Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ei kielläkään, mutta eikös se olisi kuitenkin parempi treenata niitä ilman jos virallisissa säännöissä niin lukee. Kun antaahan kuppi hieman avustusta esim. juji-gatamea väännettäessä...

Samaa mieltä.

Itse käytin alussa noin kuukauden verran kuppia, mutta lopetin sen käytön..oikeastaan ilman mitään kummempia syitä, enkä nyt muista, että mitään suurempia osumia alueelle olisi tullut. Kerran kisoissa tuli kantapää aika ikävästi, kun kaveri veti guardiin, mutta eipä sitäkään jaksanut jäädä ihmettelemään sen enempää.

Mä oon tästä kyllä eri mieltä. Miksei käytettäisi suojia jos siihen on mahdollisuus?
Vähän kärjistetty esimerkki olisi jos jossain ip-lajissa ei käytettäis pystysparrissa hammassuojia kun kadullakaan ei niitä ole.

Mä tahdon uskoa, että jengi jo peruskurssitason jälkeen osaa tehdä armbarit ilman sitä metallikupin avustusta, joten musta toi tekniikoiden oppiminen ilman alasuojia on ontuva perustelu.
Samoin jälleen henkilökohtaisena mielipiteenä sanon, että en mä tahdo olla se epäonnekas kaveri, joka salin ensimmäisenä halkaisee kiveksensä treeniparin kaaduttua polvi edellä säkkien päälle.Vaikka siis yleensä niille kasseille ei ole osumia tullutkaan. Kerta se on ensimmäinenkin.

Mä oon tästä kyllä eri mieltä. Miksei käytettäisi suojia jos siihen on mahdollisuus?
Vähän kärjistetty esimerkki olisi jos jossain ip-lajissa ei käytettäis pystysparrissa hammassuojia kun kadullakaan ei niitä ole.

Mä tahdon uskoa, että jengi jo peruskurssitason jälkeen osaa tehdä armbarit ilman sitä metallikupin avustusta, joten musta toi tekniikoiden oppiminen ilman alasuojia on ontuva perustelu.
Samoin jälleen henkilökohtaisena mielipiteenä sanon, että en mä tahdo olla se epäonnekas kaveri, joka salin ensimmäisenä halkaisee kiveksensä treeniparin kaaduttua polvi edellä säkkien päälle.Vaikka siis yleensä niille kasseille ei ole osumia tullutkaan. Kerta se on ensimmäinenkin.

OT, mutta tulipa tuon lauseen visioimisesta harvinaisen paha olo. :wtf:

kisoissa ne on kielletty mutta treenatessa voi käyttää vaikka thai kuppia. tai sitten on olemassa erilaisia compression shorts & cup systeemejä jotka ainakin omasta mielestä ovat vähän mukavampia käyttää esimerkki valmistajia: jaco, shockdoctor, spiderguard, dirty boxer. tai pelkkiä compression shortseja voi käyttää treenatessa niin ei vehkeet heilu miten sattuu niin ei tule kipeääkään kovin usein.
kupin kanssa treenaus voi tietysti vähäsen tietyissä tekniikoissa helpottaa taputuksen saamista jolloin tekniikoita ei välttämättä tule opittua ihan oikein. eli periaatteessa kaikki tekniikat joissa joku raaja tulee jalkojen väliin ja sitä väännellään hassuihin asentoihin siitä.

Juu perus käsi/polvi lukko voi olla Bjj:ssä melko kivulias kupin kanssa :D

Mielipidejuttuja. Mä en ole ensimmäinen, enkä viimeinen jonka kyynärpää on mennyt paskaksi innokkuuden ja kupin ansiosta. Ihan tekniikkaa tehtiin tunnilla, joten en nyt ollut varautunut siihen, että kaveri tulee vetään täysillä sen käden sinne kuppiin. Ei paljon ehtinyt taputella ja käsi ei tule kondikseen pitkään aikaan, jos koskaan... ainnii, mut sehän vissiin olikin omaa tyhmyyttäni vaan.

En mä nyt kuitenkaan sano, etteikö niitä syndejä sais käyttää ollenkaan. Käyttää ne, ketkä kokee, et sieltä jotain rikottavaa löytyy ;)

Mielipidejuttuja. Mä en ole ensimmäinen, enkä viimeinen jonka kyynärpää on mennyt paskaksi innokkuuden ja kupin ansiosta. Ihan tekniikkaa tehtiin tunnilla, joten en nyt ollut varautunut siihen, että kaveri tulee vetään täysillä sen käden sinne kuppiin. Ei paljon ehtinyt taputella ja käsi ei tule kondikseen pitkään aikaan, jos koskaan... ainnii, mut sehän vissiin olikin omaa tyhmyyttäni vaan.

Eihän toi sun tyhmyyttäsi ollut, vaan sen kaverin. Jos yli-innokas kaveri vääntää raivolla lukkoa liian pitkälle, niin eiks se käsi hajoais joka tapauksessa?

Mä en vaan voi käsittää sitä, että jengi valittaa kuppien sattuvan ikävästi kun kuitenkin lajissa on sallittua tehdä lukkoja ja kuristuksia sadalla eri tavalla.

"Uskallan kyllä painia kisoissa niskalukot ja polvien väännöt sallivilla säännöillä, mutta noihin metallisiin alasuojiin treeneissä vedän kyllä rajan. Se on vaan liian rajua..."

