Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Voiko mavessa pitää lautaa kantapäiden alla, kun tuntuu olevan vaikeuksia päästä oikeaan asentoon alaselän pyöristymättä? Joka paikka siis navasta alaspäin enemmän tai vähemmän kireänä/jumissa.

Kyllä voi. Melkosen jumissa saa kuitenkin olla, jos ei oikeesti saa tangosta kiinni mitenkään selkä suorana. Virhe voi siis olla tekniikassakin. Ekana lähtisin katsomaan, et tekniikka on kunnossa (ei mitään suorin jaloin vetoa, mut ei mistään syväkyykystäkään vetoa, polvia ulospäin jne.). Jumissa olevat paikat tulis tietysti myös hoitaa, jotta oikea tekniikka onnistuisi helposti ja loukkaantumisilta kaikkialla vältyttäis. Mut niin kauan ku ei ilman pientä kantakorotusta onnistu, voi sellasta käyttää.

[venom];4369688 sanoi:
Hieman tällainen mielipidekysymys: perinteinen ja sumoveto on mulla about yhtä vahvoja. Sumoa olen tehnyt normivetoakin vähemmän joten sikäli voisi kuvitella sumotyylillä olevan enemmän potentiaalia. Kyykkään kuitenkin kapealta ja syvältä, mikä käsittääkseni tukee paremmin perinteistä vetoa. Toisaalta sumoveto säästää selkää, mikä mahdollistaa tiheämmän vetotahdin selän säästyessä.

Kumpaa siis lähtisitte tässä tilanteessa tekemään? Unohdetaan "rispekti"-jutut, mikä on monilla syynä vetää perinteisellä, itseä kiinnostaa vain millä saa eniten nousemaan :)

No jos voimanostotuloksia havittelet niin nosta sillä tyylillä millä nousee eniten, ylläri. :) Mutta jos sumolla vedät niin sitä perinteistäkin kannattaa silti treenata siinä sivussa niin tulee keskikroppaa pitoja.

Millaista progressiota kyykkyyn, 1x/vko?

Tuolta "kyykky ja veto kerran viikossa" -threadista bongasin tällaisen:
6*6*75%
6*4*80%
4*2*70%
1*MAX, 1*85%

jto:n käsialaa siis. Kannattaisiko tuollaisella vedellä samalla kun on supermave käytössä? Tulisi aika paljon raskaita ykkösiä, mutta ei niitä ole tullut mun treeniuran aikana paljoa otettua, nyt tuntuu palautuminen olevan aika hyvässä iskussa ja mulla on maksimivoimatavoitteet jouluksi.

Vaiko jotain muuta, mitä?

Oikean puolen perslihaksen yläpuolella kireyttä/jännittyneisyyttä havaittavissa. Mitä toimivia venytysliikkeitä olisi? Eli aivan alaselän ala-osassa, ja vain oikealta puolen. On lievästi tuntunut aiemminkin, mutta nyt on jopa hieman kivulias.

Millaista progressiota kyykkyyn, 1x/vko?

Tuolta "kyykky ja veto kerran viikossa" -threadista bongasin tällaisen:
6*6*75%
6*4*80%
4*2*70%
1*MAX, 1*85%

jto:n käsialaa siis. Kannattaisiko tuollaisella vedellä samalla kun on supermave käytössä? Tulisi aika paljon raskaita ykkösiä, mutta ei niitä ole tullut mun treeniuran aikana paljoa otettua, nyt tuntuu palautuminen olevan aika hyvässä iskussa ja mulla on maksimivoimatavoitteet jouluksi.

Vaiko jotain muuta, mitä?

Mikset ota perus 3x4->6x6, toimii kun junan vessa. Ja ei tossa tule liikaa kun mave ja kyykky vaan kerran viikossa.

väärin lainattu. toi neljännen viikon treeni käsittää ykkösmaksimin jälkeen toistomaksimit 85%:lla, ei ykköstä. mutta mieluummin niinku niccessor tossa laitteli.

Oikean puolen perslihaksen yläpuolella kireyttä/jännittyneisyyttä havaittavissa. Mitä toimivia venytysliikkeitä olisi? Eli aivan alaselän ala-osassa, ja vain oikealta puolen. On lievästi tuntunut aiemminkin, mutta nyt on jopa hieman kivulias.

