Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Itse olen käsittänyt highbarin pakaroille vaativammaksi.

Miksi muka vaadittaisiin?

Syväkyykkynä tehtynä high barissakin tarvitaan paljon pakaroita. Low barissa kumarretaan enemmän, jolloin tapahtuu paljon lonkan koukistusta. Ojennukseen (=ylös nousemiseen) tarvitaan taas pakaroita. Leveämpi jalkojen asento lisännee myös pakaroiden tarvetta. Low barissa siis perinteisesti onkin leveämpi asento, mutta ei sen nyt pakko ole niin olla.

- - - Updated - - -

Mikä on helpoin tapa saada tanko pysymään rinnalla etukyykyssä? Kokeilin tänään ekaa kertaa ja joutui tekemään aika pienillä painoilla. Silti tuntu että selkä taittuu tai kaatuu nurin.

Jos on riittävän hyvä liikkuvuus, suosittelen sitä "perinteistä" etukyykkyä, jossa tanko on olkapäillä ja sormet vaan tangon alla sekä kyynerpäät edessä. Faarao-tekniikka (eli se missä kädet on ristissä, vasen käsi oikean olkapään päällä ja oikea vasemman päällä) on kuitenkin helpoin tapa, jos liikkuvuus on huono. Ekalla kerralla ei kannatakkaan odottaa, että etukyykky menis millään tasolla hyvin. Mulla ainakin meni useita kertoja ennen ku se alko tuntumaan järkevältä. Selän kumartumiseen ei auta muu kuin painon pienentäminen ja hyvän ryhdin pitäminen. Kenties jostain venyttelystä voi myös olla apua. Kumartuko sulla ylä- vai alaselkä?

Tuli eilen tehty low-bar kyykkyä ja kyllä muuten tuntuu takareisissä ja reiden lähentäjissä taas ihan uudella tasolla. Etukykkyä tehdessä pidän käsiä muuten kuten tavan pn-otteella tehtäessä, mutta käännän ranteen asennon että peukalot näyttää alas kun tanko on rinnalla> pidän peukaloilla vaan hieman kiinni tangosta ja kädet tuo alaleuan lähellä hartioiden toiselta puolen, täten pystyn "ajamaan rintaa ylös" käsiä nostamalla, joka tuolla faarao-otteella on aika haastavaa.

Missä kohtaa tarkalleen tankoa tulee pitää takakyykyssä? Olen koittanut eri kohtia, mutta aina sattuu niin perkeleesti, ettei pysty tekemään sarjaa loppuun.

Missä kohtaa tarkalleen tankoa tulee pitää takakyykyssä? Olen koittanut eri kohtia, mutta aina sattuu niin perkeleesti, ettei pysty tekemään sarjaa loppuun.

Etsi missä tuntuu parhaalta, välimuotoja on monia trapsien yläosan ja takaolkapäiden välissä. Jos haluat perehtyä asiaan hieman syvemmin ja englanti taittuu niin tässä olis aika hyvä pätkä low-bar tekniikan osalta. http://startingstrength.com/index.php/site/video/platform_the_squat_bar_position

image1.jpg

Syväkyykkynä tehtynä high barissakin tarvitaan paljon pakaroita. Low barissa kumarretaan enemmän, jolloin tapahtuu paljon lonkan koukistusta. Ojennukseen (=ylös nousemiseen) tarvitaan taas pakaroita. Leveämpi jalkojen asento lisännee myös pakaroiden tarvetta. Low barissa siis perinteisesti onkin leveämpi asento, mutta ei sen nyt pakko ole niin olla.

- - - Updated - - -

Jos on riittävän hyvä liikkuvuus, suosittelen sitä "perinteistä" etukyykkyä, jossa tanko on olkapäillä ja sormet vaan tangon alla sekä kyynerpäät edessä. Faarao-tekniikka (eli se missä kädet on ristissä, vasen käsi oikean olkapään päällä ja oikea vasemman päällä) on kuitenkin helpoin tapa, jos liikkuvuus on huono. Ekalla kerralla ei kannatakkaan odottaa, että etukyykky menis millään tasolla hyvin. Mulla ainakin meni useita kertoja ennen ku se alko tuntumaan järkevältä. Selän kumartumiseen ei auta muu kuin painon pienentäminen ja hyvän ryhdin pitäminen. Kenties jostain venyttelystä voi myös olla apua. Kumartuko sulla ylä- vai alaselkä?

Aika lähelle sellaista faarao-tyyliä se meni. Ei taipuneet kädet siihen perinteiseen tyyliin vaan sattui ranteisiin ja kyynärpäihin eikä painot pysyneet millään paikoillaan (paitsi pelkkä kun oli pelkkä tanko ilman limppuja). On vielä niin pienet rintalihakset ja hartiat ettei ole mitään millä painot pysyy paikoillaan :D
Enemmän oli tasapainovaikeuksia kuin ongelmia selän kanssa. Kokeilin vaan muutaman sarjan tangolla sekä pikkupainoilla ja taisi olla vaan 10kg lätkät kun tein pidemmän sarjan. Pitänee kokeilla ensi kerralla 2,5kg limput kantapäiden alla.

Mä oon koittanut asettaa tankoa tonne lähemmäs takaolkapäitä, mutta tuntuu ettei se vaan pysy siinä. Voimanostovideoitakin katsellessa ihmettelen, miten kaverit saa pidettyä tangon niin alhaalla niskassa ilman, että se lähtee vierimään selkää pitkin taakse maahan :rolleyes:

Sanotaanpa nyt taas tuosta low bar-high bar hommasta, kun ihmisillä on ihmeellisiä harhaluuloja siitä. High bar ei todellakaan tarkoita automaattisesti kapeaa pystyä kyykkyä. Voimanostokyykyssä voi käyttää ihan kumpaa tangon paikkaa haluaa, painonnostokyykyssä high bar pystyn asennon takia. Ja vielä selvennykseksi:

Voimanostokyykky: Sääret mahdollisimman suorassa, yleensä leveämpi asento, istutaan taakse, lantio+takareidet kuormittuu enemmän.
Painonnostokyykky: Pysty asento, suoraan alas perse nilkkoihin, etureisipainotteisempi. Asento mahdollisimman lähelle sama kuin etukyykky, mutta tangon paikka on eri.

Unohtakaa ne jenkkisaittien idioottimaiset kategorioinnit.

Kyykkyä voi tehdä pyramiditekniikalla, mutta onko parempi tehdä vaan esim. 4x8? Eilen kokeilin tehdä kyykyt pyramidilla ja kyllä paikat ihan mukavasti on ottanut osumaa.

Mavenkin jäljiltä perse, selkä ja epäkkäät kipeänä, jee. Mavea en halua tehdä pyramidina, mutta jos senkin tekeminen siten on tehokkaampaa kuin normaali hinkkaaminen, niin miksipä ei...

Itse olen käsittänyt highbarin pakaroille vaativammaksi.

Miksi muka vaadittaisiin?
Koska leveämpi jalkojen asento aktivoi enemmän lantion käyttöä ja kapeampi jalkojen asento enemmän etureisiä? Ja jos pidät tankoa low bar tavalla, mutta silti jalat kapealla niin ei se kyllä silloin enemmän lantiota aktivoi kuin high bar.
Ja kun puhutaan voimanosto kyykystä eli juuri siitä low bar kyykystä, niin siihen kuuluu jalkojen leveä asento ja kehonrakennuskyykyssä eli yleensä high bar kyykkyyn kuuluu jalkojen kapea asento.
Kapeallakin tyylillä voi tietysti vetää low barina, eihän nuo mitään kiveenhakattuja totuuksia ole. Mutta tietääkseni tangon paikka ei vaikuta siihen ottaako se kyykky enemmän lantioon/perseeseen kuin reisiin, vaan juuri se jalkojen asento (leveä vs kapea).

No otinpas videoo omasta vedosta. Painoo ei paljon tangossa oo ku kyykkäämisen jälkeen kuvasin. Eka nosta siis jalat leveellä ja kädet jalkojen välissä, toinen nosto normaalilla asennolla. Tuo ensimmäinen vaihtoehto tuntuu huomattavasti luontevammalta. Ja nuo korokkeet on sen takia ku en alemmas taivu :(

http://www.youtube.com/watch?v=ERm7qjAeEKw

Kertokaapa fiksummat miltä toi näyttää?.

Viimeksi muokattu:
Koska leveämpi jalkojen asento aktivoi enemmän lantion käyttöä ja kapeampi jalkojen asento enemmän etureisiä? Ja jos pidät tankoa low bar tavalla, mutta silti jalat kapealla niin ei se kyllä silloin enemmän lantiota aktivoi kuin high bar.
Ja kun puhutaan voimanosto kyykystä eli juuri siitä low bar kyykystä, niin siihen kuuluu jalkojen leveä asento ja kehonrakennuskyykyssä eli yleensä high bar kyykkyyn kuuluu jalkojen kapea asento.
Kapeallakin tyylillä voi tietysti vetää low barina, eihän nuo mitään kiveenhakattuja totuuksia ole. Mutta tietääkseni tangon paikka ei vaikuta siihen ottaako se kyykky enemmän lantioon/perseeseen kuin reisiin, vaan juuri se jalkojen asento (leveä vs kapea).
Voihan sen noinkin ajatella, itse en käsitä lowbaria automaattisesti leveäksi voimanostokyykyksi enkä highbaria kapeaksi bodikyykyksi, sillä molemmista on sen verran variaatioita juurikin jalkojen asennon suhteen. Käsittelin asiaa vain tangon paikan suhteen, ja se kyllä vaikuttaa ihan huomattavasti noihin voimiin.