Tuosta asiasta olen kyllä eri mieltä. Kupit helpottavat todella paljon käsilukon tekemistä ja mielestäni kuppia käyttävät eivät koskaan opi kunnolla tekemään jujia kun se nappaa kiinni jo paljon aiemmin/matalammalta kiinni kuin normaalisti.

Kaikki peruskurssilta päästyään varmasti "osaavat" tehdä käsilukon mutta jiujitsussa on mielestäni aikalailla matkaa vielä jonkin tekniikan osaamisesta sen täydelliseen hallitsemiseen.

Tuosta asiasta olen kyllä eri mieltä. Kupit helpottavat todella paljon käsilukon tekemistä ja mielestäni kuppia käyttävät eivät koskaan opi kunnolla tekemään jujia kun se nappaa kiinni jo paljon aiemmin/matalammalta kiinni kuin normaalisti.

Kaikki peruskurssilta päästyään varmasti "osaavat" tehdä käsilukon mutta jiujitsussa on mielestäni aikalailla matkaa vielä jonkin tekniikan osaamisesta sen täydelliseen hallitsemiseen.

"Täydellisessä hallitsemisessa" taitaa olla kyse paljon muustakin kuin vain siitä käyttääkö alasuojia vai ei. Mä en muuten ole vielä törmännyt tyyppiin, joka ei osais jujia kiristää ilman kuppia jos on kupilla treenannut aikaisemmin. Pois lukien tietenkin juuri peruskurssilaiset. Ehkä mä sitten vaan olen onnekas tai harjoitellut pelkästään lahjakkuuksien kanssa. En myöskään muista montaa kertaa taputtaneeni alasuojien takia, kyllä siellä useimmiten on taustalle ihan kohtuullisen oikein tehty lukko. Ilman kontrollia, oikeita vääntökulmia ja painetta ei saa lukkoa tehtyä edes timanteista tehdyn thaikupin avulla.

Kuitenkaan jujin tai suoran polvilukon oikeaoppinen hierominen ei musta ole riittävä peruste alasuojitta vääntämiseen. Ei toi mulle maailman suurin asia ole ja salista ja painiseurasta (bjj-puristit) riippuen joko käytän tai en käytä suojia. Silti jos multa kysytään haluanko minimoida vammautumisriskiä vai noudatanko vain brasseilta tullutta perimää (ja siinä samassa opin hitaammin jujuin ja kneebarin), niin valitsen ensimmäisen vaihtoehdon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämän päättelin myös itse.

Kiinnostaa tietää onko Streetwisessä käytössä todellisia "Jeet Kune Do" tekniikoita vai onko tuotteelle lätkäisty ylimääräinen tunnetumpi lajin nimike?

Pitäis ensin määritellä mitä on "todelliset JKD tekniikat"
Onko sellaisia vai pitäisikö kaikkien JKD hengessä treenata monipuolisesti ja sieltä kaivaa omat jutut. Vai onko sittenkin joku Bruce Leen suunnittelema JKD kurrikulumi jota tulisi seurata?
Tästähän on tietenkin maailmalla kahta leiriä Brucen oppilaita ja mitään tasapainoa näiden asioiden välille ei ole tullut sen jälkeen kun herra Lee kuoli.

Googlettamalla löytyi tällaista infoa:

kamppailulajit.net sanoi:
Streetwise JKD on Jeet Kune Do:n luojan (Bruce Lee) ajatusmaailman "using no way as a way" mukaista itsepuolustusta. Tämä tarkoittaa, että emme keskity ainoastaan yhteen lajiin ja sen tuomiin tekniikoihin/harjoitteisiin vaan käytämme kaikkia mahdollisia parhaita oppeja olipa tieto sitten kotoisin mistä lajista/metodista hyvänsä (Nyrkkeily, Thai-Boxing, Brazilian Jiu-Jitsu, Judo, Paini, Wing-Chun, Kali ja paljon muita). Jostain lajista mukana saattaa olla vain yksi muokattu tekniikka tai harjoite ja jostain taas täysi kokonaisuus.

Etuliite ”Streetwise” taas kuvaa sitä, että kyseessä on moderni laji jossa on huomiotu nykypäivän tarpeet ja keskitytään ainoastaan realistiseen opetukseen. Opetuksen sisältö ei rajoitu pelkästään itsepuolustukseen vaan opetamme laaja-alaisempaa itsesuojelua, koska yhtä tärkeää kuin oppia tilanteessa puolustautumaan fyysisesti on myös ennakoida vaaratilanteita sekä pyrkiä toimimaan väkivaltatilanteessa niin, että siitä olisi mahdollista selvitä pois jopa ilman väkivaltaa. Mutta jos tässä ei onnistuta niin SJKD tarjoaa erittäin tehokkaan ja monipuolisen repertuaarin kamppailu-opetusta eri osa-alueista, esimerkiksi:

Humm.. No toki, tuo on aikalailla suora lainaus Suomen (ainoan?) seuran kotisivuilta ja siihen tulisi suhtautua sen takia varauksella.

Tolleen kävi kesällä, kun kaveri liukasti hikilammikkoon. Olin "melko" tyytyväinen, että käytän suojia. Thaikuppi otti iskun yllättävänkin hyvin vastaan.

Linkkiä en saanut auki, mutta ainakin ruotsalaiselta sivustolta jabb.se löytyy läjäpäin shortseja. Toimituskaan ei montaa päivää kestä.

E: Nyt aukesi linkki. Nuo kovasti muistuttaa nyrkkeilyshortseja. Saben nettikaupasta löytyy Kwon San Da-shortsit hintaan 16e. Laadusta ei mitään tietoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom