Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Lumberjack, voiko esim 5x5 systeemiä tehdä tehokkaasti ilman noin pitkää normaalia voimaharjoittelua? Tai kun se raja missä on kovatehoinen maksimivoimaharjoittelu ja mikä on voimaharjoittelua vaan, on mulle vähän epäselvä. Tuossa 5x5 ei nyt kuitenkaan ole kyse mistään ykkösistä tai kolmosista, niin eiköhän sitä voi tehdä ja hyötyä kunnolla ilman noin kovaa pohjaa?

Voihan sitä harjoitella aivan kuten itse haluaa, ja aloittaa suoraan vaikka maksimivoimaharjoittelusta. Kuitenkin, mitä suuremmilla kuormilla harjoitellaan, niin sitä enemmän kasvaa loukkaantumisriski. Etenkin jos ei ole pohjia ja kokemusta voimaharjoittelusta. Äkillinen tehojen ja kuorman lisäys johtaa siihen, että tuki- ja liikuntaelimistö joutuu todella koville, jos pohjia ei ole. Ja jos vaikeampien liikkeiden suoritustekniikka tai -varmuus eivät ole riittävällä tasolla, niin loukkaantumisia varmasti tulee.

Normaalisti kamppailu-urheilun voimaharjoittelu etenee siten, että voimaharjoittelu aloitetaan pojilla 12-14 vuoden iässä, riippuen yksilöstä. Tällöinkin harjoittelu aloitetaan kestovoimaharjoittelulla ja/tai keppijumpalla, jolla tehdään pohjaa tulevien vuosien voimaharjoittelulle. Parin kolmen vuoden kestovoimaharjoittelun jälkeen siirrytään perusvoimaharjoitteluun, ja vasta sen jälkeen maksimivoimaharjoitteluun.

Yleisesti ottaen voimahan jaetaan kestovoimaan, maksimivoimaan ja nopeusvoimaan. Toki nämä vielä jakautuvat lihaskestävyyteen, voimakestävyyteen, hypertrofiseen, hermostolliseen jne jne harjoitteluun. Kannattaa kuitenkin aina miettiä, että mitä halutaan kehittää, ja miksi.

Jos on aloitteleva kamppailu-urheilija, eikä omaa aiempaa voimaharjoittelutaustaa, niin ohjeeni on että panosta kestovoimaharjoitteluun. Hyvän perustan luominen kannattaa aina, oli sitten kyseessä voima-, kestävyys- tai taitoharjoittelu.

Kannattaa kuitenkin aina miettiä, että mitä halutaan kehittää, ja miksi.

Tämä on ainakin itselle aika hankala homma, kun ei oikein itse osaa hahmottaa, mihin alueeseen pitäisi panostaa. Siis varsinkin fyysisellä puolella. Simppeli jannu kun olen ja tuo treenaminen ja ohjelmat vaikuttaa melko monimutkaiselta ajoittain. Mukavat määrät tulee kyllä treenattua ja kyllä sitä luonnollisesti parhaat mahdolliset tulokset toivoo.

Tämä on ainakin itselle aika hankala homma, kun ei oikein itse osaa hahmottaa, mihin alueeseen pitäisi panostaa. Siis varsinkin fyysisellä puolella.

Enemmän tuo on valmentajan vastuulla. Kokemuksen myötä urheilija tietysti ottaa itse enemmän vastuuta harjoittelustaan.

Harjoittelun tulisi olla nousujohteista ja ohjelmoitua. Tietysti jos treenaa tarpeeksi tyyliin Pertti Ukkola, niin ei haittaa jos välillä treenaa vähän väärinkin.

Nyt tulee Lumberjackilta hyvää settiä. Kannattaa kuunnella tarkkaan. Aloittelijahan tietenkin kehittyy tekemällä melkein mitä hyvänsä, mutta pohjia kannattaa oikeasti rakentaa huolella, jos tarkoitus on päästä joskus pitkälle. Taitojen kehittyminen vie kuitenkin niin pitkän ajan, että jos nyt aloittelee treeniä niin alle kymmenen vuoden ei olla UFC-häkissä millään. Tietysti paljon todennäköisempää on, että ura jää pariin salikisamatsiin. Mutta jos niin on, niin ei sillä turhalla kiirehtimisellä liian vaativiin harjoitteisiin silti saavutettaisi mitään.

Tervehdys!

Nyt jo vähän pidempään sivusta seuranneena haluaisin itse kysäistä, että minkä nimisistä liikkeistä jenkkien maassa kannattaisi etsiä kamppailulaji tarvikkeita? Olen tällä hetkellä Miamissa, eikä yhtäkään varsinaista kamppailulaji liikettä ole vielä sattunut eteeni...

On The Mat nimisellä kaupalla on useampia liikkeitä ympäri jenkkilän.
1951 Copans Rd.
Pompano Beach, FL 33069
Toi taitaa olla sua lähin OTM

Useimmat salit myös myyvät tavaraa Pro Shopeissaan.

Moveeee!

Eli treeni-into tuntuu kadonneen. Ei huvita, ei jaksa, eikä tee mieli. Oikeastaan kyse on enemmänkin lähtemisen vaikeudesta, kyllä treenaaminen on hauskaa mutta en vaan saa itseäni lähtemään treeneihin. Tekosyitä kyllä riittää: nälkä, kesä, meen sit huomenna. Tai ensi viikolla. Tai syksyllä.

Onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa kun päättää se päivä jolloin se treenikassi kaivetaan kaapista ilman tekosyitä, vai pitäisikö vain odotella parempia päiviä? Hjälp!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos into tuntuu kadonneen kaikesta muustakin ja mielihyvän saanti mahdotonta kantsii kääntyä lekurin puoleen, mutta mutta itse ainakin aloitin reenaamisen pitkän tauon jälkeen viime marraskuussa, tuskaa aluksi , ihminen kun on niin mukavuudenhaluinen, mieluiten ollaan pehmeällä sohvalla syömässä sipsiä kun tekemässä jännehyppyjä kovalla tatamilla, no ei siinä tulokset palkitsee ja peilikuva miellyttää silmää paaaljon enemmän kun aikaisemmin :)

välillä ehkä offi kausi tekee hyvää jos kärsinyt loukkaantumisia / vammoja tai ruhjeiden tms paraneminen kestää. Itselläkin menossa kuukauden tauko ninjailusta jotta kipeytynyt niska ja jalka paranesivat (salia en kumminkaan ole hylännyt)

Mene harjoituksiin ja pidä mielessä jatkosota sekä raatteentie :rock:

Eh? Kylläpä täällä nyt ollaan tosikkoja kun vähän avaudutaan. Pari viikkoa kun pitää taukoa, pitäisi olla jo kasvattamassa selkärankaa takaisin. Teettekö te ikinä mitään muuta kuin treenaatte?

Todennäköisesti treenitaukokin on johtunut uuden duunipaikan ja kesähelteiden kombosta. Välillä vaan se ohrapirtelön juominen terassilla maistuu paremmin kuin kavereiden solmuun laittaminen tatamilla. Kokeilkaa vaikka joskus.

Kyllä mä ainakin osaan sovittaa kavereiden potkimisen tatamilla ihan hyvin yhteen sen ohrapirtelön lipittämisen kanssa. Sulla ei vaan näytä motivaatio riittävän vaan valitset sen helpomman tien, eli hylkäät treenit ja istut vaan terassilla muitten samanlaisten sohvaperunoiden ja siiderivalaiden seurassa. Sinne vaan, vedä oikein huolella sitä ilojuomaa. Sä et myöskään puhunut tauon pitämisestä vaan ylipäätään siitä, että sua ei kiinnosta mennä treenaamaan. Eikö sillon kannattais lopettaa koko touhu?

