Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kyllähän sitä lihasmassaa saa jalkoihin kaikilla liikkeillä missä jalkalihat tekee työtä. Eli myös kaikenmaailman masiinoilla ja prässeillä. Käytännössä kyykyt ja vedot on helvetin tehokkaita treeniliikkeitä ja kyllähän niitä kannattaa tehdä jos pystyy.

Välttämättä kyykkyjä tangolla ei tarvita, mutta onhan kyykkäminen varmaan yks ihmisen luonnollisemmista liikkeistä, jota kannattaa treenata. Parhaat massat reisiin saa raskaalla kyykkäämisellä, mutta kyllä ne reidet muotoutuvat esim. goblet squatilla ja pistooleilla.

Joo, olihan mulla isommat reidet (ja perse) kun tein takakyykkyjä, ja raskausarvet reisi- ja lantiolihaksissa, mutta nyt kun olen ruvennut tekemään pistooleja ja erilaisia kahvakuulavariaatioita, niin kyllä olen todennut että se lihas niilläkin voimistuu ja kasvaa.

Tietysti on. Se on ehkä hitusen haastavampaa ja epäkäytännöllisempää, mutta progressiivisesti rasitettu lihas kyllä kasvaa kun ruokavalio on kunnossa. Monesti vaan ne tyypit, jotka välttelee kyykkyä sen epämukavuuden vuoksi, treenaavat muutenkin yleensä löysemmin.
Sitten taas tehokkaasti kasvavat kaverit yleensä ovat sen verran perillä asioista, että he ovat ymmärtäneet kyykyn tärkeäksi liikkeeksi.

Ei ihan pidä paikkaansa.

Treenin rasittavuutta on mielestäni turha ottaa puheeksi koska kovia jalkatreenejä todellakin voi tehdä ilman kyykkyä.
Tähän on hyvä ottaa vapaalainaus Kalimerolta aka Aki Mähöseltä: "Jos tähtäimet ei ole Mr. Olympia titteliä korkeammalla, ei kehonrakennuksessa tarvita kyykkyä" ;)
Koska esim. Dorian Yates tehnyt kyykkyjä ja kasvatti silti jalat joilla voitti 6 peräkkäistä Olympiaa.

edit: Puhumattakaan myöhemmin ongelmista epätasaisesta jalkojen rasituksesta kyykyn kokonaisvaltaisuuden (pakara-, etureisi, takareisidominanssi). Erityisesti pakaradominanssi tulee ongelmaksi.

Ei sekään tarkoita että yksi liike on kaikkivoipa. Yhtä lailla on rakennettu hienoja rintakehiä ilman penkkiä jos vaikka olkapäävaivat sen estää. Vaatii vaan improvisaatiota, kokeiluja ja kovaa duunia.

Näinpä.

Ja yleiseksi mietittäväksi tuosta kyykyn liikkeenä "kovuudesta", siinä vaiheessa kun kykenee vielä tekemään niinkin tasapainolta vaativaa ja motorisesti hankalaa liikettä kuin kyykky - on jaloissa vielä reilusti jerkkua prässisarjoihin/reidenojennuksiin/reidenkoukistuksiin jne. ;)

Kyllästyin henkilö X:n valitukseen jalkalihasten olemattomuudesta ja ehdotin, että eikö puolen vuoden kunnollisten salitreenien (tätä ennen henkilö X treenannut puolisen vuotta rankasti kotona) jälkeen olisi jo vihdoin aika sisällyttää treeneihin kyykyt ja/tai maastavedot. Itse sain muokattua rasvaspagettijaloistani n. puolessa vuodessa kunnon kyykkyreidet. Henkilö X veti pussillisen herneitä nenäänsä ja sanoi, että jalkatreenissä ei tarvitse olla kyykkyjä saati maastavetoja, kyllä sitä massaa tulee ilman niitäkin. Itse olen kuullut vain väitteitä, että jalkatreeni ilman kyykkyjä tai maastavetoja ei ole kunnon treeniä nähnytkään. Esimerkiksi Mika Nyyssölä on todennut, että jalkatreeni ilman kyykkyjä on silkkaa itsepetosta.

Melko subjektiivisia lähtötietoja annat. Ensinnäkin yksi voi olla tyytyväinen vähempään kuin toinen. Toisekseen rasva pitää monilla isonkin lihaksen aika hyvin peitossa, esim. itse joudun vetämään jo melko tiukkaan kuntoon ennen kuin reisiin tulee mitään erottuvuutta. Ja mitä on rankka kotitreeni jaloille?

pauliina talus ei kyykännyt eikä vetänyt,kirjassaan sanoo,että jalkalihasten kehitys ei todellakaan ole kyykyista kiinni katsokaan itse sen kuvia ja ammattilaiseksihan tuo pääs ilman kyykkyjä ja maveja.lihas kun sattuu kasvamaan ärsykkeestä,ei se ole sitä mieltä että jos et kyykkää niin miksikään en muutu. samoin kun Dorian yates ei tehnyt peruspenkkiäkään ja mestari monen vuonna.

eipä Mikekään maveta,ei vissiin oo koskaan mavettanu ja selkä on ku kuplavolkkarin etupelti.

ihme uskomuksia täällä jannuilla jotka on foorumillakin roikkuneet jopa 10 vuotta..

