Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Olen nyt tehnyt pari kuukautta tuota G6, ja siinä tosiaan tehdään kyykkyjä se 4x10 olen nyt 70kg asti päässyt kyykyissä, mutta kysymys on seuraava onko kyykätessä ok kesken 10 toiston sarjan pitää 2-3 sekunnin hengähdystauko ylhäällä, sillä itsellä 6-7 toiston kohdalla tulee tunne, että happiloppuu 3 ja 4 sarjassa, vai pitäisikö ennemmin ottaa takapakkia painoissa?

Kyllä pieni tauko on ihan sallittu. Vähän pidemmänkin tauon siinä seistessä voi periaatteessa pitää, mutta se onkin sitten jo erikoistekniikka nimeltä rest pause. Mut kyllä kyykkysarjassa totta kai saa pari kolme sekuntia levätä aina. Tietysti kyykyt voi halutessaan tehdä täysin jatkuvalla liikkeellä ja joskus kannattaa ehkä silleenkin tehdä vaihtelun vuoksi.

Kyllä pieni tauko on ihan sallittu. Vähän pidemmänkin tauon siinä seistessä voi periaatteessa pitää, mutta se onkin sitten jo erikoistekniikka nimeltä rest pause. Mut kyllä kyykkysarjassa totta kai saa pari kolme sekuntia levätä aina. Tietysti kyykyt voi halutessaan tehdä täysin jatkuvalla liikkeellä ja joskus kannattaa ehkä silleenkin tehdä vaihtelun vuoksi.
Voihan siinä nyt seistä vaikka 20 sekuntia, mutta ei se silti ole rest pause? Rest pausen ainakin itse miellän tauoksi jossa paino laitetaan kuitenkin paikoilleen, ja sitten jatketaan. Jos penkissäkin pitää tankoa suorilla käsillä pidempään kuin 5 sekuntia, niin onko sekin rest pause sitten tuon logiikan mukaan? Tuollaset 4x10 sarjat jatkuvana liikkeenä kyykyssä raskailla painoilla on juuri niin aerobisesti raskaita, että eikö se ole ihan yleinen käsitys, että kyykyt voi tehdä reiluilla hengähdytauoilla ilman että se on mitään rest pausen käyttöä?

Voihan siinä nyt seistä vaikka 20 sekuntia, mutta ei se silti ole rest pause? Rest pausen ainakin itse miellän tauoksi jossa paino laitetaan kuitenkin paikoilleen, ja sitten jatketaan. Jos penkissäkin pitää tankoa suorilla käsillä pidempään kuin 5 sekuntia, niin onko sekin rest pause sitten tuon logiikan mukaan? Tuollaset 4x10 sarjat jatkuvana liikkeenä kyykyssä raskailla painoilla on juuri niin aerobisesti raskaita, että eikö se ole ihan yleinen käsitys, että kyykyt voi tehdä reiluilla hengähdytauoilla ilman että se on mitään rest pausen käyttöä?

No joo, totta. Toisaalta mitäpä merkitystä sillä on millä nimellä sitä hengitystaukoa kutsuu. Jokainen tehköön niinkuin tehköön. Vaikka rest pause itseasiassa varsinaisesti kyllä taitaakin olla se, että laitetaan painot pois välillä.

Joudun kropan mittasuhteiteni ja liikkuvuuteni takia laskemaan takapuolen mavessa niin alas, että lähtöasento muisuttaa hivenen vajaata kyykkyä. Muuten selkä pyöristyy. Onko tämä huono tekniikka ja miten se vaikuttaa rasitukseen / lihasten aktivoitumiseen?

Joudun kropan mittasuhteiteni ja liikkuvuuteni takia laskemaan takapuolen mavessa niin alas, että lähtöasento muisuttaa hivenen vajaata kyykkyä. Muuten selkä pyöristyy. Onko tämä huono tekniikka ja miten se vaikuttaa rasitukseen / lihasten aktivoitumiseen?

Mulla on aika sama, eli suht pitkät jalat käsiin nähden jolloin perseen joutuu laskemaan reilusti alle ysikympin kulman. Välillä tuntuu mavettaessa että tekis ennemminkin kyykkyä. Ainakin ite vedän mielummin tuolta "syvältä" kuin riskeeraan selkäni.

On varmaan aiemmin jo kysytty, mutta mietin tänään tätä asiaa. Eli kun ohjelmassani on 5x5 veto, onko haittaa/hyötyä jos teen sarjat siten, että jokainen veto on kuin ykkönen? Eli paketti kasaan ja selkä suoraksi, tanko ylös, sitten lasken maahan ja otan uudestaan kunnon asennon jne. Toivottavasti osais joku vastata :)

^Hosuen ei tuu ku huonoselkäisiä nuoria miehiä. Itse otan aina työsarjat juurikin noin, en nyt siis kuitenkaan nouse ylös ja rupee huilaa, mutta hapet sisään nopea asennon tarkitus ja menoksi.

