Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Meillä on duunin salilla melko paskat kyykkymahdollisuudet. Virittelen jonkinmoisen "kyykkytelineen" penkistä siten, että laitan raudan mahdollisimman ylös ja väärinpäin.

Oika hankalaahan tää on, varsinkin kun alkuvaiheessa pitää olla varpailla kun ne penkin jalustaraudat on tiellä. Onneksi painot on niin pieniä, ettei pikku kikkailu ainakaan vielä ole aiheuttanut havereita.

Normikyykyssä olen huomannut sellaisen ongelman, että liike ikäänkuin "kaatuu" eteen. Tämä ilmeisesti johtuu kireistä nilkoista ja akillesjänteistä? Pääsen kerran viikossa kunnolliselle salille ja siellä aina joskus teenkin kyykyt smithissä (jos se nyt oli smith). Näin saan pidettyä homman paremmin pystysssä, eli pidän jalkoja vähän edessä ja nojaan ikäänkuin taaksepäin.

Nyt sitten duunin salilla löysin ihan vahingossa "uuden" liikkeen. Päästän itseni niin alas, että istahdan penkille. Penkki on aika matalalla, ja reidet ovat lattiansuuntaisesti ja ehkä hieman ylikin. Kaveri sanoi että tämän liikkeen nimi on box-kyykky.

Vastaako tämä liike täysin normikyykkyä vai onko täysin eri liike? Itselläni ainakin selkä pääsee vähemmällä ja muutenkin liike tuntuu tehokkaalta. Mikä on paras suoritustekniikka ko. liikkeelle? Kannattaako ko. liikkeen tekemistä jatkaa vai pitäytyä peruskyykyssä?

... niin ja treenaan ihan bodaustyyliin eli pienillä painoilla 8 -12 mahdollisimman puhtaita sarjoja.

kyykky kaatuu eteen, koska painat jaloilla lattiaan kun ajattelet, että jaloillahan se kyykky tehdään.
boxin kanssa on hyvä hajoitella oikeaa tekniikkaa, joskin se auttaa enemmän voimanostokyykkyyn.
kuvittele istuvasti taakse, älä alas. työnnä siis persus tarkoituksella taaksepäin ja pidä rinta ylhäällä loppuun saakka. ylösnousussa taas painat tankoa ylöspäin, nostat rintaa esiin ja lopuksi työnnät lantiota tangon alle sensijaan että ajattelisit nostavasi jaloilla sen painon.
tuollaviisiin sen oppii, kun keskittyy oikeisiin asioihin. luontevaksi kyykky tuli ainakin minulla vasta parin kuukauden 3x viikossa treenin jälkeen, alussa mulla oli ihan samoja ongelmia kuin sinulla.
aluksi joutuu pudottamaan painoja, jotta homman saa toimimaan. ajastaan sitten pyyhkäiset vanhoista raudoista ohi turvallisella ja tehokkaallla tekniikalla.

Painonnostoliikkeiden ollessa pannassa nilkan kuntoutuksen ajan kokeilin tuossa aamusella boxikyykkyä tavallisilla jumppakuminauhoilla :eek: jotka tuli aikoinaan hommattua olkapään kuntousta varten. Toimi itseasiassa yllättävän hyvin mun tämänhetkisen pateettisen kyykyn kanssa.

Eihän niillä nyt valtavia jännityksiä saa aikaiseksi ja todennäköisesti kuoleentuvatkin aika nopeasti, mutta ovatpahan halpa keino kokeilla "vetokumien" dynaamista maailmaa. Eli tavalliset violetit jumppakuminauhat "tuplana" (lattiasta tangon ympäri ja takaisin) oli testissä, ja alhaalla boksilla jännitystä n. 20kg, ylhäällä vajaat 40kg. Puolisen tuntia olivat jännityksessä eikä ainakaan silmämääräisesti ollut muutoksia vielä havaittavissa lepopituudessa tai elastisissa ominaisuuksissa.

