Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Tuli tossa sitte muutama päivä takasin pienessä humalassa lyötyä vetoa siitä että nouseeko 150kg kyykystä ensi heinäkuun eka päivä :D
Mahtokohan ihan järjettömiä taas tulla lupailtua. Älyttömiähän tällaset vedot on, mutta tehty mikä tehty.

Taustaa
Paino 88kg pituus 178cm
treenivuosia jo useampi takana, mutta jalkoja en ole ikinä tehnyt, kiitos erittäin vittumaisen välilevyongelman. No tulipa tuossa syyskuun lopussa sitten vihdoin ja viimein se kyykky aloitettua, ja ilmeisesti kroppa sitä näköjään kestää kunhan tekniikan pitää kasassa
Lokakuussa jossain välissä tuli hieman kokeiltua maksimiykköstä, ja kohtuu puhtaan sain 100kg. tekniikkaa olen tässä jonkun verran vielä myös opetellut, ja tullut myös siihen tulokseen että syväkyykky on ainoa oikea tapa kyykätä(mulle ainakin), pysyy jotenkin paremmin paikatkin ehjinä.
Etukyykkyä otin myös ohjelmaan tossa lokakuussa myös, siinä maksimiykkönen järisyttävät 55kg syvältä :D (noh, tekniikka oli mitä oli)
Kolme kertaa viikossa olen tehnyt kyykkyä, MA etukyykky, KE takakyykky kevyt, PE takakyykky raskas
Ennen joulua maksimit olivat edestä 100kg(siitä videokin täällä) ja takaa 12x90kg, 6x100kg, 2x110kg, 1x115kg(helppo). kaikky kyykyt tehty mielestäni erittäin syvältä.

Mitä mieltä porukka on, mahdoinko ihan järjettömiä mennä lupailemaan :D
uskoisin 120kg saavani siis tällä hetkellä, joten 30kg pitäisi saada puolessa vuodessa lisää romuja.
Millaisella treenillä tuota kannattaisi alkaa hakemaan, ihan perus 2x6 kerran viikkoon ja etukyykkyä myös 2x6 kerran viikkoon, eri päivinä?

Jollei mua nyt täysin lytätä niin päivittelen sitten edistymistä :D

Vaatisi siis keskimäärin 5kg kehitystä kuukaudessa 6 kuukauden ajan jos maksimi 120kg. Pitäisi kyllä onnistua jos et aiemmin edes ole jalkoja hirveästi treenannut.

Yksi tapa päästä tavoitteeseen on pitää ensin alle perusvoimakausi ja sitten maksimivoimakausi

perusvoimakausi vaikka tuon 3x4 -> 6x6 mukaan. Tuolta lisää http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/27840-peruskausi-3x4-6x6-miten-kaeytaennoessae/

esimerkiksi sinun tapauksessasi voisi mennä vaikka 3x4x105kg -> 6x6x120kg 4-5kk aikana ja sitten viellä se 1-2kk maksimi jakso.

Lisäksi alkoholijuomien käyttöä kannattaa vähentää/ lopettaa että kehitys olisi mahdollisimman nopeaa.

Uskoisin tän kyllä onnistuvan sulta ihan helposti kun pituutta on suht vähän ja painoa paljon. Ite sain parannettua neljässä kuukaudessa 3x8 80kg -> 3x8 115kg ihan vaan lisäämällä painoa joka kerta 2,5 kg ja sitten kun alko tulla vaikeeta jossain 105kg kohdalla, niin pudotin sarjapainoja 15 kg, vaihdoin 3x10 setteihin, lähin taas pistää 2,5 kg lisää joka kerta.

En tietenkään tarkota, että tää olis kaikilla pakosti yhtä helppoa, mutta kyllä se 30kg tulee maksimiin helposti lisää kunhan treenaa vaan määrätietosesti ja lisää painoja tarpeeksi usein vaikka se ei tuntuiskaan mukavalta.

Mave tullut omaan ohjelmaan mukaan n.1kk sitten ja pienillä painoilla pikkuhiljaa olen tekniikkaa opetellut. Teen kyykyn ja maven kerran viikkoon ja eri päivinä.
Nyt olen vetänyt 5x6 sarjoja ja painot olleet n. 80% omasta painosta, tekniikka on (kai) jo jonkin verran parantunut ja painoja tosiaan olen pystynyt lisäämään melkein joka viikko.

