GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Kamppailijan oheis- ja lajiharjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gabber92
  • Aloitettu Aloitettu
Jos olet motivoitunut treenaamaan 10 kertaa viikossa ja käyt kaikki lajitreenit mitä on saatavilla, niin luulisi valmennusportaasta löytyvän mielenkiintoa ohjata sitä harjoittelua. Koko projekti pitäisi aloittaa juttelemalla koutsien kanssa ja siitä sitten eteenpäin.

Mitä suojausasiaan tulee, niin oma näkemykseni on se, että tässä tapauksessa siihen hyvään pakettiin olisi syytä panostaa. Perusteluni ovat seuraavat:

1. Ottelija on sarjaansa lyhyt ja roteva vaikka olisi tiukassakin kunnossa.
2. Hyvät nopeusominaisuudet (maksimitulokset kertoo siitä).
3. Ikää n. 27 vuotta ja realistinen tavoite on kansallinen taso.

Tällöin parhaat tulokset nähdäkseni saavutetaan sillä taktiikalla, että prässätään korkeassa suojauksessa lähelle ja aloitetaan hyökkäykset kovilla lyönneillä joita seuraa potkut.

Jos on lyhyt patukka, on vaikea oppia väistämään niin hyvin että sillä tultaisiin ohi vastustajan lyönneistä. Varsinkaan thainyrkkeilyssä, jossa ne potkut ja polvet muuttavat peliä aika paljon vs. nyrkkeily. Eikä vapaaottelussa tehokas painiin ryntäämistaktiikka ole oikein järkevä, kun thaiclinchissä lähtökohtaisesti pidempi on vahvemmilla.

Tiukkaan suojaukseen perustuva puolustus on opittavissa paljon nopeammin ja se mahdollistaa paremmin omien vahvuuksien käytön hyökkäyksissä. Lisäksi kun voimatasot ovat hyvät ja painopiste alhaalla, on vastustajan vaikea horjuttaa hyökkäyksillään ja vastahyökkäyksiin päästään lähtemään hyvästä tasapainosta.

Ottelutyylin osalta lähtisin katsomaan mallia vaikka Nathan Corbettilta, joka käsittääkseni onkin TMT:lla aika hyvässä huudossa. Toki vastaavaa tasoa et tule saavuttamaan, mutta ideaa siitä mitä hakea otteluissa.

View: https://www.youtube.com/watch?v=NA-CKfA70Ac

Mitä suojausasiaan tulee, niin oma näkemykseni on se, että tässä tapauksessa siihen hyvään pakettiin olisi syytä panostaa.
Voihan siihen toki panostaa sitten kun osaa vähän jotain. Kun ei osaa vielä mitään niin pakettisuojauksen nimeen vannominen joka käänteessä vain hidastaa oppimista. Kädet sellaiselle korkeudelle, että hartiat pysyvät rentoina ja siitä sitten vähitellen pakettia ylöspäin kun taidot karttuvat.

jos en pääse huipulle niin ainakin saa sivussa hyvän kunnon. niin pitkälle meen kun on mahdollista. kiitos andylle vinkeistä!! mikähän ois hyvä painoluokka mulle kun oon 175cm pitkä? jos tarve vaatii niin ei haittaa vaikka painonpudotuksessa häviäisi myös lihasmassaa. itellä huonot refleksit johtuen mun lääkityksestä mistä en halua täällä puhua sen enempää. jos joskus niistä eroon ni mun matsaaminen parantuu huomattavasti

Voihan siihen toki panostaa sitten kun osaa vähän jotain. Kun ei osaa vielä mitään niin pakettisuojauksen nimeen vannominen joka käänteessä vain hidastaa oppimista. Kädet sellaiselle korkeudelle, että hartiat pysyvät rentoina ja siitä sitten vähitellen pakettia ylöspäin kun taidot karttuvat.
toi mun viime matsin vastustaja on TMTn yksi valmentajista että en nyt ihan surkea oo. ja en ollu treenannu tota matsia ennen kolmeen kuukauteen.

jos en pääse huipulle niin ainakin saa sivussa hyvän kunnon. niin pitkälle meen kun on mahdollista. kiitos andylle vinkeistä!! mikähän ois hyvä painoluokka mulle kun oon 175cm pitkä? jos tarve vaatii niin ei haittaa vaikka painonpudotuksessa häviäisi myös lihasmassaa. itellä huonot refleksit johtuen mun lääkityksestä mistä en halua täällä puhua sen enempää. jos joskus niistä eroon ni mun matsaaminen parantuu huomattavasti