^Itse teen myös noin.

Mä olen huomannut, että yläselkä alkaa kipeytymään kun tangon ottaa kyykyssä telineestä. Alaselkä siis ei kipeydy yhtään. Mietin vain, että olen pitänyt aika "alhaalla" tankoa, joten pitäisi varmaan koettaa pitää sitä enempi ylempänä?

^Itse teen myös noin.

Mä olen huomannut, että yläselkä alkaa kipeytymään kun tangon ottaa kyykyssä telineestä. Alaselkä siis ei kipeydy yhtään. Mietin vain, että olen pitänyt aika "alhaalla" tankoa, joten pitäisi varmaan koettaa pitää sitä enempi ylempänä?

Veikkaan että yläselkäs pyöristyy, itsellä ollut samoja ongelmia alkuaikoina. Itse tanko ei välttämättä ole liian alhaalla, jos se vaan pysyy selässä eikä paino ole käsivarsilla.

Veikkaan että yläselkäs pyöristyy, itsellä ollut samoja ongelmia alkuaikoina. Itse tanko ei välttämättä ole liian alhaalla, jos se vaan pysyy selässä eikä paino ole käsivarsilla.

Ok. Auttaako tuohon ongelmaan parempi paineiden ottaa vai voiko asiaan vaikuttaa myös se, että en pidä katsetta yläviistossa, vaan katson aikalailla jalkojani (=alaviistoon)?

Ok. Auttaako tuohon ongelmaan parempi paineiden ottaa vai voiko asiaan vaikuttaa myös se, että en pidä katsetta yläviistossa, vaan katson aikalailla jalkojani (=alaviistoon)?

Tuohon pään asentoon ja katseen kohtaan tuntuu olevan monta koulukuntaa, mulla ei se vaikuttanut vaan enemmänkin käsien asento: nykyään pyrin pitämäään kädet saman suuntaisesti kuten selkäkin menee, "kyynerpäät ympäri" (tuttu termi?) metodilla saan hyvin paineen yläselkään. Kun tanko on ylempänä on helpompi pitää käsiä kuten mainitisin, tosin onnistuu se vaikka tanko on alempanakin kuten Melanichevilla, muut jutut noissa nostoissa ei sitten ehkä onnistukkaan ihan hetkessä... :jahas:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Moi! Kyykätessä tuntuu, että painetta tulisi alaselkään oikealle puolelle. Olen pyytänyt kokeneempia katsomaan tekniikkaa ja he sanoivat että hyvältä näyttää.. Nimenomaan paine on vain toisella puolella alaselkää joten missä vika voisi olla? Tänään selkä kipeä ja kankea ei meinaa saada sukkaa jalkaan aamulla. Ikää on 19. Ja teen syväkyykkyä

onko lantion liikkuvuus symmetristä? esim lonkankoukistaja tai takareisi toisella puolella tiukempi et tulee toispuoleinen yliojennus/pyöristyminen? itsellä vasen lonkankoukistaja aiheuttaa toispuoleista selänväsymystä tolla yliojentelulla

onko lantion liikkuvuus symmetristä? esim lonkankoukistaja tai takareisi toisella puolella tiukempi et tulee toispuoleinen yliojennus/pyöristyminen? itsellä vasen lonkankoukistaja aiheuttaa toispuoleista selänväsymystä tolla yliojentelulla
taidan nostaa hieman toispuoleisesti, että oikea jalka jää "jälkeen".. Venyttelyllä tätä korjaamaan? En usko, että huomaan epäsymmetrisyyttä itse.. Mavessa myös hieman samaa. Auttaisiko kyykyssä lankku kantapäiden alle?

Lonkankoukistajia, reisiä ja pakaroita venyttelemällä saattaa parantua tuo toispuoleisesti nostaminen.

E: Toinen mikä voi tietty vaikuttaa tohon paineen tuntuun, että toinen puoli vain yksinkertaisesti heikompi.

Lonkankoukistajia, reisiä ja pakaroita venyttelemällä saattaa parantua tuo toispuoleisesti nostaminen.

E: Toinen mikä voi tietty vaikuttaa tohon paineen tuntuun, että toinen puoli vain yksinkertaisesti heikompi.

Voi olla, että toinen puoli on heikompi. Täytyy vaa venytellä jatkossa enemmän. Kiitos vastauksista!

Polvissa pientä kolotusta välillä kyykätessä, ei semmosta että pitäisi sarja lopettaa, mutta kipua kuitenkin tuntuu ikävästi, niin kannattaako käyttää polvisiteitä raskaimmissa sarjoissa? Sarjapainot siellä 100-120kg seutuvilla, niin mietin että kannattaisiko työsarjoissa käyttää siteitä vai ei? Vielähän nuo painot ei kovin isot ole, mutta kasvaa koko ajan kuitenkin.

Back
Ylös Bottom