Itselläni isoin haaste tuntuu olevan ensimmäinen veto, siinä painojen saaminen liikkeelle nätillä tekniikalla tuntuu olevan hankalinta. Toinen toisto menee helpommin, vaikka kuolettaisi painot välissä ja toinenkin veto lähtisi täysin paikoiltaan ilman pompautusta.

Kannattaisiko mavessa siirtyä vielä lyhyempiin sarjoihin? Esim 5x3 tai 6x3 ?
Vai pitäisikö veivata vielä pidempiä sarjoja esim. 4x10 että saisi jotain "pohjia"?

Kovin isoja rautoja tuntuu monet mavessa liikuttelevan ja itselläni esim. oman kehon painolla tekeminen voisi tuottaa jo vaikeuksia.

En tekis yli kutosen sarjoja ikinä mavessa. Sellainen 4-6 toistoa on hyvä, jos haluat lihastakin kehittää. Vältä ihan failureen vetämistä, siinä menee turhan kauan palautua. Kaivele tätä ketjua, olen aika moneen kertaan laittanut tärkeimmät tekniikkavinkit vetoon.

Ei tuo mahdottomuus ole varsinkaan, jos et ole aikaisemmin jalkoja paljoakaan reenannut. Itse treenaisiin tälläisessä haasteessa kahdesti viikossa (tai jopa yhdesti).
Esim. Maanantai takakyykky. Esim 5x5 nousevalla kuormalla. Perjantaina etukyykky esim. 4x2. Hyvää huomenta ehdottomasti apuliikkeiksi esim. maanantain treeniin.
Lisäksi keskikropalle kovaa treeniä. Esim maanantaina: Vatsakone, alavatsa penkki, selän ojennukset. Torstaina: Kylkivedot, tuulimyllyt, inkkarit ja hyvää huomenta.

Lisäksi piikkaus 6 viikkoa ennen maksimin kokeilua, jotta saat hermotuksen kuntoon.
Esim näin:
-Vko.6 6x6
-Vko.5 5x5
-Vko.4 4x4
-Vko.3 3x3
-Vko.2 2x2
-Vko.1.Maksimin kokeilu.

Ahnehtimaan ei kuitenkaan kannata lähteä, kun on noin pitkästi aikaa. Aloitat tarpeeksi matalalta (50%?) ja pidät yllä jatkuvaa progressiota, niin kroppa ehtii tottua ja vältyt todennäköisemmin vammoilta. 24 viikkoa 2,5 kg viikkoprogressiolla tekee kuitenkin 60 kg, eli periaatteessa voit laatia ohjelman vaikka niin, että pidät 90 tai 100 kg maksimiykkösenä. Ehdit luomaan alle kunnon pohjan.

En tekis yli kutosen sarjoja ikinä mavessa. Sellainen 4-6 toistoa on hyvä, jos haluat lihastakin kehittää. Vältä ihan failureen vetämistä, siinä menee turhan kauan palautua. Kaivele tätä ketjua, olen aika moneen kertaan laittanut tärkeimmät tekniikkavinkit vetoon.
Miksi muuten ei voi tehdä yli kutosen sarjoja? Varsinkin jos ykkösenä ottaa jokaisen toiston, niin mitä väliä tekeekö periaatteessa 4x1 vai 8x1? Eikös yleisin perustelu ole se, että selkä väsyy ja sitten saattaa tekniikka hajota, mutta jos just ykkösenä ottaa niin kai nyt itse tietää sen kolmannen tai seitsemännen toiston jälkeen nouseeko seuraava toisto vai ei?
Toissa kerralla mavessa tein kasin sarjaa ja eipä tuossa mitään eroa ollut niihin vitosiin mitä normisti olen tehnyt.

Mikä tossa mavessa on optimaalisin lähtöasento eli missä kulmassa polvien pitäisi olla lähtö asennossa? Itse olen tehnyt tosi syvästä kyykystä ja alku ottaa todella hyvin reisiin sekä pakaroihin ja sitten tuo loppuojennus tuntuu alaselässä.

