa myöskin lentää kovan iskun sattuessa. Tai sitten kyseessä voi olla ihan vaan sylkeä. Voipi niitä hampaitakin lennellä, harvemmin tosin.

Ei vitsi. Nyt alkaa oikeasti harmittamaan. Mulla on lonkat niin jäykät, etten pysty tekemään kunnolla kiertopotkua enkä sivupotkua. Kyllä, olen aloittanut vasta pari kuukautta sitten ja aikuisiällä, mutta tämä jäykkyys ei tunnu kyllä ihan normaalilta. Ilman venyttelyä (joka on siis kohtuu kivuliasta) en saa jalkaa nousemaan sivulla 40 senttiä enempää. Venyttelyn jälkeen saan jalan juuri ja juuri semmoset 90 senttiä maasta, eli jälkojen välinen kulma on ~90 astetta. Venyttelyssä kipu kohdistuu lonkan ulkosyrjälle eikä nivusissa tunnu juuri lainkaan venytystä. Vielä en ole tavannut ketään jolla olisi yhtä hankalat lonkat (mukana on myös sellaisia jotka ei varmasti ole koskaan venytellyt). Onko kenelläkään mitään neuvoja/omia kokemuksia joita voisi jakaa kanssani? En tosiaankaan haluaisi lopetta näin mukavaa harrastusta heti alussa... :(

Fingolfin: -Välttämättä kyse ei ole pelkästään lonkkien jäykkyydestä, vaan potku tekniikasta ylipäätänsä. Eli tekniikan paranemisen myötä se kinttukin alkaa nousemaan kummasti vaikkei se liikkuvuus välttämättä samaa tahtia olekaan lisääntynyt.

Näkemättä potkujasi tai testailematta liikelaajuuksiasi on mahdoton antaa tarkkoja neuvoja miten parhaiten lisäisit liikkuvuuttasi. Mutta venyttelystä... Venytteletkö yleensä ihan normi staatisia venytyksia vaiko? Jos näin, tutustuppa dynaamiseem venyttelyyn. Alkuun ihan jalan nostoja/hallittuja heilautuksia eteen-taakse ja sivulta sivulle sekä askel-/luistelukyykkyjä ja lantion kiertoja. Muista säilyttää keskivartalon hallinta, jotta liikkuvuus lisääntyisi nimen omaan lonkkaniveliin eikä lannerankaan. Lisempää ja tarkempia ohjeita löytyy kyllä etsimällä tältäkin palstalta.

Oisko jollakin tallessa se jto:n tekemä 2-jakoinen saliohjelma vapaaottelijalle? Tosta vapaaottelijasta en oo 100% varma, mut sinnepäin jotain.
Söörtsillä yritin mutten vaan löytäny.

Mulla on ollut samanlaisia ongelmia lantion kanssa thainyrkkeilyssä. En vaan saanut jalkaa lantiota korkeammalla. Venyttely on auttanut, mutta ei kauheasti. Varmaan huonoja / vääriä venytyksiä olen kyllä tehnyt. Tekniikassakin oli ja on ollut kyllä vikaa.

Mikä paikka alakropassa kiristää, kun polvi koukussa potkaistessaessa lonkka muljahtaa ikävästi? Jalka suorana pystyn potkaisemaan pääni korkeudelle ja polvi koukussa rintaan, eli ainakin koko alaketju ei kauhean kireä ole.

Ongelmaa ei siis ole jalkaa suorana eteenpäin ojentaessa, vaan ainoastaan koukussa. Poksahdus kuuluu jalkaa laskettaessa, kun polvi osoittaa suoraan eteenpäin. Alla havainnollistava kuva aiheesta:)

Liitteet

• lantiopoks.webp
    lantiopoks.webp
    4,9 KB · Katsottu: 522

Latest posts

Back
Ylös Bottom