Jotain sulta on mennyt ohi ja kovaa tuon raamattukohdan kanssa.
Niin on. Se mikä meni ohi oli looginen pointti. Sitä ei tainnut edes olla, kun et sitä kykene esittämään. Et edes muista mitä teit, kun lähdet perustelemaan. Kun jooku perustelee avioliittolakia raamatulla, niin kritiikkisi on, ettei raamattua tarvita enää pitämään yllä yhteiskuntajärjestystä. Minä vain otin sinun perustelusi Raamatun tarpeettomuudesta ja käytin sitä koko avioliittolain tarpeellisuuteen. Jos Raamatun merkityksellisyys avioliittolaissa kumoutuu sillä, ettei se lisää yhteiskuntajärjestystä, niin avioliittolain merkityksellisyys kumoutuu samoin.
Voitko eritellä tarkemmin eri sivilisäätyjen väliset epätasa-arvoisuudet. Lähtökohtaisesti epätasa-arvoisuudessa ei ole mitään väärää. Onhan johtajan ja duunarinkin välillä valtava epätasa-arvo. Näkökulmasta riippuu että kumman eduksi.
Ongelma tulee siina vaiheessa ku epätasa-arvoisuus perustuu seksuaaliseen suuntautumiseen, ihonväriin tai tuohon hiustenäriin johon viittasit.
En voi eritellä tarkemmin kuin mitä tein. Jos et ymmärrä, että laki kohtelee sinkkua eri tavalla kuin avioliitossa eläviä, niin et kykene ymmärtämään aihetta. Tämä on niin yksinkertainen erittely kuin voi olla. Älä sekoita arvoja tähän. Ne eivät liity suoraan siihen, että miten laki kohtelee. Arvot ovat subjektiivisia. Johtaja on aina itselleen arvokkaampi kuin duunari ja duunari on aina itselleen arvokkaampi kuin johtaja. Johtajan ja duunarin suhde on vapaaehtoinen toisin kuin kansalaisen ja valtion. Johtaja ja duunari voivat ideaalitilanteessa (ilman valtiota) itse sopia missä suhteessa vaihtavat työpanosta rahaan. Koska kyseessä on vapaaehtoinen vaihtokauppa, niin kumpikin osapuoli hyväksyy sen vain jos jää siinä voitolle.
Siinä missä arvot ovat subjektiivisia, niin se miten laki kohtelee ei ole. Se on objektiivista. Laki kohtelee sinkkua eri tavalla avioliitossa oleviin jokaisen näkökulmasta. Laki ei muuten kohtele eri tavalla seksuaalisen suuntauksen perusteella. Avioliittolaissa ei mainita seksuaalista suuntausta. Avioliitossa mainitaan sukupuolet ja aivan kuten voidaan kysyä, että miksi avioliittolain pitäisi kohdella eri tavalla samansukupuoleisia pareja kuin erisukupuolisia pareja, niin voidaan kysyä, että miksi lain pitäisi kohdella pareja ylipäänsä eri tavalla kuin sinkkuja. Voidaan kysyä perustavammin, että miksi ylipäänsä pitää olla avioliittolaki. Sitten kun tämän ymmärtää, niin siitä voi sitten ymmärtää miksi avioliittolaki on mitä on tai ainakin minkälainen sen kannattaisi olla joidenkin tavoitteiden kannalta.
Tällä hetkellä keskustelu on kuin kiistelyä siitä, että minkälainen jonkin huonekalun pitäisi olla välittämättä siitä, että mikä huonekalu se on. Toisten mielestä se ei ole tarpeeksi tuolimainen ja toisten mielestä ei ole tarpeeksi pöytämainen. Minä haluaisin tietää, että mikä huonekalu se edes on ja miksi me kaikki tarvitsemme juuri sen. Miksei jokainen voi vain halutessaan hankkia sellaisen huonekalun kuin haluaa. Miksei ihmiset voi itse sopia omista ihmissuhteistaan. Mihin siinä valtiota tarvitaan?