Perslihaksen, gluteus maximuksen, yläpuolella on tosiaan alaselkä, erector spinae/thorocolumbar fascia.
Googlaappa vaikka "pigeon yoga pose". Kyseinen venytys ottaa itse perseeseen. Jos se ei kohdistu oikeaan paikkaan niin sitten kokeile ihan vaan sitä että joko istut tai seisot jalat suorana, ja siitä taivutat itseäsi varpaisiin (jalat suorina). Voit myös googlata erector spinae stertch ja katsoa sieltä mieleisen.

Todennäköisemmin vaan toi fascia kireällä. Silloin kun tein sheikoa niin mulla oli jatkuvasti toi. Joku kevyt kahvakuula tms. auttaa paremmin kuin venyttely.

Mistä buttwink johtuu kyykyssä ja miten sen sais korjattua?

Vaikka ei englanti sujuisikaan hyvin, niin kannattaa silti katsoa tämä video: Squat Biomechanics and "Butt Wink" - YouTube
Kuluttaa vain 15minuuttia elämästäsi, mutta todella hyödyllinen. Kertoo siis mekanismista buttwinkin takana.

Mutta mikäli lonkankoukistajat eivät ole kireät, niin ongelma on kyykkytekniikassa. Joten suosittelen perehtymään tarkemmin kyykkytekniikkoihin youtubea taas hyväksi käyttäen. Itselläni oli juuri hiljattain myös ongelmana tuo buttwink, ja 2vko venyttelyllä ja tekniikka treeneillä pääsin siittä ohi.

Ola!

Mieli tekisi vähän taas kutkutella ykköstä etukyykystä, olisiko Mr. Orangilla heittää taas seuraavalle kahdelle reenikerralle "valmistava" kyykkyohjelma ens vkl ykkösyritystä ajatellen? Lisäksi voisiko joku kertoa mistä threadista löydän jto:n "3x4->6x6" postauksen? Yritin haulla ja selailemalla löytää, mutta oon niin saatanan lapanen ettei vaan löydy.

Ola!

Mieli tekisi vähän taas kutkutella ykköstä etukyykystä, olisiko Mr. Orangilla heittää taas seuraavalle kahdelle reenikerralle "valmistava" kyykkyohjelma ens vkl ykkösyritystä ajatellen? Lisäksi voisiko joku kertoa mistä threadista löydän jto:n "3x4->6x6" postauksen? Yritin haulla ja selailemalla löytää, mutta oon niin saatanan lapanen ettei vaan löydy.

No jos kaksi kertaa jäljellä ennen sitä maksimitestiä niin ota ekalla kerralla tiukka kakkonen tai kolmonen ja toinen kerta kevyt tyyliin 3x2x70%. 3x4-->6x6 on tuossa. Älä katso sitä prosenttihömpötystä siitä alusta vaan se Mikes editoima pääidea siitä ekan postin lopusta.

Yhtiömme kiittää!

E: Vielä, jos amattilaisen mielipiteen tohon tiukkaan rautaan, tänään tein 110x4x5 ja oli semmonen rauta, että ois varmaan jääny 1 toisto varaa jokaseen sarjaan. Kakkonen olis varmaan 130 vai lähenkö ihan kokeilemalla liikkeelle? 130 on entinen ykkönen.

En tiedä löytyykö täällä tietoa sadan kyykyn sarjoista, mutta tuli pari kysymystä mieleen kun ite alotin reenaamisen vuosien jälkeen uudestaan. Olen siis liki viiskymppinen kaveri ja jonkinlainen reenitausta on, mutta vuosia ettei ole tehnyt mitään.

Eli alotin kyykkäily pikkupainoilla. Ekana ihan 30 kilolla ja sillä saturainen.
Sitten viiden kilon välein painoa lisäämällä kun satanen on saatu täyteen.
Nyt meni kuukausi sitten 100x60kg ja 65kg on työstön alla. Tähän on tultu noin 4 kuukaudessa.
Tavoite olis että sais joskus omalla painollaan tuon sadan kyykyn sarjan otettua ja mun tapauksessa se tarkottaa n. 85kg.

Eli reenivikkejä ikä huomioiden.
Käsittääkseni kuitenki kestävyys lisääntyy iän mukana.
Nykyään olen ottanu kerran viikossa tuon setin ja joskus harvemminkin.
Jos ei mee sata niin laitan 40kg lisää painoa (105kg) ja otan sillä puuttuvat toistot 4-5 sarjassa lopuksi niin että 100 toistoa tulee täyteen.

Kiinostaa myös onko palstalla paljokin porukkaa joka on omalla painollaan ottanu sadan kyykyn sarjan. Neitissä näkyy jokunen video olevan, mutta ei taida olla kovin suosittua tuontyyppinen reenaus.

Back
Ylös Bottom