Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kuinkas paljon toistoja ja sarjoja mun pitäs tehä, kun massaa oon hankkimasa mavella?

Toistoja vaikka 4-12 ja sarjoja sitten yhdestä eteenpäin. Esimerkiksi 3x6 on ihan jees tai 4x4 tai 2x8.... Miten noita sitten tykkää tehdä. Pidempää sarjaa tehdessä vaan pitää muistaa, että tekniikan pitää pysyä kasassa ihan samalla tavalla kuin lyhyemmissäkin.

Riippuu treenijaosta

No joo vähän se riippuu treenijaostakin, että minkä verran niitä tekee, mutta toi nyt oli silti aika turha vastaus. Jos massan kasvatusta kysytään niin pystyy siihen aika hyvin heittämään jonkun esimerkki määrän toistoja ja sarjoja. Mavea vaikka 3x6 sopii mun mielestä loistavasti niin yksijakoiseen kuin 5-jakoiseenkin.

Kertokaas miten olisi fiksuinta rakentaa 5x5 mave kerran viikkoon, kun haluaisi tehdä osan sumona ja osittain remmeillä ja ilman remmejä.

Aloitin nyt aika pohjalta (105 kg) tavoitteena pitkä progressio, siirtyen jossain vaiheessa pienille miinuskaloreille.
5x kapea ristiote
5x kapea ristiote toisin päin
5x sumo ristiote
5x sumo ristiote toisin päin
10x kapea remmeillä myötäote

Tein vipan sarjan kokeeksi siihen asti, että tuntui suht yhtä raskaalta kuin aiemmat sarjat.

Mitä venytyksiä pitäs tehdä jotta pääsisin kunnon kyykkyyn ilman painoja?
Tällä hetkellä painottomat kyykyt ja takakyykyt näyttävät tältä. http://imageshack.us/photo/my-images/812/kyykky.png/Vasen siis koroke kantapään alla ja oikea ilman.
Kun koitan suoristaa selkää, kaadun vaan perseelleni maahan. Etukyykyt sujuvat puolestaan varsin hyvin.

http://www.elitefitness.com/forum/w...fting/warm-up-your-hips-agile-8-a-631289.html

Tuo on itsellä toiminut hyvin ja auttanut varsinkin lantion/lantion alueen liikkuvuuteen.

Olen tehnyt tässä RPT-treeniä jossa kovin eka sarja on kolmonen. perus 2.5kg korotuksilla menty ylöspäin. Nyt on kyykyssä päästy lähelle kolmosmaksimia, ja nyt tekniikka alkaa hajota niin että jalat suoristuu eka ja sitten tulee selällä nosto ylös ikäänkuin jullena. olen tehnyt nämä kovimmat sarjat vyön kanssa.

miten tätä kannattaisi alkaa korjaamaan? vyö pois, painoja pois (tehdään kuorman nostoa vain niin kauan kuin tekniikka kestää kasassa), jotain apuliikkeitä?
onko se perse ja vatsa mikä antaa periksi tuossa vai pelkästään jaloissa loppuu voima?

Olen tehnyt tässä RPT-treeniä jossa kovin eka sarja on kolmonen. perus 2.5kg korotuksilla menty ylöspäin. Nyt on kyykyssä päästy lähelle kolmosmaksimia, ja nyt tekniikka alkaa hajota niin että jalat suoristuu eka ja sitten tulee selällä nosto ylös ikäänkuin jullena. olen tehnyt nämä kovimmat sarjat vyön kanssa.

miten tätä kannattaisi alkaa korjaamaan? vyö pois, painoja pois (tehdään kuorman nostoa vain niin kauan kuin tekniikka kestää kasassa), jotain apuliikkeitä?
onko se perse ja vatsa mikä antaa periksi tuossa vai pelkästään jaloissa loppuu voima?

Riippuu vähän sun tyylistä. Jos teet suht pystyjä kyykkyjä kapealla niin luultavasti etureisistä loppuu ruuti. Jos voimanostokyykkyä niin varmaan perse/takareidet. Tekniikassakin voi olla vika, jos et osaa tasapainottaa tuota hip draivia. Laita videota niin katellaan.

Onko kyykyssä tarkoitus kyykätä ns reisien väliin vai päälle? Itse teen sillä tekniikalla että jalat noin hartioiden leveydellä ja varpaat osottavat suht suoraan ja kyykkään ns reisien päälle enkä väliin koska minusta tämä tuntuu paremmalta.

Onko kyykyssä tarkoitus kyykätä ns reisien väliin vai päälle? Itse teen sillä tekniikalla että jalat noin hartioiden leveydellä ja varpaat osottavat suht suoraan ja kyykkään ns reisien päälle enkä väliin koska minusta tämä tuntuu paremmalta.

Sinne väliin se tarkotus ois. Silleen pääsee syvemmälle selkä suorana. Polvia ulos työntämällä jalkaholvi pysyy myös paremmin ylhäällä, polvet pysyy kunnossa ja lonkkaniveleen saadaan vääntöä (hip capsule torque).

Mistä johtuu järetön tukotus alaselässä 2-4 kyykky/prässisarjan jälkeen? Selkä kyllä pysyy suorassa ja syvälle tehään. Tulee aivan JÄRETÖN paine/pumppi niihin "putkiin" (suoriin selkälihaksiin?), ei satu yhtään kuitenkaan - koska tekniikka on ymmärtääkseni ihan hyvä. Johtuuko heikoista vatsoista?

