Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kyllä Nordicbetillä voi tehdä pankkitalletuksen reaaliajassa. Palvelu toimii Nordean, Osuuspankin, Sampo-pankin, Säästöpankki/Aktian ja Ålandsbankin verkkopankkien kanssa.

Kun järjestetään nyrkkeily-ilta, niin minulla on sellainen kuva, että illan pääottelijat sopivat (toinen päättää toisen ja toinen toisen) minkä merkkisiä hanskoja käytetään ja minkä kokoisessa kehässä otellaan. Ja illan muut ottelijat ottavat myös näillä hanskoilla.

Voiko joku vahvistaa vai olenko hakoteillä?
Miten eri hanskamerkit eroavat toisista? Joillakin on helpompi tyrmätä...
Minkäkokoinen kehä saa olla min-max vai onko se aina vakio?

ty

Kiinnostaisi tietää, että treenataanko Suomessa (erit. PK-seudulla) brassijutsua itsepuolustuspainotuksella...? Sporttipuolta tuntuu kyllä löytyvän aika hyvin.

moi! olen, 20-vuotias opiskelija oulusta ja olen ajatellu aloittaa joko kickboxingin tai thaiboxingin.. en siis vaan osaa päättää et kumman, mitkä ovat suurimmat erot näissä kahdessa lajissa? varsinaista kamppailulajipohjaa ei löydy, mitä nyt nuoruudessa tullu muutama vuosi judoa käytyä.

moi! olen, 20-vuotias opiskelija oulusta ja olen ajatellu aloittaa joko kickboxingin tai thaiboxingin.. en siis vaan osaa päättää et kumman, mitkä ovat suurimmat erot näissä kahdessa lajissa? varsinaista kamppailulajipohjaa ei löydy, mitä nyt nuoruudessa tullu muutama vuosi judoa käytyä.

Lyhkäsesti erona on, että thaiboxingissa käytetään polvia,kyynerpäitä ja clinchiä. Myös alapotkut ovat thaikussa vahvemmin mukana.

Tässä vähän lisätietoa molemmista lajeista.

http://www.kamppailulajit.net/lajikuvaukset/thaiboxing_lajikuvaus.html

http://www.kamppailulajit.net/lajikuvaukset/kickboxing_lajikuvaus.html

Edit. 19.8 näyttäs alkavan potkiksen alkeiskurssikin oulussa, eli sinne vaan tutustumaan lajiin.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=74407

Itse kyllä näkisin, että suuremmat erot ovat harjoitusmenetelmissä ja ottelutaktiikassa, kuin jossain yksittäisissä tekniikoissa. Treenitavat voivat tietysti poiketa seuroittain, mutta noin yleisesti potkunyrkkeilyssä treenataan enemmän pariharjoituksia ja thainyrkkeilyssä enemmän potkutyynyillä. Niskapaini on sitten tietysti sellainen osa-alue, mitä ei potkiksessa juuri treenailla, mutta thainyrkkeilyssä se on iso osa treeniä.

Ottelussa/sparrissa potkunyrkkeilyssä koetetaan hakea ensisijassa lyöntipotkukombinaatioita. Thainyrkkeilyssä vedetään enemmän kovia yksittäisiä suorituksia ja haetaan "tilanteen voittamista". Tämä taas johtaa selvästi hidasrytmisempään ja puolustusvoittoisempaan otteluun. Lisäksi thainyrkkeilyssä suositaan polvia ja korkeita potkuja, koska niistä saa eniten pisteitä. Potkiksessa kaikki osumat ovat saman arvoisia.

Myös alapotkut ovat thaikussa vahvemmin mukana.

