Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

On, mutta ihan toimiva se on. Temppu onkin siinä, että selkä pysyy suorana, silloin ei raasta pahemmin. Toinen vaihtoehto on laittaa housut jalkaan. :D
(Tarkoitan siis, että shortseilla saattaa tuntua pahalle.)

maxmussel sanoi:
Pitäis löytyä joka salilta tuo hack-laite, ja jos ei löydy niin onpa outo "sali".

ei meiltä tommosta löydy:) kaikki muut sitten onkin

Paska puhetta

Itse kyykkään lenkkareilla kantapäät perseeseen 8 sarjoja 180Kg'llä. En käytä oikeastaan mitään "varusteita", tavallinen paita, ei aina sitäkään ja verkkarit.

Onhan ne lenkkarit vähän puhki sieltä sivuilta, mutta so what.

Pikku tauon jälkeen innostuin taas saliharjoittelusta ja tottumuksen mukaisesti rypesin kyykkäilemään tangon kanssa. Ällistys olikin suuri kun huomasin, että venyvyys on päässyt erittäin heikoksi. Kengän pohjat nousi väkisinkin maasta vaikka en mennyt erityisen alas (reiden yläosa vaakatasossa). Ajattelin, että vetelen sitten maastavetoja kyykyn tilalla ja vetäsen jonku venyttelyjakson kyykkyä varten. eli kysymykset:

1) Mitä venytysliikkeita kannattaa suorittaa, nimenomaan kyykyn sujumista ajatellen?

2) Tutkin exrx sivuja ja ihmettelen, että mitenkäs kyykky ja mave näyttää kohdistuvan täsmälleen samoihin lihaksiin?
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBSquat.html

Mavessa mukana on kaikki mitä kyykyssä + pari lihasryhmää yläselästä. Vetelettekö molempia liikkeita vai kumman olette valinneet?

Taakse kyykkäämiset voi unohtaa, ellei satu kilpailemaan voimanoston pelleliitoissa (ipf & wpo).

Ota kunnon lämmittelyt alussa. Ehkä ihan vähän hapoillekin jalkoja. Sitten lyhyitä venytyksiä perseelle, sisäreisille, takareisille, reisille, pohkeille ym. Sitten tangolla pumppaamista ja joka toistolla pyrit menemään hieman syvemmälle.

Siitä se lähtee.

Tekniikassa se vika on jos kantapää meinaa nousta. Itse olin yhdessä vaiheessa aivan käsittämättömän jäykkä, ehkä Suomen jäykin äijä ja silti pystyin kyykkäämään sopivalla tekniikalla pohjaan asti. Leventää vähän jalka-asentoa ja kyykkää enemmän taakse, polvee sivulle ja lantiota väliin. Tietysti jos haluaa kehonrakennusmielessä kyykätä kapealla ja rankaista ensisijaisesti etureiskoja, niin tietty venyvyys on oltava.

Mita olet hakemassa?
massaa? voimaa? kestävyyttä?

Jos kyykky treeni tulee aloittelijalla, niin ite en menis todellakaan tekemään vielä raskaita viitosia,koska siinä voi mennä paikat hajalle.Meinaan vaan sitä,että aloittelijoilla ei se tekniikka välttämättä ole niin hyvä kuin kokeneemmalla.Kannattaa varmastikkin lähteä siitä että tekniikka opetellaan pitkillä sarjoilla hyvin,eli ei alle kymoin sarjoja.3-4*10-15 on muutenkin hyvä,jos massaa haetaan.

hernekeppi sanoi:
Kannattaa varmastikkin lähteä siitä että tekniikka opetellaan pitkillä sarjoilla hyvin,eli ei alle kymoin sarjoja.3-4*10-15 on muutenkin hyvä,jos massaa haetaan.

Jos tekniikkaa pitää opetella, niin minä tekisin sitten kevyitä kakkosia tai kolmosia. Kun kerran voimaa tavoitellaan, niin ennen pitkää joudutaan siirtymään lyhyisiin sarjoihin isoilla painoilla. Turha sitä tekniikkaa lyhyisiin sarjoihin on hakea 15 toiston sarjoilla.

Tuo 5x5 on ihan ok aloittelijalle minustakin.

