Kaikkien ihmisten oikeus avioliittoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rasvis
  • Aloitettu Aloitettu
Paljon työnnetään sanoja suuhun. Sitä yritän tuoda esille että tämä tarve ei ole lapsista lähtöisin vaan aikuisista jotka eivät hyväksy kyvyttömyyttään lisääntyä homosuhteissa. Joskus vilahtaa aina väite että lapselta evätään oikeus toiseen vanhempaan ilman tätä lakimuutosta. Tätähän ei lasten tarpeella voi perustella mitenkään. Hyviä vanhempia jonoksi asti nytkin adoptoimaan. Sen takia asiat lähtee harhailemaan kun pelkkä lasten etu ei ole mieleistä puheenaihetta puolustajille. Minun osalta keskustelu on tässä..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljon työnnetään sanoja suuhun. Sitä yritän tuoda esille että tämä tarve ei ole lapsista lähtöisin vaan aikuisista jotka eivät hyväksy kyvyttömyyttään lisääntyä homosuhteissa. Joskus vilahtaa aina väite että lapselta evätään oikeus toiseen vanhempaan ilman tätä lakimuutosta. Tätähän ei lasten tarpeella voi perustella mitenkään. Hyviä vanhempia jonoksi asti nytkin adoptoimaan. Sen takia asiat lähtee harhailemaan kun pelkkä lasten etu ei ole mieleistä puheenaihetta puolustajille. Minun osalta keskustelu on tässä..
Mut homoparit adoptoi jonon ohi. Koska muuten syrjintä, rasismi ja keskiaikainen moraalikäsitys.

En edes ihmettelisi.
 
Sitä yritän tuoda esille että tämä tarve ei ole lapsista lähtöisin vaan aikuisista jotka eivät hyväksy kyvyttömyyttään lisääntyä homosuhteissa.

1. Homous ei vielä itsessään vie kenenkään lisääntymiskykyä. Monilla homoilla ja biseksuaaleilla on lapsia. Valitettavasti tähän asti monen homoparin perheessä vain toinen vanhemmista on ollut lapsen laillinen huoltaja.

2. Eikö adoptointi yleensä ole sellaisten ihmisten ratkaisu, jotka eivät halua tai saa lisääntyä biologisesti? Vastustatko siis adoptiota ylipäätään, koska adoptiovanhemmat eivät voi hyväksyä mahdollista kyvyttömyyttään tai haluttomuuttaan lisääntyä itse?

Joskus vilahtaa aina väite että lapselta evätään oikeus toiseen vanhempaan ilman tätä lakimuutosta.

Muutama lisäfakta, joista et ilmeisesti ole tietoinen.

1. Sinkut (niin homot kuin heterot) ovat voineet tähän asti adoptoida lapsia. Homojen avioliittolaki ei muuta tätä miksikään.

2. Nyt myös homoparit saanevat oikeuden adoptoida, joten myös homoparien lapsilla voi olla jatkossa kaksi virallista vanhempaa. Jos siis olisit, kuten väität, lainkaan johdonmukainen ja aidosti huolissasi yhden vanhemman perheistä, niin tämä olisi paremminkin hyvä asia näkökannaltasi.

Eli vastustatkin todellisuudessa sinkkujen adoptiota etkä homoparien? Olet aivan hukassa nyt tässä homojen avioliittolain ja adoption vastustamisessa, jos asia onkin niin.
Jatkossa yhä useampi adoptoitava lapsi saa kahden vanhemman perheen, kun homojenkaan ei tarvitse enää adoptoida sinkkuina tai elää perheessä, jossa vain toisella vanhemmalla on virallinen vanhemmuussuhde parin lapsiin.

Tätähän ei lasten tarpeella voi perustella mitenkään. Hyviä vanhempia jonoksi asti nytkin adoptoimaan.

Ja nyt on vielä enemmän hyviä vanhempia jonossa, joista valita parhaat. Eikö olekin hienoa?

Sen takia asiat lähtee harhailemaan kun pelkkä lasten etu ei ole mieleistä puheenaihetta puolustajille.

Nimenomaan lasten edusta tässä keskustellaan ja kovin on vähissä ollut argumentit siihen liittyen kenelläkään. Omia foobioita ja ennakkoluuloja kyllä toistellaan väittäen niitä "lapsen eduksi", mutta aitoa tietoa lasten edusta ei näy löytyvän. Itse tuossa yritin toki pasteta tutkimusta siitäkin.
 