Tämä on mielestäni lähinnä harhakäsitys. Potkunyrkkeilyssähän on periaatteessa kahdet täyskontaktisäännöt (ja ulkomailla otellaan vielä useammilla). Full Contact, jossa potkut saa vetää vain vyötärölinjasta ylös ja sitten Low Kick, jossa saa potkia myös reisiin. Loukkariotteluita on Suomessa ehkä kolmannes kaikista täyskontaktimatseista. Joka tapauksessa niissä alapotkuja viljellään aivan selvästi enemmän kuin thaimatseissa. Thainyrkkeilyssä alapotkuja käytetään yleensä lähinnä häirintään, koska niistä saa huonosti pisteitä. Low Kick -matsissa potku reiteen on kuitenkin saman arvoinen kuin potku päähän (olettaen ettei vastustaja pyörry) ja sillä on paljon helpompi osua, joten niitä tehdäänkin sitten paljon - siis tyyliin 80-90% kaikista potkuista. Myös vyökokeissa vaaditaan alapotkujen osaamista. On myös seuroja, joissa keskitytään vain Full Contact -tyyliin ja niissä alapotkujen treenaus on tietenkin sitten vähäistä.

Itse pyrin siihen, että pystyn ottelemaan molemmilla tyyleillä, mutta alapotkuottelut sopivat paremmin fyysisiin ominaisuuksiini.

Tarinaa...

Olet kyllä oikeassa tuosta, et kickarissa löytyy myös säännöt missä sallitaan alapotkut,Esim neidän salilla treenataan tosi paljon alapotkuja,polvia ja kyynärpäitä, vaikka pääpaino onkin "perus-potkiksessa".

Suosittelen et menet käymään molempien lajien treeneissä pari kertaa ja testailla kumpi se on enemmän oma laji. Tosin vaarana siinä on että jäät molempiin lajeihin koukkuun ja päätös menee entistä vaikeammaksi :D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mietin sellaista että onko pääkaupunkiseudulla hyviä naisohjaajia esim. defendossa tai krav magassa? Itse olen kiinnostunut lajeista ja krav magaa vähän aikaa harrastanutkin. Usein kuitenkin tuntuu siltä että isot miehet eivät aina osaa ottaa huomioon sitä jos ei sitä voimaa ole kuin härällä.

Haluan kuitenkin että treenit on kovia ja haastavia. Mistä löytyisi hyvä nais-valmentaja. Defendo kiinnostaisi erityisesti! Kiitos! :)

...

Tätä on varmasti kysytty jo aiemminkin, ehkei täysin samalla iällä, mutta koittakaa olla lynkkaamatta. Ainakaan heti.

Eli here goes: Onko täysin naurettava ajatus, että 22v, aiemmin kamppailulajeja harrastamaton aloittaisi shootfightingin? Mikä on ns. normaali kehityskäyrä ennenkuin voi edes harkita kilpailua? ( luonnollisesti lajikohtainen lahjakkuus vaikuttaa tähän, mutta jotain arvioita?)

Mitat on 182 cm, 80 kg

Tätä on varmasti kysytty jo aiemminkin, ehkei täysin samalla iällä, mutta koittakaa olla lynkkaamatta. Ainakaan heti.

Eli here goes: Onko täysin naurettava ajatus, että 22v, aiemmin kamppailulajeja harrastamaton aloittaisi shootfightingin? Mikä on ns. normaali kehityskäyrä ennenkuin voi edes harkita kilpailua? ( luonnollisesti lajikohtainen lahjakkuus vaikuttaa tähän, mutta jotain arvioita?)

Mitat on 182 cm, 80 kg

Oletan että tarkotat vapaaottelua etkä shootfightingiä, kun sitä tuskin enää treenataa missään suomalaisseurassa :) Mutta tottakai sä voit alottaa, tunnen paljon vanhempia tyyppejä kun 22v jotka alottanu ja kisannu. Mä sanoisin että vuoden harrastamisen jälkeen voi ruveta harkitsemaan kisaamista. Ennen sitä käyt lukkopaini alottelijoiden kisoja läpi vähä kisarutiinin löytämiseks. Jos eka matsi menee hyvin (en tarkota että voitat, mutta suht tasasta vääntöö ja sen tuntuu hyvältä) ni treenaat kovaa muutaman kk ja sit taas uutta matsia alle. Otat vuoden aikana kaikki 3 D-matsivoittoa alta pois (pitää siis voittaa kolme D-sääntöstä ottelua ennen ku saa ottaa C-säännöillä). Sit voi lähtee takoo tosissaan. Tai no, kuka mä olen sanomaan... yks D-matsi mulla on takana :jahas: (ei nyt tosin kyllä ole toi vapari ykköslajikaan...)

