Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Voi kiitos Vilu, sää kyllä pelastat mut kaikista ahdingoista! :D

Millaista kovaa juoksutreeniä meinasit? Pitkä lenkki, vauhtikestävyys, intervallitreeni, vetoja vai loikkia? Mulla on nyt niin kova into kun treenaamaan taas pääsee, niin olen toivottaman utelias! :)

Ota sit vaan huomioon, että en ole vielä mikään huippu-ohjaaja, joten kaikki ei välttämättä ole mitään absoluuttista faktaa. Opiskelu on kyllä kovaa. Onko nyrkkeilyssä siis tavotteena kilpaileminen vai pelkästään halu nyrkkeillä? Sustahan saisin hyvän valmennettavan syksyn Personal Trainer koulutukseen (ilmaseks tietenkin), kun intoa tuntuu olevan :) Noista juoksureeneistä tarvis saada vähän parempaa pohjatietoo sun kunnosta niin olus helpompi kattoo. Jos pistät vähän tavotteita, entistä urheilupohjaa jne mulle sähköpostiin niin voin vähän koittaa niitä tsekkailla. Mutta huom. Olen vasta opiskelija yhdistettynä omiin kokemuksiin :) sirvilu (at) gmail . com

Hei!
Kävin täällä jo alakutalavesta kyselemäsä, ja Vilu täällä auttoi minut monen kenkäpulman yms parista. :) Nyrkkeilyn aloittaminen jäi, kun jalkani hajosi, ja nyt olisi ennusteena sellainen, että huhtikuussa olisin varmaan reenauskunnossa. Hirvittävä palo olisi aloittaa, mutta muutaman asian vielä haluaisin varmistaa. :)

Eli jos treeniohjelman itselleni oikein väsäisin, niin missä suhteessa olisi suotavaa treenata nyrkkeilytreeniä, punttisalia ja aerobista? Nyrkkeilytreenejä olisi mahdollisuus ottaa ma-to, eli neljä kertaa viikossa. Entisenä juoksijana tykkään tehdä juoksulenkkejä, myös veto- ja loikkaharjoituksiin olen tottunut, mutta luin jostain että näistä olisi vain haittaa nyrkkeilyn kannalta, mielipiteitä tähän kaipaisin myös.

Nyrkkeily tekee kuulemma hyvää jumiutuneille hartioille, mutta kuinka paljon se vahvistaa tällaisen nuoren naisihmisen hartioita ja käsivarsia, eli voiko ulkoista muutosta tulla vain nyrkkeilyllä, vai tuleeko yläkropalle tehdä paljon punttitreeniä?

Ylipäätänsä punttitreeniä ei suositella hirveästi nyrkkeilijöille, koska se vie liikaa nopeutta, mutta jos nyrkkeilee harrastusmielessä vain, niin onko punttitreenistä haittaa/hyötyä? Millaista treeniohjelmaa nyrkkeilijät noudattavat yleensä?

Nyt tuli todella paljon tyhmiä kysymyksiä, mutta näitä olen miettinyt tässä kun uutta lajia itselleni etsin. Kiitos jos joku vastaa :)

Minä voisin kommentoida sen verran ettei välttämättä vielä kannata niin hirveästi stressata tuosta lajiin sopivasta treenaamisesta. Täällä kirjoittelevat todella monet ihmiset jotka eivät ole vielä edes aloittaneet mitään, mutta peruskurssia silmälläpitäen (nyrkkeilyssä ei välttämättä peruskursseja tosin ole) yrittävät kehittää itselleen suunnilleen kilpailijan harjoitusohjelmaa. Olen sitä mieltä että se on vähän turhaa, sen näkee sitten että innostuuko lajista niin kovasti että jaksaisi treenata niin paljoa, ja ikään kuin elää elämäänsä sille. Se polttaa innostuneimmankin helposti loppuun, joten mielestä alkuun pärjää kyllä ihan niillä seuran järjestämillä treeneillä. En tarkoita millään pahalla :) joten tsemppiä