Kuten sanottu, lowbarissa joutuu kumartamaan enemmän ja polvien ei tarvitse mennä lähes yhtään eteenpäin, jolloin takareidet saa paremmin mukaan ja etureisien duuni on hieman pienempi. Highbarilla taas asiat ovat toisinpäin ja sen lisäksi kyykky on usein syvempi.

No otinpas videoo omasta vedosta. Painoo ei paljon tangossa oo ku kyykkäämisen jälkeen kuvasin. Eka nosta siis jalat leveellä ja kädet jalkojen välissä, toinen nosto normaalilla asennolla. Tuo ensimmäinen vaihtoehto tuntuu huomattavasti luontevammalta. Ja nuo korokkeet on sen takia ku en alemmas taivu :(

http://www.youtube.com/watch?v=ERm7qjAeEKw

Kertokaapa fiksummat miltä toi näyttää?.

Ihan säällinen. Reidet ei tule ihan hirveän hyvin mukaan irroitukseen, mutta se on aika yksilöllistä. Pitäs olla vähän isompi rauta niin näkis lähteekö sulla perse nousemaan ennen aikojaan.

Mitenkäs jännitätte vatsoja kyykyssä ja mavessa? Tuli vaan kesken reenenien mieleen tämmönenkin. Keksin ainakin kaksi tapaa jännittää, eli vetämällä napaa sisään tai sitten rutistamalla kuin olis ottamassa lyöntiä vastaan. Viimeaikoina oon ite tehnyt enemmänkin tuota ensimmäistä.

tee sitä jälkimmäistä. tääl koutsit aika usein sanonu just et jos jännittää kui joku oli lyömäs massuu nii ei mee pahasti pielee, toi navansisää vetely taas lienee päin helvettiä suorastaan :D

Hiljattain on alkanut kyykkyä tehdessä sattumaan ihan perkeleesti nivusiin ja tänään oli pakko keskeyttä kokonaan treenit, kun toi kipu vitutti niin paljon ettei treeneistä tullut yhtään mitään, osaisko joku neuvoa ja auttaa..? Yritän seuraavan kerran kyykkyä tehdessä vähän paremmin lämmitellä ainakin..

Olen nyt tehnyt pari kuukautta tuota G6, ja siinä tosiaan tehdään kyykkyjä se 4x10 olen nyt 70kg asti päässyt kyykyissä, mutta kysymys on seuraava onko kyykätessä ok kesken 10 toiston sarjan pitää 2-3 sekunnin hengähdystauko ylhäällä, sillä itsellä 6-7 toiston kohdalla tulee tunne, että happiloppuu 3 ja 4 sarjassa, vai pitäisikö ennemmin ottaa takapakkia painoissa?

Hiljattain on alkanut kyykkyä tehdessä sattumaan ihan perkeleesti nivusiin ja tänään oli pakko keskeyttä kokonaan treenit, kun toi kipu vitutti niin paljon ettei treeneistä tullut yhtään mitään, osaisko joku neuvoa ja auttaa..? Yritän seuraavan kerran kyykkyä tehdessä vähän paremmin lämmitellä ainakin..

Mulla oli kans nivuset pitkää kipeet, ja uskon et johtu liian leveestä asennosta ja huonosta lämmittelystä.

Tuohon mun selkävaivaan jatkoa : Mavea en oo tehnyt pariin viikkoon sen selän kipeytymisen jäljiltä, mutta T-kulmasoutua tangolla on tullut tehtyä, jossa tulee melkeen yhtä kova pumppi keski-ja alaselkään ku mavessa :D Alaselkä ei oo kipuillut enää hierontojen ja putkirullailuljen + runsaan takareisien venyttelyn jälkeen, paitsi kun tänään juurikin ton kulmasoudun jälkeen menin roikkumaan leuanvetotelineeseen selkää venytellessä. Alhaalla selkärangassa tuntu ikäänkuin nikamat olisivat jumissa niin että kun roikkui siinä vapaana niin alaselkä jäi ikäänku kasaan ennen kun se rentoutu pitemmällä roikkumisella, ja tossa alkuvaiheilla kun roikuin niin niissä samoissa nikamissa tuntu myös särkyä, onko normaalia tollanen selkätreenin yhteydessä vai kertooko siitä että alaselässä vois olla ongelmaa ? Joku lukko siellä selässä tms. ? Ikää kun tosiaan on vasta 17 enkä selkääni ole omalla toiminnalla vielä ehtinyt rikkoa. Normaalisti jos roikun tangossa noin, niin ei tunnu selässä mitään ylimäärästä mutta tossa treenin yhteydessä jostain syystä kävi

Back
Ylös Bottom