Mua vituttaa kun en itse pääse treenaamaan kunnolla kun pitää antaa paikkojen parantua. Tässä on jo liikaakin taukoa mun makuun varsinkin kun matkat tulee syömään treeniä myöhemmin kesällä.

Sellasta vaan kysyisin että kärsiikö/onko kukaan kärsinyt herkästi vuotavasta nenästä? Kävin vähän aikaa sitten BJJ alkeiskurssin, ja sitä ihan innolla opettelen, mutta vähän tekisi mieli ottaa vapari mukaan touhuun. Ainut mikä estää on edellä mainittu herkkä nenä. Joskus saattaa alkaa vuotaa todella helposti (esim. painiessa kaverin hiha vetäsee nenästä) ja joskus taas ei millään, vaikka kaveri hanskalla tinttaisi naamaan. Joskus nuorempana äiti kehotti käymään polttamassa suonen kiinni, mutta en tietenkään uskaltanut koska kymmenvuotiaastahan se kuulostaa todella pelottavalta. Mietin vain että auttaisiko se lekurilla käynti oikeasti vai onko se vain joku hätätapaushomma, ja onko muita keinoja tälläiseen, ja mistä se verenvuoto johtuu. Jos jollain on vastauksia niin hienoa, ymmärrän kyllä jos on jotenkin perinnöllistä tai satunnaista eikä voida korjata. Kai sitten tyydyn siihen BJJ:hin vain :)

Sellasta vaan kysyisin että kärsiikö/onko kukaan kärsinyt herkästi vuotavasta nenästä? Kävin vähän aikaa sitten BJJ alkeiskurssin, ja sitä ihan innolla opettelen, mutta vähän tekisi mieli ottaa vapari mukaan touhuun. Ainut mikä estää on edellä mainittu herkkä nenä. Joskus saattaa alkaa vuotaa todella helposti (esim. painiessa kaverin hiha vetäsee nenästä) ja joskus taas ei millään, vaikka kaveri hanskalla tinttaisi naamaan. Joskus nuorempana äiti kehotti käymään polttamassa suonen kiinni, mutta en tietenkään uskaltanut koska kymmenvuotiaastahan se kuulostaa todella pelottavalta. Mietin vain että auttaisiko se lekurilla käynti oikeasti vai onko se vain joku hätätapaushomma, ja onko muita keinoja tälläiseen, ja mistä se verenvuoto johtuu. Jos jollain on vastauksia niin hienoa, ymmärrän kyllä jos on jotenkin perinnöllistä tai satunnaista eikä voida korjata. Kai sitten tyydyn siihen BJJ:hin vain :)

Kukas helvetti oikeen olet? :D Sanoit aiemmin tossa toisessa ketjussa et harkitsit samaa alkeiskurssia samassa paikassa kun minäkin ja nyt kirjoitit käyneesi sen. Eli oltiin ilmeisesti samalla BJJ-alkeiskurssilla...

Kukas helvetti oikeen olet? :D Sanoit aiemmin tossa toisessa ketjussa et harkitsit samaa alkeiskurssia samassa paikassa kun minäkin ja nyt kirjoitit käyneesi sen. Eli oltiin ilmeisesti samalla BJJ-alkeiskurssilla...

No selkeesti se kaveri, joka aina päätti vuotaa sun päälle elämän eliksiirinsä. :D

Itsellä vähän samaa vikaa ja vaparia lähinnä harrastan. Kannattaa muistaa, että se on vain verta paitsi tietysti jos verenvuoto on niin voimakasta että sotket itsesi lisäksi kaverin ja tatamin.

Tämähän tässä eniten harmittaa kun se vuoto on yleensä runsasta, parit kerrat tullut tatamia liattua mutta muita olen onnistunut suojelemaan. Eihän sitä oikeasti paljon tule mutta veri on niin sottaavaa tavaraa että pienikin määrä näyttää suuremmalta vaatteella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom