Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tämän ollessa tyhmien kysymysten kerho, niin laitetaas itteäni ihmetyttänyt vaiva. Elikkä vuoden tauon jälkeen palasin vapaaottelun pariin ja muutamien treenien jälkeen on alkanut rintalasta vaivaamaan(sellainen pistävä kipu syvään hengittäessä) ja tätä vaivaa ei siis sillon vuosi sitten ollut. Elikkä kysymys kuuluukin, onko tämä joku yleinenkin vaiva vapaaottelussa, joka johtuu jostain tietystä asiasta vai jotain ihan muuta? Tämä siis alkoi heti ekojen treenien jälkeen. Tänks!

Tämän ollessa tyhmien kysymysten kerho, niin laitetaas itteäni ihmetyttänyt vaiva. Elikkä vuoden tauon jälkeen palasin vapaaottelun pariin ja muutamien treenien jälkeen on alkanut rintalasta vaivaamaan(sellainen pistävä kipu syvään hengittäessä) ja tätä vaivaa ei siis sillon vuosi sitten ollut. Elikkä kysymys kuuluukin, onko tämä joku yleinenkin vaiva vapaaottelussa, joka johtuu jostain tietystä asiasta vai jotain ihan muuta? Tämä siis alkoi heti ekojen treenien jälkeen. Tänks!

Itsellä lajina BJJ ja samansuuntaisia oireita. Varsinkin selinmakuulla pienikin paine rinnan päällä vihloo ikävästi. Kävin aikoinaan saman oireilun vuoksi fysioterapiassa ja siellä sanottiin, että oireitta ei oikein millään taikatempuilla saa katoamaan ja vaikka katoavat niin vaiva saattaa hyvinkin palata uudestaan. Kaippa se vaan on parempi totutella näihin vihlontoihin. Toivotaan että ajan kanssa kroppakin tottuu/kehittyy niin, että vaivoista pääsee eroon.

Lepo varmaankin paras hoito, mutta ainakaan itse en malta pitkiä aikoja olla harjoituksista poissa. Sparrin kyllä jätän suosiolla välistä siinä kun tuo rinta saattaa olla hyvinkin kovilla.

Hehe, tulipa nostalginen fiilis... Joskus BJJ urani alkutaipaleella kateltiin kaverin kanssa videoita ja tehtiin sitten kaikkia hienoja juttuja treeneissä mitä eteen tuli. Parin viikon aikana hiottiin S-mounttia tosi paljon ja sillon itellä oli samanlaisia oireita. Eli rintalasta ilmeisesti otti jotaan osumaa siinä kun me väännettiin rintakehää V-muotoon. Se vaivas aika kauan, alussa tietty pahempi kipu ja sitten pikkuhiljaa se lieveni askeleittain. Enää mulla ei oo tota vaivaa, mutta kaverilla joka sitä treenas meidän kanssa valittelee vieläkin samaa vikaa. Tosin se on loukannu sen uudestaan sen jälkeen, erityisesti hän valittelee sitä kun iso kokoset jätkät on päällä sidessä (hän on ite sen 63kg).

En osaa varmuudella sanoa, mutta veikkaisin että tuo vaiva katoaa itsestään ajan myötä.

Itse kärsin myös vastaavasta vaivasta aikanaan, tosin tällöin en harrastanut mitään. Kipukohdaksi paikallistin juurikin rintalihaksien väliin. Tuntui kuin joku olisi jatkuvasti painanut kylkiluita yhteen ja kipu kohdistui sitten juurikin tuohon rintalihaksien väliin.

Vaiva katosi itseltäni vuosien saatossa kun aloin nostamaan punttia ja vuosia vaparin parissa alkoi karttumaan. Leveällä otteella penkkaaminen tuntui auttavan tuota kipua rintalastassa, mutta mitään varsinaista niksiä siihen en koskaan keksinyt eikä lääkäritkään. Olen myös epäillyt, että selkänikamilla saattaisi olla asian kanssa tekemistä. Korostan, että täysin MUTU-pohjalta siis tuo nikama -juttu.

Onko siitä PSSSS-äänestä, mitä kaikki tuntuu iskuja tehdessään pitävän, oikeasti mitään hyötyä? Joku sanoi joskus että se auttaa keskittämään energian siihen iskuun, mutta kuulostaa mun mielestä vähän huuhaalta.

En jaksanu selata koko topicia ni kysäsenpä sit nyt..
Mulla pyörähti kohta kuukausi sitten ranne pistareilla. Se oli ennenki ollu vähä arka, mitään isompaa ei ollu käyny ennenku tää viimesin. Leposärkyä ei oo, eli en usko että miitään on rikki tai sijoiltaan. Tulehdusarvot ihan normit eli ei oo tulehtunukaan. Ku rannetta kääntää, kipu on ihan sietämätöntä. Muilla kokemusta, mikä nopeuttaa paranemista? Kertokaa kaikki.:))

En jaksanu selata koko topicia ni kysäsenpä sit nyt..
Mulla pyörähti kohta kuukausi sitten ranne pistareilla. Se oli ennenki ollu vähä arka, mitään isompaa ei ollu käyny ennenku tää viimesin. Leposärkyä ei oo, eli en usko että miitään on rikki tai sijoiltaan. Tulehdusarvot ihan normit eli ei oo tulehtunukaan. Ku rannetta kääntää, kipu on ihan sietämätöntä. Muilla kokemusta, mikä nopeuttaa paranemista? Kertokaa kaikki.:))
Kylmäpakkaukset säännöllisin väliajoin esim. 20min kerrallaan ja kevyesti puristava tukiside esim. ideaaliside. Periaatteessa perinteinen KKK-hoito paras jos mitään ei ole mennyt rikki. Onko käsi kuvattu?

Kylmäpakkaukset säännöllisin väliajoin esim. 20min kerrallaan ja kevyesti puristava tukiside esim. ideaaliside. Periaatteessa perinteinen KKK-hoito paras jos mitään ei ole mennyt rikki. Onko käsi kuvattu?

käsi kuvataan kunhan röntgen aukeaa, eli hu tai ma. en usko että siellä on mtn rikki, ku leposärkyy ei tosiaan oo ja jonkin verran kestää käännelläkin rannetta...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tottuuko tai turtuuko iskuihin?

Jos ottaa ekan kerran nyrkin nenään tai kylkeen ja makoilee sikiöasennossa silmät vetisinä, niin onko samaa odotettavissa, kun ottaa kopin vaikka sen tuhannennen kerran? Jos tottumista tapahtuu, niin väheneekö varsinainen kiputuntemus toistojen myötä vai sattuuko aina yhtä paljon, mutta pystyy jotenkin vaan jatkamaan, sitä mitä olikaan tekemässä?

Ei perustu omiin kokemuksiin, en ole koskaan harrastanut tai muutenkaan ottanut osumaa, siksipä kysynkin.

Itse en ole kauaa harrastunut, mutta tuntuu kyllä että siihen turtuu. Ainakin noihin nenään kohdistuviin, mutta kyllä ylipäätään jotenkin "oppii" kestämään kuritusta. Toki joskus kolahtaa vaan niin sopivasti. Ei ole enää niin "kamalaa" kun kokeneempi vie 100-0, eikä sitä sparria enää jännitä kuten aivan alkutaipaleilla. Tai no, itse ainakin jännitin kokeneempia vastaan, varsinkin kun ei ollut mitään kamppailu-urheilu taustaa ennen vaparin aloittamista.

Tämä siis vain minun mielipide.

Tottuuko tai turtuuko iskuihin?

Jos ottaa ekan kerran nyrkin nenään tai kylkeen ja makoilee sikiöasennossa silmät vetisinä, niin onko samaa odotettavissa, kun ottaa kopin vaikka sen tuhannennen kerran? Jos tottumista tapahtuu, niin väheneekö varsinainen kiputuntemus toistojen myötä vai sattuuko aina yhtä paljon, mutta pystyy jotenkin vaan jatkamaan, sitä mitä olikaan tekemässä?

Tämä nyt vähän riippuu. Kokenut ottelija kestää vahingoittumatta rankaisua ihan järkyttäviä määriä verrattuna tavikseen. Toisaalta jos hänet laitettaisiin seisomaan silmät kiinni pää pystyssä ja sitten lyötäisiin, niin vaikutus olisi ainakin lähes samaa luokkaa kuin tavikselle.

Ensisijassa iskunkestävyys tulee siitä, että lyöntejä osataan ottaa vastaan. Kyn nyrkki tulee, leuka ei nouse eikä silmät mene kiinni, vaan iskun voima kuoletetaan lihaksiin oikealla asennolla jne. Myös hyvä lihaskunto auttaa iskujen vastaanottamisessa.

Toinen tärkeä asia on henkinen tottumus. Vaikka lyönti sattuisi tai vetäisi pään sekaisin, se ei aiheuta hätääntymistä ja pelkoa samalla tavalla kuin tottumattomalle. Toki ottelijatkin joskus pelkäävät - minä ainakin - mutta se ei ole samanlaista avutonta hätääntymistä, kuin mitä aloittelija kokee jäädessään iskusateen alle.

Kipuun ei kuitenkaan voi varsinaisesti totutella, vaikka adrenaliini tietenkin vaimentaa sitä. Esim. säärien kolahtaminen täysillä yhteen ei ottelussa tunnu juuri lainkaan, vaikka se arkielämässä sattuu paljon. Kuitenkin jos ottaa monta kovaa alapotkua reiteen tai iskun maksaan, niin kyllä se käy kipeää ja voi lamauttaa, olit treenannut miten paljon vain. Hermoja ei voi "kuolettaa" lihaksista ainakaan tuhoamatta samalla myös liikehermoja.

Niin esim.UFC- otteluita ennen ottelijat ovat takahuoneissa,saako ne ottaa sielä jotain tehonlisääjää, ei tietenkään mitään laittomia,vai pelkkää vettä saa juoda?

Niin esim.UFC- otteluita ennen ottelijat ovat takahuoneissa,saako ne ottaa sielä jotain tehonlisääjää, ei tietenkään mitään laittomia,vai pelkkää vettä saa juoda?

Guida taitaa vedellä energiajuomia ainakin, joskus jossain sanoi että juo jotain 20? päivässä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom