Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

^Videosi on yksityinen, käväse vaihtaan se vaikka piilotetuksi sieltä asetuksista. Tekniikkaa en ala neuvomaan kun en mikään ammattilainen ole mutta huomautin vaan :)

Tarkoitatkohan suoliluuta? Sellaista luuta kuin lonkkaluu ei ole olemessakaan. Itselläni on ollut tuo vaiva yli vuoden. Mulla auttaa lonkankoukistajien venyttely(sekä dynaamisia nytkyttelyjä että rajuja jännitys-rentoutusjuttuja) ja erityisesti se, että kyykkää usein. Vaikka 3x viikkoon väkisin vaan menet alas vaikka tuntuu paskalta, kyllä se lopulta alkaa vetristymään. Huom. Pelkkä venyttely ei todellakaan poista tuota ongelmaa!
Itelläkin ollut jo sama vaiva yli vuoden ajan, mutta 3x viikossa kyykkääminen ei ainakaan parantanut tilannetta, päinvastoin. Jos täällä on joku asiaan perehtynyt henkilö, niin olisi todella kiva kuulla parannuskeinoja vaivaan!

Alkuun treenien kevennys yhdistettynä runsaaseen lihashuolto- ja liikkuvuusharjoitteluun ja jatkossa sitten enempi ajatusta mukaan siihen treeniohjelman suunnitteluun, edelleenkään unhoittamatta sitä monipuolisen lihashuollon merkitystä.

Jossei omin konstein pääse etiäpän nuilla ohjein, sitten ammattilaisen juttusille ja tarkemmat arvailut sitten sitä kautta.

Taas olisi kysymys liittyen alaselän pyöristymiseen alhaalla kyykyssä. Eli mietin, että voisko yläselän/olkapäiden kireys aiheuttaa sitä kanssa? Koittelin tossa eri asentoja sun muita ja kun pidin käsiä suoraan edessä, ei selkä pyöristynyt niin paljon kuin jos pitäisin käsiä niin kuin tangon kanssa eli ylhäällä.

Pyöristymistä olen muuten saanut jo vähennettyä kunnon venyttelyillä ja tuo tuntuu kanssa auttavan: http://www.youtube.com/watch?v=JBHzXF-mVjY

Paljonkohan kovat maastavetäjät (tai ei välttämättä ees niin kauheen kovat, sanotaan vaikka yli 250kg vetäjät) yleensä on vetäny ekalla kerrallaan joskus uriensa alkuaikoina? Jostain taisin joskus lukea, et monet yli 300kg (tai jotain) penkkaajat on jo ekalla kerrallaan nostanu reilusti yli oman painonsa.

E: Tietenkään siihen ei ole mitään sääntöä, et jos ei ekalla kerralla nostanu 150kg, ei voi ikinä tulla nostamaan 300kg tms. mut kiinnostais kuitenki kuulla minkälaisia maveja hyvillä vetäjillä on joskus aluksi ollut.

Nyt 332,5kg raw, alussa 70-80kg. Tosin olin hätinä 13v, mahdotonta sanoa olisinko ollut treenaamattakin keskivertoa vahvempi murrosiän iskettyä.

Maastaveto nyt on vähän huono lähtökohta, jos puhutaan ihan ekasta kerrasta, kyllä mäkin olen melkein oman painoni verran vetäny ekalla kerralla ja olin silloin sellanen punkero vaan. Mutta tekniikasta ei voi sanoa mitään kun ei silloin tullut näin hienoon asiaan kiinnitettyä huomiota.

Kyllä se puoltoistasataa liikkui parikin toistoa ilman mitään treeniä joskus rippikouluikäisenä. Karmealla tekniikalla mutta kuitenkin.

Maastaveto nyt on vähän huono lähtökohta, jos puhutaan ihan ekasta kerrasta, kyllä mäkin olen melkein oman painoni verran vetäny ekalla kerralla ja olin silloin sellanen punkero vaan. Mutta tekniikasta ei voi sanoa mitään kun ei silloin tullut näin hienoon asiaan kiinnitettyä huomiota.

No joo voi olla. Mä tosin heti ekalla kerralla pyysin salin henkilökuntaa kattomaan teenkö sen oikeen, kun olin kuullu, et siinä on helppo satuttaa ittensä. Mulla nous toisella kerralla ku tein mavea (ekalla kerralla tein muutamia sarjoja viidellä toistolla 90kg) 120kg ja se oli ihan hyvällä tekniikalla. 15-vuotias olin sillon.