1. Homous ei vielä itsessään vie kenenkään lisääntymiskykyä. Monilla homoilla ja biseksuaaleilla on lapsia. Valitettavasti tähän asti monen homoparin perheessä vain toinen vanhemmista on ollut lapsen laillinen huoltaja, koska paria ei ole voinut merkitä yhdessä vanhemmiksi.

2. Eikö adoptointi yleensä ole sellaisten ihmisten ratkaisu, jotka eivät halua tai saa lisääntyä biologisesti? Vastustatko siis adoptiota ylipäätään, koska adoptiovanhemmat eivät voi hyväksyä mahdollista kyvyttömyyttään tai haluttomuuttaan lisääntyä itse?



Muutama lisäfakta, joista et ilmeisesti ole tietoinen.

1. Sinkut (niin homot kuin heterot) ovat voineet tähän asti adoptoida lapsia. Homojen avioliittolaki ei muuta tätä miksikään.

2. Nyt myös homoparit saanevat oikeuden adoptoida, joten myös homoparien lapsilla voi olla jatkossa kaksi virallista vanhempaa. Jos siis olisit, kuten väität, lainkaan johdonmukainen ja aidosti huolissasi yhden vanhemman perheistä, niin tämä olisi paremminkin hyvä asia näkökannaltasi.

Eli vastustatkin todellisuudessa sinkkujen adoptiota etkä homoparien? Olet aivan hukassa nyt tässä homojen avioliittolain ja adoption vastustamisessa, jos asia onkin niin.
Jatkossa yhä useampi adoptoitava lapsi saa kahden vanhemman perheen, kun homojenkaan ei tarvitse adoptoida sinkkuina.



Ja nyt on vielä enemmän hyviä vanhempia jonossa. Eikö olekin hienoa, että kenenkään ei tarvitse olla orpo?



Nimenomaan lasten edusta tässä keskustellaan ja kovin on vähissä ollut argumentit siihen liittyen kenelläkään. Omia foobioita ja ennakkoluuloja kyllä toistellaan väittäen niitä "lapsen eduksi", mutta aitoa tietoa lasten edusta ei näy löytyvän. Itse tuossa yritin toki pasteta tutkimusta siitäkin.
Tunnut nyt jo tuntevan minut mielestäsi hyvin :D. Miksi lämpiät? En vihaa homoja, en ole homokammoinen enkä toivo homojen kokevan syrjintää. Tuo adoptiohomma tökkii mulla. Et varmaan malttanut lukea kunnolla mun tekstiä kun opastat nykyistä lakia. Kirjoitin että "oikeus toiseen vanhempaan" siis toiseenkin. Mutta nythän olen jo sinkkujen ja adoption yms. Vastustaja...kuten sanottu että heteroilla on joku vaiva jos ei lapsia tule ( toki muutenkin joku voi haluta mitä en välttämättä tajua) ja homoilla se on omavalintainen asia.
 
Tää adoptioasia on aivan turha keskustelu tästä aiheesta puhuttaessa.

Miltään osin ei tilanne muutu huonompaan suuntaan tämän lain myötä adoptiolasten kannalta. Ei sitten mitenkään eikä millään perusteella. En todellakaan ymmärrä miksi tätä keskustelua edes käydään, ehkä siksi että vastustajat eivät edes tiedä mitä vastustavat, se on ollut vallalla tästä laista keskustellessa.
 
Tuo adoptiohomma tökkii mulla. Et varmaan malttanut lukea kunnolla mun tekstiä kun opastat nykyistä lakia.

Yritetään tässä selvittää mikä siinä tökkii.

Mutta nythän olen jo sinkkujen ja adoption yms. Vastustaja...

