Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Polvissa pientä kolotusta välillä kyykätessä, ei semmosta että pitäisi sarja lopettaa, mutta kipua kuitenkin tuntuu ikävästi, niin kannattaako käyttää polvisiteitä raskaimmissa sarjoissa? Sarjapainot siellä 100-120kg seutuvilla, niin mietin että kannattaisiko työsarjoissa käyttää siteitä vai ei? Vielähän nuo painot ei kovin isot ole, mutta kasvaa koko ajan kuitenkin.

Kannattaa pyrkiä menemään niin kauan ja niin pitkälle, kuin mahdollista ilman mitään polvisiteitä.

Polvissa pientä kolotusta välillä kyykätessä, ei semmosta että pitäisi sarja lopettaa, mutta kipua kuitenkin tuntuu ikävästi, niin kannattaako käyttää polvisiteitä raskaimmissa sarjoissa? Sarjapainot siellä 100-120kg seutuvilla, niin mietin että kannattaisiko työsarjoissa käyttää siteitä vai ei? Vielähän nuo painot ei kovin isot ole, mutta kasvaa koko ajan kuitenkin.

Mites on lämmittelyn laita? Fillaria alkuun, polvien pyöritystä? Miten nouset sinne työsarjoihin vai menetkö suoraan asiaan :)

Minkälaisessa suhteessa teillä on tangolla tehty askelkyykky takakyykkyyn nähden? Onko normaalia pystyä tekemään 50% kyykkymaksimista sarjaa, ja mielummin niinpäin että askelkyykky hyvällä tekniikalla ja kyykky räkäinen salikyykky? Koitan etsiä sitä heikkoa lenkkiä jaloissa, mutta ilmeisesti perse se ei ole.

Minkälaisessa suhteessa teillä on tangolla tehty askelkyykky takakyykkyyn nähden? Onko normaalia pystyä tekemään 50% kyykkymaksimista sarjaa, ja mielummin niinpäin että askelkyykky hyvällä tekniikalla ja kyykky räkäinen salikyykky? Koitan etsiä sitä heikkoa lenkkiä jaloissa, mutta ilmeisesti perse se ei ole.

Ite oon tehnyt pitkällä askeleella perinteisessä split-kyykyssä kutosia yli 50% takakyykkymaksimista. Luulen että se on ihan perussettiä. Ei tosin voida olettaa että tehtäis askelkyykky ja takakyykky samaan tyyliin, joten ei tästä hirveen pitkälle voi johtopäätöksiä vetää.

Siirsin maven selkäpäivälle. Ekaa kertaa tein tänää. Mavetin lämmittelyjen jälkeen heti ekaks ja loput selkäliikkeet tein sen jälkeen. Mave söi orotetusti ison osan powerista ja piti tiputtaa kiloja taljoista pois. Jatkanko näin vai siirränkö maven viimeiseksi liikeeksi?

Kumpi järkevämpää, mave ekaks vai lopuks?

Siirsin maven selkäpäivälle. Ekaa kertaa tein tänää. Mavetin lämmittelyjen jälkeen heti ekaks ja loput selkäliikkeet tein sen jälkeen. Mave söi orotetusti ison osan powerista ja piti tiputtaa kiloja taljoista pois. Jatkanko näin vai siirränkö maven viimeiseksi liikeeksi?

Pitkällä tähtäimellä näkisin olevan parempi ottaa alkuun raskain liike, rasittaa koko kroppaa, mutta voimaa ei voi olla ikinä liikaa. Eri asia sitten jo veto huitelee jo lähempänä 300, tällöin et tosin moista edes kyselisikään...

Riippuu vähän mihin haluat panostaa. Jos mavetulosta haluat kehittää, kannattaa se tehdä ekana. Jos selän kasvattaminen on vaan mielessä, voi maven jättää ehkä viimeseks. Toisaalta loukkaantumisriski kasvaa, jos tekee noin suuren liikkeen viimeisenä, joten sen puolesta se olis hyvä tehdä ekana. Mä tekisin itse ekana juuri siks, koska sillon on vielä voimia tehdä tuo suuri liike. Toisaalta mavetuloksen kasvattaminenkin kiinostaa minua...

Miksi sen pitää olla ensimmäinen tai viimeinen? Tee vaikka leuat (tai muu haluamasi liike, johon haluat tehoja) ensimmäisenä, mave toisena ja taljavemputukset sitten. Väsyneenä tippuu tehot mistä vaan liikkeestä, eron tekee se missä haluat liikutella isoja painoja.

Ei missään nimessä IMO polvisiteitä, mutta kokeiles neopreenisia polvilämmittimiä. Lämppärit auttaa kolotuksiin, ja ennaltaehkäisevät polvivaivoja. Lämppärit jalkaan ku alkaa kyykkyä lämmittelemään ja pois heti ku lopettaa kyykkytreenin.