Minä voisin kommentoida sen verran ettei välttämättä vielä kannata niin hirveästi stressata tuosta lajiin sopivasta treenaamisesta. Täällä kirjoittelevat todella monet ihmiset jotka eivät ole vielä edes aloittaneet mitään, mutta peruskurssia silmälläpitäen (nyrkkeilyssä ei välttämättä peruskursseja tosin ole) yrittävät kehittää itselleen suunnilleen kilpailijan harjoitusohjelmaa. Olen sitä mieltä että se on vähän turhaa, sen näkee sitten että innostuuko lajista niin kovasti että jaksaisi treenata niin paljoa, ja ikään kuin elää elämäänsä sille. Se polttaa innostuneimmankin helposti loppuun, joten mielestä alkuun pärjää kyllä ihan niillä seuran järjestämillä treeneillä. En tarkoita millään pahalla :) joten tsemppiä
Siinä mielessä samaa mieltä, että jos huomaakin lajin olevan se oma juttu niin äkkiä sen muun treenin saa sopivaksi muutettua.

Kuitenkin itse lajitreenit kehittää sillä alueella mitä tarvitaan, ja sitä voi sitten boostata kun/jos rupeaakin oikein tosissaan harrastamaan.

En ainakaan itse ole huomannut miten perus"bodari" saliohjelma olisi haitannut. Toki jos jollain tasolla bulkkaa, niin onhan siinä sitten tiputtelemista enemmän ennen kisoja jos omalle pituudelle sopiva paino onkin -15kg. ;)

Nyrkkeilyn kyytipojaksi sopii mainiosti kaikenlainen räjähtävä omalla painolla (miksei myös lisäpainoillakin) tehty harjoittelu, eritoten yläruumiilla. Rivakat lantionkierrot, kuulantyönnöt, etunojapunnerrukset käsiä yhteen lyöden joko edessä tai selän takana, kaikki missä käytetään työntävää liikettä. Vetoliikkeistäkin saa hyvin voimaa, esim köysikiipeily, leuanvedot, rinnallevedot, vahvistavat hyvin yläruumista.

Älä kuitenkaan laiminlyö jalkojen treenausta, mutta entisenä juoksijana se puoli on varmasti sinulla kunnossa, pohkeet tuppaavat nyrkkeilyssä rasittumaan mikäli ei ole tottunut liikkumaan päkiöillä.

Kiitos paljon kaikille, näistä oli hyötyä ja rupeaa tämänkin asia selkeentymään. :)

Ja en tosiaan mitään kilpanyrkkeilijän harjoitusohjelmaa olekaan rakentamassa, kyselin vain ihan silkasta mielenkiinnosta, kun itselleni ei pelkkä punttitreeni, juoksu tai lajitreeni riitä. Uutta lajia olenkin aloittamassa juuri sen vuoksi, ja haluaisin rakentaa näistä täyden kokonaisuuden, jotta saisin itselleni monipuolista liikuntaa ja useamman kerran viikossa kuin kahdet lajiharjoitukset tms. :) En tietenkään loukkaannu näistä toppuuttelevistakaan neuvoista, hyvä on sitäkin puolta muistuttaa, koska itselläni kävi juoksun kanssa juuri niin, että se tuli liian vakavaksi liian nuorena, ja loppui sitten kiinnostus.

Mulla on tänään aika kiire päivä, mutta yritän ehtiä laittaa vilulle vielä sähköpostia niistä juoksuasioista! :)

Tätäkii on kysytty useasti. On ruvennu tuo jukujukuilu ihan oikeasti kiinnostamaan tässä peruskurssin aikana ja haluaisin parantua siinä. Verraten taas on ruvennu mielenkiinto salilla leikkimiseen ruvennu hiipumaan. Jukujukua on kahdesti viikossa (ma ja ke) ja noihin väleihin tunkenu salia. Ennen kävin lenkillä usein, mutta sitten jostain syystä laitoin salin sen edelle.
Kysymys tulee tässä: kerta enempi innostaa tuo jukujukuilu niin voinko siihen panostaen jättää kokonaan saleilun niistä tykkääville? Entäs se lenkin laita jos korvaa ne salit sillä? Kuseeko dietti kovinkaan paljon?
Oon ajatellu lauantaisin käydä liikuntahalilla tekemässä BJJ drillejä yksin kun siellä on tarvittavat varusteet.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aina painoa pudottaessa häviää aavistuksen verran voimaa, joskus enemmän joskus vähemmän, riippuu laihdutustavasta. Nopeilla nestepudotuksilla voi tulla jo 2kg määrästä yllättävän heikko olo, siis verrattuna lähtökohtiin.
Jos laihdutat oikein, voit olla melko rauhallisin mielin, sillä mitään suuria voimahävikkejä ei tarvitse tapahtua. Ainakaan BJJ:tä ajatellen.