Esitin kysymyksiä, koska näkemyksesi ovat hyvin ristiriitaisia. Toistetaanpa:
Puhut adoptiolasten tarpeesta saada "oikeus toiseen vanhempaan", joten tarkoittaako se, että vastustat sinkkujen adoptiota? Ja jos ei, niin miksei? Homojen tasavertaisessa adoptiossahan ei ole kyse sinkkujen adoptiosta vaan homoparien. Sinkut ovat saaneet adoptoida ilman uusia lakeja ennenkin.
Kritisoit aiemmin (homo) adoptiovanhempia siitä, että näillä on halu lapseen, vaikka ei välttämättä kykyä tai halua saattaa sellaista alulle biologisesti. Vastustatko siis adoptiota ylipäätään vai mitä tuolla tarkoitit? Eikö se ole kuitenkin aika monelle heterollekin syy adoptioon.

kuten sanottu että heteroilla on joku vaiva jos ei lapsia tule ( toki muutenkin joku voi haluta mitä en välttämättä tajua) ja homoilla se on omavalintainen asia.

On niitä aika paljon muitakin syitä olla lapseton hetero kuin kärsiä jostain "vaivasta". Ei varmaan tarvitse luetella.

Eikä lapsettomuus ole monille homoille oma valinta. Siksihän homot juuri haluavat sen yhtäläisen adoptio-oikeuden, jotta he voisivat valita toisin.
 
Kannatan tasa-arvoista avioliittolakia. Olen hämmästynyt, miten sen läpimenon kanssa meni noinkaan tiukille. Odotin läpihuutojuttua asian puolesta. Ymmärrän, että asia on todella tärkeä henkilökohtaisella tasolla monille homo/lesboparille, mutta hämmästelen asian saamaa huomiota tässä taloudellisessa ja maailmanpoliittisessa tilanteessa. Suomen kannalta olisi mielestäni tärkeämpää miettiä, miten suomalaisilla homoilla säilyvät työpaikat ja että Venäjän homojen tonttiostoja saadaan hillittyä.

Asiaan palatakseni itselleni oli koko ajan selvää homoparien oikeus avioliittoon. Toki, mikäli kirkko sen haluaisi kieltää omalta osaltaan niin kaiketi mielestäni "ravintola saa valita asiakkaansa". Silloin vaan pitää olla valmiina ottamaan seuraukset vastaan ja tunnustamaan mahdollisuus siihen, että viereen nousee toinen ravintola, jolle asiakkaat kelpaavat. Asia, jonka kanssa mietiskelin pitkään, oli homoparien adoptio-oikeus. Koitin ajatella asiaa mahdollisimman monesta näkökulmasta, mutten keksinyt sitä, miten heterous tekee minusta tai kenestäkään muusta parempaa vanhempaa. Vähääkään lööppejä seuranneena huomaa nopeasti ettei heterous takaa laadukasta vanhemmuutta. Heterovanhempi voi olla melko "nevahööd" lapsestaan myös. Tilastoja homopareilta huostaan otetuista lapsista on toki melko vähän sattuneesta syystä. Mikäli tilastot myöhemmin paljastavat huostaanottoprosentin poikkeuksellisen suuriksi niin, jos tuota halutaan käyttää perusteena niin eikö tasa-arvoisuuden nimissä silloin pitäisi suorittaa muutakin filtteröintiä kuten tarkastella huostaanottoprosenttia esim. ikäryhmittäin, koulutustason perusteella, asuinkunnittain jne. Vastaus on kuitenkin helppo eli vanhemmuuden laadukkuutta voidaan tarkastella vain ja ainoastaan vanhempien tarjoaman vanhemmuuden laadukkuuden perusteella. Minusta tuo takaa lapsen oikeudetkin parhaiten.

Jos nyt joku on huolissaan siitä, että homoparin lapsi tulee kiusatuksi niin huoli on toki aiheellinen. Tällöin haluaisin edelleen kiinnitettävän huomiota siihen onko kiusatun vai kiusaavan lapsen saama kasvatus ollut laadukkaampaa...

Mun mielestä tasa-arvoinen avioliittolaki on hieno ja kaunis ajatus. Homoja enemmän pelkään suomalaisen heterobyrokratian toteutusta aiheesta. Valvira ja Trafi toteuttavat pian ylimenokaudelle jokaiselle heteromiehelle ottavana osapuolena perspanojakson sopeutumisen helpottamiseksi.
 
Yritetään tässä selvittää mikä siinä tökkii.



