Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Venyttelisin, kokeilisin ja opettelisin niin kauan, että pystyisin kyykkäämään vapaalla tangolla :) . Se on nähdäkseni selvästi parempi liike kuin smith-kyykky. Tasapainottelu ja lihasten yhteistyö herättää hermoston ja rekrytoi tukilihasten ohella myös reisilihakset työskentelemään kovemmin. Hormonieritys on ankaraa. Jos et pysty takakyykkäämään, kannattaa kokeilla etukyykkyä tai yhden jalan kyykkyä (http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSingleLegSplitSquat.html).

Polvien naksumiseen ja kipeytymiseen auttaa polvenlämmittimet.(todella hyvät)

Jos keski kroppa ei pidä kyykyssä, niin silloin se tarvitsee lisää treeniä.

Rauhallisesti liikkeelle, eli ei ahnehdi painojen kanssa ja kun polvet on lämpimät, voi mennä alas asti, tästä seuraa että ei tarvitse niin isoja painoja ja keskikroppa pääsee vähemmällä.

Jos et harrasta voimailua, niin smith on hyvä. Itse suosin smithiä, koska treenaan yksin ja voin tehdä sarjat täysillä isoilla painoilla. Smithin antama tuki on siis isoin plussa. Mielestäni hyvä puoli on se, että on helpompi kyykätä joskus todella leveillä ja joskus taas todella kapeilla askelleveyksillä, eikä tarvitse pelätä kellahtavansa kumoon :)

Kupla sanoi:
Polvien naksumiseen ja kipeytymiseen auttaa polvenlämmittimet.(todella hyvät)

Millasia lämmittimiä olet käyttänyt? Mun pitäis ostaa, ja oon vähän kierrellytkin liikkeitä. Kaikissa urheiluliikkeissä myydään ainakin sellaista mustaa neopreenitukea. Mutta tarviiko lämmittimen olla tuki, vaikka tuskin siitä tuestakaan on jalkatreenissä haittaa. Vai onko erikseen pelkkiä lämmittimiä? Suositelkaa?! Mietin tässä millaisiin rahat kannattaa sijoittaa. Mulla ei siis mitään vikaa polvissa, ihan vaan ennaltaehkäsyks.

Jostain täältä pakkikselta muistelen lukeneeni et jos nuita polvenlämmittimiä käyttää, kannattaa polvet laittaa jäihin reenin jälkeen. Lämpö lisää tulehtumista siellä polvessa. Korjatkaa jos muistan väärin.

Timba79 sanoi:
Kehoilijalle sopii hyvin. Mullakin on kaksi vaihtoehtoa seläntakia, joko smithkyykky tai ei kyykkyä ollenkaan. Tekniikka tottakai tuossakin todella tärkeä, eikä painoilla kannata alussa ahnehtia. Mutta mun mielestä kaikenkaikkiaan erinomainen liike.

Pystytkö tekemään etukyykkyä vapaalla tangolla?

hernekeppi sanoi:
Pystytkö tekemään etukyykkyä vapaalla tangolla?

Pystyn, mutta on niin epäystävällinen liike olkapäille ja saan hyvin etureidet peliin smith-kyykyssäkin niin en ole paljon tota viimeaikoina tehnyt. Hyvä liike kuitenkin sekin.

Smith kyykky on ylivoimaisin jalkaliike mun mielestä. Voi tehdä raskailla painoilla ja nimenomaan ottaa jalkoihin eikä mihinkään alaselkään kun oppii tekniikan :rock:
Näin body mielessä kun reenailee

Ludvig sanoi:
Jostain täältä pakkikselta muistelen lukeneeni et jos nuita polvenlämmittimiä käyttää, kannattaa polvet laittaa jäihin reenin jälkeen. Lämpö lisää tulehtumista siellä polvessa. Korjatkaa jos muistan väärin.

Näin varmaan, mutta se tulehdus tarvitaan ensin.

Sundae sanoi:
Millasia lämmittimiä olet käyttänyt? Mun pitäis ostaa, ja oon vähän kierrellytkin liikkeitä. Kaikissa urheiluliikkeissä myydään ainakin sellaista mustaa neopreenitukea. Mutta tarviiko lämmittimen olla tuki, vaikka tuskin siitä tuestakaan on jalkatreenissä haittaa. Vai onko erikseen pelkkiä lämmittimiä? Suositelkaa?! Mietin tässä millaisiin rahat kannattaa sijoittaa. Mulla ei siis mitään vikaa polvissa, ihan vaan ennaltaehkäsyks.

Neonpreenitukea olen käyttänyt, päältä sininen ja sisäpuoli punanen.
Polvenlämppärit olen pistänyt heti treenin alusta, nostaa polven lämpötilan nopeasti ja vaivat jotka estivät aikaisemmin syvälle kyykkäämisen ovat kuin poispyyhkäistyt ja pientä tukeakin antaa.
Aika ryöstö hinnathan noissa on, maksaisko pari joku 60€:curs:

Tosta smith-kyykystä näkee aika monenlaista versiota. Joillain yläasento on ihan pystysuora, jolloin polvet ja nilkat näyttävät huutavan hoosiannaa ala-asennossa. Jotkut taas vievät jalat tosi eteen, melkeinpä nojaavat siihen tankoon yläasennossa. Se näyttää kyllä terveellisemmältä polville, mutta mites selkä... Kummin teette?

notko sanoi:
Tosta smith-kyykystä näkee aika monenlaista versiota. Joillain yläasento on ihan pystysuora, jolloin polvet ja nilkat näyttävät huutavan hoosiannaa ala-asennossa. Jotkut taas vievät jalat tosi eteen, melkeinpä nojaavat siihen tankoon yläasennossa. Se näyttää kyllä terveellisemmältä polville, mutta mites selkä... Kummin teette?

Alkuaikoina tuli tehtyä aika tarkkaan niin, että jalat olivat tangon tasalla. Sitten pikkuhiljaa oppi, millä saa parhaan tatsin reisiin. Eli nykyisin jalat on huomattavasti enemmän edessä, ei kuitenkaan aivan tankoon nojaten. Aika paljon mulla tuohon ainakin vaikuttaa askeleen leveys. Joskus tulee rääkättyä reisiä tosi kapealla askelella, jolloin jalat on lähes suoraan edessä. Ja mitä leveämpi askel, sitä taaempana jalat on. Vaihtelu virkistää ja itselle parhaat jutut löytyy vain kokeilemalla.

notko sanoi:

Aluks teen jalat leveellä eikä kovin edessä, keveillä pumppailen jonkin aikaa. Sit menee jalat 20cm edemmäs ja aika yhteen kun vähä nostaa painoja. Yleensä vuoroviikoin teen noin. Kyllä reidet tykkää :D

notko sanoi:

Itse vien jalat suhteellisen eteen, se tuntuu jotenkin luonnollisemmalta liikeradalta. Mulla ei ainakaan ole selkä tykännyt huonoa.

Jalat eteen vien minäkin, niin että selkäranka on aikalailla pystysuorassa tangon alla, ei tietenkään niin eteen jalkoja että asento on takakenossa missään vaiheessa.

Kupla sanoi:
Jos keski kroppa ei pidä kyykyssä, niin silloin se tarvitsee lisää treeniä.

Joo, tästä ei kuitenkaan ole kyse, vaan ongelmana on se, että painopiste siirtyy liian taakse normikyykyssä. Sen takia pitää nojata yläkroppaa eteenpäin.

Hyviä neuvoja. Kiitos niistä.

Teen nyt smittiä, mutta kokeilen vielä josko venyttelyllä saisi parannettua tavallisen kyykyn asentoa.

Kupla sanoi:
Näin varmaan, mutta se tulehdus tarvitaan ensin.

Miksi odottaa tulehdusta? Kylmähoidolla on varmasti ennaltaehkäisevä vaikutus.

Tämä ketju taitaa olla lähimpänä omaa ongelmaani.
Mulla tuntuu kipua nivusissa kun menee kyykyyssä alas! Oikeastaan kipu tulee vasta siinä vaiheessa, kun menee alle "normaalisyvyyden"! Pitääkö jättää syväkyykky kokonaan pois, vai onko jollain (jto?) hyviä vinkkejä mitä asialle vois tehdä? Oon kyllä yrittäny venytellä lonkkia ja nivusia ennen kyykkyä ja lämmitelläkin!

Voihan tuossa olla nivustyrän portista kyse, eli tyrä pullistelee kovassa paineessa. Lääkärissä kannattaa käydä näyttämässä, että onko kyse siitä. Jos on, niin kannattaa olla hieman varoivaisempi tietyissä liikkeissä...

Badboy sanoi:
Tämä ketju taitaa olla lähimpänä omaa ongelmaani.
Mulla tuntuu kipua nivusissa kun menee kyykyyssä alas! Oikeastaan kipu tulee vasta siinä vaiheessa, kun menee alle "normaalisyvyyden"! Pitääkö jättää syväkyykky kokonaan pois, vai onko jollain (jto?) hyviä vinkkejä mitä asialle vois tehdä? Oon kyllä yrittäny venytellä lonkkia ja nivusia ennen kyykkyä ja lämmitelläkin!
Sama.
Venyttely ja oma kamppailulaji harrastus on jääny vähemmälle lähiaikoina niin johan rupee ongelmia tuleen. Ottaa huokeesti päähän, kun kyykkyä ei voi tehdä oikeestaan enää ollenkaan tai siis nyt niin kauan, kun on toi nivunen täysin parantunut.

Eli laitan parit todella tyhmät kysymykset kehiin.
Aloin nyt käymään salilla n.viikko sitten ja eteen on tullut heti pari ongelmaa.
Jalkakyykky, ennen olen tehnyt kyykyn Smithillä ja nyt taas olen kokeillut tehdä normaalilla tyylillä kun salilla pystyy kerran näin tekemään... Mutta en saa tällä norm. kyykyllä minkäänlaista tuntumaa, ei pysty tekemään kuin pienillä painoilla kun muuten alkaa menee liikaa etukenoon! Tuntuu vaan siltä ettei siitä tuu yhtään mitään vaikka sarjoissa on yli 50kg vähemmin kuin mitä smithillä tehdessä. Onkohan selkä vaan niin heikko vai mikä mahtaa olla ongelmana?

Rinnallevetoa olen tehny viimeeks joskus 10 vuotta sitten jonka takia on tekniikka vähän hakusessa. Itse tein sitä nyt hartianlevyisellä otteella ja kun nostan painot ylös niin polvet tekevät pinen notkahduksen. Kun katsoin jotain mallivideo pätkiä niin niillä oli ihan pirun leveet otteet ja ne menivät aivan kyykkyyn. Eli onko mun tyyli väärä?:david: :david: :david:

Back
Ylös Bottom