Joo on mulla ainakin jonkunlainen tekniikka hallussa ku oon pelannu lätkää niin on puntilla tehty kyykkyä! ja massaa on nyt jo iha kiitettävästi reisissä :hyper:

No joo itellä ollu samoja oireita kyykätessä. 0tin hack kyykkyy aika vauhilla tuli pää yht äkkiä aivan sairaan kipeeks. No siihe loppu reenailut pariin viikkoon pää kuvattiin ja otettiin selkäydin nesteet mut ei mitään lääkäri tuumas vaan et on ollu joku pienempi suoni.
kaks viikkoo oli pää kipee joka päivä...

Mä sain joskus vipareita tehdessä rinnalle aivan infernaalisen päänsäryn aikaseks, joutu lopettaa sen treenin siihen ja liikuksia lääkäriin. No eihän se vätys mitään ees kunnolla tutkinu että tiedä sit jos oli jotain. Eipä oo kuitenkaan tullu takas. Päättelin että toi johtu siitä kun kovia viimisiä toistoja tein niin tuli jännitettyä niskaa _kovaa_ joka taas sai jonku kohtauksen aikaseks.

Prässissä sumenee silmissä joka treenissä kun nostan sen viimisen toiston, aina siinä on kaveri vieressä jeesaamassa toki... mielummin ton kyykkäis toki mut ei polvi kestä ni pakko puuskuttaa prässissä.

Pitkän tauon jälkeen viime keväänä aloittelin kyykyä. Varovasti otin ja pienillä painoilla mutta silti lähti pari kertaa taju mutta onneksi vasta sitten, kun sain raudat takaisin telineisiin ja olin lähdössä pois kävelemään niin hups vaan ja löysin itteni kanveesista taju kankaalla. Toisella kertaa menin senverran vauhdikkaasti, että nilkka taipui kaatuessa ja nivelsiteet revähti sillä seurauksella, että muutama kuukausi myöhemmin tämä samainen löysällä käynyt nilkka murtui ja siteet revähti sulista pelatessa. No aattelin sillon sen toisen pyörtymisen jälkeen, että mikäs siinä voinhan kyykkäämisen lopettaakin, kun en koskaan ole siitä niin hirveästi perustanut. Vaiva ei jäänyt kyykkäämisen lopettamisella vaan siirtyi perskeles maastavetoon ja taas nuppi turtana ja taju pihalla pari kertaa. hellitin sitten maven painoja joksikin aikaa ja vaiva jäi.
Nyt pystyn jälleen kyykkäämään ja tekeen kovia vetoja ilman ko. ongelmaa. Jälkikäteen olen miettinyt, että olin vaan niin perkeleen huonossa kunnossa reilun neljän vuoden totaalitauon jälkeen, ettei vaan fysiikka kestänyt. Tai sitten seuraava kyykkytreeni jää viimeiseksi:)
Voihan siinä suonet päästä katkeilla, ihmisiä kuolee paskalla ollessa yllättävän usein siihen, että suoni brakaa päästä niin miksei kyykätessä?

rautasydän sanoi:
Pitkän tauon jälkeen viime keväänä aloittelin kyykyä. Varovasti otin ja pienillä painoilla mutta silti lähti pari kertaa taju mutta onneksi vasta sitten, kun sain raudat takaisin telineisiin ja olin lähdössä pois kävelemään niin hups vaan ja löysin itteni kanveesista taju kankaalla. Vaiva ei jäänyt kyykkäämisen lopettamisella vaan siirtyi perskeles maastavetoon ja taas nuppi turtana ja taju pihalla pari kertaa. hellitin sitten maven painoja joksikin aikaa ja vaiva jäi.
Tuommoisena esimurkkuikäisenä tuli leikittyä seuraavanlaisesti:
Menin kyykkyyn, ja hengitin...tai pikemminkin huohotin jonkin aikaa erittäin syvään.
Sitten äkkiä ylös ja käsi suun eteen tukkeeksi, sekä voimakas "puhallus" kättä vasten. (käsi esti ilman ulospääsyn)
Sitten menikin aina seuraavaksi taju....
Vimosen leikin jälkeen käytiinkin sitten päähän laittamassa muutama tikki. :rolleyes:

Syy tajun katoamiseesi saattaa olla sarjaa edeltävä liian kova hapen otto...eli hyperventilointi.
Tähän kun yhdistää vielä sarjan aikaisen rutistuksen, joka vasta aika tarkalleen samaa kuin "kättä vasten puhaltaminen", sekä kyykkyyn / ylös liikkeen, niin muuta ei tajun katoamiseen sitten tarvitakkaan.