Selän pettämisen pelossa oma treeni lähes nyt ollut.

Hack kyykky
Prässi
Sjmv perseliike variaatio
Kyykkykävely
Jalkojen vitkutuslaitteet

voimaa jaloista kuitenkin löytyy ja esim. prässistä nousee 190+ kg (4x10).

Ilmeisesti miehestä kyse, jolloin 190kg+ ei ole mitään. Lisäksi toistot 4x10 viittaa siihen, ettei progressiota kasvateta. Ei välttämättä tartte kyykätä, mutta _aina_ pyritään kasvattamaan progressiota, eli kun tuo 4x10 menee, niin lisää painoa / toistoja.

ööh.. pitäiskö ihan suosiolla jättää laskuista noi nyyssölät ja yatesit, joiden kanakin on sitä "parempaa kanaa" :D kyllähän sitä nyt jumalauta kasvaa vaikka millä vemputuksella kuin jokainen palikka (ja aine) on viimeisen päälle siihen suunniteltu..

Isot moninivelliikkeet kuten mave ja kyykky ovat natuille tärkeitä liikkeitä..

ööh.. pitäiskö ihan suosiolla jättää laskuista noi nyyssölät ja yatesit, joiden kanakin on sitä "parempaa kanaa" :D kyllähän sitä nyt jumalauta kasvaa vaikka millä vemputuksella kuin jokainen palikka (ja aine) on viimeisen päälle siihen suunniteltu..

Isot moninivelliikkeet kuten mave ja kyykky ovat natuille tärkeitä liikkeitä..

Eiköhän tämä asia ole tässä aika hyvin "kiteytettynä":thumbs:

Minän en nää mitään syytä, miksi kyykky/MaVe pitäisi jättää pois. Tietenkin jos on tuki/liikuntaelin rajoitteita, niin sitten niiden mukaan. Varsinkin natulle noista raskaista perusliikkeistä saa tärkeän hormonaalisen vasteen.

Tietenkin pidetään se järki mukana eikä riuhdota liika isoilla painoilla paskalla tekniikalla. Esimerkiksi Wenderin 531 kyykyn treenipainot alkuun voivat olla aika "naurettavat". Mutta niin se vaan kasvaa kun sitä vuoden jauhaa, ja näissä hommissa vuosi on lyhyt aika.

Jos on ongelmaa selän, polvien tms kanssa, niin sitten kannattaa miettiä liikeet. Ei kyykyn välttämättä tarvi kyykky olla, vaan voi se olla Smith/Hawk -kyykky jne. Yht kaikki, selkäongelmaisen pitää kyllä panostaa sitten selän lihaksiston kuntoutukseen/vahvistukseenkin! Näissä kyllä minun mielestä kannattaa jutella ammattilaisen kanssa.

Jaa niin mitä ne kertoo? Nimim. Kyykky 155kg ja prässi 4x10x~210 ;) enkä usko että raakakyykkyä tarvii lihaksen kasvattajan isommilla ottaa että on kintut isot.. Progression voi hakea monella lailla

Jaa niin mitä ne kertoo? Nimim. Kyykky 155kg ja prässi 4x10x~210 ;) enkä usko että raakakyykkyä tarvii isommilla ottaa että on kintut isot..

Prässikilot ei kerro yhtään mitään jos ei tiedä kelkan painoa / tarkkaa mallia ja kyykky tekniikkalajina ei välttämättä korreloi siihen kovin tarkkaan.

No tarkennuksena, vajaa prässi ja tosi syvä kyykky. Riittääkö? :D ihan vaan osotuksena että turha prässipainoista olettaa mitään

No tarkennuksena, vajaa prässi ja tosi syvä kyykky. Riittääkö? :D ihan vaan osotuksena että turha prässipainoista olettaa mitään

Juurihan tuossa mainittiin että kyseessä on kaveri joka nimenomaan tekee prässiä eikä kyykkyä joten kyllä edelleen väitän että se kertoo melko paljon.

Ja tarkennan vielä että tarkoitus ei ollu vittuilla vaan koska tässä tapauksessa selkeesti ollaan melko alussa vasta niin kärsivällisyyttä ja lisää reeniä sekä rautaa niin kyllä alkaa jaloissa lihakset näkyä ilman kyykkyäkin.

Jos ihan botailun kannalta ajattelisin asiaa, niin kyllähän prässillä itse nimenomaan jalkoihin saan paremman tuntuman. Mutta kyykkyjä, mavea en kyllä jättäis siltikään tekemättä jos bodailla vain haluaisin... Prässätään vaan meneen ja sarjapainot nousee, jalat kasvaa (kasvaahan ne) -> keskivartalo ja sen koordinaatio jää sitten "hieman kuralle" ja selkä menee sitten joskus pipiksi, kun vähän jotain auton rengasta tai emännän kukkapurkkia joutuu nostamaan...

Back
Ylös Bottom