Heh no noinhan se menee :D On aika hurjaa toi kyykky kumeilla kyllä. Otin joskus siin, että alhaalla 230kg ja ylhäällä 260-265kg ja se paine oli ihan armoton kun se kuminauhat painaa sua lattiaan! Keskikroppa joutuu olemaan todella tiukilla siinä. Ihan mieletöntä.

Noniin, se siitä. Toinen kerta, eka lämppärisarja ja poks. Aika veikeä tunne kun kyykätessä toiselta puolelta katoaa vastus ykskaks, sille tasapainoharjoittelulle ei pärjää yksikään jumppapallo tai tasapainolauta.:D

ite kokeilin tänään tota hack-kyykkyä tangolla, niin ihan hyvältä se tuntu. katoin peilistä kun ensin ihan pikkupainoilla testailin, niin ei selkä mennyt läheskään tommoseen asentoon kun noissa kuvissa ala-asennossa. Johtuen tietenkin siitä kun ei työnnä persettä ulospäin
liikaa. ja kyllä tuntu reisissä.

Battle sanoi:
Eikö tuo tangolla tehty Hack muka sitten tee kipeää selkään, jos kerran mavekin tekee? Ja onko tuo kovinkaan tehokas jaloille muutenkaan.
Minä teen selkäkipujen vuoksi prässiä tai normaali Hackia. Veto hieman polvien yläpuolelta korvaa mulla maven...ottaa selkään, mutta ei satu.

Ei varmasti ota, jos liikkeen tekee oikein. Tuossakin kuvasarjassa näkee, että kaverilla on liika isot painot kun nosto kääntyy selälle.Irrotus lattiasta tapahtuu jaloilla.

Pulla sanoi:
No kyykyyn nyt Hack-kyykky ja prässi, ei pitäs kummankaan rassata selkää olleskaan. Maveen en kyllä keksi...

Kyllä muuten rassaa ja urakalla. Minulla se korostuu oikein hyvin koska välilevyjäni on leikattu jo 3 kertaa.

Prässissä ei voi ottaa syviä koska alaselkään tulee kova paine. Hackissa taas jos ei kunnolla keskity siihen että kantapäät pysyy alustassa kiinni ja alaselkä myös tiukasti tukea vasten niin selkä ottaa kyllä itseensä.

Kyllä noissa saa selän särettyä aika helposti...

Älkää vaan särkekö selkäänne... jumaliste että tämä on sitten perseestä kun ei voi tehdä salilla mitä haluaa! :curs:

Sahaaja sanoi:
Ton maven vois varmaanki korvata kulmasoudulla?

No eipä tämäkään mavea korvaa liikkeenä, mutta jos lajina on bodailu, niin eipä sitä normaalia mavea välttämättä tarvitse. Selälle kulmasoutua ja leuanvetoja ja takareisille SJMV. Kannattaa muuten kokeilla tuo SJMV ja alussa tottakai pikkupainoilla ja selän ehdoilla! Itsellä nimittäin SJMV toimii hyvin, kun taas normaali mave ja kyykky on suorastaan myrkkyä mun selälle.

Timba79 sanoi:
No eipä tämäkään mavea korvaa liikkeenä, mutta jos lajina on bodailu, niin eipä sitä normaalia mavea välttämättä tarvitse. Selälle kulmasoutua ja leuanvetoja ja takareisille SJMV. Kannattaa muuten kokeilla tuo SJMV ja alussa tottakai pikkupainoilla ja selän ehdoilla! Itsellä nimittäin SJMV toimii hyvin, kun taas normaali mave ja kyykky on suorastaan myrkkyä mun selälle.

Huomasin saman asian myös, kun tein pitkästä aikaa SJMV:a. Lisään sen treeniini polven yläpuolelta vedon tilalle.

Battle sanoi:
Huomasin saman asian myös, kun tein pitkästä aikaa SJMV:a. Lisään sen treeniini polven yläpuolelta vedon tilalle.