Tämä ei ole kysymys, vaan linkkivinkki:

http://www.mobilitywod.com/

Kyseiseltä sivulta löytyy tosi hyviä venytyksiä yms. kyykky- ja maveliikeratojen parantamiseen, jos liikkuvuudessa on ongelmia. Itse olen onnistunut näiden avulla parantamaan kyykyn tekniikkaa TODELLA paljon lyhyellä aikaa - pystyn menemään alemmas alaselän pyöristymättä, sekä myös yleisesti ottaen liike tuntuu "paremmalta". Lisäksi vuosia jatkunut selkäkipuilu on poissa. Kannattaa hakea vaikka Googlesta hakusanoilla mobilitywod squat tai mobilitywod deadlift.

Tässä muutama hyvä jakso esimauksi:

http://www.mobilitywod.com/2011/06/...position-of-your-squat-loaded-happy-baby.html
http://www.mobilitywod.com/2012/01/episode-363-pre-squat-hip-opener-mob-rx.html
http://www.mobilitywod.com/2011/03/...-positioning-for-better-pulling-deadlift.html
http://www.mobilitywod.com/2010/10/episode-45-torque-is-king-three-way-hip.html

Olisikohan mitään järkeä hankkia polvilämmittimet vaikkei mitään polvi ongelmia olekkaan? ihan vain noiden vaivojen syntyä ehkäisemään.

On järkeä. Nestekierto paranee huomattavasti ja nivel pysyy paljon paremmin lämpimänä. Ainoa negatiivinen noissa lämppäreissä on, että kun ne huuhtelee niin se se haju kuivaessa on jostain kiljun ja kuoleman välimaastosta.

Tämä ei ole kysymys, vaan linkkivinkki:

http://www.mobilitywod.com/

Monet illat olen viettäny Youtubessa noita videoita katsellessa. Loistavia videoita. Jotkut venytykset on ehkä vähän hassuja ja saa katseet kääntymään salilla kenties, mutta erittäin hyviä venytyksiä sun muita noissa kyllä on. Mä olen just menossa tohon portaisiin kehittelemään lonkankoukistustani, tietysti noiden videoiden opeilla. Suosittelen! :thumbs:

Etukyykky ei tunnu taas yhtään luontevalta jostain syystä. Yritin istua kantapäiden väliin ja lähtee pohjasta rinta edellä, mutta ei... Jotenkin tuntuu, että negatiivisessa vaiheessa toinen puoli tavallaan pettää. En tiedä pettääkö toinen kylki vai pakara, pitää kokeilla ensi kerralla kapeampaa jalka-asentoa ja hieroo sitä tangon paikkaa. Tuossa ois kuitenkin joku video: http://youtu.be/phketpjb4EQ Kommentteja?

Etukyykky ei tunnu taas yhtään luontevalta jostain syystä. Yritin istua kantapäiden väliin ja lähtee pohjasta rinta edellä, mutta ei... Jotenkin tuntuu, että negatiivisessa vaiheessa toinen puoli tavallaan pettää. En tiedä pettääkö toinen kylki vai pakara, pitää kokeilla ensi kerralla kapeampaa jalka-asentoa ja hieroo sitä tangon paikkaa. Tuossa ois kuitenkin joku video: http://youtu.be/phketpjb4EQ Kommentteja?

Ei toi mun mielestä huonolta näytä. Tota toisen puolen pettämistä ei ainakaan tosta kuvakulmasta näy.

Sä lähdet suoraan alas. Kokeile taipua hieman taakse lantiosta alussa ja sit vasta suoraan alas. Myös pohjasta lähtiessä lantio lähtee ekana ylös, tuot rintaa samalla ulos tasapainoittamaan liikettä. Mun mielestä lantio liikkuu aina ekana sekä ylös, että alas mentäessä, ihan sama onko etukyykky/takakyykky/voimanostokyykky/painonnostokyykky. Se on sellainen helppo muistisääntö. Polvia kans enemmän ulos, toi on siinä rajoilla ettei alaselkä pyöristy.

Sä lähdet suoraan alas. Kokeile taipua hieman taakse lantiosta alussa ja sit vasta suoraan alas. Myös pohjasta lähtiessä lantio lähtee ekana ylös, tuot rintaa samalla ulos tasapainoittamaan liikettä. Mun mielestä lantio liikkuu aina ekana sekä ylös, että alas mentäessä, ihan sama onko etukyykky/takakyykky/voimanostokyykky/painonnostokyykky. Se on sellainen helppo muistisääntö. Polvia kans enemmän ulos, toi on siinä rajoilla ettei alaselkä pyöristy.

Miksi? Mun mielestäni etukyykyssä just pitäis mennä suoraan alas, että torso pysyy mahdollisimman pystyssä. Jos persettä työntää tosta enemmän taakse, niin menee vaikeeksi pitää pakettia kasassa ja tankoa rinnalla jos ihan kunnollisia painoja käsitellään.

Kyllä se pysyy kasassa. Ei sitä persettä paljon työnnetä taakse vaan pikkuliike ja sit suoraan alas. Noin saa selvästi paremman liikeradan kuin jos lähtisi polvista taittamalla suoraan alas.

Back
Ylös Bottom