No vedä nyt ensin -67:n ja kato onko enää mistä kiristää. Siellä rupeaa alle 75kg:ssa kansallisissa olemaan mahdollisesti vihutkin alle 180cm.
Tää on vaan mutu kun en kenttää tunne, mutta suurin osa ei ole "ripped" kyläkisoissa. Jos olet niin tuskin enää myöskään pari senttiä vaikuttaa vihun eduksi liikaa :) Toisaalta nää on näitä, boksannu oon -75ssa pidempää vihua vastaan kuin -91, tää jälkimmäinen oli sellanen könttimalli ja eka laihaläski.
Voi tulla ihan mitä vaan.

saa nähdä sitten että mihin painoluokkaan tiputan mutta ehkä -67 liian alhainen jo mulle haluun että ois ees jonkunverran lihasmassaa.

toi mun viime matsin vastustaja on TMTn yksi valmentajista että en nyt ihan surkea oo. ja en ollu treenannu tota matsia ennen kolmeen kuukauteen.
En sanonut, että olet surkea. Sanoin, että olet aloittelija, joka ei vielä osaa paljoa. Jos haluat tulla paremmaksi thainyrkkeilyssä, niin keskity sen treenaamiseen. Mitä enemmän, sitä parempi, mutta lepoa silloin kun on tarpeen. Kaikki muu on toissijaista ja lillukanvarsia. Sitten kun saat reippaasti treeniä ja se sujuu, niin lisäät kehonhuoltoa ja keskityt entistä enemmän palautumiseen. Sitten kun nekin on näpeissä, niin voit alkaa tuunaamaan ruokavaliota, niin että se on kunnossa ja paino tippuu siinä sivussa minne tippuu - sillä ei ole paljoa merkitystä. Tähän mennessä aikaa on kulunut ainakin vuosi ja olet paljon parempi thainyrkkeilijä.

Sen jälkeen voit alkaa hifistelemään punttitreenien, painoluokkien arvuuttelun ja muun täysin toissijaisen kanssa. Tällä hetkellä suunnitelmat kuulostavat aivan liian monimutkaisilta ja focus on suunnattu ihan liikaa sellaisiin asioihin jotka eivät tee sinusta parempaa thainyrkkeilijää. Tsemppiä projektiin!

ei toi mun mielestä kyllä monimutkaista oo treenata lajin lisäksi peruskuntoa hölkällä ja säkillä. luulisin että jalkojen liikkkuvuus mulle myös todella tärkeää että voi heittää rennosti muitakin kuin alapotkuja ja pysäreitä. oon työtön joten aikaa treenaa paljon ja aion käyttää sen ajan ees jotenkin hyödyksi

saa nähdä sitten että mihin painoluokkaan tiputan mutta ehkä -67 liian alhainen jo mulle haluun että ois ees jonkunverran lihasmassaa.

No mikä sitten onkaan seuraavaksi isompi, tai sitä isompi tai niin iso kuin itse tykkäät(valitsin -67 siksi että se on suurin sarja mihin 175 "riittää", saahan sitä olla minkä kokoinen hyvänsä missä sarjassa tahansa, iskulajeissa vaan tuo pituusedun antaminen on vähän ikävämpi juttu(+ kun et kadota ihan kaikkia voimiasi niin mitä alemmas vedät sitä suurempi on voimaetusi).
Mutta saatat yllättyä miten alas paino menee 8palaa ettiessä :). Ja ne sahat tulee vasta sitten... eikä ole kiellettyä olla ottelupainossa ilman suolihuuhtelua, ei varsinkaan amatöörinä.
No tosiaan jos et itse päätä etkä valkulta kysy niin heitetään nyt vettä kiukaalle: imo 10x pk:treeni on ihan turhaa, jos sulla on jo 5 lajia niin tee niiden lisäksi 2-3 punttia ja vaikka 1 säkki ja 1 lenkki ihan ajan kuluksi jos tarvetta on. Lenkki "vauhtileikittelynä" eli kaikkea pompuista, loikista ja sprinteistä ihan löntystelyyn. Säkkipäivälle ota joku hyvä levy ja tanssahtele säkin kanssa koko levy läpi, jatkuvassa liikkeessä mutta lyöntejä säästelet sen mukaan että jokainen lyödään kunnolla, myös siellä 30-45min kohdalla.
Lenkkeily nyt lähinnä varmaan tukkii jalkoja eikä paranna hermotusta(tasatahtiset varsinkin, hapolliset myöh pahoja), ethän sä käsillekkään ui koiraa?
Käytä sitä runsasta aikaa ja päivittäisiä "treenislotteja" mm. koordinaatio, tasapaino, liikkuvuus -harjotteisiin.
Vaatii vähän asennoitumista, mutta kyllä joku käsilläkävely, jonglööraus, pistoolikyykyt, tanssiminen, voltit, ihmislippu ja spagaatti varmasti parantavat kehon toiminnaillisuutta ja voit harjoitella näitä asioita "treenin" lisäksi.

Viimeksi muokattu:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
miten toteuttaisit salilla käymisen? eikös säkki ja lenkki oo yhteensä 2xviikkoon liian vähän? salilla voisin käydä max 2xviikkoon ja lenkki+säkki yhteensä 4xviikkoon ni tulis sitten yhteensä 11xtreeniä viikkoon plus liikkuvuus treenit. mulla itellä pavel tsatsoulinen relax into stretch kirja rupeen sitä käyttää hyödyksi. esim kirjan yks tekniikka että koittaa rentouttaa lihakset venytys asennossa ja sit kun on rennot niin lisää venytystä. toinen venytys tekniikka että jännittää maksimaalisesti venytyksessä olevaa lihasta vaikka 20sekuntia ja sitten rentouttaa niin pääsee heti pidemmälle. tätä voi porukka testaa kurottamalla sormia maahan ja jännittämällä takareisiä.

Viimeksi muokattu:
Aika monta asiaa kommentoitavaksi.

Pituudesta ei voi sanoa optimaalista painoluokkaa, etenkään kun rasvaa on niin paljon ettei lihasmassan määrästä saa kunnolla selkoa. 175 cm olisi suunnilleen optimaalinen pituus alle 57-kilon sarjaan, mutta se tuskin tulee kyseeseen. Pituus ei määritä yksinään sitä sarjaa ja suomalaisottelijoista esim. Daniel Forsberg ja Lauri Suomela ovat saman pituisia, molemmat noin 180 cm. Silti Daniel ottelee -85 kiloisissa ja Lauri -65-kiloisissa, eli painoeroa on 20 kiloa. 💡

Ei missään nimessä 2-3 punttitreeniä viikkoon. Jos sitä pitää treenata niin kerta viikkoon ylläpitona ja muu oheistreeni aerobista. Perustelut:

1. Tärkeintä on nyt saada painoa pois ja kehittyä taidollisesti. Punttitreeni aiheuttaa niin kovan ja jatkuvan lihasjumin että se häiritsee lajitreeniä pahasti.

2. Punttitreeni kuluttaa energiaa paljon vähemmän kuin aerobinen harjoittelu, jota on lisäksi mahdollista tehdä määrällisesti enemmän.

3. Matseihin tarvitaan hyvä peruskuntopohja, jota lajiharjoittelu ei tällä hetkellä voi kehittää, koska kunto ja taitotaso on niin heikko, että sykkeet väistämättä heittelevät kovasti treenin aikana.

Gabberin matsisuoritus oli aloittelijatasoinen. En itse missään nimessä päästäisi tuon tasoista omaa ottelijaa täyskontaktimatsiin enkä varsinkaan raskaaseen sarjaan, koska se olisi hyvin vaarallista. Eväitä ei vaan ole - vielä. Mutta jos aikaa on 7 kuukautta, niin siinä voidaan tehdä paljon ja jos harjoitellaan kovasti ja oikein, se tekeminen näyttää loppusyksystä ihan erilaiselta.

En missään nimessä suosittele sellaista lähestymistapaa, että opetellaan ensin lyömään kädet alhaalta ja sitten uudestaan kädet ylhäältä. Vielä vähemmän niin, että tässä välissä tehtäisiin vielä joku välivaihe kädet puoliksi ylhäällä. Tuloksena on se, että matsiin mennessä "lyönnit ei vaan lähde", kun niitä ei ole harjoiteltu riittävästi siitä asennosta, mistä ne on tarkoitus matsitilanteessa tehdä.

Eli ensin pitää päättää se tavoiteltu otteluasento (konsultoi valmentajaa...) ja sitten treenata kaikki tekniikat siitä. Perustekniikoiden suoritusrutiini on erittäin ratkaiseva tekijä varsinkin ensimmäisissä otteluissa ja sitä ei ole mahdollista 7 kuukauden aikana saada useaan eri toimintatapaan. Lisäksi rento lyöntitekniikka ei nyt muutenkaan ole se, millä aloittelijoiden thaikkumatseja voitetaan. Paljon tärkeämpää on se, ettei pyörry itse kesken matsin johonkin heijariin ja pistevoitto ratkaistaan käytännössä potkutekniikoilla.

MODE: Ketju ei käsittele enää kovinkaan paljon otsikon aihetta. Harkinnassa on ketjun jakaminen tai uudelleennimeäminen. Jatkakaa vapaasti juttua.

joulukuun kisat on vielä TRYOUT sääntöiset. sen jälkeen alkaa sitten tosi kova rääkki jos kisaryhmään pääsen ja riku rupee sitten koutsaa. luulen että ei jaksa aluksi muuta kuin lajitreenit jotka on 4x2hviikkoon.

Tässä minun pari senttiä aiheesta näin harjoittelijan ja fysiikkavalmennuksen näkökulmasta. En nyt lähde spekuloimaan suojauksista sun muista, mielestäni jokaisen täytyy löytää se oma luontainen otteluasento, jota lähdetään sitten valmennuksessa vahvistamaan. Hyvä valmentaja osaa suurpiirteisesti arvioida mikä tyyli sopii luontaisesti harjoittelijalle hänen harjoitteluaan seuratessa. Harjoittelijan vastuulla on palautteen antaminen, jonka mukaan mahdollisia/tarvittavia muutoksia tehdään. Tärkeintä on mielestäni löytää se jo usein tässäkin keskustelussa mainittu rentous.

Mielestäni aloittelevan kamppailu-urheilijan kohdalla täytyy tarkastella harjoittelua ja harjoitusmääriä tavoitteiden mukaisesti. Mikäli tavoitteena on laihtua = käy lajitreeneissä, treenaa punttia, mitä tahansa, eli toisinsanoen liiku. Mikäli tavoitteena on kehittyä lajissa ja mahdollisesti otella = keskity lajiharjoitteluun ja peruskunnon kehittämiseen. Kuntosaliharjoittelu luo aivan turhaa jumia ja kankeutta kroppaan. Yksi toimivimmista keinoista kehittää peruskuntoa oikeasti huonokuntoisilla ihmisillä on reippaalla tahdilla tehdyt pitkät kävelylenkit. Helvetin tylsää, mutta sykkeet pyörivät juuri oikeilla sykealueilla peruskunnon kehittymisen ja rasvanpolton kannalta. Lajitreeneissä mennään yleensä kovemmalla temmolla, jolloin harjoittelu osuu enemmän maksimaalista hapenottokykyä kehittäväksi. Räjähtävyyttä ehtii mielestäni treenaamaan sitten, kun harjoittelijalla on perustekniikka riittävällä tasolla, jotta mahdolliset räjähtävyyttä tukevat harjoitteet eivät sotke tätä olennaisinta osaa lajiharjoittelusta. Ihminen kykenee oppimaan vain rajallisen määrän uusia asioita kerrallaan. Henkilökohtaisesti en suosittelisi huonokuntoiselle aloittelijalle yli 4 aerobista ja lajitreeniä viikkoon, koska kehon palautumiskyky ei ole välttämättä riittävällä tasolla ja se voi johtaa akuuttiin ylirasitustilaan. Lepo on aivan yhtä tärkeässä roolissa kehittymisen kannalta myös näissä lajitreeneissä, kuin vaikkapa kuntosaliharjoittelussa. Tarvittavan levon määrä on kovin yksilöllistä ja on suhteessa myös harjoitteiden kuormitukseen ja harjoittelijan ruokavalioon. Siitä päästiinkin seuraavaan aiheeseen, eli ravitsemus. Yleisin unohdettu tekijä kehittymisen kannalta näin kamppailu-urheilussa vaikuttaisi omien kokemusteni perusteella olevan oikeaoppinen ravitsemus. Suomalaisessa kamppailu-urheilussa valmennuksen taso ravitsemuksen suhteen on ollut melko huonolla tolalla, johon on onneksi ehkä hivenen herätty. Ravitsemuksesta kannattaa hankkia tietoa ja kuulostella omaa kehoa minkä tyyppinen ruokavalio sopii esimerkiksi omaan kokonaisaineenvaihduntaan.