Pitäisiköhän nyt sitten alkaa veivata vaikka 5x4 tai 6x4 sarjoja, kun tuntuu että tuo 5x6 alkaa lähestymään jonkinmoita rajaa. Kyllä sitä vielä pystyy vähän painoa tankoon lisäämään, mutta ei kyllä paljoa. Tietysti kuukausi (tai reilu kuukausi) ei ole kovinkaan pitkä aika maveuraa, mutta ainakin muissa liikkeissä on toiminut aika hyvin se, että kun sarjamaksimit alkaa junnaamaan, muuttaa sarjoja johonkin suuntaan niin taas saa aikaiseksi progressiota.

@Void
No kyllähän sitä voi tehdä pitempää sarjaa, mutta ainakaan minusta mave+maitohapot ei ole hirveän hyvä yhdistelmä. Ja jostain kovista kympeistä kestää naurettavan kauan palautua.

@Don Pedro
Se on käytännössä paras kulma mistä se rautaa irtoaa parhaiten maasta. Tuo on erittäin yksilöllistä ja riippuvaista välityksistä. Ihan kyykystä voimantuotto ei todellakaan ole paras ja jalat suorana irroitus ei tule reisillä. Joten jotain siltä väliltä.

En myöskään usko että olis sun tapauksessa kovin vaikeata. Itsellä nousi puolessa vuodessa 150kg -> 180kg ihan perustreenillä. Ja treenivuosia jokunen takanakin jo..

@Void
No kyllähän sitä voi tehdä pitempää sarjaa, mutta ainakaan minusta mave+maitohapot ei ole hirveän hyvä yhdistelmä. Ja jostain kovista kympeistä kestää naurettavan kauan palautua.

@Don Pedro
Se on käytännössä paras kulma mistä se rautaa irtoaa parhaiten maasta. Tuo on erittäin yksilöllistä ja riippuvaista välityksistä. Ihan kyykystä voimantuotto ei todellakaan ole paras ja jalat suorana irroitus ei tule reisillä. Joten jotain siltä väliltä.
Mutta jos tekee ykkösinä jokaisen toiston, niin käsittääkseni eihän silloin mene juuri hapoille? Kun ne pääsee poistumaan lihaksesta, koska se ei ole kokoajan jännityksessä. Jos tekisi suoraan pienellä pompulla jokaisen toiston niin olisi eriasia.
Eikös se näin mene? Penkissäkin jos tekisit kympin ja jokaisen toiston ottaisit vielä raudoista, niin ei varmasti samalla tavalla hapottais kuin kymppi normaalisti?

Mietin tässä, että edellisessä vetotreeninä oli tarkoitus vetää 4x5x82,5, mutta oli pakko jättää parissa ekassa sarjassa 4:ään toistoon että jaksoin tehdä loput kaksi sarjaa vielä. Vedot ovat olleet aika tiukkoja tähän menessä ja mietinkin, että kannattaisiko minun ottaa esimerkiksi huomenna vetotreenissä vaikka 4x70, 4x75, 4x80 ja 3-4x85, jotta saisin kuitenkin nostettua painoa ylös, mutta kuorma ei olisi joka sarjassa sama eli ottaisin kevyemmän treenin vedon osalta ja siitä seuraavalla kerralla tähtäisin esimerkiksi 4x3x85. Vai, mitä olette mieltä. Hope you got it.

Mutta jos tekee ykkösinä jokaisen toiston, niin käsittääkseni eihän silloin mene juuri hapoille? Kun ne pääsee poistumaan lihaksesta, koska se ei ole kokoajan jännityksessä. Jos tekisi suoraan pienellä pompulla jokaisen toiston niin olisi eriasia.
Eikös se näin mene? Penkissäkin jos tekisit kympin ja jokaisen toiston ottaisit vielä raudoista, niin ei varmasti samalla tavalla hapottais kuin kymppi normaalisti?

Kyllä siinä vaan hapoille menee. Ajattelet nyt tuota jotenkin vähän ihmeellisellä logiikalla. Vaikka otat ykköstoistoina ne vedot niin silti sun lihaksen välittömät energiavarastot ei siinä pääse täyttymään.

Back
Ylös Bottom