Ei tarvitse edes vuotta harrastaa. Kyllä tiedän monia jotka ovat käyneet ensimmäisissä kisoissa 2-3kk peruskurssin päätyttyä. Sillä noilla D luokan matseilla lähdetään vaan hakemaan sitä kisa tuntumaa, ja ottamaan jännitystä pois. Eli voit aivan hyvin tuon ikäisenä aloittaa, ja jos seurassasi on ahkeria reenaajia niin kurssin jälkeen vaan heidän kanssaan kuukausi pari reeniä niin voit mennä aivan hyvin D luokan kisoihin. Vaikka päätös tästä menemisestä varmaan tulee seuran pääkoutseilta, niin kyllä monissa seuroissa he ovat valmiita päästämään porukkaa ottamaan ensimmäisiä D matseja hyvinkin pian peruskurssin päätyttyä.

Edit. Kannattaa siis aloittaa se kilpaileminen mahdollisimman pian, eikä lykätä ja lykätä sitä menemistä. Vaikka reenaisit kaksi vuotta ennen ensimmäisiä kisoja, on se jännitys kehässä samaa luokkaa kun jos olisit reenannut vaan puoli vuotta. Niinkuin sanoin D matseja otetaan lähinnä jotta tottuu kisajännitykseen, ja saa tällöin kokemusta kilpailutuntumasta, eikä sillä ole mitään merkitystä tuleeko ensimmäisistä amatööri kisoista voitto vai häviö, koska kun aloittaa kilpailemisen on kokemuksen saanti tärkeämpää kuin se että mietitään tulee häviö. Samalta sinä vaikutat muiden harrastajien silmissä vaikka sinulla olisi 2 D-luokan voittoa, kuin että jos olisi 2 D-luokan häviötä, sillä he ymmärtävät että ei ensimmäisissä kisoissa voitto ole tärkeintä.

Joo, vapaaottelussa on kaikki reitit avoinna 22-vuotiaana aloittavalle. Lahjakas ja kovaa harjoitteleva henkilö voi kehittyä "helposti" niin hyväksi, että voisi otella ammattilaissäännöillä.

Itellä tuli otettua eka matsi about 6kk treenamisen jälkeen. Ja ihan luottavaisella mielellä uskalsi jo siinä vaiheessä mennä huitomaan, vaikka tyrmätäkkin meidän skaboissa sai (tosin ei pääkontaktilla)

Terve!
Liityin vasta pakkotoiston sivuille aikomuksenani aloittaa jokin kamppailulaji, en niistä juurikaan tiedä mutta esim jokin potkunyrkkeily tai muu vastaavan tyylinen laji kiinnostaisi.

Osaako kukaan neuvoa olisiko Vantaalla jossain myyrmäen lähettyvillä salia jossa olisi jonkin lajin aloittelijakursseja?

Kai sitä vielä voi vetreytyä vaikka olen 18 vuotias ja en ole juurikaan koskaan venytellyt? :D

Kiitos tiedoista

-Samppa

Olen päättänyt aloittaa krav magan harrastamisen ja näköjään useat seurat alottaa uudet peruskurssit elokuussa. Jollekin näistä olis tarkotus mennä joten haluaisin kuulla jos täällä olis ihmisillä jotain kokemusta pääkaupunkialueen krav maga seuroista ja mitä niistä te suosittelette?

Toinen kysymys on että kuinka suuria ne peruskurssien ryhmät yleensä on? Minkälaista/minkä ikäistä porukkaa siellä yleensä on?

Jos itse asuisin Helsingissä ja haluaisin aloittaa Krav Magan olisi paikka seuraava:

Prime Fighters
Käyntiosoite: Sahaajankatu 11, 00810 HELSINKI (Siilitien metrolta 300m)
Sähköposti: info@primefighters.fi
Puhelin: 040 731 7568

Ohjaajat:
Jarno Yli-Kankahila, Expert 1
Tommi Nyström , Expert 1

Ohjaajia puolenkymmentä muutakin, mutta em. kavereiden antia lähtisin jahtaamaan.

Ikärakenne on varmaankin 18-50 v. ja ryhmän koko lienee suhteessa kurssille tulijoihin. Arvelisin sen olevan 15-30.

Back
Ylös Bottom