Kamppailijan oheis- ja lajiharjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gabber92
  • Aloitettu Aloitettu
Katto-lattiapallo kiinnitetään tosiaan kuminauhoilla, jotka hoitavat jouston, eikä erillisiä jousia tarvita.

Minusta se on ihan hyvä laite. Meillä oli vanhalla salilla sellainen, mutta uusi sali on niin korkea, ettei ole vielä keksitty järkevää paikkaa sen ripustamiseksi. Siihen on hyvä harjoitella lyöntien tarkkuutta ja lisäksi se on siitä hyvä laite, ettei juurikaan syö palautumiskapasiteettia.

Ei se tietenkään mikään ensimmäinen hankinta ole ja esim. säkki on paljon tärkeämpi, mutta hyvä lisä silti. Päärynäpallo on sitten taas sellainen laite, jolle en näe mitään tarvetta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko hyviä vinkkejä antaa kuinka suojata käsillä? Meille opetettu pitää käsiä kulmakarvoissa kiinni kämmenselät kohti vastustajaa. Mielestäni tuntuu paremmalta pitää ne pään edessä niin että.näkee paremmin ja pystyy etukädellä suojaamaan. Riippuu tietenkin etäisyydestä mutta nyt tarkoitin että vastustaja ei ole ihan kiinni

viimeksi kun käytin kattolattia palloa oli mustekaloilla kiinni, aika hidas palautus oli... haluaisin vähän nopeammin palautuvan joten joku muu kuminauha pitäis jostain hankkia. miten ton kanssa kannattais treenata? varmaan aluksi pelkkiä suoria? pallon ympäri ei pysty liikkumaan kun yksiössä asun.

Mitä jäykempi kuminauha, sitä nopeammin se liikkuu. Hanki jäykempää kuminauhaa tai laita useampi mustekala päällekkäin. Tai kiristä se yksi mustekala kireämmälle.

Käsien asento perusasennossa on sellainen asia, mitä ei voi tuosta vaan muuttaa, vaan sen pitää sopia siihen tapaan, jolla ottelemista opetetaan kokonaisuutena. Käsien asento perusasennossa on ainakin toivottavasti mietitty osaksi mielekästä kokonaisuutta niin että se tukee niitä tapoja hyökätä ja puolustaa, joita ensisijassa halutaan käytettäväksi. Jos näin ei ole, niin valmentaja on kuutamolla, mikä on toki varsin yleistä.

Alla on video jossa kerron, miten itse opetan perusasennon. Tämä on kuitenkin vain se perustapa ja esim. itse suosin tapaa jossa työnnän etukäden kauemmas eteen. Tämä kuitenkin johtuu siitä, että olen fyysisesti melko poikkeustapaus (lähinnä siis negatiivisesti) ja se tapa antaa juuri minulle tiettyjä etuja. Joissain otteluissa olen myös käyttänyt vielä toisella tavalla erilaista perusasentoa johtuen vastustajan ominaisuuksista.

Minulla on lisäksi valmenettavia, joille olen opettanut muulla tavoin poikkeavan perusasennon, koska katson heidän saavan parhaat tulokset niillä. Tässä on kuitenkin jo kyse henkilökohtaisesta valmennuksesta ja peruskurssilla opetan tämän videolla näkyvän perustavan kaikille.

En siis suosittele Bådieinaria vaihtamaan tähän opettamaani tapaan, koska se on optimoitu minun valmennusfilosofiaani ja jopa eri säännöillä käytävään otteluun. Jos ajateltu taktiikka on erilainen niin kuin se luultavasti on, pitää perusasennonkin olla erilainen.

Tämä asento ei esimerkiksi huomioi kyynärpäälyöntejä mitenkään, koska ne eivät ole K1-säännöillä sallittuja. Clinchin hakemisen tuosta taas ajattelen tapahtuvan ensisijassa lyömällä ensin ja ottamalla vasta sen jälkeen otteen. Tuo kämmenet eteenpäin -asento suojaa kyynärpäillä hyvin ja siitä usein haetaan suoraan tarttumista vastustajaan ilman edeltäviä lyöntejä, eli taktiikka on aivan erilainen. Lyöminen siitä on hankalaa, etenkin sarjoina.