Esitin kysymyksiä, koska näkemyksesi ovat hyvin ristiriitaisia. Toistetaanpa:
Puhut adoptiolasten tarpeesta saada "oikeus toiseen vanhempaan", joten tarkoittaako se, että vastustat sinkkujen adoptiota? Ja jos ei, niin miksei? Homojen tasavertaisessa adoptiossahan ei ole kyse sinkkujen adoptiosta vaan homoparien. Sinkut ovat saaneet adoptoida ilman uusia lakeja ennenkin.
Kritisoit aiemmin (homo) adoptiovanhempia siitä, että näillä on halu lapseen, vaikka ei välttämättä kykyä tai halua saattaa sellaista alulle biologisesti. Vastustatko siis adoptiota ylipäätään vai mitä tuolla tarkoitit? Eikö se ole kuitenkin aika monelle heterollekin syy adoptioon.



On niitä aika paljon muitakin syitä olla lapseton hetero kuin kärsiä jostain "vaivasta". Ei varmaan tarvitse luetella.

Eikä lapsettomuus ole monille homoille oma valinta. Siksihän homot juuri haluavat sen yhtäläisen adoptio-oikeuden, jotta he voisivat valita toisin.
Olen kyllä kertonut jo miksi tökkii. Ei sinunlaiselle löydy mitään perustetta. Vain samaa mieltä olo kelvannee. Ollaan erimieltä mielipideasiassa ja olkoon niin
 
Toivottavasti seuraavaksi aletaan rummuttamaan suojaikärajan laskemista. Suomihan ei vielä kuulu tässä asiassa länsimaihin.
 
Hyvä kysymys Snowbe:ltä. Miksi ette suvaitsevaiset vastaa? Rasvis vastasi mutta ei osannut perustella mielipidettään. Ihme juntti ;) Ja proileri ei edes ymmärtänyt kysymystä :D
Oliko tämä nyt se kysymys sisarusten välisistä avioliitoista?

Kyllähän asia on aivan kuten on jo todettu, ei näiden kieltämiseksi ole sen kummempia syitä kuin homoliittojenkaan. Ylipäätään voitaisi miettiä, onko järkevää että kahden (tai useamman) ihmisen välinen juridinen sopimus on erityisessä asemassa muiden juridisten sopimusten joukossa, niin että valtion pitää säädellä ketkä ja missä olosuhteissa voivat tuollaisen sopimuksen tehdä. Mielestäni järkevintä olisi uudistaa lakeja perinnönjaon yms asioiden, joihin avioliitto vaikuttaa, osalta niin että ihmiset saisivat täysin vapaasti sopia näistä keskenään. Lasten huoltajuuden kohdalla tässä toki saattaisi tulla eteen monimutkaisia kysymyksiä, esim usean ihmisen kesken solmitun avioliiton tapauksessa. Mutta joka tapauksessa lähtökohta pitäisi olla, että valtiolla ei ole mitään syytä säädellä ihmisten yksityiselämää eikä ihmisten keskenään tekemiä sopimuksia, niin kauan kun ketään osapuolta ei kohtuuttomasti hyväksikäytetä.
 
Mielestäni Halliksen kirjoituksessa premissi on pielessä: homoliittoja vastustetaan äänekkäimmin Raamatulla perustellen ja tulikivillä varoitellen - eli koitetaan jälleen yhdistää uskonto ja lait...tämä ei voi 2000-luvulla mitenkään kuulua lainsäädäntötyöhön ja Halla-Aho on liian nynny sanomaan sen tuossa ääneen. Jos me naureskelemme Iranilaisille ja sharialle, meidän pitää naureskella Maaselille, Räsäsille ja Oinosille ihan samalla tavalla. Ja kyllä, ihminen joka perustelee lakipykälää Raamatulla on pönttö. There, I said it.



Tuohon Halla-ahon kirjoitukseen liittyy varmasti osittain se että osa hänen puolueestaan on juurikin näitä uskovaishörhöjä, eikä hän halua sanoa suoraan että he ovat täysin kujalla asiassa. Täytyy kuitenkin muistaa että perussuomalaisten äänestäjissä on myös paljon tuon lain kannattajia. Nyt vain tuntuu että ne vastustajat ovat eniten äänessä. Ja uskon että muut asiat ovat persujen äänestäjien listoilla korkeammalla.

Itse ainakin nauran kaikille hölmöille uskonnosta riippumatta. Pidän jotain fundamentalistikristittyä yhtä vaarallisena kuin muitakin uskontokunnan edustajia jos tälläinen henkilö on päättävässä asemassa.

Kuka tekee aloitteen jossa valtiota ja kirkkoa vaaditaan erilleen?
 
