Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Pakko kysyy kokeneemmilta, missä vika, kun syväkyykyn nousu vaiheessa alkaa etenkin oikean jalan polvi vispaamaan. Samaa ei tapahdu kun tekee box-kyykkyä.. eli onko kyseessä jonkun lihaksen heikkoudesta tai sitten että polvi olisi löysä?? Olisiko polvisiteistä mitään hyötyä kyseiseen vaivaan? Kipuja ei ole polvessa kyykätessä.:)

^ Siinon vaan aika täydellinen kyykyn suoritustapa. Kun kysellään kuinka pitäis kyykkäillä, niin tätähän sitä pitäis aina näyttää. Kaikki ottamaan mallia nyt, mestari näyttää :D

Onkohan mulla nyt lopulta perhana joku rakenteellinen virhe mikä estää kyykkäämästä. Nyt on liikkuvuus paremmalla mallilla kuin ikinä. Takareisipäivänä saan sormet lattiaan jalat suorana ihan ongelmitta, ja lonkankoukistajiinkaan ei pistele enää missään kohtaa kyykkyä. Mutta nyt huomasin seuraavan ongelman.

Se kohta missä mun selkäni pyöristyy, on se, missä reidet menevät vaakatasoon. Siinä asennossa tunnen kuinka lonkassa jokin kohta painaa tuohon lonkankoukistajan seudulle, ja pakkohan se oli sormella koittaa sitä kohtaa ja jep, lonkka painaa tuota lonkankoukistajan seutua ja en pääse sen takia syvälle ilman perseen dippaamista. Sillä heti kun tuo lonkka ottaa yhteen tuon lonkankoukistajan/femurin kanssa, niin perse lähtee dippaamaan. Onko tässä siis tyydyttävä vaan siihen että ei enää ikinä kyykkyä. Joppan esimerkin mukaan kyllä kokeilin kyykätä niin että puristin persettä yhteen ja jännitin vatsaa, mutta ei toiminut. Heti kun lähtee kyykkäämään, karkaa pakaroista jännitys.

Onkohan mulla nyt lopulta perhana joku rakenteellinen virhe mikä estää kyykkäämästä. Nyt on liikkuvuus paremmalla mallilla kuin ikinä. Takareisipäivänä saan sormet lattiaan jalat suorana ihan ongelmitta, ja lonkankoukistajiinkaan ei pistele enää missään kohtaa kyykkyä. Mutta nyt huomasin seuraavan ongelman.

Se kohta missä mun selkäni pyöristyy, on se, missä reidet menevät vaakatasoon. Siinä asennossa tunnen kuinka lonkassa jokin kohta painaa tuohon lonkankoukistajan seudulle, ja pakkohan se oli sormella koittaa sitä kohtaa ja jep, lonkka painaa tuota lonkankoukistajan seutua ja en pääse sen takia syvälle ilman perseen dippaamista. Sillä heti kun tuo lonkka ottaa yhteen tuon lonkankoukistajan/femurin kanssa, niin perse lähtee dippaamaan. Onko tässä siis tyydyttävä vaan siihen että ei enää ikinä kyykkyä. Joppan esimerkin mukaan kyllä kokeilin kyykätä niin että puristin persettä yhteen ja jännitin vatsaa, mutta ei toiminut. Heti kun lähtee kyykkäämään, karkaa pakaroista jännitys.

Siis eikö tuo perseen ja vatsojen jännitys tehä vaan sen takia saadaan alaselkä ruotuun? Sen jälkeen sit unohat sen perseen ja breikkaat polvista / lantiosta ja kyykkäät sinne jalkojen väliin. Pääsetkö esim. oven kahvasta roikkuen ym selkä suorana kyykkyyn?

Siis eikö tuo perseen ja vatsojen jännitys tehä vaan sen takia saadaan alaselkä ruotuun? Sen jälkeen sit unohat sen perseen ja breikkaat polvista / lantiosta ja kyykkäät sinne jalkojen väliin. Pääsetkö esim. oven kahvasta roikkuen ym selkä suorana kyykkyyn?

Juu kyllä mä tuolla tavalla kyykkyyn pääsen, mutta siinäkin tuntuu jo hieman se, että kuinka tuo lonkka painaa tuohon lonkankoukistajan seudulle.

Ja Jerkku, fysioterapeutti kyllä tulisi kyseeseen mutta täällä seudulla jonotusajat on ihan liian pitkät. Toki hoitotakuun mukaan tulisi päästä viimeistään 6kk sisällä hoitoon, mutta siitäpä ei mene kauaa kun intti alkaa. Lisäksi tulee opiskelijalle turhan kalliiksi tuo käynti. Tosin mulla on onneks ortopedi käynti tuossa hiljattain niin voisinpa siinä kysyä jos hän osaisi edes vähän auttaa tuon suhteen. Kaiketi tällä paikkakunnalla ei edes ole osaavaa fysioterapeuttia. Kerran kävin fysioterapiassa ja oli kyllä turhin käynti ikinä, ei nainen oikein osannut hommiaan.

Etukyykkyä muuten pystyn kyllä tekemään silleen että selkä ei pyöristy yhtään. Siinä tosin tuntuu kans jo vähän se kuinka lonkka painaa jotakin. Noh, etaria nyt vaan sitten.

Ootko kuinka leveellä jalkojen asennolla koittanut kyykätä ? Itsellä lähtee kapealla asennolla myös perse dippaamaan mutta hiukan yli hartian levyinen asento jaloille ja jalkaterät ulospäin niin jo menee persettä pohkeisiin ilman että dippaa.

Ootko kuinka leveellä jalkojen asennolla koittanut kyykätä ? Itsellä lähtee kapealla asennolla myös perse dippaamaan mutta hiukan yli hartian levyinen asento jaloille ja jalkaterät ulospäin niin jo menee persettä pohkeisiin ilman että dippaa.
Onhan tässä koitettu kaikki asennot läpi. Ja itse asiassa kaikkein leveimmällä asennolla se tuntuu painavan vaan enemmän.

Julkisen fysio nyt on sama kuin puhelimen "röntgenkamera" sovellus.

Yksityinen fysio maksaa sen 45->€, joten ei se yksi käynti niin järkyttävän kallis ole.

Jaa no ei se sitten hirveän kallis ole. Tosin lähimmät ovat noin 60km päässä täältä, täytyykin harkita tuota vaihtoehtoa.

[video=youtube_share;b-SqSBnjvgk]http://youtu.be/b-SqSBnjvgk[/video]

Onko tämä nyt ok kyykkytekniikka?

120kg tuntui saatanan raskaalta high-barilla, niin laitoin tangon alemmas ja kokeilin istua enemmän taaksepäin.
Paljon vahvemmalta ja stabiilimmalta tuntui, mutta näyttää tyhmältä kun perse menee noin kaukana ja meinaa mennä vähän jullettamiseksi.
Saanko Orangin siunauksen, vai pitäisikö jotain muuttaa?

Tuo siis on aikalailla 2RM:ltä, mutta kun katsoo videolta niin näyttää paljon kevyemmältä :wtf:

Mä oon kokeillut useita eri keinoja tehdä etukyykkyä, mutta ei vain natsaa. Ranteet antavat joko periksi, tai sitten en vain saa pidettyä kyynärpäitä tarpeeksi ylhäällä, että paketti pysyisi isommissa raudoissa kasassa. Ne tuntuvat pettävän aina.

Onko tuo remmeillä tehty versio sitten ratkaisuksi? Onko se jotenkin "huonompi" tyyli tehdä kuin ne missä painot ovat olkapäillä? Vai meneekö se liike silti ihan sinne minne muillakin variaatioilla?

Mä oon kokeillut useita eri keinoja tehdä etukyykkyä, mutta ei vain natsaa. Ranteet antavat joko periksi, tai sitten en vain saa pidettyä kyynärpäitä tarpeeksi ylhäällä, että paketti pysyisi isommissa raudoissa kasassa. Ne tuntuvat pettävän aina.

Ootko kokeillut ilman käsiä? Mun etukyykkyyn auttoi kivasti ymmärrys, että siitä tangosta ei tarvi välttämättä pitää kiinni ollenkaan. Kädet vaan suoraan eteen ja tanko tarpeeksi lähelle kurkkua.

Itsellä toimii tämä, kannattaa kokeilla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onko tuo remmeillä tehty versio sitten ratkaisuksi? Onko se jotenkin "huonompi" tyyli tehdä kuin ne missä painot ovat olkapäillä? Vai meneekö se liike silti ihan sinne minne muillakin variaatioilla?

Samassa paikassahan se tanko on. Samaan paikkaan menee rasitus, mutta ei koske ranteisiin eikä muuallekaan.

Mikähän ongelma on kyykyssä kun en millään saa ranteita suoraks? Tässä hetken nyt kyykännyt high-bar tyylillä(ennen low-bar) ja samalla kapeampi ota tangosta, mutta en sitten millään saa ranteita suoraksi, jos ottaa niin leveän että saa niin joutuu ottamaan melkein tangon päistä kiinni, joten epäilen että joku tekniikkavirhe tässä todennäköisesti?

Kyykyssä painon kuuluu olla hartioiden varassa, eikä ranteiden. Joten eipä sillä ranteiden asennolla siten suurta merkitystä ole. Tosin jos sulla nyt on tuossa highbarissa tanko enemmän ranteiden varassa niin se johtuu siitä, että et vedä hartioita tarpeeksi taakse kun otat tangon niskaasi. Eli koitappa niin, että vedät hartiat taakse. Hartiat ikään kun muodostaa pidikkeen johon tanko tulee.

Kannattaa myös kattoo sitä kyynärpäidäiden asentoo, sillä ne kuuluvat pitää vartalon lähellä/enemmän tangon alla. Eli joskus tuokin voi aiheuttaa ranteessa kipuilua.

Back
Ylös Bottom