View: https://www.youtube.com/watch?v=VOVRoDi9cBY&list=PLYCgVB8rmd_aMGd1jQw0njaG6DCRVQW-Q&index=4

en oo vissiin tehny vielä itseäni ymmärretyksi mutta mistä saisin tota jäykempää kuminauhaa. kamppailuvarusteesta kun ostin pallon ni ei löytynyt jäykempää nauhaa. pitääkö tilata netistä vai mistä suosittelisitte että mistä saa näitä. kahdella mustekalalla yhteensä oon testannut ja on vaikeaa saada solmuilla molemmat yhtä kireäksi

en oo vissiin tehny vielä itseäni ymmärretyksi mutta mistä saisin tota jäykempää kuminauhaa. kamppailuvarusteesta kun ostin pallon ni ei löytynyt jäykempää nauhaa. pitääkö tilata netistä vai mistä suosittelisitte että mistä saa näitä. kahdella mustekalalla yhteensä oon testannut ja on vaikeaa saada solmuilla molemmat yhtä kireäksi
Kiinnostuksella seuraan, ei nimittäin pakettien mukana tulevat oo tarkotettu joo näihin huonekorkeuksiin(eikä varsinkaan korkeampiin saleihin), oma roikkuu mustekaloilla jotka ei kyllä ole tasaisesti kireät, ei se oikeasti haittaa ehkä jopa parempi kun ei liiku täysin ennakoitavasti.

Kiinnostuksella seuraan, ei nimittäin pakettien mukana tulevat oo tarkotettu joo näihin huonekorkeuksiin(eikä varsinkaan korkeampiin saleihin), oma roikkuu mustekaloilla jotka ei kyllä ole tasaisesti kireät, ei se oikeasti haittaa ehkä jopa parempi kun ei liiku täysin ennakoitavasti.
pointti tuossakin mutta haluaisin silti että aluksi ainakin palautuis tarkasta osumasta suoraan takaisin. lisää tohon sit koukkuja ja uppareita kun rupee sujumaan suorat. ei tossa mustekala virityksessä mitään huonoa ole mutta haluaisin tosiaan vähän nopeammin palautuvan pallon, kai tokmannilta luulis jotain nauhoja löytyvän?

Kiitos vastauksesta Andy! Itse näen asian niin että jos pitää kädet niin kuin minulle opetettu niin näkökenttä pienenee tai sitten jää naama ihan suojaamatta. Sun tyylillä etukädellä pystyy ehkä pitämään vastustajaa etäällä samalla kun näkee paremmin

tarkoitinkin että millaiset köydet olis hyvät. on varmasti hyödyllisempiäkin harjoitteita mut mulla mahdollisuus lyödä kattolattia palloa pitkin päivää himassa niin kannattaa se mun mielestä käyttää hyödyksi kun ei palautumista hirveesti syö
Kattolattia pallon mukana tulee mustekalat. Osta siis perus mustekalat. Niillä voit säätää parhaiten pallon korkeutta ja paljonko joustaa lyödessä. Alapään voi kiinnittää esim kahvakuulaan tai mihin tahansa muuhun esineseen.
Vinkkinä että selvästi pienemmän kanssa kannattaa ottaa pelkillä käsillä.
Juuri näin. Juuri katselin kun salilla sparrasi 60kg tyttö ja 95kg mies. Pituuseroa ehkä 30 cm. K1 säännöt. Eihän se mimmi päässyt kertaakaan edes lyönti etäisyydelle potkujen ohi. Harmitteli vain ettei yletä tehdä yhtään mitään. Jos itsellä on nyrkkeilyssä pienempi tai selvästi huonompi vastassa annan hänen lyödä ja opettelen suojaamaan ja väistelemään. Itse lyön vain kevyesti vastaan. Ei ole mitään järkeä mahtailla ja lyödä heikompi muussiksi. Tiedän kyllä kokemuksesta kuinka vittu maista on tulla treeneihin jos tietää että muut eivät anna koskaan mitään palaa. Loppuu harrastus motivaatio lyhyeen. Kyllä toisen elekielestä huomaa milloin hommasta katoaa maku ja alkaa pelottamaan. Silloin pitää rohkaista ja antaa kaverin hyökätä. Kovempaa voi ottaa kun on sellainen kaveri vastassa.

