Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten perustelisit noin jyrkän ein lajiin? Onko omaa kokemusta lajista? Kyokushin ukkoja pärjänny muutama K1 kisoissa joitain esim Andy Hug ja MMAssa GSP. Onhan se epärealistista että päähän ei saa lyödä mutta potkut pitäis olla hyviä. Kyokushin kiinnostais sen takia että pitäis olla suoraviivaisin karaten muoto kunhan hyvä opettaja.

kiinnostais aloittaa ens vuoden alusta kyokushin karate tukemaan pystyottelua thaiboxingin lisäksi onko mitään järkeä?
Mitä tässä tarkoitetaan pystyottelulla? Jos haluat ensisijaisesti kehittyä thaiboxingissa, ja kaipaat lisätreeniä, niin ilman muutahan silloin kannattaa treenata lisää nimenomaan sitä thaikkua. Toki voi olla, että en hoksaa mitä kysyjä hakee, mutta mielelläni kuulen lisää.

Karate ja BJJ ois ensisijaiset lajit ens vuonna, thainyrkkeily sen takia mukana että tulee sparrattua myös kädet ylhäällä. Loppuvuoden treenit vaan BJJ koska puntti kisat tulossa joulukuussa jonka jälkeen puntti fokus vaihtuu kamppailuun. Pystyottelulla meinasin MMA potkimista ja lyömistä. Tavoite ois ehkä ensi vuoden kesän jälkeen aloittaa kisaaminen MMAssa

EDIT: uskon että kyokushinissa löytyy uutta perspektiiviä edes jotain. jos tuntuu että huono laji niin vaihdan kyllä sitten pois

Koska budolajit aikuisiällä alotettuna ei kehitä sun pystyottelua yhtään mihinkään vs oikea kilpamuodon pystyottelulaji. Lisäksi lukuisien tekemiesi ketjujen perusteella sun harrastaminen on lähinnä vouhotusta ja lajista ja oheisharjoitteesta toiseen pomppimista eli sinulta puuttuu tärkein taito hyväksi kamppailu-urheilijaksi tulemisessa eli kärsivällisyys ja pitkäjänteisyys. Jos haluat harrastella vähän kaikkea, niin harrastele, mutta silloin et voi oikeastaan enää ajatella, että tämä kehittää nyt tätä ja tota ja tekee minusta paremman kilpailijan thaikussa/vapaaottelussa ja milloin missäkin.

Jos haluat thainyrkkeilijäksi tai muun lajin hyväksi pystyottelijaksi, niin valitse yksi laji ja treenaa sitä 10 vuotta.

Jos haluat vapaaottelijaksi, niin harjoittele pääosin vapaaottelua ja käy sivussa thaikku ja lukko/bjj treeneissä.

Jos et tiedä mitä haluat, niin kokeile useita lajeja ja valitse mieluisin.

Jos haluat olla lajista toiseen poukkoileva huru-ukko, joka ei kehity oikeen missään yksittäisessä lajissa kunnolla jatka samaa rataa. Tässä ei toki ole mitään väärää jos tykkää touhuilla eri lajien parissa, mutta aika vaan ei riitä maailmassa siihen, että se jotenkin kehittävää ja hyödyllistä olisi.

Koska budolajit aikuisiällä alotettuna ei kehitä sun pystyottelua yhtään mihinkään vs oikea kilpamuodon pystyottelulaji. Lisäksi lukuisien tekemiesi ketjujen perusteella sun harrastaminen on lähinnä vouhotusta ja lajista ja oheisharjoitteesta toiseen pomppimista eli sinulta puuttuu tärkein taito hyväksi kamppailu-urheilijaksi tulemisessa eli kärsivällisyys ja pitkäjänteisyys. Jos haluat harrastella vähän kaikkea, niin harrastele, mutta silloin et voi oikeastaan enää ajatella, että tämä kehittää nyt tätä ja tota ja tekee minusta paremman kilpailijan thaikussa/vapaaottelussa ja milloin missäkin.

Jos haluat thainyrkkeilijäksi tai muun lajin hyväksi pystyottelijaksi, niin valitse yksi laji ja treenaa sitä 10 vuotta.

Jos haluat vapaaottelijaksi, niin harjoittele pääosin vapaaottelua ja käy sivussa thaikku ja lukko/bjj treeneissä.

Jos et tiedä mitä haluat, niin kokeile useita lajeja ja valitse mieluisin.

Jos haluat olla lajista toiseen poukkoileva huru-ukko, joka ei kehity oikeen missään yksittäisessä lajissa kunnolla jatka samaa rataa. Tässä ei toki ole mitään väärää jos tykkää touhuilla eri lajien parissa, mutta aika vaan ei riitä maailmassa siihen, että se jotenkin kehittävää ja hyödyllistä olisi.
oon kyllä treenannu tän vuoden samassa seurassa nyrkkeily MMA BJJ. tekisin näin jatkossakin mutta ens vuonna mahdollisesti Personal trainer ammatin takia joutuu käymään eri seuroissa iltaisin kun treenit iltaisin 17.00 . Pomppimisesta huolimatta tullut kehitystä niin voimassakin kuin kunnossakin sekä tekniikassa.