Eli kiinnitä hapen ottoon huomiota ennen nostoa....pari kolme hiukan syvempää hengitystä ennen nostoa on riittävä määrä..eli ei mitään keuhkot totaali tyhjäksi...keuhkot totaali täydeksi henkäilyjä.

Ulle sanoi:
Olisi kyllä ehdottomasti pitänyt mennä lääkäriin. Olin omassa diagnosissani kallistunut niin vakavasti migreenin puoleen, etten pitänyt tilannetta vaarallisena. Onneksi olin oikeassa. Nyt on viimein alkanut noi Ibusalit vähän potkia, eikä olo ole enää kovin huono.

Oikeastaan muita oireita ei ollut, kuin kova päänsärky, pahoinvointi ja silmien sumeneminen. Saattaa olla, että parin viikon takaisella flunssalla oli vielä jotain tekenmistä asian kanssa, vaikka viikon olen jo reenannut. Seurailen tilannetta, ja jos vielä tulee tän suuntaisia oireita, menen johonkin tutkimuksiin.

Migreeniin muuten auttaa helvetin tehokkaasti se, että sekottaa panadolia ja asperiinia... Noilla on joku synerginen efekti ja tätä sekotusta annetaan sairaalassa jos on vitun kova migreeni. Terveellisyydestä en tiedä, koska lääkärit eivät saa tuota määrätä. ;)

Pii sanoi:
Tuommoisena esimurkkuikäisenä tuli leikittyä seuraavanlaisesti:
Menin kyykkyyn, ja hengitin...tai pikemminkin huohotin jonkin aikaa erittäin syvään.
Sitten äkkiä ylös ja käsi suun eteen tukkeeksi, sekä voimakas "puhallus" kättä vasten. (käsi esti ilman ulospääsyn)
Sitten menikin aina seuraavaksi taju....
Vimosen leikin jälkeen käytiinkin sitten päähän laittamassa muutama tikki. :rolleyes:

Syy tajun katoamiseesi saattaa olla sarjaa edeltävä liian kova hapen otto...eli hyperventilointi.
Tähän kun yhdistää vielä sarjan aikaisen rutistuksen, joka vasta aika tarkalleen samaa kuin "kättä vasten puhaltaminen", sekä kyykkyyn / ylös liikkeen, niin muuta ei tajun katoamiseen sitten tarvitakkaan.

Eli kiinnitä hapen ottoon huomiota ennen nostoa....pari kolme hiukan syvempää hengitystä ennen nostoa on riittävä määrä..eli ei mitään keuhkot totaali tyhjäksi...keuhkot totaali täydeksi henkäilyjä.

Meillä oli samasta leikistä hiukan eri versio, jossa hengitettiin nopeatempoisesti huohottaen niin kauan, että alko hiukka päästä heittää (vrt. hyperventilaatio) ja sitten kehkot täyteen ilmaa ja pari riskeintä kaveria paino rinnasta seinää vasten samalla, kun itse pidätti henkeä niin kauan, että taju lähti. Pää sekaisin ja aivan ilmaiseksi. Mulla loppu siihen, kun kaveri ei sitten ottanutkaan kiinni ja kaaduin suoraan otsalleni vessan lattiaan. Paha aivotärähdys seurauksena ja vessan lattiakaakelin kuviot otassa toista viikkoa:)
Mahtavaa, kun ois vieläkin nuori ja tyhmä. Nyt on vaan enää tyhmä.
Ja kyllä tosiaan olen muuttanut tuota hapenottoa ennen kyykkyä eli ei eroa juurikaan normaalista hengittämisestä ja sitten, kun raudat jo niskassa niin keuhkot vähä reilu puolilleen ilmaa ja hyvin on taju kestänyt.
Liekkö tuosta nappulana pelleilystä jäänyt jotain "lihasmuistiin"..

Back
Ylös Bottom