Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

MJ45 sanoi:
Eli laitan parit todella tyhmät kysymykset kehiin...
kyykyssä ongelmana voivat olla kireät lihakset, ja niihin nähden liian kapea asento. kannattaa koittaa sopiva leveys pitämällä jotain (esim. keppiä) tempauksen yläasennossa, ja lähtemällä siitä selkäsuorana alaspäin peilin edessä. kun sopiva leveys löytyy, pääsee aika syväänkin helposti, ja liike pysyy kasassa.

tuo rinnalleveto jossa nostajat menevät kyykkyyn, on eri asia kuin rinnalleveto raakana (jota näkee useammin tehtävän). joten tuo kyykkyyn meneminen riippuu ihan siitä, kumpaa likkettä aiot harjoitella. tuosta otteen leveydestä en osaa sanoa muuta kuin että itse teen vähän hartioita leveämällä otteella. nämä siis ihan omia mietteitä, hyvä jos oli jotain apua :)

Kiitoksia paljon neuvoista.
Täytyykin huomenna testata tota kyykky juttua. Joo se on erittäin todennäköistä että mulla on aika kireät lihakset. Käytän myös kantapäiden alaa sellasta 3cm. paksua laudan pätkää.

Tota, missä kohtaa kyykyssä laitat tangon? Jos sen ottaa tarpeeks alas niin mulla ainakaan ei tule etukenoa, se paikka pitää vaan etsiä siellä on sellainen väli johon se sopii. Ja tosiaan se jalkojen leveys kannattaa muistaa etsiä. Itsellä ainakin polvet naksui ja ei päässyt oikeeseen syvyyteen, alkoi kuitenkin kulkea kyykky kun löysi tangolle paikan ja tarpeeks leveän asennon jaloille...

Jos ei kunnon tunnelmaa: varmista, että menet tarpeeksi alas -> reidet vaakatasoon.

Jalkojen leveyttä säädettäessä pitää muistaa antaa jalkapöytien kääntyä sivuille niin, että muu jalka liikkuu sen suuntaisesti -> estää polvi rikkoja.

Jos ei vieläkään tuntumaa -> vaihda etukyykyyn !
Toimii minulla paljon paremmin, kunnon tuntuma ja tulokset.

Kyykky, mikä helvetti siinä on kun sitä ei vaan saa kulkemaan. Kai nyt oon hinkannu tätä liikettä jo pari vuotta, on/off. Välillä lopettanu sen tekemisen kun on menny hermot, ja aina palannut takaisin koska jotenkin se vaan kutsuu tekemään itseään, kyse kuitenkin on kaikkien liikkeiden kuninkaasta.

Tekniikasta: Jalat about hartioiden leveydellä, sillai että tuntuu mahd. tukevalta tehdä liikettä. Tanko tukevasti trapsien päälle, kädet merkkien ulkopuolelle, kaikki tähän mennessä ok ja tuntuu hyvälle.
Hidas lasku alas n. 90 asteeseen koittaen pitää paino mahd. paljon kantapäillä, pää/katse yläviistoon. Nyt ollaan liikkeen alavaiheessa ja sivustakatsojan silmistä varmasti näyttää siltä kuin tekisin jotain jullen ja kyykyn sekoitusta, eli selkä jossain ~30 asteen kulmassa ihan vänkkyrässä, siitä sitten polvet tutisten ylös samalla ojentaen selkä taas lähes suoraksi..

Onko niin että jotkut ihmiset ei vain pysty tekeen kyykkyä kunnolla siten että selkä pysyy kasassa liikkeen alas tulossa? Itsellä tuo ei voi johtua liian heikosta alaselästä koska mun mave on noin 70kg parempi kuin kyykky.
Smithissä tehtäessä selkä pysyy paremmin kurissa mutta en silti haluaisi tehdä sitä syystä että good old vapaa paino on aina parempi.

En usko että kellään terveellä on mahdotonta tehdä kyykkyä, mutta pirun vaikeaa se voi olla joillekin. Tee vaikka joku toinen liike kovaa ekana liikkeenä,vaikka etukyykky jos se sujuu. Mutta aina kun lämmittelet jalkoja tee kyykyn tekniikkatreeni lämmittelynä.

Helpoin olisi jos saisit tänne videon asiantuntevien äijien (joihin minä en kuulu) arvosteltavaksi, ja videolla niin kevyitä kuin raskaita ykkösnostoja, ja sarjojakin.

Itellä on ainakin tossa nousuvaiheessa ollut ongelmana vatsojen heikkous, jolloin koko paketti lähtee kaatumaan. Eli vatsatreeni lisäpainoilla ja lyhyillä sarjoilla voisi auttaa. Kannattaa myös katsoa, että tunkee sitä persettä tarpeeks taakse ja alas, niin pysy painopiste kohdallaan.

Kaikista paras varmaan olisi, kun saisi viereen jonkun kokeneemman kaverin neuvomaan. Osais heti varmasti sanoo, että mikä siinä voisi olla ja olisi mahdollisuus testata virheiden korjausta heti eikä vasta viikon päästä kun luet vinkit pakkotoistolta. Tai sitten repäset ottaen videon ja pistät sen tänne! :)

Mulla on ilmenny samaa ongelmaa kyykyn kans:( . Eli selkä painuu kyyryyn ja isoilla painoilla on TODELLA suuria vaikeuksia. Olen nyt yrittänyt saada tekniikkaa kuntoon vaikka miten, mutta mikään ei tunnu auttavan:wall: . Viime kerralla otin 30kg sarjapainoista pois ja laitoin penkin alle että tulisi varmasti täysi 90 asteen kulma kyykätessä. Maksimini liikkuu siinä 140-150 kilon tienoilla kyykyssä ja mavessa n.170-180kg. Hirveästi ei kyykky ole siis jäljessä, mutta tätä menoa se kyllä jää reilusti jälkeen kun suuria painoja on mahdoton käsitellä selän taipumatta... Pitää yrittää jonkun kaverin kanssa tieten hioa tuota kyykkyä, että saisi sen luonnistumaan.

Keskivartalon heikkouttahan se yleensä on jos kyykyssä selkä eteen kaatuu, vatsaa alle 10 toiston sarjoilla ja kovilla treeneillä ne saa kuntoon.

Koittakaa laittaa sitä tankoa enemmän selkään kun sinne trapsien päälle niin pysyy paketti kasassa ainakin itselläni. Tuntuu ekaksi hullulta ja että se tanko on pelkkien ranteitten varassa mutta kyllä se siitä. Niin ja eri oteleveyttä kannattaa koittaa itsellä kapeampi on parempi vaikka vähän vääntääkin olkapäitä.

Itellä oli samoja ongelmia joiden kanssa taistelin pitkään koittaen monta juttua tekniikan osalta mutta yksi keino teki ihmeitä lopulta. Eli treeni -osioilla joku antoi sellasen vinkin että kädet niin kapeelle kun vaan menee siten että saa vielä kropan mahtumaan käsien väliin. Itellä se tarkottaa sitä että kädet on melkein karhennuksissa kiinni ja kun kroppaa työntää käsien välistä tangon alle niin juuri ja juuri kroppa mahtuu käsien välistä. Tällöin keskivartalo asettuu aivan eri tavalla hyvään pakettiin.

En oikein usko vatsojen treenamiseen lisäpainoilla, mun mielestä se on ainoa lihasryhmä mitä voi treenata pelkällä omalla kehon painolla. Dorian Yates mm. teki vain rutistuksia ja jalkojen nostoja.

Käsien asettelusta sen verta että tuntuu kuin kapea ote vain pahentaisi tilannetta? Voisha sitä kyl uudestaa kokeilla. Kyykky tulee mul aina ekana liikkeenä koska silloin motoriikkaa pelaa parhaiten ja on eniten voimaa. Sitte sen jälkee prässi ja hack. Imo ei oo mitää järkee tehdä eka jotain prässii pää punasena ja sit horjuen vaeltaa kyykky rackille ja tehdä viel kovaa kyykkyy vapailla painolla jalat tutisten.

joo, rinta reilusti kaarelle ja lavat yhteen.
boxin kanssa treeniä paljon.
kaikki sarjat ilman vyötä, kunhan varmistuu vaan siitä että ei ole mitään akuutteja vikoja rangassa.
missään vaiheessa ei saa painaa jaloilla lattiaan, vaan pitää nostaa rintaa eteen/ylös ja työntää lantiota eteenpäin.
asennon leveys vaikuttaa paljon. kannattaa koitta myös leveämmällä, voi olla paljon luontevampaa parin harjoituskerran jälkeen.
kyykkään oppii kyykkäämällä. ala tekemään tekniikkaharjoituksena 3-4 kertaa viikossa vaikka ei olisikaan jalkapäivä. hermoston koulutus on sulla tärkeämpää nyt kun lihasten.
tee vaikka 5x5 kolmena päivänä viikossa pyramidina, paino 50-80% 5-maksimista. jalkapäivänä vähän kovemmin.