Omasta mielestäni tuo kertoo vain huonosta valmentajasta jos jossain normi pystytreeneissä hyvin erikokoiset treenaavat keskenään, kun ei siinä ole yhtään mitään järkeä. Porukka pitää jakaa koon mukaan useampiin ryhmiin, naiset ja miehet erikseen, jotka sitten kierrättävät keskenään, vielä parempi on jos valmentaja määrää parit ja sitten pysytään niissä.

Omasta mielestäni tuo kertoo vain huonosta valmentajasta jos jossain normi pystytreeneissä hyvin erikokoiset treenaavat keskenään, kun ei siinä ole yhtään mitään järkeä. Porukka pitää jakaa koon mukaan useampiin ryhmiin, naiset ja miehet erikseen, jotka sitten kierrättävät keskenään, vielä parempi on jos valmentaja määrää parit ja sitten pysytään niissä.
Mutta ei varmaan joka salilla/treeneissä ei välttämättä ole tarpeeksi varianssia treenimassassa, että saisi kaikille koko ajaksi järkevät parit. Kooltaan ja tasoltaan.

Jos treeneissä on (pituudeltaan) kaksi isoa miestä, kolme normaalikokoista miestä ja yksi pienikokoinen nainen, niin eipä sille naiselle järkevää paria tuosta porukasta löydy.

No ei voi välttämättä valmentajaa syyttää. Suuri osa haluaa ottaa vähän iisimmin, useimmat tulevat jonkun kaverin kanssa tai kaveriporukan kanssa. Tahti on kova ja jokainen tietää paljon menee aikaa jos vaihdetaan paria. Minä sanon aina että saa käyttää voimaa mutta ei oikein mene perille. Ehkä pitää sitten varata omia sparrivuoroja vslmentajan kanssa tai jotain koska ei ole vittu mitään järkeä näissä slow motion-sparreissa

Mutta ei varmaan joka salilla/treeneissä ei välttämättä ole tarpeeksi varianssia treenimassassa, että saisi kaikille koko ajaksi järkevät parit. Kooltaan ja tasoltaan.

Jos treeneissä on (pituudeltaan) kaksi isoa miestä, kolme normaalikokoista miestä ja yksi pienikokoinen nainen, niin eipä sille naiselle järkevää paria tuosta porukasta löydy.
Tekosyitä. Tuollaisessa tapauksessa pienikokoinen nainen menee säkille ja koko porukka saa parempaa treeniä. Sopivat treeniparit/pienryhmät ovat paljon tärkeämpi juttu kuin “monien erilaisten vastusten” kanssa treenailu.

Tekosyitä. Tuollaisessa tapauksessa pienikokoinen nainen menee säkille ja koko porukka saa parempaa treeniä. Sopivat treeniparit/pienryhmät ovat paljon tärkeämpi juttu kuin “monien erilaisten vastusten” kanssa treenailu.
Täytyy kuitenkin muistaa että se pienikokoinen nainen on maksava asiakas ja on oikeutettu samaan kohteluun.
Pitää vissiin varata oma sparriaika valmentajan kanssa. Eilen sparritreenit, vedin kolme erää 50kg teinitytön kanssa. Tänään vähän sparria myös 1,50 50kg pojan kanssa jokaei uskaltanut vetää kovaa vaikka ennitse olisi sitä tehnyt hänelle. Kyllä vähän vitutti kun oli 3 sekuntia aikaa torjua lyönnit ja potkut.

Mitä jos ryhmässä ei ole jollekin treenaajalle sopivaa paria?

Veikkaanpa että esimerkiksi Robert Heleniuksella oli uransa alkuaikoina vaikeuksia löytää sopivan kokoista sparrikaveria? Olisiko hänen pitänyt vuosikaudet lyödä pelkkää säkkiä, kunnes seuraan tulee joku saman kokoinen karpaasi? Eihän tuossa ole mitään tolkkua.

Itse teen tuollaisessa niin, että joko sille selvästi eri kokoiselle laitetaan lähinnä sopivan kokoinen pari tai vielä mieluummin 2-3 lähintä, joita kierrätetään niin että heistä kenenkään ei tarvitse olla koko treeniä epäsopivan parin kanssa.

Edit: Jäykkää kuminauhaa löytänee rautakaupasta.