Ja siis, se tukotus alkaa jo kangistamaan ihan kunnolla selkää, että häiritsee ihan menoa :wtf:

Mistä johtuu järetön tukotus alaselässä 2-4 kyykky/prässisarjan jälkeen? Selkä kyllä pysyy suorassa ja syvälle tehään. Tulee aivan JÄRETÖN paine/pumppi niihin "putkiin" (suoriin selkälihaksiin?), ei satu yhtään kuitenkaan - koska tekniikka on ymmärtääkseni ihan hyvä. Johtuuko heikoista vatsoista?

Ja siis, se tukotus alkaa jo kangistamaan ihan kunnolla selkää, että häiritsee ihan menoa :wtf:

Teetkö yksijakoista? Mulla tulee tuo ilmiö, koska ei ole palautunut. Itse en erityisemmin välitä tuosta, koska se ei varsinaisesti haittaa sarjoja.

Sinne väliin se tarkotus ois. Silleen pääsee syvemmälle selkä suorana. Polvia ulos työntämällä jalkaholvi pysyy myös paremmin ylhäällä, polvet pysyy kunnossa ja lonkkaniveleen saadaan vääntöä (hip capsule torque).

Haittaako tämä varsinaisesti jos teen tällä reisien päälle tekniikalla, sillä itsellä tuo reisien väliin kyykkääminen ottaa ikävästi polviin?

Teetkö yksijakoista? Mulla tulee tuo ilmiö, koska ei ole palautunut. Itse en erityisemmin välitä tuosta, koska se ei varsinaisesti haittaa sarjoja.

Kun en nyt ole edes tehnyt 1 jakoista... Tarkotus on kyllä tuossa alottaa, saa nähdä miten pahaks äityy. Pitää pitää sitten pitemmät palautukset välissä, 1min tauoilla ei tunnu hyvältä enää tehdä.

Haittaako tämä varsinaisesti jos teen tällä reisien päälle tekniikalla, sillä itsellä tuo reisien väliin kyykkääminen ottaa ikävästi polviin?
Teetkö sen väliin kyykkäämisen varmasti oikein? Kapeallakin pystyy kyykkään aika helposti väliin kun löytää sen oikean tekniikan. Huomasin sen löytyvän aika näppärästi kun menin peilin edessä ns. tavallisesti kyykkyyn, siis sillä tavalla kun aikuinen ihminen kyykistyy joskus, niin että kantapäät nousee maasta ja nojaa kyynärpäillä polviin. Ei siis mikään kyykkyasento, vaan ihan kyykistyminen. Tästä asennosta kun nojaa hiukan eteen ja työntää haitaria taakse, niin saa kantapäät maahan ja nyt kun kantapäät paikallaan avaa jalkateriä ulospäin, niin polvet avautuu samalla ja nyt ollaankin jo siellä jalkojen välissä ja tosi syvässä kyykyssä ollaankin, jos vaan liikkuvuus riittää ja pysyy selkä suorana. Mulla ei kyllä onnistuis millään tavalla reisien päälle kyykkääminen, kun silloin olis kyllä ala-asennossa selkä vaakasuorassa ja / tai polvet edessä.

Teetkö sen väliin kyykkäämisen varmasti oikein? Kapeallakin pystyy kyykkään aika helposti väliin kun löytää sen oikean tekniikan. Huomasin sen löytyvän aika näppärästi kun menin peilin edessä ns. tavallisesti kyykkyyn, siis sillä tavalla kun aikuinen ihminen kyykistyy joskus, niin että kantapäät nousee maasta ja nojaa kyynärpäillä polviin. Ei siis mikään kyykkyasento, vaan ihan kyykistyminen. Tästä asennosta kun nojaa hiukan eteen ja työntää haitaria taakse, niin saa kantapäät maahan ja nyt kun kantapäät paikallaan avaa jalkateriä ulospäin, niin polvet avautuu samalla ja nyt ollaankin jo siellä jalkojen välissä ja tosi syvässä kyykyssä ollaankin, jos vaan liikkuvuus riittää ja pysyy selkä suorana. Mulla ei kyllä onnistuis millään tavalla reisien päälle kyykkääminen, kun silloin olis kyllä ala-asennossa selkä vaakasuorassa ja / tai polvet edessä.

voisitko laittaa jonkun videon/kuvan, jossa kyykätään oikeaoppisesti reisien väliin ilman sellaista kauhean leveää haara-asentoa ja jalat suht suorassa eteenpäin?

voisitko laittaa jonkun videon/kuvan, jossa kyykätään oikeaoppisesti reisien väliin ilman sellaista kauhean leveää haara-asentoa ja jalat suht suorassa eteenpäin?
Kato tosta kaikki Squat Rx:n jaksot niin opit jotain muutakin. Alkupään jaksoissa etenkin paljon tekniikkavinkkejä niin kapealle kuin leveällekin asennolle ja se näyttää jossain jaksossa malliakin miten vedellään syvältä kapealla.
http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI&list=PLC03D688F10C4DE1F

Back
Ylös Bottom