EDIT: MMAn vaihdoin aikaisemmin thaikkuun kun naapurin kyydissä pääsi treenaa, ja sen jälkeen uuden asuinpaikan myötä vapariseura 20min kävelyn päässä ja thainyrkkeily seura 2bussin takana

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ehkä mä jätän sit noi karate jutut muille ja keskityn MMA treeneihin. Toinen kysymys on että kuinka paljon päivässä kannattais treenaa katto lattia pallon kanssa että siitä ois tuntuva hyöty ja kuitenkin ois senverran ok määrä että ei söisi palautumista liikaa? Mulla siis katto lattia pallo kämpillä

Ehkä mä jätän sit noi karate jutut muille ja keskityn MMA treeneihin. Toinen kysymys on että kuinka paljon päivässä kannattais treenaa katto lattia pallon kanssa että siitä ois tuntuva hyöty ja kuitenkin ois senverran ok määrä että ei söisi palautumista liikaa? Mulla siis katto lattia pallo kämpillä
Jos olet harrastelija voit treenata kaikkea mitä haluat. Kunhan itse tykkäät. Ei mitään väliä tukeeko joku laji optimaalisesti toista. Eri juttu jos olet kisoihin menossa. Silloin pääpaino kisalajiin. Itse harrastin yhtä aikaa kreikkalais-roomalaista, nyrkkeilyä, vapaa-ottelua ja taekwondoa. Tykkäsin. Toki en kehittynyt yhdessä lajissa optimaalisesti, mutta mitä väliä kun en ole kilpailija. Lopulta vähensin lajit kahteen joka oli oikein hyvä kombo itsepuolustus mielessä. Yksi lyönti ja yksi painilaji. Katto lattia palloa voi reenata vaikka jokapäivä vähäsen. Ei vedä kroppaa tukkoon koska pointtina on ajoitus ja herkät lyönnit. Mitä tarkoitat "tuntuvalla hyödyllä" ? Hyödyllä mihin ? Sparri kehittyy sparraamalla. Säkin lyönti säkkiä lyömällä. Katto lattiapallo kehittää ainakin ajoitusta. Itse tykkään naputella sitä vaikka ei olisikaan hyötyä muuhun treeniin.

Katto-lattiapallolla voi kyllä treenata hyvinkin suuria määriä ilman, että se kuormittaa palautumiskapasiteettia merkittävästi. Muun ohjelman pitäisi olla todella kova, että nimenomaan pallotreenejä lisäämällä onnistuisi saamaan itsensä ylirasitustilaan. Pallotreeni voi toimia jopa palauttavana harjoitteluna.

Yksittäisen treenimetodin hyötyä tai ylipäätään vaikutusta on todella vaikea luotettavasti erottaa ohjelman kokonaisuudesta. Jos alat lyödä katto-lattiapalloa ja vuoden kuluttua ajoituksesi on parempi, mistä tiedät miten suuri osuus oli sillä pallolla ja miten suuri osuus pariharjoittelulla ja sparrilla? Et mistään.

Mikä olisi hyvä laji 5-7 vuotiaalle tytölle aloittaa jos kiinnostunut kamppailulajeista?
Samat mietteet kuin Andylla. Mikä vain laji on hyvä eka lajiksi. Judo, taekwondo, karate, jujutsu jne.. Mun naapurin tytöt ( 4v ja 7v) käyvät vanhempiensa mukana judossa 4 x viikossa. Kovasti tykkäävät. Isompi on jo kilpaillut "junnu cupissa" ja on kyllä helkkarin vahva ja nopea ikäisekseen. Jos on mahdollista käydä tutustumassa eri lajien treeneihin mieluisa laji löytyisi helposti. Tykkääkö tyttö enemmän painia vai lyödä ja potkia. Täällä kuopiossa on myös nassikka paini ryhmä. Eli kreikkalais roomalaista lapsille. Huippu laji jossa varmasti energiat purkautuvat.

Joo isoissa kaupungeissa tuntuu olevan monesta lajista lapsiversiot. Olen taipumassa judoon vaikken siitä itse mitään käsitäkään kun näissä perinteisissä lajeissa ehkä luotettavin meininki ja hiottu tekeminen? Nyrkkeily ehkä turhan vaikeaa vielä tuon ikäisellä.

Joo isoissa kaupungeissa tuntuu olevan monesta lajista lapsiversiot. Olen taipumassa judoon vaikken siitä itse mitään käsitäkään kun näissä perinteisissä lajeissa ehkä luotettavin meininki ja hiottu tekeminen? Nyrkkeily ehkä turhan vaikeaa vielä tuon ikäisellä.
Judo on varma valinta. Nyrkkeilyyn sitten 12-16 ikävuoden paikkeilla. Liian monimutkaista useimmille sitä nuoremmille.

Tähän on varmaan joku ihan ilmiselvä vastaus, mutta olen ihmetellyt että mistä ne pyöreät laikut tulevat joita monen ottelijan selässä näkyy matsien aikana?

Suositut

Back
Ylös Bottom