Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Itellä on tullu viime aikoina enimmäkseen etukyykkyä harrastettua, mutta joku aika sitten vaihdoin pitkästä aikaa takaisin takakyykkyyn. Aiemmin sain etukyykyn tuntumaan reisiin, mutta fiilis katos jonneki ja sen takia se oli vaan kyykkäilyä. Ton yläruumiin "keikahtamisen" takia vaihoin etukyykkyyn. Etukyykky alkoi loppuaikoina keikahtamaan liikaa eteen ja tästä johtuen ajattelin kokeilla takakyykkyä, joka tuntuikin pitkästä aikaa melko mukavalta. Vaikka tiedänkin suht oikean tekniikan takakyykkyyn, en taivu tiputtamaan persettä niin paljon kenttään kuin pitäisi ilman polvien liiallista notkahtamista eteenpäin. Kyykkyä rajoittaa muutenkin aiempi selkä"vamma" ja polvet.

Itseasiassa nyt on melko hyvä fiilis pitkästä aikaa. Mavessa otteen vaihtamisen ansiosta selkä on vahvistunu ja tätä myöten kyykkykin sujuu paremmin. Onneksi tajusin vaihtaa ristiotteen myötäotteeseen kun selkä tykkäs kyttyrää (vetää ylhäällä enemmän toiselle puolelle) ja tätä myöten ei oo selkäkään vittuillu. Huomenna pitäs kokeilla kyykky-ykönen! :) Sitten saaki nähä paljo tulee yt:ksi... Sori off-topicista, mutta piti hieman avautua.
Niin ja lasten painoissa täällä vielä mennään! ;)

PS. jos joku tietää hyviä eristäviä etureisiliikkeitä, muita kuin perus reidenojennus, nii sanokee ihmeessä kun ei itellä mielikuvitus riitä...

könt haben sanoi:
PS. jos joku tietää hyviä eristäviä etureisiliikkeitä, muita kuin perus reidenojennus, nii sanokee ihmeessä kun ei itellä mielikuvitus riitä...
ainakin sissikyykky on ihan kiva liike :)

Yksi oleellinen asia vielä; antaako polvien mennä "yli" varpaiden vaiko pitääkö polvet suht suorana koko liikkeen ajan? Muistan ainakin lukeneeni jotain Tom Platzin ohjeita kyykkyyn jossa mies sanoi että "let your knees travel past your toes" eli anna polvien mennä yli varpaiden linjan. Kun taas oon lukenut monia muita ohjeita missä kehoitetaan pitämään polvet "suorassa".

Jimbe sanoi:
Jimbe usko nyt vaan siihen vattan treenaamiseen. Mulla oli aika samanlainen kyykyn ja maven suhde alkuun ja kyykyt tuppas nousemaan aina perse edellä. Jos nouset perse edellä, niin tekniikka on väärä ja painoa on voimiin nähden liikaa. Ei se mitään vaikka jalat jaksais vaikka kuinka, mutta kun se keskikroppa ei pysty pitämään painoa siinä missä pitäisi. Jos et halua käyttää niitä lisäpainoja, niin tee sitten voimapyörää ja jalannostoja tangosta roikkuen niin että nostat nilkat sinne tankoon kiinni rauhallisella liikkeellä. Nämä nyt tuntuisivat itselleni olevan muutenkin ainakin itselleni parhaat liikkeet. Myös vatsoja seisaaltaan taljassa kannattaa kokeilla.

Mulle auttoi aika paljon, että heitin vyön ja aika suuren osan painoista helvettiin ja teen kyykyn aivan pohjaan asti (pohkeet ja takareidet hipaisee tai mennään ainakin lähelle tätä, mutta siihen asentoon ei paineta sitten yhtään enempää tai polviin alkaa sattua). Lisäksi kovaa kyytiä vattalle ja vähän kevyempää alaselälle. Kohtapuoliin ollaan lähellä vanhoja sarjaenkkoja, mutta tekniikka on parempi, vyötä ei enää tarvita ja kyykyt tehdään syvempään. Lisäksi näyttää siltä, että kehitys ei ole hetkeen loppumassa :)

edit. Tosta polvien menemisestä varpaiden yli mielipiteet kyllä jakaantuu aika kovasti. Mulla vaatii ainakin aivan järjettömän leveän asennon, jos aion saada polvet pysymään lähelläkään suoraa. Eli kyykky muistuttaa voimanostajan kisakyykkyä. Tämä taas ei ole välttämättä kovin hyvä asia nivusten kannalta ilman trikoita. Tällä tavalla kyykky ottaa myös reilusti enemmän perseeseen ja takareisille. Jos taas päästät polvet edemmäs, niin olet kokonaisuudessaan hieman enemmän kasassa ala-asennossa, alaselkä saattaa pyöristyä alhaalla käydessä ja polvetkin voivat olla vaarassa. Toisaalta, se ottaa enemmän etureisiin ainakin mulla ja tykkään muutenkin, koska tuntuu luonnollisemmalta.

Mun kyykky parantui samantapaisista vaikeuksista ... kyykkäämällä! Tein Korten 3x3 ohjelmaa, jossa kyykkäillään peruskuntokuukausi 3x viikossa aika kevyillä raudoilla 6-8 sarjaa per treenikerta, 60 sek palautuksilla.

Tuollainen hinkkaus paransi sekä tekniikkaa että tukilihasten voimia niin että isommillakin romuilla pysyi sitten paketti kasassa.

Mulla on alaselkä luonnostaan niin jäykkä että selkä vääntyy ala-asennossa väkisin liian alas oli niskassa sitten pelkkä tanko tai 150kg, jonka jälkeen koko liike on tehoton kun isoin kuormitus tulee alaselälle eikä jaloille.. Tämä ei ole mikään sairaus mutta joillain se vaan on luonnostaan niin. Mave on ollut aina luonnostaan mun vahvin liike, selässä ja jaloissa on potkua raskaisiinki kyykkyihin mutta minkäs teet, kyllä ne kovat prässit ja mavetki saa jalat ja selän vahvistumaan / kasvamaan. Bodauksesta kun suurimmalla osalla on kuitenki kyse niin miksi hakata päätä seinään vuositolkulla kun ilmankin saa varmasti riittävän isot ja vahvat jalat.

Hyvä artikkeli, selvensi asiaa kyllä paljon. Tuli vaan mieleen tota lukiessa että mun tukilihakset eivät ole varmaankaan kehittyneet paljo paskaakaan kyykätessä koska oon aika innokas vyön käyttäjä. Pitää pikkuhiljaa opetella pois sen käytöstä.

Ton Dopeyn mainitseman kyykkyreseptin lisäksi, kannattaa vahvistaa kyykkäyksen kannalta oleellisia tukilihaksia apuliikkeillä. Apuliikkeitä ei vedetä lähellekään failurea. Sellaista 10-15 toistoa. Reverse hyper kone antaa ainakin alaosastoon jämäkkyyttä. Jto:lla on tuolla voimannosto-osiolla jossain threadissa myös asiallinen listaus liikkeistä, joilla keskivartalon tukilihaksia voi vahvistaa vapailla painoilla (= parempi kokonaiskoordinaatio).

Mikäs mulla sitten on vikana, kun en pääse kyykkyyn kunnolla edes ilman painoja tai tankoakaan. Eli ihan normaali kyykistyminen on helvetin hankalaa. Jostain kiristää mutta mistä. Kyykistyminen on "jäykkää" ja ilman painojakin meinaa mennä perseelleen. Prässsissäkin kantapäät nousee irti levystä aikaisin niin, että liikettä ei voi viedä loppuun asti.

Sen huomasin peilistä katsoessa, että kyykistyessä oikea pakara on korkeammalla kuin vasen eli tavallaan olen vinossa ala-asennossa. Pari vuotta sitten oikea polvi tähystettiin, jossa ei ollut mitään isoa vikaa, mutta toipuminen kesti helvetin kauan (6kk yhden sijaan) paskojen hoito-ohjeiden takia. Silti ei mitään havaittavaa vikaa ole.