Tällänen tyhmäkysymys liittyen maveen ja kyykkyyn: Voiko niitä tehdä erotettuna yhdellä päivällä toisistaan? Jos on raskas mave esim. päivällä 1. päivä 2. on lepopäivä ja päivänä 3. olisi sitten raskas kyykky (mave selän voima treenissä ja kyykky jalkojen voimatreenissä)?

Tällänen tyhmäkysymys liittyen maveen ja kyykkyyn: Voiko niitä tehdä erotettuna yhdellä päivällä toisistaan? Jos on raskas mave esim. päivällä 1. päivä 2. on lepopäivä ja päivänä 3. olisi sitten raskas kyykky (mave selän voima treenissä ja kyykky jalkojen voimatreenissä)?
Voi tehdä jos noita kolmea päivää seuraa riittävä lepo ennen seuraavia treenejä. Jos viikon syklillä tekee, niin 1 ja 4 lepopäivää voi olla välillä jopa parempikin vaihtoehto kuin 2 ja 3 lepopäivää, jolloin hermosto ei välttämättä ehdi kunnolla levätä missään vaiheessa. Ja voithan vielä satunnaisesti vaihdella maven ja kyykyn paikkaakin, jolloin molemmille liikkeille tulee välillä viiden, välillä seitsemän ja välillä yhdeksän päivän sykli.

Mikäköös mahtaa olla maven maailmanennätys suhteutettuna omaan painoon? Esim 5x omapaino?

Tiedä ennätyksestä, mutta Richard Hawthorne on aika kova vetäjä perinteisellä tyylillä, eikä painoakaan ole pahemmin miehellä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joo eli kuvailin tänään tuota omaa kyykkäystä ja ajattelin, että voisitte katsoa videon ja kertoa miltä näyttää. Pikkupainot on vielä kantapäiden alla kun luin, että siitä olisi apua, mutta tarkoitus ottaa ne pois jossain vaiheessa. Ja alaselkä pyöristyy vieläkin hieman ala-asenossa =/ http://www.youtube.com/watch?v=L6RFr5f_xBo&feature=youtu.be

Video on kyllä täysi paska kun en tiennyt edes, että miten tuota kuvaa saa käännettyä =(. Mutta katsokaa jos voitte ja antakaa vinkkejä! :)

Tein tänään ensimmäistä kertaa kyykkyä ja oli todella pienet raudat käytössä (40kg). Siitä huolimatta tanko painoi niskan/epäkkäiden kohdalle pirun kovaa eikä siinä oikeen pystynyt tekemään. Missä sen tangon tarkkaan ottaen kuuluis olla? Ja kuuluuko selkä olla suorana pystyssä vai kallistaa hieman etukenoon?

Tein tänään ensimmäistä kertaa kyykkyä ja oli todella pienet raudat käytössä (40kg). Siitä huolimatta tanko painoi niskan/epäkkäiden kohdalle pirun kovaa eikä siinä oikeen pystynyt tekemään. Missä sen tangon tarkkaan ottaen kuuluis olla? Ja kuuluuko selkä olla suorana pystyssä vai kallistaa hieman etukenoon?

Selän kuuluu olla suorana ja mahdollisimman pystyssä. Tietenkin sitä täytyy pikkusen kallistaa etukenoon, mut mielellään mahollisimman vähän, ettei liike muutu ihan julleks. Tangon paikka riippuu siitä, tekeekö kyykyn high barina vai low barina. Rehellisesti sanottuna mä en ihan tarkalleen osaa tästä nyt suoraan sanoa (osaan kyllä suunnilleen laittaa tangon sitten ihan tositilanteessa oikeeseen kohtaan) missä kohtaa tangon kuuluu olla kummassakin kyykkytyylissä. High barissa se on nimensä mukasesti korkeemmalla ja low barissa matalammalla. Kyllä se paikka siitä löytyy ihan vaan kokeilemalla. Aluks se todennäkösesti painaakin sinne niskaan, mut kyllä sinne tulee hyvin äkkiä sen verran lihasta (ja oppii löytämään sen paikan), että se ei satu ollenkaan.

lavat yhteen ja peukalo samalle puolelle muiden sormien kanssa niin ei pitäisi painaa, ainakaan niin pahasti...

Back
Ylös Bottom