Haloota! Täältä tulisi tyhmien kysymysten aatelia, mutta pakkohan se on jostain aloittaa ;) Olen juuri aloittamassa BJJ:n harrastamista, johon puku löytyy valmiiksi kiitos edesmenneen judoiluni. Sen sijaan mietin "asuvalintaa" lukkopainitreeneihin, joihin pääsen tulevaisuudessa myöskin osallistumaan. En omista minkäänlaisia treeneihin sopivia shortseja. Ovatko ne ihan must lukkopainissa (joka ei siis olisi ykköslajini) vai sovinko joukkoon vaikkapa näissä paljon punttipuolella huomiota saaneissa pyllynesittelytrikoissa ( :lol2: )? Tarkoitus on kyllä ennemmin tai myöhemmin ne shortsitkin hommata, mutta vinkkejä näin alkuun pääsemiseksi olisi kiva saada!

Judopuvun housuilla pärjää oikein mainiosti. Toki trikoilla tai vaikka verkkareillakin alkuun pääsee. Verkkarit tosin tuppaavat hajoamaan herkästi hieroutuessaan tatamin pintaa vasten.

Aina painoa pudottaessa häviää aavistuksen verran voimaa, joskus enemmän joskus vähemmän, riippuu laihdutustavasta. Nopeilla nestepudotuksilla voi tulla jo 2kg määrästä yllättävän heikko olo, siis verrattuna lähtökohtiin.
Jos laihdutat oikein, voit olla melko rauhallisin mielin, sillä mitään suuria voimahävikkejä ei tarvitse tapahtua. Ainakaan BJJ:tä ajatellen.
Selevä kiitoksia kovasti :)

No nyt tulee lisää todella tymiä kysmyksiä:

1. Onko yläkoukun ja uppercutin ero se että upperissa on kyynärpään kulma suurempi ja sillä lyönnillä ylettyy pitemmälle? Vai onko nämä juuri samoja lyöntejä eri kielillä??

2. Ja mitä eroa sitten on englannin kielellä lyönneillä uppercut ja hook?

Ja olen yrittänyt youtubestakin katella mutta kun jokaisessa videoissaa saman niminen lyönti näyttää ihan erilaiselta...

No nyt tulee lisää todella tymiä kysmyksiä:

1. Onko yläkoukun ja uppercutin ero se että upperissa on kyynärpään kulma suurempi ja sillä lyönnillä ylettyy pitemmälle? Vai onko nämä juuri samoja lyöntejä eri kielillä??

2. Ja mitä eroa sitten on englannin kielellä lyönneillä uppercut ja hook?

Ja olen yrittänyt youtubestakin katella mutta kun jokaisessa videoissaa saman niminen lyönti näyttää ihan erilaiselta...
1.jälkimmäinen
2.hook on sivukoukku

Yläkoukku ei todellakaan ole sama asia kuin uppercut/uppari. Yläkoukku on sama kuin päähän suunnattu sivukoukku. Uppari taas on sama kuin kohokoukku. Hook on yleisnimitys kaikille koukkulyönneille.

Uppari:
http://www.youtube.com/watch?v=2DCRAELInfM

Yläkoukku:

Molemmat voidaan tehdä kummallakin kädellä. Noissa on sen verta tekniikkavirhettä, että en käyttäisi opetusvideona, mutta tekniikoiden ero selvinnee.

Yläkoukku ei todellakaan ole sama asia kuin uppercut/uppari. Yläkoukku on sama kuin päähän suunnattu sivukoukku. Uppari taas on sama kuin kohokoukku. Hook on yleisnimitys kaikille koukkulyönneille.

Uppari:

Yläkoukku:

Molemmat voidaan tehdä kummallakin kädellä. Noissa on sen verta tekniikkavirhettä, että en käyttäisi opetusvideona, mutta tekniikoiden ero selvinnee.

Sama linkki x 2 ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom