Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Missä kohtaa tarkalleen tankoa tulee pitää takakyykyssä? Olen koittanut eri kohtia, mutta aina sattuu niin perkeleesti, ettei pysty tekemään sarjaa loppuun.
Syväkyykkynä tehtynä high barissakin tarvitaan paljon pakaroita. Low barissa kumarretaan enemmän, jolloin tapahtuu paljon lonkan koukistusta. Ojennukseen (=ylös nousemiseen) tarvitaan taas pakaroita. Leveämpi jalkojen asento lisännee myös pakaroiden tarvetta. Low barissa siis perinteisesti onkin leveämpi asento, mutta ei sen nyt pakko ole niin olla.
- - - Updated - - -
Jos on riittävän hyvä liikkuvuus, suosittelen sitä "perinteistä" etukyykkyä, jossa tanko on olkapäillä ja sormet vaan tangon alla sekä kyynerpäät edessä. Faarao-tekniikka (eli se missä kädet on ristissä, vasen käsi oikean olkapään päällä ja oikea vasemman päällä) on kuitenkin helpoin tapa, jos liikkuvuus on huono. Ekalla kerralla ei kannatakkaan odottaa, että etukyykky menis millään tasolla hyvin. Mulla ainakin meni useita kertoja ennen ku se alko tuntumaan järkevältä. Selän kumartumiseen ei auta muu kuin painon pienentäminen ja hyvän ryhdin pitäminen. Kenties jostain venyttelystä voi myös olla apua. Kumartuko sulla ylä- vai alaselkä?
Etsi missä tuntuu parhaalta, välimuotoja on monia trapsien yläosan ja takaolkapäiden välissä. Jos haluat perehtyä asiaan hieman syvemmin ja englanti taittuu niin tässä olis aika hyvä pätkä low-bar tekniikan osalta. http://startingstrength.com/index.php/site/video/platform_the_squat_bar_position

Koska leveämpi jalkojen asento aktivoi enemmän lantion käyttöä ja kapeampi jalkojen asento enemmän etureisiä? Ja jos pidät tankoa low bar tavalla, mutta silti jalat kapealla niin ei se kyllä silloin enemmän lantiota aktivoi kuin high bar.Itse olen käsittänyt highbarin pakaroille vaativammaksi.
Miksi muka vaadittaisiin?
Voihan sen noinkin ajatella, itse en käsitä lowbaria automaattisesti leveäksi voimanostokyykyksi enkä highbaria kapeaksi bodikyykyksi, sillä molemmista on sen verran variaatioita juurikin jalkojen asennon suhteen. Käsittelin asiaa vain tangon paikan suhteen, ja se kyllä vaikuttaa ihan huomattavasti noihin voimiin.Koska leveämpi jalkojen asento aktivoi enemmän lantion käyttöä ja kapeampi jalkojen asento enemmän etureisiä? Ja jos pidät tankoa low bar tavalla, mutta silti jalat kapealla niin ei se kyllä silloin enemmän lantiota aktivoi kuin high bar.
Ja kun puhutaan voimanosto kyykystä eli juuri siitä low bar kyykystä, niin siihen kuuluu jalkojen leveä asento ja kehonrakennuskyykyssä eli yleensä high bar kyykkyyn kuuluu jalkojen kapea asento.
Kapeallakin tyylillä voi tietysti vetää low barina, eihän nuo mitään kiveenhakattuja totuuksia ole. Mutta tietääkseni tangon paikka ei vaikuta siihen ottaako se kyykky enemmän lantioon/perseeseen kuin reisiin, vaan juuri se jalkojen asento (leveä vs kapea).
No otinpas videoo omasta vedosta. Painoo ei paljon tangossa oo ku kyykkäämisen jälkeen kuvasin. Eka nosta siis jalat leveellä ja kädet jalkojen välissä, toinen nosto normaalilla asennolla. Tuo ensimmäinen vaihtoehto tuntuu huomattavasti luontevammalta. Ja nuo korokkeet on sen takia ku en alemmas taivu :(
http://www.youtube.com/watch?v=ERm7qjAeEKw
Kertokaapa fiksummat miltä toi näyttää?.
Hiljattain on alkanut kyykkyä tehdessä sattumaan ihan perkeleesti nivusiin ja tänään oli pakko keskeyttä kokonaan treenit, kun toi kipu vitutti niin paljon ettei treeneistä tullut yhtään mitään, osaisko joku neuvoa ja auttaa..? Yritän seuraavan kerran kyykkyä tehdessä vähän paremmin lämmitellä ainakin..
Olen nyt tehnyt pari kuukautta tuota G6, ja siinä tosiaan tehdään kyykkyjä se 4x10 olen nyt 70kg asti päässyt kyykyissä, mutta kysymys on seuraava onko kyykätessä ok kesken 10 toiston sarjan pitää 2-3 sekunnin hengähdystauko ylhäällä, sillä itsellä 6-7 toiston kohdalla tulee tunne, että happiloppuu 3 ja 4 sarjassa, vai pitäisikö ennemmin ottaa takapakkia painoissa?
Voihan siinä nyt seistä vaikka 20 sekuntia, mutta ei se silti ole rest pause? Rest pausen ainakin itse miellän tauoksi jossa paino laitetaan kuitenkin paikoilleen, ja sitten jatketaan. Jos penkissäkin pitää tankoa suorilla käsillä pidempään kuin 5 sekuntia, niin onko sekin rest pause sitten tuon logiikan mukaan? Tuollaset 4x10 sarjat jatkuvana liikkeenä kyykyssä raskailla painoilla on juuri niin aerobisesti raskaita, että eikö se ole ihan yleinen käsitys, että kyykyt voi tehdä reiluilla hengähdytauoilla ilman että se on mitään rest pausen käyttöä?Kyllä pieni tauko on ihan sallittu. Vähän pidemmänkin tauon siinä seistessä voi periaatteessa pitää, mutta se onkin sitten jo erikoistekniikka nimeltä rest pause. Mut kyllä kyykkysarjassa totta kai saa pari kolme sekuntia levätä aina. Tietysti kyykyt voi halutessaan tehdä täysin jatkuvalla liikkeellä ja joskus kannattaa ehkä silleenkin tehdä vaihtelun vuoksi.