Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Sitä jalkalevyn kulmaa tosiaan kannattaa kokeilemalla hakea, kuten aiemminkin mainittu. Paras kulma löytyy kokeilemalla. Liikkeen pitää tuntua ns. luonnolliselta, ja kipu/paine polvissa on pahasta. Kannattaa myös pitää huoli, että selkä ja jalat pysyvät levyissä kiinni.

Kiva laite kaikenkaikkiaan, 21 yms erikoistekniikoita kannattaa myös ehdottomasti kokeilla, mielikuvitusta kannattaa käyttää. Sitä jalkojen paikkaa taas voidaan pohtia siltä kantilta, mihin se liike halutaan kohdistaa. Jalat alhaalla ja yhdessä kohdistetaan liike enemmän etureisille, kun taas jalat leveällä ja ylhäällä liike ottaa etureiskojen lisäksi gluteuksiin ja takareisiin. Sama juttu kuin prässissäkin. Ko. masiina sopii myös pohkeiden treenaamiseen; naama laitetta kohti, päkiöiden alle pari kakkosnelosta tmv.

Tähän tuskin on mitään ainutta ja oikeaa vastausta, koska hackit on erilaisia ja ihmiset on erilaisia. Kannattaa kokeilla levyn eri kulmia ja jalkojen eri asentoja. Säädä levy niin, että polvissa ei tunnu "painetta" ja että sulla pysyy koko jalka tukevasti kiinni levyssä. Älä anna kantapäiden nousta ilmaan missään vaiheessa. Polvet voi mun mielestä mennä jonkun verran yli varvaslinjan. Koko selkä koko ajan kiinni levyssä.

Jos ei ole mitään ongelmia mennä pohjaan, niin anna mennä vaan. Ylhäältä taas voi jättää vähän vajaaksi, että saat painon pysymään etureisllä. Itellä ainakin ottaa polviin enemmän, jos koitan pysäyttää liikkeen jossain siellä 90 asteen tietämillä. Yksi tärkeimmistä jutuista on se, että pidät liikkeen tarpeeksi rauhallisena (hitaat laskut etureisiä hakien) ja että liike pysyy koko ajan etureisillä. Älä rupee tekemään yläselkä irti levystä mitään syvyyspommeja pohjaan, josta saat kivasti pompautettua sen takas ylös.

Ite oon tehny tosi varovaisesti nyt hackia, koska oikea polvi ottaa suht helposti kipeää. Itselle hyvä tyyli on tämä: levy niin pystyyn, kuin sen saa. Jalat suunnilleen keskellä levyä ja noin 40 sentin päästä toisistaan. Jalkaterät näin \ / ja alhaalla polvet tietenkin jalkaterien suuntaan. Liike hitaasti pohjaan ja etureisillä ylös (ylhäältä aavistuksen vajaaksi). Eri tyylillä saisi varmaan enemmän limppuja kyytiin, mutta kun en treenaa hackia, vaan etureisiä, niin ihan älytöntä tarvetta ei ole tähän vielä tullut.

Anna kintuille aikaa tottua liikkeeseen ja vasta sitten myöhemmin rupeet miettimään painoja tarkemmin. Tossa voi helposti käydä niin, että tekniikan kustannuksella sitä rupee läimii lisää kiekkoja kyytiin. Ite oon tehny ton virheen ja sen takia oon nykyään niin varovainen hackin kanssa. Joo olihan se kiva liikutella isoja romuja, mutta ne kipeet polvet ei ollu enää niin kivat.

Imo parhaimpia etureisiliikkeitä.

Hyviä ohjeita <3

Lisätään vielä, että mulla ja kaikilla joiden kanssakin oon tehnyt Hackia voidaan polvien kipeytyminen ehkäistä lähtemällä sarjapainoissa ihan pohjalta. Vaikka tekisin 200kg:la Hackia (mitä en sitten tee) alotan ekan sarjan pelkällä kelkalla. Sitten lisään painoja aina yhden 20kg kiekon verran lisää uuteen sarjaan.

Kaikki jalkaterien leveydet, lankku kantapäiden alle jos ei pääse tarpeeksi syvälle kantapäitä irroittamatta ja pohkeet takareisiin kiinni. Ennemmin syvälle pienemmillä painoilla kuin vajaata puolliikettä isommilla painoilla.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Millä painoilla jengi tota 45 asteen hackia vääntää? Jotkut hackithan on ihan melkein vaakatasossa ni kiekkoja voi olla paljonkin, mut ite tuskailen 60 kilon kanssa tossa, lol. Ei voi kyl ymmärtää miten jotkut voi tota pumpata jollain 200 kilolla.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Millä painoilla jengi tota 45 asteen hackia vääntää? Jotkut hackithan on ihan melkein vaakatasossa ni kiekkoja voi olla paljonkin, mut ite tuskailen 60 kilon kanssa tossa, lol. Ei voi kyl ymmärtää miten jotkut voi tota pumpata jollain 200 kilolla.

Mulla on ollu muistaakseni about saman verran painoja. Kyykyn oon tehny voimanostotyyliin 130 kilolla. Siitä vaan vertailemaan.

lankku kantapäiden alle jos ei pääse tarpeeksi syvälle kantapäitä irroittamatta

Itellä käytössä painonnostokengät hackissa..toimii!

Millä painoilla jengi tota 45 asteen hackia vääntää?

Ite oon tehny aika vaatimattomilla painoilla nyt hackia. 80-100 kg. Hack on ollut yleensä toinen tai kolmas liike. Polvet tuntuu kestävät ihan hyvin nyt sitä, niin ehkä sitä vois joku kerta kokeilla ensimmäisenä liikkeenä. Joskus vuosia sitten tein yli 160 kilolla, mut kintut oli kyllä silloin pienemmät.

Mulla on ollu muistaakseni about saman verran painoja. Kyykyn oon tehny voimanostotyyliin 130 kilolla. Siitä vaan vertailemaan.

Ite oon tehny voimanostokyykyssä 2x122.5kg ja hackillä en ole koskaan saanut yli 80kg liikkumaan mihinkään alhaalta asti. Voipi olla välityksistä kiinni, tai sitten ko. hack-laite on susi? Mene ja tiedä. Tiedän vain, että hackillä saan alakerran pahempaan pumppiin kuin ikinä kyykätessä.

huraa! tästähän löysin vastauksia polvi-kipuihini!

Thänx määän.

Mulla just nousee kantapäät silleen, et työnty lähtee pahimmilleen pelkillä päkiöillä... Ei ihmekään, et polvi oireilee.

Nyt astetta turhempi kysymys tähän väliin. Tein viime viikolla kyykyssä 4x140kg ja tänään 9x127.5kg

Eli kumpaa voin nyt pitää "parhaana ennätys sarjana" itse en oikein osaa arvioida kumpi on kovempi. :)

Mielipiteitä?

Mielipiteitä?

Sinällään noita on vähän huono verrata, koska toinen on enempi voimatreenisarja ku taas toisessa tarvitaan enemmän kestävyyttä. Energiantuottokin on erilaista noissa, jos ihan solutasolle mennään. Nyt ku noita kuitenki rupee vertailemaan ni aika samassa ne mun mielestä on. 9x127,5kg vois olla vähän kovempi ehkä.

Nyt astetta turhempi kysymys tähän väliin. Tein viime viikolla kyykyssä 4x140kg ja tänään 9x127.5kg

Eli kumpaa voin nyt pitää "parhaana ennätys sarjana" itse en oikein osaa arvioida kumpi on kovempi. :)

Mielipiteitä?

Selvästi tuo pidempi noin suoraan verraten, mutta ainakin joillain (kuten allekirjoittaneella) isommat raudat kyykyssä menevät tavallaan alakanttiin pitkiin nähden, ja sitten aika saman kovusia. Laskuri näyttää 170/160kg , mutta pitkissä sarjoissa se kusee kyykyssä enemmän kuin muissa http://www.kalanen.fi/sarjapainolaskuri/

Ehkä yksittäisiä kevyempiä toistoja on helpompi runnoa ylös kuin vähemmän kovia, ehkä tekniikasta joustokin auttaa tässä.