@gabber92 Helvetisti tsemppiä tuleviin koitoksiin! Toivottavasti sait edes jotain kaipaamaasi infoa tästä keskustelusta. Paljon on hyviä pointteja esitetty eri kirjoittajien toimesta.

Hyviä neuvoja tullut jo paljon, siitä vaan valitsemaan.
Useista olen samaa mieltä.
Mun mielestä kannattaa unohtaa 10krt/viikko treenit.
Kehityt paremmin 5krt viikossa kun treenaat, vähempi usein parempi.
Punttia taisit itse kertoa että kerran kahteen viikkoon? Erittäin hyvä, tällä on jopa raskaan sarjan vapariottelijat suomessa tehneet tulosta. Muistelen että rupponen ja nurminen treenas punttia näin jossain vaiheessa.
Idea että säilyy voimatasot ja jopa kehittyy, ei kuitenkaan vie treenitehoja.
Toisaalta voimat säilyy ihan tekemällä punnerruksia ja leukoja. Tietääkseni riku suosii tätä perinteisempää tyyliä.
Lenkit ei liian raskaita, mielummin kevyitä.
Lajitreeniä varmaan se 3xviikko, mikä ihan hyvä.
Matsin katoin niin hyvä tosta tulee, voimaa taitaa olla.
Painosarja aluks varmaan -91kg, mutta se sit menee omalla painollaan.

puntti vois olla ehkä 50-60%maksimista 8x3 ja sen jälkeen nousee 5toiston maksimiin. osa supersarjoina eri liikkeitä että ei veny treeni liian pitkäksi? liikkeet vaikka
A: rive
B1 mave
B2 penkki

C1 etukyykky
C2pystäri

sitten vatsoja tohon. lajitreenien päälle leuanveto ja punnerruksia tulee paljon lajitreeneissä

puntti vois olla ehkä 50-60%maksimista 8x3 ja sen jälkeen nousee 5toiston maksimiin. osa supersarjoina eri liikkeitä että ei veny treeni liian pitkäksi? liikkeet vaikka
A: rive
B1 mave
B2 penkki

C1 etukyykky
C2pystäri

sitten vatsoja tohon. lajitreenien päälle leuanveto ja punnerruksia tulee paljon lajitreeneissä
Jos kaksi punttitreeniä haluaa tehdä viikkoon, niin liikevalikoima on mun mielestä hyvä. Leuanvedon lisäisin, jollet sitä tee lajitreenin yhteydessä. Itse kuitenkin pitäisin punttivoluumin niinkin pienenä, että joka liikkeessä vaan nousuilla yhteen semikovaan kolmosen-vitosen sarjaan. Sekin niin, ettei viimeinenkään toisto merkittävästi hidastu. Ei optimaalisin voiman kehittämisen kannalta, mutta riittää ylläpitoon yllättävän hyvin. Pysyisi paremmin herkkyys kropassa eikä olisi niin jumissa sitten lajitreeneissä. Ja pienetäisi myös huomattavasti ylirasituksen vaaraa. Lajitreeneissä tulee lihaskuntotreeniä kuitenkin suhteellisen paljon.

toi olis kerta viikkoon. ite oon saanu ok hyötyä nopeusvoima treenistä myös maksimi voimaan. luulis kans että ei kangista paikkoja samalla tavalla kuin maksimivoima treeni.

En oo todellakaan mikään koutsi, mut katellu jonkin verran kilpailevien kamppalijoiden treenejä sivusta ja ei siellä oikeen kukaan tee punttia. Varsinkaan ne, joilla on elämässä muutakin kuin tatami. Onks sulla nyt enemmän jostain minäkuvasta tossa kiinni, ettet halua millään luopua punteista? Ei siinä oo mitään vikaa mun mielestä, et haluu treenailla mieleisiä juttuja, mut vähän se on nyt ristiriidassa tavoitteiden kanssa.

Suositut

Back
Ylös Bottom