Mielestäni Halliksen kirjoituksessa premissi on pielessä: homoliittoja vastustetaan äänekkäimmin Raamatulla perustellen ja tulikivillä varoitellen - eli koitetaan jälleen yhdistää uskonto ja lait...tämä ei voi 2000-luvulla mitenkään kuulua lainsäädäntötyöhön ja Halla-Aho on liian nynny sanomaan sen tuossa ääneen. Jos me naureskelemme Iranilaisille ja sharialle, meidän pitää naureskella Maaselille, Räsäsille ja Oinosille ihan samalla tavalla. Ja kyllä, ihminen joka perustelee lakipykälää Raamatulla on pönttö. There, I said it.

Tämä on malliesimerkki Halla-Ahon kuvaamasta masentavasta dialogista. Ad hominemia ja halveksuntaa. Ainoa argumentti tämän lisäksi on vuosiluku. Olisi mukava kuulla lisäperusteluja siitä miten vuosiluku vaikuttaa lainsäädäntään? Lakialoitteen tärkein pointti itselleni oli toisenlaisten ihmisten hyväksyntä. Näyttää siltä, ettei suuri osa aloitteen kannattajista oikeastaan ole suvaitsevaisuuden asialla vaan aiheesta saadaan keppihevonen, jolla pilkata uskovaisia ja muita typeryksiä. Jos tehdään oletus, että homoavioliiton vastustus indikoi ihmisen alhaisesta älykkyysosamäärästä niin eikö tällaiset ihmiset pitäisi myös hyväksyä? Älykkyys on synnynnäinen ominaisuus siinä kuin sukupuolinen orientaatiokin. Toivoisin että edes tässä kohtaa osapuolet voisivat paiskata kättä ja kiittää toisiaan hyvästä matsista. Seuraavat väännöt sitten eutanasiasta, vammaisten sikiöiden abortoinneista tms. jännistä jutuista.
 
Homo homo homo homo homo. Harmittaako? Miten porukkaa nyt jaksaa harmittaa tuo lakiesityksen läpi meno?

En ole ketjua kokonaan lukenut, mutta hauskoja vertauksia ihmiset ovat jo tehneet. Joku aikaisemmin esitti teoreettisen tilanteen, jossa on kaksi täsmälleen samanarvoista perhettä, toisessa hetero- ja toisessa homovanhemmat. Kumpaan lapsi pitäisi sijoittaa, jos se 95% tod. näköisyydellä tulee olemaan hetero. No tämähän ei ole milläänlailla validi argumentti, koska eihän ihmisestä voida tietää millään varmuudella, että homottaako sitä vai heterottaako sitä. Niin naurettavia vänkäämisiä välillä ihmisillä, joilla tuetaan omaa kantaa.

Jollain tasolla vielä ymmärrän että se huoli on nimenomaan tästä adoptio-oikeudesta, mutta kaikki muut menee kyllä yli hilseen meikäläiseltä. Varsinkin jos on milläänlailla uskovaista sorttia ne argumentit. Mutta uskontohihhuleita voin mollata sitten erikseen siihen kuuluvassa ketjussa.

Eikö se ole merkki ihmiskunnan ja varsinkin -lajin kehityksestä, jos kyetään lakeja (eli kaikkien yhteisiä sääntöjä) muokkaamaan ihmislähtöisesti, ei minkään satukirjojen mukaan? Vai ihanko oikeasti teidän vastustajien mielestä ihminen on lajina kehityksensä huipulla?

Mitä homovanhempien lapsiin tulee ja eritoten näiden kohtaamaan kiusaamiseen, niin meistä vanhemmistahan se on lähtöisin. Ei meidän pikku-Eevertti kiusaa naapurin homopettereiden lasta jos kasvatan Eevertin ymmärtämään että kaikki olemme lähtökohtaisesti samanarvoisia ja että pitää nähdä se ihminen sieltä kaiken takaa.
 
Yhyybyhyy.

Oikeesti, vuonna 2014 Suomea uhataan tulikivillä ja kadotuksella kun homot pääsee keskenään naimisiin. 1500-luvulla tää vois just ja just mennä läpi mutta nyt se ei valitettavasti vaan enään käy. Jos tästä ei tuota vuosilukuperustelua tajunnut niin olen voimaton.