Järjetön logiikka. Paska seura ja valmennus jos toimii noin. Ei joka seuralla ole valita optimaalisia pareja sparreihin. Niillä mennään mitä on saatavana. Jokaisella maksavalla asiakkaalla on oikeus osallistua kaikkeen seuran toimintaan. Erityisesti kun on kyse harrastelijoista. Kaikki sparri on hyväksi. Ei ole paremmilta pois jos "joutuu" ottamaan pari erää naista vastaan. Vapaa ottelussa sama juttu. Ihan tyypillistä että alkeiskurssilla on yksi nainen ja 18 miestä. Käsketäänkö se nainen tekemään haara perushyppyjä kun muut painivat ja sparraavat ? Oppiiko hän jotain jos eristetään treenin ulkopuolelle ? Onko se kivaa kun syrjitään sukupuolen takia ? Meidän sparreissa on 1 nainen ja yli 10 miestä. Nainen on noin 158/47 mitoiltaan. Innokas sparraaja eikä pelkää miehiä yhtään. Ei todellakaan heitetä häntä sparreista ulos ja pyydetä menemään säkille. Kuuluu porukkaan siinä missä muutkin.

Itse teen tuollaisessa niin, että joko sille selvästi eri kokoiselle laitetaan lähinnä sopivan kokoinen pari tai vielä mieluummin 2-3 lähintä, joita kierrätetään niin että heistä kenenkään ei tarvitse olla koko treeniä epäsopivan parin kanssa
Meillä on myös kiertävä systeemi kuntonyrkkeilyn puolen sparreissa. Kaikki ottelevat kaikkien kanssa. Oppii parhaiten kun saa sparrata eri tyylisten ottelijoiden kanssa. Kilpapuolella pyritään jakamaan koon ja taitojen mukaan. Sielläkään ei ole aina mahdollista jos treeneissä on vain muutama tyyppi. Hyvin voi silti sparrata kun pitää järjen mukana.

Järjetön logiikka. Paska seura ja valmennus jos toimii noin. Ei joka seuralla ole valita optimaalisia pareja sparreihin. Niillä mennään mitä on saatavana. Jokaisella maksavalla asiakkaalla on oikeus osallistua kaikkeen seuran toimintaan. Erityisesti kun on kyse harrastelijoista. Kaikki sparri on hyväksi. Ei ole paremmilta pois jos "joutuu" ottamaan pari erää naista vastaan. Vapaa ottelussa sama juttu. Ihan tyypillistä että alkeiskurssilla on yksi nainen ja 18 miestä. Käsketäänkö se nainen tekemään haara perushyppyjä kun muut painivat ja sparraavat ? Oppiiko hän jotain jos eristetään treenin ulkopuolelle ? Onko se kivaa kun syrjitään sukupuolen takia ? Meidän sparreissa on 1 nainen ja yli 10 miestä. Nainen on noin 158/47 mitoiltaan. Innokas sparraaja eikä pelkää miehiä yhtään. Ei todellakaan heitetä häntä sparreista ulos ja pyydetä menemään säkille. Kuuluu porukkaan siinä missä muutkin.
Se nyt on aika sama mitä jossain kuntonyrkkeilyissä tehdään. Itse puhuin tavoitteellisesta kilpaurheilusta, en harrastelusta. Muita paljon pienempi/huonompi saa sillä säkillä paljon enemmän kehitystä aikaiseksi, ainakin jos valmentaja osaa hommansa.

Se nyt on aika sama mitä jossain kuntonyrkkeilyissä tehdään. Itse puhuin tavoitteellisesta kilpaurheilusta, en harrastelusta. Muita paljon pienempi/huonompi saa sillä säkillä paljon enemmän kehitystä aikaiseksi, ainakin jos valmentaja osaa hommansa.

Eli jos sinulla on kilparyhmässä 7 ottelijaa joista yksi on pienikokoinen nainen niin hän hakkaa joka kerta säkkiä kun muut sparraavat?

Kun itse sillon nuorena aloittelin kamppailua niin kyllä se eka kokeilu jäi aika vähiin kun valmentajalla ei ollu ryhmä hallussa ja sparrailin aina itseä selvästi isomman mahtailijan kanssa. Opin joo väistämään ja puolustamaan mutta kyllähän se vitutti kun vaikka mitä sovittiin ennen sparria että mitä treenataan ja miten niin ei mitään mahkuja edes päästä lyöntietäisyydelle. Se harrastaminen jäi kovin lyhyeen sillä kerralla.

Suositut

Back
Ylös Bottom