Eli kumpaa voin nyt pitää "parhaana ennätys sarjana"

Ennätys on AINA se kummassa on enemmän rautaa.
Ei kukaan ikinä kuule eikä muista montako toistoa kuka milläkin otti (ei edes itse).
Puhutaan vaan että "Mentori teki kyykky 140 kilolla" tai "Mentori teki kyykky 120 kilolla" :D

...

Sit toinen juttu on se, että toinen sanoo toista ja toinen toista. Esim. tässä Mark Rippetoe opettaa hip drivea kyykyssä ja musta toi tuntuu aika nurinkuriselta. Jos mä teen noin, niin nosto kaatuu niin lujaa eteen että heitän varmaan voltin etuperin. Ja toi käskee vielä katsomaan maahan! Ei velvetti.

Louie Simmons taas sanoo, että työnnetään lantiota eteen. Tosin noihan treenaa vain boxia ja varustenostoja ja helvetin leveällä asennolla, niin onhan siinä eroa. Mutta kumpi nyt on lähempänä totuutta jos puhutaan tavallisesta "leveästä" kyykystä? Ei siis kapea mutta ei ylileveäkään. Sellaista olen koittanut harjoitella.

...

Testailin muuten piruuttani tätä parjattua rippetoen (kavereitten kesken Rippe) kyykkytyyliä. Itsehän tiedustelin tuolla pari sivua sitten pakara-aktivaatiovinkkejä eli en saanu perseellä kunnolla kyykättyä. Ja nyt kun ajoin silleen selkä edellä alhaalta ylös, niin itse asiassa sain sen menemään koko matkalta huomattavasti enemmän takaosastolle. Siitä vedon pysymisestä posterior chainillahan tuossa videollakin jahkattiin.

Tein muuten videon tavoin, mutta pidin pään ns normaalisti pystyssä. Eli ehkä tuo onkin joku menetelmä opettaa kaltaisilleni kyniksille sitä perse-vetoa aka hip drivea? Vai mitäs sanotte? Autto meinaan pään sisällä ihan helvetisti hahmottaan sitä nostoa...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Davidin hackissä joka 45 astetta vaakasuorasta vedän ite 80-100kg 8-15 sarjoja. Kyykyssä on 6x105 sarjapaino atg tyyliin ja hackki myös iha pohjalta.

Itellä käytössä painonnostokengät hackissa..toimii!

Juu loppupeleissä sama efekti käytti sitte lankkua tai kenkiä.

Kuhan muistaa laskee kelkan rauhakseen alas eikä pompauteta polvilla yhtään jos haluaa polvia säästää. Polvet ja jänteet joustaa helvetisti jos menee pommilla pohjaan ja sieltä ylös joustolla.

Ei sillä ole mitään väliä millä muut tekee. Keskityt omaan tekemiseen ja omiin toistomääriin niin homma kehittyy kaikkein parhaiten.:)

Meidän salilla goljatin hack, mikä on tosi loivassa kulmassa pystyy latomaan reilusti rautaa, eilen tuli 6x250kg+kelkka ihan pohjista. Pidän jalat kapeella ja levyn alaosassa.

Davidin normihack:ssa parhaat sarjat 5x7 130kg ( muutamia restpauseja ja jatkuvaa tuskanhuutoa ). Kyykyssä vastaavasti parhaat satsit 5x160&2x170... Kyllä hacki vaan on eruteiskoille se kuningas muuvi.

Pistetään nyt mavekin näytille: http://youtu.be/pnp-3vULJQo

Onko tuossa mitään suurempaa vikaa, kuin yleinen heikkous ja selkä tahtoo vähän pyöristyä heti lähdössä? Remmeistä ei tarvitse vittuilla :D

Kantsii tehä reiden loitonnusta ja lähennystä lämppäreissä niin lonkat aukee ja pakarat aktivoituu vähän paremmin.

Ei mun silmään mitenkään pahasti pyöristynyt alaselkä ja aika kevyen näköisiä nostoja. Pinkkipaitaista mimmiä olisit voinut kuvata enemmän ;)

Back
Ylös Bottom