Ymmärtääkseni Hallis on ollut varsin nyrpeä islamilaisia fanaatikkoja kohtaan ja mun mielestäni olisi reilua nyrpeillä ne oman lähipiirinsä fanaatikot siihen samaan syssyyn. Siksi nynny.

Paiskataan vaan kättä, tosin se voi olla vaikeeta kuin Kristilliset aikoo pistää kumoavan lakialoitteen pystyyn ja Persuille veikataan pykälän hyväksynnästä kynnyskysymystä hallitysneuvotteluihin. ...näitkö mitä James Potkukelkka Hirvisaari pisti twitteriin äänestyksen jälkeen? Siitä sitten vaan tassua paiskomaan.
 
Lop
Homo homo homo homo homo. Harmittaako? Miten porukkaa nyt jaksaa harmittaa tuo lakiesityksen läpi meno?

En ole ketjua kokonaan lukenut, mutta hauskoja vertauksia ihmiset ovat jo tehneet. Joku aikaisemmin esitti teoreettisen tilanteen, jossa on kaksi täsmälleen samanarvoista perhettä, toisessa hetero- ja toisessa homovanhemmat. Kumpaan lapsi pitäisi sijoittaa, jos se 95% tod. näköisyydellä tulee olemaan hetero. No tämähän ei ole milläänlailla validi argumentti, koska eihän ihmisestä voida tietää millään varmuudella, että homottaako sitä vai heterottaako sitä. Niin naurettavia vänkäämisiä välillä ihmisillä, joilla tuetaan omaa kantaa
Niin minä esitin tuon tilanteen. 95% siksi koska eikös homoseksuaaleja ole noin 5% väestöstä eli oletan 95 lasta sadasta kasvaa heteroksi. Kummanlaisessa perheessä luulet että lapsen seksuualisen identiteetin kehitys on vakaampaa? Kumman tarpeista koko asia on vireillä, lasten vai aikuisten? En uskokkaan että vastaat. Ainut mistä minä halusin puhua mutta sittenpä alkaakin homofoobikon leimaa tulla. Ja tuo kiusaamis/syrjintä alttius sitten. toivotaan ettei sitä olisi ja tehdään päätöksiä sen mukaan mutta käytäntö onkin toisenlainen....ja vielä kerran: en ole foobikko ja en syrji enkä kannusta syrjimään vähemmistöjä. Ja se syrjintä syyte mulle kumminkin tulee kun en puolla sitä adoptiota :)
 
Oleellinen kysymys on mielestäni se, mitä laki huonontaisi nykytilanteeseen nähden. Yksi homo voi jo nyt adoptoida lapsen ja kasvattaa sitä kumppaninsa kanssa, joten miten se huonontaa lapsen asemaa, että toinenkin käytännön huoltaja virallistetaan? Kielletäänkö "sinkkuadoptio" homoilta tai vaikka kokonaan? Otetaanko adoptoitu lapsi pois, jos adoptiovanhempi alkaa homosuhteeseen? Jos yhden vanhemman adoptio kielletään, niin mitä tehdään lesboille, jotka tekevät sen lapsen itse (miehen saanti mukaan projektiin jostain ei varmasti tuota vaikeuksia)? Otetaanko lapsi pois?

Jos minä saisin suunnitella maailman uudestaan, niin ei siellä varmaan olisi homoja tai muutakaan minun omista standardeistani poikkeavaa vaan ainoastaan ydinperheitä ja fiksuja ihmisiä, mutta kun reaalimaailman lainalaisuudet ovat erilaiset, niin päätökset pitää tehdä ne huomioiden. Itse en ole ylläoleviin kohtiin keksinyt muuta vastausta kuin sen, että adoptio-oikeuden laajentaminen on juuri sen lapsen kannalta parannus nykytilanteeseen. Tuleepa edes se toinenkin puolisko haastateltua ja sopivuus huoltajaksi tarkastettua, toisin kuin nyt jos vain yksi vanhempi adoptoi ja toinen hengailee epävirallisesti siinä sivussa.
 
En mä foobikoksi sua meinannut, mun mielestä vaan ei voida lyödä prosentuaaleja lapselle että siitä tulee n prosenttia homo ja n prosenttia hetero. Toisekseen, nuo prosentithan muuttuu aina, eli lasten suhteen ollaan ns. jälkijunassa. Olen aika varma, että aina uuden sukupolven kohdalla homo/hetero-suhteet tasoittuvat, sillä yhä useampi uudesta sukupolvesta uskaltaa tulla ulos kaapista. Myös mietin näitä joko homo tai hetero -juttuja, johan se antiikin rooman ajoilta tiedetään että itseasiassa ihan helvetin suurta osaa ihmisistä voi välillä vähän homottaakin. Eli en usko käsitteeseen että 95% ihmisistä on 100% heteroita ja 5% väestöstä on 100% homoja. Tähän mun mielestä tää keskustelu viimeistään kaatuu. Tehdään asioista joko-tai.

En ihan ymmärtänyt mitä vastausta minulta odotat. Ilmeisesti tarkoitit, että koska suurella (95%) tod. näk. lapsesta tulee hetero, niin lapsi tulisi sijoittaa heterovanhempien luo, koska tämä ruokkisi lapsen heteromaista seksuaali-identiteettiään. Tai siis lapsen heteromaisen seksuaali-identiteetin kehitys olisi vakaampaa, ilmeisesti koska saisi heterovanhempien mallin vanhemmistaan? Tämä nyt on lähtökohtaisesti mun mielestä aika merkityksetön argumentti, koska eihän välttämättä kaikki yksinhuoltajienkaan lapset saa "vakaata" seksuaalisen identiteetin kehitystä.

Tietysti siis olen itsekin sitä mieltä, että jos teuvot ja muut ämmähomot kasvattaisi lapset 100%:n ämmähomoiksi (bitch I´m fabulous!) niin ei sekään kivaa olisi.

Yhdyn (vertauskuvannollisesti) tuohon yhteen edeltävään miespuhujaan, joka oli sitä mieltä että ei voida argumentoida heitoilla "jos olisi kaksi osapuolta samalla viivalla, toinen homo ja toinen hetero", koska tämä ei ikinä toteudu maailmassa. Yhtälailla korpeis niin vitusti, jos lapsi laitettaisiin huonoille adoptiovanhemmille (lasta hakataan ja käytetään hyväksi) ihan vaan sen takia, että nämä vanhemmat olivat heteroita.

Mielenkiinnolla ainakin itse odotan, että mihin suuntaan yhteiskunta tulee menemään. Vieläkö 30v päästä jotain jaksaa homot niin paljon harmittaa että tehdään kaasuiskuja paraateihin :D Tai koska ne tulikivet rupee tippuun taivaalta.

- - - Updated - - -

Oleellinen kysymys on mielestäni se, mitä laki huonontaisi nykytilanteeseen nähden. Yksi homo voi jo nyt adoptoida lapsen ja kasvattaa sitä kumppaninsa kanssa, joten miten se huonontaa lapsen asemaa, että toinenkin käytännön huoltaja virallistetaan? Kielletäänkö "sinkkuadoptio" homoilta tai vaikka kokonaan? Otetaanko adoptoitu lapsi pois, jos adoptiovanhempi alkaa homosuhteeseen? Jos yhden vanhemman adoptio kielletään, niin mitä tehdään lesboille, jotka tekevät sen lapsen itse (miehen saanti mukaan projektiin jostain ei varmasti tuota vaikeuksia)? Otetaanko lapsi pois?

Jos minä saisin suunnitella maailman uudestaan, niin ei siellä varmaan olisi homoja tai muutakaan minun omista standardeistani poikkeavaa vaan ainoastaan ydinperheitä ja fiksuja ihmisiä, mutta kun reaalimaailman lainalaisuudet ovat erilaiset, niin päätökset pitää tehdä ne huomioiden. Itse en ole ylläoleviin kohtiin keksinyt muuta vastausta kuin sen, että adoptio-oikeuden laajentaminen on juuri sen lapsen kannalta parannus nykytilanteeseen. Tuleepa edes se toinenkin puolisko haastateltua ja sopivuus huoltajaksi tarkastettua, toisin kuin nyt jos vain yksi vanhempi adoptoi ja toinen hengailee epävirallisesti siinä sivussa.

En tiedä miten se nykyisin menee, voisiko joku tietävämpi selventää? Otetaan vaikka esimerkki että Pekka on yh ja rupee homosteleen. Lapsi on homostelun alussa 1v. Pekka homostelee 10v ja he elävät kolmisin (pekka, homopuoliso ja lapsi) tuon 10v onnellista perhe-elämää. Pekka heittää veivit ja mikäli lähiomaisia ei ole, niin 11v lapsi otetaan huostaan ja pekan homopuoliso, lapselle tod. näk. läheisin ihminen, ei ole oikeutettu adoptioon koska ei ole oikeutettu lähiomainen.

Voiko siis tuo yo. skenaario vielä tapahtua, vai olisiko pekan homopuolisolla adoptio-oikeus?
 
Ainoa argumentti tämän lisäksi on vuosiluku. Olisi mukava kuulla lisäperusteluja siitä miten vuosiluku vaikuttaa lainsäädäntään?
No varmaan sillä tavalla, että ihmiskunnan olettaisi ns. menevän eteenpäin historian saatossa, tietävän enemmän ympäröivästä todellisuudesta ja pohjata poliittiset päätökset ja perustelut tietoon taikauskon sijaan. Esim. jos nyt vertaan lainsäädäntöä vuonna 0 ja 2013, niin sanoisin, että asioita on tällä välillä tapahtunut ja ne varmaan heijastuvat millainen yhteiskunta ja lainsäädäntö näissä aikapisteissä vallitsi.

Lakialoitteen tärkein pointti itselleni oli toisenlaisten ihmisten hyväksyntä. Näyttää siltä, ettei suuri osa aloitteen kannattajista oikeastaan ole suvaitsevaisuuden asialla vaan aiheesta saadaan keppihevonen, jolla pilkata uskovaisia ja muita typeryksiä. Jos tehdään oletus, että homoavioliiton vastustus indikoi ihmisen alhaisesta älykkyysosamäärästä niin eikö tällaiset ihmiset pitäisi myös hyväksyä?
Olen tavannut erittäin älykkäitä ihmisiä, jotka vastustavat tätä uutta tasa-arvoista avioliittolaki ja yhteisenä tekijänä heillä kaikilla on erittäin vanhoillinen ja tiukka käsitys kristinuskosta. Kun argumentoinnissa paistaa raamattu ja "yök peppuseksiä" -asenne, niin mitä muuta voit odottaa kuin facepalmausta ja ivallista naureskelua. Eduskunnassakin oli lakialoitteen vastustajissa nähtävissä siirtymistä argumentoimaan lähinnä lapsen oikeuksista, kun lähes jokainen vetosi epämääräiseen "lapsen oikeus molempiin vanhempiinsa" -käsitteeseen, joka ei kestä tarkastelua yhtään.

Mun mielestä tämä lakialoite on yksi pieni askel suuressa portaikossa kohti parempaa yhteiskuntaa ja en näe myöskään mitään järkeä jäädä sen pidemmäksi aikaa jäädä ilakoimaan asiasta "jee astuimme rappusen yli" -mentaliteetilla, kun matkaa on vielä aika paljon ja muutakin tehtävää on. Lisäksi jos tämä Niikon visio lakialoitteesta pelottavana yhteiskuntakokeiluna* toteutuu ja huomataan, että todellisuudessa tästä on ollut huomattavaa haittaa yhteiskunnalle, niin aina lain voi muuttaa alkuperäiseen muotoonsa.

* voidaan aina kysyä, että mikä lakimuutos ei ole "yhteiskuntakokeilu", koska emmehän me osaa ennustaa tulevaisuutta ja nähdä kaikkia seurannaisvaikutuksia nykyaikaisessa monimutkaisessa yhteiskunnassa.
 
Minä en ymmärrä sitäkään pelkoa että lapsen seksuaalinen kehitys olisi jotenkin epävakaata homoperheessä. Yhäkään homoksi tai heteroksi ei opita enkä myöskään jaksa uskoa että homoperheessä tapahtuisi jotain painostusta lasta kohtaan että hänestäkin pitäisi tulla homo. Homovanhemmat eivät varmasti ole oletusarvoisesti sen parempia kuin heterovanhemmatkaan, mutta vaikea uskoa että ainakaan homofoobikoksi lapsi homoperheessä kasvaa. Mitä väliä silläkään on vaikka homoperheen lapsesta tulisi homo itsestäänkin? Miten se voi jonkun aamupuuroon mennä? Aika moni heterokin jättää tässä maassa lisääntymättä, olkaa ennemmin siitä huolissanne.
 
Back
Ylös Bottom