Mulla on samantapaisia ongelmia. Alhaalta lähteminen tuottaa tuskaa ja kyykky tulos laahaa kaiken perässä ja esim. mavessa mennään kokoajan eteenpäin.

Itelläni kyykky kulkee hyvin ja tossa joudun äsken lattialla kyykkäilemään kun katoin, että miten itse sitä teen. :)

Toi selän taittuminen voi johtua siitä, että ette työnnä persettä tarpeeksi taakse kun menette kyykkyyn. Asennon tulee olla tukeva, jalat hartijoiden leveydellä ja jalkaterät hieman käännettynä sivuille \ / ei kuitenkaan liikaa.
Ryhti pitää pitää hyvä kun tanko otetaan hartijoille. Mutta ennenkaikkea sitä persettä taakse päin jotaa kyykkäys onnistuu.

Itselläni auttoi se kun keskityin kesän maveen ja tein kyykkyä vain silloin tällöin. Nyt syksyllä olen tehnyt kyykkyä ja jättänyt maven pois. Luulin olevani täysin hukassa kyykyn kanssa näinkin pitkän tauon jälkeen, mutta yllättäin kehitystä tuleekin entistä nopeampaa ja paketti pysyy kasassa. Syynä tod.näk. parantuneet keskivartalon lihakset ja se, että selkä on paremmin palautunut kyykkyreeneihin. Puntti ei ole pääharrastukseni, joten palautumista hidastaa omalla kohdalla muu reenailu.

Tekniikka on ilman muuta ykkösjuttu! Starbury antoikin hyviä neuvoja. Kyykky tuntuu ylättävän paljon latseissa kun ottaa tangosta tarpeeksi kapean otteen...

pevelius sanoi:
asennon leveys vaikuttaa paljon. kannattaa koitta myös leveämmällä
mä uskon että juuri tämä olis se juttu. vapaalla tangolla on ainakin itselle todella vaikeeta mennä tarpeeksi syvään kapealla. kannattaa peilistä seurailla sitä liikkuvuutta millä kyykkyyn pääsee selkä suorana. harvemmin se varmastikaan alaselän heikkoudesta johtuu mikäli tekniikka on muuten kunnossa.

Kerronpa omankin kokemukseni. Jos pidän jalat suhteellisen kapealla, ja yritän saada kyykyn käymään etureisiin, en voi laskeutua kovin alas, koska siitä on seurauksena ns "linkkariasento", eli ylävartalo vaakatasossa, muuten lennän perseelleni. Sieltä taas on todella vaikeaa tulla ylös, koko liike ottaa enemmän selkään. Tähän auttaa se, että leventää vähän jalkojen paikkaa jolloin voi istua paremmin jalkojen väliin, jolloin selkä pysyy pystymmässä. Myös pieni korko kengissä auttaa asiaa. Toi vaan menee nopeasti ns. voimanostokyykyksi jolla taas ei ole parjoa reisien kanssa tekemistä, enemmän ottaa pakaroihin. Kaikille ei vaan sovi kehonrakennustyylinen takakyykky. Etukyykky on sitten yksi vaihtoehto, mutta sekin mulla kaatuu liikaa eteen jos liian kapealla teen, mutta onnistuu silti paremmin.

Mä olen juuri aloitellut kyykyn teon oikeastaan ekaa kertaa elämässäni. Tarkkaan yritin saada tekniikan heti kuntoon. Tuntuu hiton hauskalta tehä, ku sujuu. Välillä saattaa mennä paketti palasiks joissain toistoissa ja se on semmonen ilkee niljahdus alaselässä ja silloin painot tulee ylös vähän muullakin meiningillä kuin kantapäillä. Voisko joillakin olla ongelmana tekniikan vaikeudessa se, että viedään se kyykky liian alas, jolloin tekniikasta tulee mielestäni huomattavasi vaikeampi ja paketti hajoaa helposti.

MUlla on ongelmana se, että pääsisikin kyllä niin alas, että jalat ovat lattiaan nähden samassa tasossa, mutta en vain uskalla. Tähän vaivaan ei varmaan muu auta, kuin hoitaa asia pään sisällä kuntoon.

Back
Ylös Bottom