Kyykistyessä myös kantapäät pyrkii hiukan nousemaa ylös. Mulla on jaloissa aika paha ylipronaatio, mutta todella hyvät pohjalliset, jotka kompensoivat sitä hyvin.

Mikä lihas voi olla jumissa? Etu- ja takareidet ei ole. Oikea pakara on hieman jäykempi, mutta en usko senkään olevan ratkaisevaa. Ortopedin mukaan jalkapohjien rakenne vaikuttaa (tavallaan jäykkä nilkka), mutta pohjallisten pitäisi kuulemma auttaa aika paljon ja vika tuntuisikin olevan muualla.

Outo on se, että esim. jalkoja venytellessä olen notkeampi kuin kukaan tuntemistani ihmisistä.

Hyvä neuvo tuo mahdollisimman kapea ote. Itse olen tainnut alkaa ihan vahingossa levittämään otetta ja yläruumis onkin tuntunut jotenkin löysemmältä.

Tanko enemmän selkään, rannesiteet ja OTA KAPEAMPI OTE TANGOSTA, mieluiten ihan forkut pystysuorassa. Auttoi kaverilla ainakin aika hyvin :thumb:

Tortilla90 sanoi:
Mikä on normaali kyykkymaksimi kun sitä kokeilee ekan kerran?
Jos kuvitellaan että penkissä se on 40-70kg..

70kg on kyllä aika paljon, mutta varmaan se on syvälle tehtynä sitten jotain 50-70kg?

Keiko- sanoi:
Varmaan merkkaa aika pirusti kyykkyasentos.
Eikös ihmisen kuitenkin pitäisi kyetä kyykistymään ja poimaan esim. sukka lattialta oli asento sitten ihan mikä tahansa? Aika pirusti silloin vaikuttaa jokin muukin, jos sekin on vaikeaa.

askelkyykky ja etukyykky ne rokkaa muuta ei tarvii.
Ja aika harvoin tulee niitäkin tehtyä max kerran kuussa. muute prässi,reisiojennukset ja hack, takareidet maaten, takareidet seisten ja askelkyykky jos vielä on tarvetta se on mun jalkapäivä ja ihan hyvin on tarttunut lihaa jalkoihin... ja kun pituuskin on 188.

Liitteet

• Priestjalkakuva.webp
    Priestjalkakuva.webp
    30,5 KB · Katsottu: 573
Itsellänikin on ollut ongelmana syväkyykyssä alaselän taipuminen ja muutenkin koko selän kääntyminen eteenpäin (eli lähemmäs vaakatasoa). Mulla on sen verran jäykät akillesjänteet, että kyykkyyn meneminen on mahdotonta, ilman että selkä menee täysin väärään asentoon. Selvä apu tuli kun laitoin 5 kg levypainot molempien kantapäiden alle ja aloin kyykkäämään. Tällöin selkä pysyy paljon paremmin suorana, jolloin loukkaantumisen riski pienenee ja muutenkin liike kulkee mukavasti. En usko että olen todellakaan ainut jolla on ongelmia tämän kireyden kanssa, joten muutkin voisivat saada apua näistä levypainoista. Idea ei ole ihan täysin tuulesta temmattu sillä olen ainakin nähnyt Milos Sarcevin ja itse Ison Arskan käyttävän noita painoja kantapäiden alla. :D

Damn, kylläpä nyt on pää pyörällä, ite teen sellasta kapean kyykyn pikkasen leveempää versiota, kuitenkin niin että saan sen tuntumaan hyvin etureisissä, ja teen VYÖN kanssa, ja hyvin kulkee, voin tosi usein lisätä painoja, mutta jotenkin tuntuu että ilman vyötä joutuis noista painoista aika paljon rokottaa, motivaatiot vyön poisjättämiseen ei siis oo kovin hyvät, mutta kannattaisko tosiaan jättää vyö pois, voiko vyöstä olla jotain haittaa pidemmän päälle? Tai ehkä vois alkaa tekee etukyykkyä ja ilman vyötä, ei oo sitäkään tullu ikinä tehtyä.

Back
Ylös Bottom