Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

En tiedä voiko tota 100 kyykkyä edes verrata maratooniin, vaikka Raatikainen onkin myös maratoonari. Tietty onha tuo kolmeen toistoon verrattuna "maratooni".
Itse sanoisin että enempikin sata kyykkyä on lähempänä coopperin testiä. Kestohan nyt kuitenkin on vaan n.10 minsaa.
Kyykyssä ei myöskään ainakaan vielä näillä painoilla mene lihakset hapoille. Tulee vaan semmonen väsymyksen tunne.

Mä nykyään siis otankin lopussa muutaman sarjan raskaamilla painoilla, mut ei kuitenkaan mitään kolmosia tai kutosia kuitenkaan vaan pitempiä.
Taka-ajatuksena sen oman maksimin nostaminen myöskin. Eli jos tää jää tähän junnamaan niin täytyy miettiä uusia keinoja.

Saatan harjotella "kerralla liikaa" tai siis kuormittaa liikaa kun palautuminen vaatiii aina sen viikon vähintään.
Vaihtoehto olis sitte useemmin mut selkeesti kevyemmin. Useampia mut lyhyempiä sarjoja.
Tosin otan myös mavea ja leuanvetoa joko samana päivänä tai eri. Ne myös syö selästä puhtia ja vaikuttaa palautumiseen.

Muutoin on ihan pperusreeniä perusliikkeillä. Painopisteenä kuitenkin hiukka pitemmät sarjat.

Jos saa ~40 toistoa tuolla omalla painolla, niin se riittää pohjaksi että saa sen muunnettua muutamassa kuukaudessa sataan toistoon.

Näin minäkin sen näen. Eli en pidä tota sadan toiston sarjaa omalla painolla mahdottomana vaan realistisena vaikka matkaa vielä on.
Meinaan kuitenkin antaa ittelleni aikaa kesäkuun 2014 loppuun saakka sen saavuttamiseen.

Punttihommissa toi kestävysvoiman reenamnen on kuitenki melko harvinaista tietääkseni.
CrossFit on käsittääkseni nostamasa suosiotaan niin eköhän noita pitkänkin sarjan ottajia ala näkyy.

Jos saa ~40 toistoa tuolla omalla painolla, niin se riittää pohjaksi että saa sen muunnettua muutamassa kuukaudessa sataan toistoon.
Jonkun maksimin treenaaminen parin kolmen toiston sarjoilla vaan hidastaa tavoitteeseen pääsyä. Eri asia olisi jos sillä omalla painolla tulisi vain 20 toistoa.

Muistetaan nyt sitten kuitenkin vielä se lähtötaso ja edeltävä treenitapa, tuo tuskin pätee ihan jokaiseen. Tässä kylläkin kysyjä on vielä noususuhdanteessa tauon jälkeen, joten en kiellä etteikö olisi mahdollista.

Koko threadiä jaksa selata läpi notta kysytää nyt kuitenki. Aikani tuli MAVEa tehtyä väärällä tekniikalla, kunnes eräs kokeneempi treenari opasti, että mavea ei ole tarkoitus tehdä kyykkymäisesti, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Nyt on tuota tekniikkaa koitettu hioa pikkasen kasaan ja kysyisinkin seuraavaa ihan vaan varmistaakseni asian.

Eli, kuuluuko maven VENYTTÄÄ selkää ja takareisiä tankoa ALAS laskettaessa? Takareinojen venytys ei tunnu ihan samalta kun SJMV:ssä, mutta venyttää kuitenkin. Ja tosiaan, selässä tuntuu kanssa kiva venytys tankoa alaspäin laskettaessa.

ei muuta tällä erää.

Eli, kuuluuko maven VENYTTÄÄ selkää ja takareisiä tankoa ALAS laskettaessa? Takareinojen venytys ei tunnu ihan samalta kun SJMV:ssä, mutta venyttää kuitenkin. Ja tosiaan, selässä tuntuu kanssa kiva venytys tankoa alaspäin laskettaessa.

Toki takareidet siinä venyy, mutta varsinaisen venytyksen tunteminen lienee ihan yksilöllistä ja liikkuvuudesta kiinni. Kai siinäkin pientä venytystä voi tuntea. Selän sen sijaan pitäis pysyä suorassa, jolloin minkäänlaista venytystä ei pitäis tuntua tai tapahtua.

Ja venytyksen tuntuminen takareisissä on ihan kiinni nosto tyylistä, mutta alaselkään ei omasta mielestäni kuulu venytyksen tuntua. Sillä jos niin käy niin selkä ei ole enään suorana.

Kiinostais kyllä tietää kuinka toi Petri Raatikainen on noihin 100 ja 160 toiston suorituksiinsa harjotellu?
Sekä myös paljonko sillä on kykkymaksimi? Helposti vois kuvitella että tuommonen kaveri ottaa kyykyssäkin sen 240kg raakana mennen tullen.

Sain eräältä taholta asiallisia neuvoja ja otan ne käyttöön mikäli tämä jämähtää tähän pitemmäks aikaa.
Siinä ydin oli että otetaan lyhyempiä sarjoja pienemmillä painoilla mutta useampia niin että toistomäärät lisääntyy ja vikassa sarjassa kaikki irti.
Hiukka kyllä hirvittää hinkata esim 30kg:n painolla niin paljon kuin lähtee.
Tosin noilla metodeilla harjotuksesta sais nimenomaan pitempikestosen airobisen harjotuksen ja kestävyysharjotuksen.

... montako toistoa saa 100 kg:lla? Täällähän on topicci siitä, 40 alkaa oleen huippusuoritus...

Yritin söörtsiä topicia mut en löytäny ainakaan "kyykky montako toistoa satasella" haulla.
Jos joku ystävällinen sielu sen löytää niin voisitko linkata. Lukisin mielelläni.

Viimeksi muokattu:

Kiitos, katoin kaikki videot läpi mitä oli jäljellä. Hyviä settejä siellä on vedetty.
Hienoo myös et ei pelkkiä tosikovia suorituksia vaan ihan normisettiä on uskallettu laittaa näkyville.

Suoritusajasta näkyy kans olleen puhetta.
Oma mielipide on että jos kymmenen toistoo menee minutissa keskimäärin niin silloin on suoritus erittäin kelvollinen.
Pitempään kun menee niin kyllä ne painot syö hapen ja ei se pelkkä selässä pitäminenkään ilmasta ole.

Tietysti mitä nopeempi suoritus sitä kovempi hanu.

Saatampa jossain vaihessa osallistua, mutta hinkaan nyt ensin tätä omaa tavotetta kuntoon.

Koko threadiä jaksa selata läpi notta kysytää nyt kuitenki. Aikani tuli MAVEa tehtyä väärällä tekniikalla, kunnes eräs kokeneempi treenari opasti, että mavea ei ole tarkoitus tehdä kyykkymäisesti, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Nyt on tuota tekniikkaa koitettu hioa pikkasen kasaan ja kysyisinkin seuraavaa ihan vaan varmistaakseni asian.

Mäkin tein varsin "pitkään" mavea kyykkymäisesti eli lähtöasennossa perse oli todella alhaalla ja ihmettelin kun kyykkytulos oli jatkuvasti parempi ku veto. Persettä lähtötilanteessa snadisti ylös niin vetoon tuli 15kg lisää kahdessa viikossa. Ennen kun joku rupee ihmettelemään tuota 15kg:a niin lähtötasohan oli kyykky ja mave 5x5 110kg.

e. mitä tohon alas laskuun ja venytykseen tulee niin paskoin kerran selkäni kun rupesin hallitusti sitä tankoa laskemaan kun en halunnut kannsa treenaajia häiritä kolinalla. Joku täällä pakkisella neuvo et ryminällä alas, ei oo sen jälkeen tarvinnu huolehtia selästä ja venytyksistä alas laskussa.

Minkälaiset toistomäärät ois hyvät GHR:ään noin niinku voimanoston apuliikkeenä? Ihan samat 10-15 mitä yleensäkin, vai voisko vähän lyhyemmät (esim. 6-8) olla jotenkin parempia tossa? Näinkin tyhmää kysymystä rupesin eilen pohtimaan, enkä saa mielenrauhaa ennen ku olen kysynyt. (:D)

Minkälaiset toistomäärät ois hyvät GHR:ään noin niinku voimanoston apuliikkeenä? Ihan samat 10-15 mitä yleensäkin, vai voisko vähän lyhyemmät (esim. 6-8) olla jotenkin parempia tossa? Näinkin tyhmää kysymystä rupesin eilen pohtimaan, enkä saa mielenrauhaa ennen ku olen kysynyt. (:D)

Sanoisin, että jossain 4-12 alueella on hyvä. Itse olen tainnut tehdä enimmäkseen kaseja. Paras takareisiliike, mulla ainakin siirtyy suoraan maastavetoon kehitys tossa.

Sanoisin, että jossain 4-12 alueella on hyvä. Itse olen tainnut tehdä enimmäkseen kaseja. Paras takareisiliike, mulla ainakin siirtyy suoraan maastavetoon kehitys tossa.

Okkei. Seuraavaks siis kymppi rinnalle ja kaseja tekemään. Oon itekki ihastunu tohon nyt aivan. Ei takareisille oo mun mielestä mitään vastaavaa.

Apuja kyykkyprogressioon? Nyt tehnyt 5 x 5 tyylistä, pääsin 62.5kg saakka kunnes viimeiset toistot olivat aika rumia ja tiputin 55kg. Nyt olen 60kg ja painava on ja tekniikka alkaa taas kusta viimesillä toistoilla. Bulkki menossa. Suosituksia progressioon? Tekniikassa se huonoa että polvet kääntyvät sisäänpäin viimesillä toistoilla ja välillä lähtee jullettamaan. Kyykkään suurinpiirtein vähän yli 90 asteen kulman

Apuja kyykkyprogressioon? Nyt tehnyt 5 x 5 tyylistä, pääsin 62.5kg saakka kunnes viimeiset toistot olivat aika rumia ja tiputin 55kg. Nyt olen 60kg ja painava on ja tekniikka alkaa taas kusta viimesillä toistoilla. Bulkki menossa. Suosituksia progressioon? Tekniikassa se huonoa että polvet kääntyvät sisäänpäin viimesillä toistoilla ja välillä lähtee jullettamaan. Kyykkään suurinpiirtein vähän yli 90 asteen kulman

Tee jotain muuta kuin noita vakiotoistomääriä. Esim. jto:n 3x4-->6x6 on aina parempi kuin tollaset 5x5 ja muut vastaavat systeemit. Eikä sen tarvii olla just noi toistomäärät. Voi olla 2x8-->4x10 ja itse olen tehnyt viime aikoina esim. etukyykyssä 2x2-->4x4 ja hyvin toimii.

Tee jotain muuta kuin noita vakiotoistomääriä. Esim. jto:n 3x4-->6x6 on aina parempi kuin tollaset 5x5 ja muut vastaavat systeemit. Eikä sen tarvii olla just noi toistomäärät. Voi olla 2x8-->4x10 ja itse olen tehnyt viime aikoina esim. etukyykyssä 2x2-->4x4 ja hyvin toimii.
Miten noi toimii käytännössä? 3x4 -> 6x6 ja 2x8 -> 4x10?
Olen siis tehnyt 62.5kg x 5 x 5 (vimpat toistot rumasti) joten 60kg x 5 x 5 puhtaasti. Miten lähden aloittamaan esim. jto:n tyylillä? Millä prosenteilla toi 3x4 lähtee liikkeelle?
Ja mihin siirrytään 3x4:n jälkeen?

Back
Ylös Bottom