Maalaisjärjellä ajatellen tuntuisi pahalta liikkeeltä, mutta kokemus osoittanut todellakin täysin päinvastaista. Jos selkä ei kenkkuile yhtään, niin voi joskus vetää (mulle) isoilla raudoillakin.

Sama huomio, pitkästä aikaa SJMV:tä tuli tehtyä ja hyvinhän takareidet ottaa.

Millä sitä sais selkään muuten lisää voimaa, meinaan lähinnä soutuliikkeissä? http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/LVBentOverRow.html Kulmasoutu tolla masiinalla ja tangolla vääntäny, mutta esim. linkin kuvassa 8x60kg oli jo masiinassa niin homma alkoi menemään jo hauiksille vaikka keskityin selällä tekemään. Leuat ja taljat sitte jostain syystä sujuu paljon paremmin verrattuna noihin painoihin joten ihmetyttää.

tein tossa 75kglla 30 toistoa eikä tuntunut erityisen kovalle sen jälkeen tein 3 sarjaa 95kglla 5 toistoo ja nyt reidet ja pakarat kipeinä 2pv noitten jälkeen.
syynä se että olen kyykännyt noin kerran kaks kuussa.
kuitenki voimaa siis tuntuu olevan yhtä paljon kuin 3v sitten joilloin sain 50kglla 75 toistoa viimeiset hhuohottaen :)
mistähän johtuu että voima pysyy vaikka ei treenaa
aerobista treeniä lknottamatta

No en minä siitä iloinen olisi jos nyt nousee samat raudat mitä 3 vuotta sitten. :jahas: Ja eipä tuo nyt enää taida voimasta, vaan kestävyydestä olla kiinni noin pienillä painoilla ja suurilla toistomäärillä.

blueberry sanoi:
tein tossa 75kglla 30 toistoa eikä tuntunut erityisen kovalle sen jälkeen tein 3 sarjaa 95kglla 5 toistoo ja nyt reidet ja pakarat kipeinä 2pv noitten jälkeen.
syynä se että olen kyykännyt noin kerran kaks kuussa.
kuitenki voimaa siis tuntuu olevan yhtä paljon kuin 3v sitten joilloin sain 50kglla 75 toistoa viimeiset hhuohottaen :)
mistähän johtuu että voima pysyy vaikka ei treenaa
aerobista treeniä lknottamatta

Siis tuo ei ole enää voimaa vaan kestävyyttä ja tuolla tavalla ei sitä voimaa kyllä hankita. Tuota vois kutsua jumpaksi. Älytön läjä toistoja. Itellä jo 10 toistoa saa keuhkot repeämään kahtia vaikka tangossa ois tuo 50 kg.

Eli voisko joku kertoa tai pistää linkin mistä näkis että minkälaisia noi liikkeet on?En löytäny googlesta vaikka kovasti koitin etsiä:(

Toivottavasti joku valaisisi asiaa :worship:

no kyllä siinä on alle 70kgselle tekemistä, kestovoimaahan tuo onkin
ei ole jalat tukossa kun ei tee maximiykkösiä, mitäs jalkoihin lihaksia hirveesti kun ne puutuvat kuitenkin muussa urheilussa.
no onhan se vähän ihme että kestovoima jopa lisääntyy vaikkei harjoittele.
ja muistakaa tehokkain ei ole se maximiykkösen nostaja vaan noin 5tä toistosta eteenpäin vaikkakin kevyemmillä painoilla

Doggoned sanoi:
Siis tuo ei ole enää voimaa vaan kestävyyttä ja tuolla tavalla ei sitä voimaa kyllä hankita. Tuota vois kutsua jumpaksi. Älytön läjä toistoja. Itellä jo 10 toistoa saa keuhkot repeämään kahtia vaikka tangossa ois tuo 50 kg.

Mun mielestä taas sekään nyt ei ole hirveen hyvä,
jos kympit alkaa oleen kunnolle liian pitkiä sarjoja.

Back
Ylös Bottom